• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Pandan Àr snygg men varför göra samma stolpe ut som Tag Heuer med sin Auctavia och göra den 42mm? Dessa typer av kronografer ska inte vara 42, skulle vilja banka in det i bÄde breitlings och heuers designers.

Breitling har öppet mÄl att slÀppa tuffa retromodeller med sin enorma skatt av gamla modeller frÄn det ursprungliga Breitling. Varför krÄngla till det? Bara att slÀppa en Top Time 810 och höja storleken till 40mm, inte mer, bibehÄlla proportioner och öka finish mot orginalet. Sen inte tro att man Àr Rolex i prissÀttningen, utan lÀgga sig pÄ ca 30-40k list. Viola! Den skulle sÀlja bulk.

Jag kan bara hÄlla med om storleken. Och Àven lÀgga till Hamiltons annars riktigt snygga (om det inte vore för storleken) Intra-Matic 68 Auto Chrono (Ltd ed och med ett modifierat 7753 urverk). (Jag tror dock att de senare nyktrade till och slÀppte en variant i 40mm och icke-Ltd ed.).

Ang priset sĂ„ nog kommer tankar krypande i stil med Östlings moderna klassiker "Vad fan fĂ„r jag för pengarna" nĂ€r man ser Hamiltons och Breitlings brevid varandra och den ena kostar en tredjedel av den andra. Men det Ă€r inte unikt för just detta fall och ocksĂ„ en annan frĂ„ga som vi inte behöver behandla hĂ€r.

Hamilton P3250321.jpg

HÄller med. Med den storleken ser proportionerna fel ut. Hittade denna bild pÄ en som provat klockan.

Å andra sidan ser de mĂ„tten sĂ„dĂ€r ut pĂ„ nĂ„gon med större handleder. Jag har i perioder funderat pĂ„ att sĂ€lja min premier för att jag upplever den för liten för min handled.
C86409CB-5426-4810-8848-8793D79FD332.png
BÀsta hittills frÄn Kern-regeringen!

• Like
Reactions: bvb
Jag kan bara hÄlla med om storleken. Och Àven lÀgga till Hamiltons annars riktigt snygga (om det inte vore för storleken) Intra-Matic 68 Auto Chrono (Ltd ed och med ett modifierat 7753 urverk). (Jag tror dock att de senare nyktrade till och slÀppte en variant i 40mm och icke-Ltd ed.).

Ang priset sĂ„ nog kommer tankar krypande i stil med Östlings moderna klassiker "Vad fan fĂ„r jag för pengarna" nĂ€r man ser Hamiltons och Breitlings brevid varandra och den ena kostar en tredjedel av den andra. Men det Ă€r inte unikt för just detta fall och ocksĂ„ en annan frĂ„ga som vi inte behöver behandla hĂ€r.

Hamilton P3250321.jpg
Well, du fĂ„r ju B01 och bĂ€ttre finish. Eller tĂ€nker du ”klocka som klocka”? I sĂ„ fall Ă€r ju Ă€ven Hamilton dyra.

Hamilton P3250321.jpg
HÄller med om priset pÄ Breitling Àr lite off, men hÄller inte med om jÀmförelsen med Hamilton. Hamiltons finish och verk Àr ju inte samma universum, utan nÀrmare Certina och Tissot.

Efter 4 Är Àr det dags att köpa min Navitimer 01.

Hur mycket kan jag förvÀnta mig pruta pÄ 43mm modellen? Skulle va skönt att fÄ den runt 60 tusen men det kanske Àr orimligt. De har ju den pÄ Chrono24 för runt 55.

Vad tror ni? :)
Om du har vÀntat 4 Är pÄ att köpa just en Navi 01 sÄ kÀnns det som att du ska Àga klockan hela ditt liv. DÄ tycker jag du ska vÀnta ett halvÄr till (om det Àr vad som krÀvs utifrÄn rent ekonomiska förutsÀttningar) för att gÄ in till AD och klippa en ny. Jag vet inte hur det ser ut ute i butiker eller vart nÄgonstans du bor, men mtp att nya Navi 8 nu rullar ut, samt Àven nya Premier inom kort, sÄ tror jag nog du kan fÄ till en shysst deal Àven hos AD. Lycka till!

Well, du fĂ„r ju B01 och bĂ€ttre finish. Eller tĂ€nker du ”klocka som klocka”? I sĂ„ fall Ă€r ju Ă€ven Hamilton dyra.

Var vÀl inte precis inne pÄ en direkt A/B jÀmförelse utan mer en reflektion att man fÄr tvÄ relativt lika retro-designade klockor med likartade urverk (hade den andra modellen med 7750 verket i Ätanke).

Var vÀl inte precis inne pÄ en direkt A/B jÀmförelse utan mer en reflektion att man fÄr tvÄ relativt lika retro-designade klockor med likartade urverk (hade den andra modellen med 7750 verket i Ätanke).
Jo jo, fast jag köper inte riktigt det resonemanget. :)
NÀr jag har köpt Breitlings har det varit för att jag vill ha Breitlingstil och Breitlingfinish, det fÄr man inte med Hamilton.

Screenshot_20181022-200747.jpg
Screenshot_20181022-200738.jpg
Och mitt i allt snubblar man över en svart chrono Heritage pÄ NATO pÄ hemsidan. What??!! Helt missat. Och NATO, wtf? Kan det verkligen bli bra pÄ en bratteboett modell större?

HÄller med om priset pÄ Breitling Àr lite off, men hÄller inte med om jÀmförelsen med Hamilton. Hamiltons finish och verk Àr ju inte samma universum, utan nÀrmare Certina och Tissot.

Jag gillar Transocean och efterföljaren Premier, men priserna för en retrodesignad klocka med en relativt enkelt boett (ingen vridring, ingen avancerad finish etc) och ett ETA verk Àr alldeles för höga. Tex deras Day Date med ett ETA 2834 för ca 45 tkr eller 65 tkr för motsvarande med ETA 7750 Àr fööör mycket. Visst har den finare finish Àn Hamilton men om jag skulle ha Hamilton som utgÄngspunkt sÄ tycker jag att Premier med 7750 skulle vara vÀrd max dubbelt sÄ mycket.

• Like
Jo jo, fast jag köper inte riktigt det resonemanget. :)
NÀr jag har köpt Breitlings har det varit för att jag vill ha Breitlingstil och Breitlingfinish, det fÄr man inte med Hamilton.

Jo. Jag tycker att Navitimern (7750) Àr rimligt prissatt. DÄ fÄr man Breitlings design. Men en Premier tycker jag har betydligt svÄrare att motivera sitt höga pris (lika högt som en Navitimer).

• Like
Om du har vÀntat 4 Är pÄ att köpa just en Navi 01 sÄ kÀnns det som att du ska Àga klockan hela ditt liv. DÄ tycker jag du ska vÀnta ett halvÄr till (om det Àr vad som krÀvs utifrÄn rent ekonomiska förutsÀttningar) för att gÄ in till AD och klippa en ny. Jag vet inte hur det ser ut ute i butiker eller vart nÄgonstans du bor, men mtp att nya Navi 8 nu rullar ut, samt Àven nya Premier inom kort, sÄ tror jag nog du kan fÄ till en shysst deal Àven hos AD. Lycka till!

Jaa problemet Ă€r dock att jag mĂ„ste ha en med den gamla loggan. Jag totalvĂ€grar den nya loggan, redan kollat hos tvĂ„ AD och de har inte den gamla varianten kvar. Är man helt körd nĂ€r de gĂ€ller den gamla eller?

Jaa problemet Ă€r dock att jag mĂ„ste ha en med den gamla loggan. Jag totalvĂ€grar den nya loggan, redan kollat hos tvĂ„ AD och de har inte den gamla varianten kvar. Är man helt körd nĂ€r de gĂ€ller den gamla eller?
Klart man inte Àr, ring runt och frÄga!

Tog en snabbtitt pÄ chrono24 och det finns en hel drös av nya i Europa. Bla en i London för 5600 usd (oprutat). Kanske ngt att övervÀga ÀndÄ om det inte löser sig pÄ hemmafronten.

HÄller med. Med den storleken ser proportionerna fel ut. Hittade denna bild pÄ en som provat klockan.

Å andra sidan ser de mĂ„tten sĂ„dĂ€r ut pĂ„ nĂ„gon med större handleder. Jag har i perioder funderat pĂ„ att sĂ€lja min premier för att jag upplever den för liten för min handled.
C86409CB-5426-4810-8848-8793D79FD332.png
Löjligt snygg klocka dock. Bandhornen ser relativt korta ut vilket borgar för att den bÀrs bra. Vi fÄr hoppas. BÀsta Kern-slÀppet utan konkurrens iallafall.

Tillbaka
Topp