• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

En lite udda detalj. De nya Classic Avi som kom i veckan har coordinater pÄ urtavlan. PÄ en hemsida beskrevs de sÄ hÀr:

"As a Classic AVI pro tip, scan the dial to locate the “hidden” GPS coordinates of the Breitling Chronometrie. They’re a nod to the spec stamps that used to appear on vintage cockpit clocks, including the ones made by the Huit Aviation Department."

38D4A1AD-5941-4046-87FA-2D0304E7A9C3.jpeg

8AC4A591-DEE0-4A98-AB4A-3AB990CD63D2.jpeg

B034729C-0741-4DF5-8EF3-BB4AA3422BFB.jpeg
 
Jobbade med en galen man i Norge som gör allt han kan för sin firma

Otroligt mycket rÀtt och en hel del saker gjorde bara för att klara dagen, alltsÄ mindre bra ur en sÀkerhetssynpunkt

Som att stÄ och tvÀtta en betongbil med saltsyra i shorts och birkenstock sandaler

Idag lades denna bilden upp pÄ hans breitling avenger 45mm efter dom bytt lite delar pÄ en maskin under natten..
FB_IMG_1685713699160.jpg




Det Àr fantastiskt att se en person som verkligen anvÀnder sin klocka varje dag och skiter i vilket

Borde finnas fler sÄdana personer

Dock Àr jag inte en utav dom!
 
Uppsnappad konversation ikvÀll.

— Man kan inte ha 2 st likadana klockor.
— VadĂ„ likadana?
— Ja, 2st likadana klockor med vit tavla.
— Men för i helvete! Det Ă€r ju olika struktur pĂ„ tavlorna!!!

Till saken hör att jag var helt sjÀlv.
fIJlMrR.jpg
i1hVdL3.jpg
 
Senast Àndrad:
Vad skulle ni sÀga Àr ett rimligt pris att ge för en A13352 med UTC i detta skick?
brt3157f.jpg
Jag har försökt fiska lite efter om klockan ovan gÄr att göra vattentÀt frÄn handlaren jag ev. tÀnkt köpa klockan frÄn dÄ inget alls anges i annons och jag kommer betala lite överpris pga att jag Àr ute efter just ovanstÄend modell med UTC. Handlaren vill inte lova nÄgot alls men det enda han kan sÀga att dom inte sett nÄgot vid sin kontroll men att 20 Är gamla klockor kanske inte gÄr att fÄ vattentÀta till fabriksrating (10atm). DÄ har jag bara frÄgat generellt om det finns nÄgra problem (korrosion eller annat) som gör att jag inte sjÀlv kan fÄ klockan vattentÀt genom att jag gör en vanlig tÀthetsservice.

Skulle ni sÀga att det Àr orimligt att förvÀnta sig att lyckas fÄ dessa vattentÀta till 10 ATM igen? Vad kan vÀrsta ÄtgÀrden vara, att man behöver byta ut hela boetten och utc-modul? Vet inte om man kan se nÄgot spontant utan bild med baklocket av, men sÄ hÀr ser den ut bakifrÄn:
brt3157mvmt.jpg
 
Jag har försökt fiska lite efter om klockan ovan gÄr att göra vattentÀt frÄn handlaren jag ev. tÀnkt köpa klockan frÄn dÄ inget alls anges i annons och jag kommer betala lite överpris pga att jag Àr ute efter just ovanstÄend modell med UTC. Handlaren vill inte lova nÄgot alls men det enda han kan sÀga att dom inte sett nÄgot vid sin kontroll men att 20 Är gamla klockor kanske inte gÄr att fÄ vattentÀta till fabriksrating (10atm). DÄ har jag bara frÄgat generellt om det finns nÄgra problem (korrosion eller annat) som gör att jag inte sjÀlv kan fÄ klockan vattentÀt genom att jag gör en vanlig tÀthetsservice.

Skulle ni sÀga att det Àr orimligt att förvÀnta sig att lyckas fÄ dessa vattentÀta till 10 ATM igen? Vad kan vÀrsta ÄtgÀrden vara, att man behöver byta ut hela boetten och utc-modul? Vet inte om man kan se nÄgot spontant utan bild med baklocket av, men sÄ hÀr ser den ut bakifrÄn:
brt3157mvmt.jpg
Normalt inget problem att fÄ en boett med skruvad krona tÀt. Skulle vÀl möjligen vara utc modulen med sin oskyddade krona som kan strula.

Jag har en i princip likadan (a13353 blackbird med utc) som jag helservade för ett tag sedan, urmakaren trycktestade bÄde klockan och utcn med godkÀnt resultat. Urservice i norr gjorde jobbet.

Klockan ser riktigt fin ut, mÄste vara antingen ordentligt uppfrÀschade / polerad eller i princip nos.
 
Normalt inget problem att fÄ en boett med skruvad krona tÀt. Skulle vÀl möjligen vara utc modulen med sin oskyddade krona som kan strula.

Jag har en i princip likadan (a13353 blackbird med utc) som jag helservade för ett tag sedan, urmakaren trycktestade bÄde klockan och utcn med godkÀnt resultat. Urservice i norr gjorde jobbet.

Klockan ser riktigt fin ut, mÄste vara antingen ordentligt uppfrÀschade / polerad eller i princip nos.
Stort tack för svar Äterigen. Vad gick en helservice pÄ hos Urservice i norr?
 
Jag har försökt fiska lite efter om klockan ovan gÄr att göra vattentÀt frÄn handlaren jag ev. tÀnkt köpa klockan frÄn dÄ inget alls anges i annons och jag kommer betala lite överpris pga att jag Àr ute efter just ovanstÄend modell med UTC. Handlaren vill inte lova nÄgot alls men det enda han kan sÀga att dom inte sett nÄgot vid sin kontroll men att 20 Är gamla klockor kanske inte gÄr att fÄ vattentÀta till fabriksrating (10atm). DÄ har jag bara frÄgat generellt om det finns nÄgra problem (korrosion eller annat) som gör att jag inte sjÀlv kan fÄ klockan vattentÀt genom att jag gör en vanlig tÀthetsservice.

Skulle ni sÀga att det Àr orimligt att förvÀnta sig att lyckas fÄ dessa vattentÀta till 10 ATM igen? Vad kan vÀrsta ÄtgÀrden vara, att man behöver byta ut hela boetten och utc-modul? Vet inte om man kan se nÄgot spontant utan bild med baklocket av, men sÄ hÀr ser den ut bakifrÄn:
brt3157mvmt.jpg
Har sjÀlv en likadan. Hade sjÀlv inte badat med den. KÀnns som en onödig risk.
 

Bilagor

  • 20221105210734_IMG_9265.JPG
    20221105210734_IMG_9265.JPG
    183 KB · Visningar: 16
Tjenare alla klocksnackare.

TÀnke höra om det Àr nÄgon av er som har erfarenhet av denna pudding?

Skriv gÀrna era Äsikter vad som Àr bra och dÄligt med klockan.

Ser fram emot era svar :)

Mille
 

Bilagor

  • IMG_5088.png
    IMG_5088.png
    153.2 KB · Visningar: 9
Tjenare alla klocksnackare.

TÀnke höra om det Àr nÄgon av er som har erfarenhet av denna pudding?

Skriv gÀrna era Äsikter vad som Àr bra och dÄligt med klockan.

Ser fram emot era svar :)

Mille
Breitling satsar verkligen pĂ„ toptime serien nu, vilket Ă€r bra. Jag har föregĂ„ngaren frĂ„n förra Ă„ret utan det nya B01 urverket. Årets klockor har samma urverk som Navitimer. DĂ€r av det högre priset. Ca +30 000kr.

Positivt:
Jag gillar mina toptime. VÀlbyggd, mÄnga trevliga detaljer. Fin urtavla, vÀlvt safirglas. Helt klart en charmig klocka som fÄr plats i de flesta klocklÄdor.

Negativt:
I vintage ”motorsport” segmentet finns mĂ„nga konkurrenter. Tag Heuer 39mm eller i 41mm tex. Prislappen norr om 90 000 Ă€r en hel del. Kolla upp passformen. Toptime finns i bĂ„de 41 och 42mm. Bandhornen lutar relativt rakt ner. SĂ„ klockan kommer inte sitta snyggt pĂ„ alla handleder. Bor du i sthlm kan jag varmt rekommendera Breitlingbutiken pĂ„ biblioteksgatan.

IMG_1817.png


IMG_1818.png
 
Breitling satsar verkligen pĂ„ toptime serien nu, vilket Ă€r bra. Jag har föregĂ„ngaren frĂ„n förra Ă„ret utan det nya B01 urverket. Årets klockor har samma urverk som Navitimer. DĂ€r av det högre priset. Ca +30 000kr.

Positivt:
Jag gillar mina toptime. VÀlbyggd, mÄnga trevliga detaljer. Fin urtavla, vÀlvt safirglas. Helt klart en charmig klocka som fÄr plats i de flesta klocklÄdor.

Negativt:
I vintage ”motorsport” segmentet finns mĂ„nga konkurrenter. Tag Heuer 39mm eller i 41mm tex. Prislappen norr om 90 000 Ă€r en hel del. Kolla upp passformen. Toptime finns i bĂ„de 41 och 42mm. Bandhornen lutar relativt rakt ner. SĂ„ klockan kommer inte sitta snyggt pĂ„ alla handleder. Bor du i sthlm kan jag varmt rekommendera Breitlingbutiken pĂ„ biblioteksgatan.

IMG_1817.png


IMG_1818.png
Jag tycker den nya serien Àr sÄ himla sexig faktiskt.

Tack sĂ„ jĂ€tte mycket för inputen ska försöka Ă„ka förbi biblioteksgatan eller kanske MOS för att testa klockan allt beror pĂ„ vart jobbet leder mig de nĂ€rmaste dagarna 😊.

Kan du rekommendera nÄgon annan modell typ lite sportigare som du gillar?
 
Jag tycker den nya serien Àr sÄ himla sexig faktiskt.

Tack sĂ„ jĂ€tte mycket för inputen ska försöka Ă„ka förbi biblioteksgatan eller kanske MOS för att testa klockan allt beror pĂ„ vart jobbet leder mig de nĂ€rmaste dagarna 😊.

Kan du rekommendera nÄgon annan modell typ lite sportigare som du gillar?
Jag har tittat ett tag pÄ AVENGER BO1 Chronograph 45 och det kÀnns som den stÄr pÄ tur
.
Personalen pÄ Biblioteksgatan Àr den klart bÀsta i Stockholm.
 
Jag tycker den nya serien Àr sÄ himla sexig faktiskt.

Tack sĂ„ jĂ€tte mycket för inputen ska försöka Ă„ka förbi biblioteksgatan eller kanske MOS för att testa klockan allt beror pĂ„ vart jobbet leder mig de nĂ€rmaste dagarna 😊.

Kan du rekommendera nÄgon annan modell typ lite sportigare som du gillar?
Ojoj, det finns mycket fint om budget Àr upp till 100 000. Hoppas trÄden Àr ok med olika rekommendationer :)

Först rÀtt mÀrke, köp före dessa Àr slutsÄlda:

Sedan annat:


En klassiker som gÄr att fÄ sportig med gummiband eller annat lÀderband Àn alligator:

Tag Heuers 39mm varianter Àr fina. Mer modernt finns i 41-42mm:


Budget klocka:

FrÄn England, finns med fler fÀrger, hÀr Àr senaste:

SlÀpper nya fÀrger pÄ tavlan varje Är. GÄr att fÄ billigt begagnat:

LÀs mer hÀr:

Nytt mÀrke frÄn Schweiz. Delar urverk med Tudor och breitling:

betydligt högre pris Àn breitling:

Detta var vad jag spontant kom pÄ.
 
Ojoj, det finns mycket fint om budget Àr upp till 100 000. Hoppas trÄden Àr ok med olika rekommendationer :)

Först rÀtt mÀrke, köp före dessa Àr slutsÄlda:

Sedan annat:


En klassiker som gÄr att fÄ sportig med gummiband eller annat lÀderband Àn alligator:

Tag Heuers 39mm varianter Àr fina. Mer modernt finns i 41-42mm:


Budget klocka:

FrÄn England, finns med fler fÀrger, hÀr Àr senaste:

SlÀpper nya fÀrger pÄ tavlan varje Är. GÄr att fÄ billigt begagnat:

LÀs mer hÀr:

Nytt mÀrke frÄn Schweiz. Delar urverk med Tudor och breitling:

betydligt högre pris Àn breitling:

Detta var vad jag spontant kom pÄ.

Kul att Norquain dyker upp i BreitlingtrÄden, cofounded av Teddy Schneider efter dess att familjen sÄlt Breitling. Corporate advisor Jean-Claude Bivet krÀver nog ingen nÀrmre presentation heller.

De hĂ€r killarna menar allvar och har tĂ€ckning pĂ„ banken för det. Siktet Ă€r sĂ€kerligen instĂ€llt pĂ„, gissa vem
, Breitling.
 
Kul att Norquain dyker upp i BreitlingtrÄden, cofounded av Teddy Schneider efter dess att familjen sÄlt Breitling. Corporate advisor Jean-Claude Bivet krÀver nog ingen nÀrmre presentation heller.

De hĂ€r killarna menar allvar och har tĂ€ckning pĂ„ banken för det. Siktet Ă€r sĂ€kerligen instĂ€llt pĂ„, gissa vem
, Breitling.
Jag gillar bra klockor, och tycker rivalitet mellan bolag inte bör finnas pÄ KS :) Àven om det finns extremt mÀrkestrogna personer ocksÄ.
 
Jag gillar bra klockor, och tycker rivalitet mellan bolag inte bör finnas pÄ KS :) Àven om det finns extremt mÀrkestrogna personer ocksÄ.
Tror du missförstÄtt mig (?) har inget emot nÄgondera tillverkare, det var bara en kommentar kring vilken kompetens och kapital som stÄr bakom och en gissning kring vems marknadsandelar Norquain Àr ute efter.
 
Ojoj, det finns mycket fint om budget Àr upp till 100 000. Hoppas trÄden Àr ok med olika rekommendationer :)

Först rÀtt mÀrke, köp före dessa Àr slutsÄlda:

Sedan annat:


En klassiker som gÄr att fÄ sportig med gummiband eller annat lÀderband Àn alligator:

Tag Heuers 39mm varianter Àr fina. Mer modernt finns i 41-42mm:


Budget klocka:

FrÄn England, finns med fler fÀrger, hÀr Àr senaste:

SlÀpper nya fÀrger pÄ tavlan varje Är. GÄr att fÄ billigt begagnat:

LÀs mer hÀr:

Nytt mÀrke frÄn Schweiz. Delar urverk med Tudor och breitling:

betydligt högre pris Àn breitling:

Detta var vad jag spontant kom pÄ.
Fina klockor..kul med annat dÄ man Àr lite ny som klockentusiast
 
Tillbaka
Topp