• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej alla kunniga!

Har nÄgra frÄgor om en Breitling Colt Quartz II:
Tydligen sÄ Àr batteriet slut, vad kan det kosta att byta? MÄste man göra service/trycktest isamband med batteribytet? Var rekommenderar ni att man gör detta? (bor i Sthlm).

Till sist. Vad kan klockan vara vĂ€rd idag? Uttagen 2012 (Bergströms i Malmö) ”full set”.
Man byter alltid packningar och trycktestar nÀr man byter batteri, det kommer som ett kitt frÄn Breitling. Det Àr ganska billigt, bÀst Àr att ringa KLM Globen och frÄga. Har hört att vissa andra ADs fulat sig ibland och tagit mer betalt Àn det ska kosta enligt Breitling.

10-12 papp i vÀrde kan du utgÄ ifrÄn.

SÄ jÀvla bra!
23271921-134B-4887-BB11-BBDF583355B0.jpeg

Har vi inga Navitimer 8 Àgare hÀr? Har inte sett en enda klocka frÄn den nya modellserien i trÄden.... :wideyed:

• Like
Reactions: bvb
Kern skrev pÄ Facebook att nyheter lanserats.
Tankar? https://www.breitling.com/us-en/watches/premier/

Inte alls dumma. Dock tycker jag att de saknar nÄgot/det som gjorde Breitling stora pÄ 80/90-talet, nÄgot unikt i designen. Om man tittar pÄ deras riktiga klassiker, Navitimer, Chronomat, Aerospace och kanske Emergency (och deras UTC moduler) sÄ hade de design som gjorde dem unika. NÄgot innovativt som gör att man kÀnner igen dem pÄ 30 meters hÄll och som ingen annan klocka har. Det saknar de hÀr nya Premier.

En fin klocka, snygg design som stÄr sig över tiden, sÀkert bra kvalitet och priset Àr vÀl (kanske) rimligt. Men det kunde faktiskt lika gÀrna ha stÄtt tex Tag Heuer eller Oris pÄ urtavlan utan att man hade reagerat om man sett den.

Inte alls dumma. Dock tycker jag att de saknar nÄgot/det som gjorde Breitling stora pÄ 80/90-talet, nÄgot unikt i designen. Om man tittar pÄ deras riktiga klassiker, Navitimer, Chronomat, Aerospace och kanske Emergency (och deras UTC moduler) sÄ hade de design som gjorde dem unika. NÄgot innovativt som gör att man kÀnner igen dem pÄ 30 meters hÄll och som ingen annan klocka har. Det saknar de hÀr nya Premier.

En fin klocka, snygg design som stÄr sig över tiden, sÀkert bra kvalitet och priset Àr vÀl (kanske) rimligt. Men det kunde faktiskt lika gÀrna ha stÄtt tex Tag Heuer eller Oris pÄ urtavlan utan att man hade reagerat om man sett den.
1940 var ju en generisk era dÄ det mesta sÄg likadant ut, dÄ blir det lite platt nÀr man försöker göra reissues utifrÄn den eran. Jag tycker de ser helt OK ut men synd att de inte vÄgade göra större subregister likt originalen.

Pandan Àr snygg men varför göra samma stolpe ut som Tag Heuer med sin Auctavia och göra den 42mm? Dessa typer av kronografer ska inte vara 42, skulle vilja banka in det i bÄde breitlings och heuers designers.

Breitling har öppet mÄl att slÀppa tuffa retromodeller med sin enorma skatt av gamla modeller frÄn det ursprungliga Breitling. Varför krÄngla till det? Bara att slÀppa en Top Time 810 och höja storleken till 40mm, inte mer, bibehÄlla proportioner och öka finish mot orginalet. Sen inte tro att man Àr Rolex i prissÀttningen, utan lÀgga sig pÄ ca 30-40k list. Viola! Den skulle sÀlja bulk.

Pandan Àr snygg men varför göra samma stolpe ut som Tag Heuer med sin Auctavia och göra den 42mm? Dessa typer av kronografer ska inte vara 42, skulle vilja banka in det i bÄde breitlings och heuers designers.

Breitling har öppet mÄl att slÀppa tuffa retromodeller med sin enorma skatt av gamla modeller frÄn det ursprungliga Breitling. Varför krÄngla till det? Bara att slÀppa en Top Time 810 och höja storleken till 40mm, inte mer, bibehÄlla proportioner och öka finish mot orginalet. Sen inte tro att man Àr Rolex i prissÀttningen, utan lÀgga sig pÄ ca 30-40k list. Viola! Den skulle sÀlja bulk.
HĂ„ller med! Kern hintade ju pĂ„ insta genom att skriva ungefĂ€r ”vi borde göra en sĂ„n hĂ€r Premier”, svarade ”ja, det borde ni definitiv, om den blir 38mm”. :D

Problemet med B01 Àr att de mÄlat in sig i ett hörn prismÀssigt. 75-80k Àr inte direkt volklockor.

Vad tyckte du dÄ?
Denna enorma megahit-linje som ska fyrdubbla försÀljningen verkar ju inte direkt flyga frÄn hyllorna.

Jag vÄgade mig inte pÄ att frÄga hur bra de sÀljer.

Tunn och lÀtt dressare. Rundare kanter pÄ boetten, men den sticker inte ut pÄ nÄgot sÀtt. Ingen wow-kÀnsla tyvÀrr. Mer meh Àn wow.

Klassiska kronografstuket i 42-44mm blir lite antiklimax nÀr man testar dem. Jag minns Heuers nya Auctavia, man sÄg bilder och kÀnde bara wow. Sen testade man den pÄ handleden och det var en stor tjock klump med fel proportioner. Jag köper att tillverkarna gör moderna sportklockor som Planet Ocean, Avenger och Aquaracer i 42-44mm och tjocka. Det passar. Men att bulka upp kronografer man oftast bÀr pÄ lÀder med klassiskt utseende till dessa sportstorlekar Àr inte ok, och passar inte imo.

Efter 4 Är Àr det dags att köpa min Navitimer 01.

Hur mycket kan jag förvÀnta mig pruta pÄ 43mm modellen? Skulle va skönt att fÄ den runt 60 tusen men det kanske Àr orimligt. De har ju den pÄ Chrono24 för runt 55.

Vad tror ni? :)

Klassiska kronografstuket i 42-44mm blir lite antiklimax nÀr man testar dem. Jag minns Heuers nya Auctavia, man sÄg bilder och kÀnde bara wow. Sen testade man den pÄ handleden och det var en stor tjock klump med fel proportioner. Jag köper att tillverkarna gör moderna sportklockor som Planet Ocean, Avenger och Aquaracer i 42-44mm och tjocka. Det passar. Men att bulka upp kronografer man oftast bÀr pÄ lÀder med klassiskt utseende till dessa sportstorlekar Àr inte ok, och passar inte imo.

HÄller med. Med den storleken ser proportionerna fel ut. Hittade denna bild pÄ en som provat klockan.

Å andra sidan ser de mĂ„tten sĂ„dĂ€r ut pĂ„ nĂ„gon med större handleder. Jag har i perioder funderat pĂ„ att sĂ€lja min premier för att jag upplever den för liten för min handled.
C86409CB-5426-4810-8848-8793D79FD332.png

Efter 4 Är Àr det dags att köpa min Navitimer 01.

Hur mycket kan jag förvÀnta mig pruta pÄ 43mm modellen? Skulle va skönt att fÄ den runt 60 tusen men det kanske Àr orimligt. De har ju den pÄ Chrono24 för runt 55.

Vad tror ni? :)
20% off alltsÄ. Vet ju inte var du bor men i Sthlm finns det ju mÄnga Breitling-ÄterförsÀljare, bara börja knalla runt och frÄga. :)

Tillbaka
Topp