• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Nu kanske BB Àr superÀrliga och bra, jag har ingen erfarenhet av dem. Men ja mycket servas och byts som inte behövs hos en hel del urmakare. Vad ska man göra eller sÀga? Det Àr ju som att serva modern bil för en vanlig dödlig. Bara sÀga jaha och betala.

Jag skulle vilja göra ett experiment, men det skulle sannolikt svartlista mig pÄ en stor del ADs haha. Men det skulle vara kul och intressant att serva en klocka hos de man litar pÄ mest. Sedan som helt nyservad gÄ runt till alla andra urmakare och be om kostnadsförslag för klockan, om den behöver servas, delar och pris.
Skriv in till 200 sekunder eller vad det nu heter som Aschberg gör..:D

Hej,

En frÄga som sÀkert nÄgon kan hjÀlpa mig med.
Har skaffat min första Breitling, supernöjd sÄklart.

Medföljde papperscert, köpt frÄn en tysk handlare via Chrono24 med bra omdömmen, men vad jag lÀst mig till började Breitling med digitala cert runt 2013, medans handlaren uppgivit att klockan Àr frÄn 2014. Kan det helt enkelt bara vart överlapp mellan vilka cert som anvÀndes?

Allt gott!

Hej,

En frÄga som sÀkert nÄgon kan hjÀlpa mig med.
Har skaffat min första Breitling, supernöjd sÄklart.

Medföljde papperscert, köpt frÄn en tysk handlare via Chrono24 med bra omdömmen, men vad jag lÀst mig till började Breitling med digitala cert runt 2013, medans handlaren uppgivit att klockan Àr frÄn 2014. Kan det helt enkelt bara vart överlapp mellan vilka cert som anvÀndes?

Allt gott!
Breitlings Warranty Card Àr vÀl digitalt medans certifikatet Àr den gula lappen.
Eller ?
RÀtta mig gÀrna nÄgon om jag Àr ute och cyklar.

Senast Àndrad:
96B8D096-5396-4B0C-84D4-1F84088A82C8.jpeg
Hej. Liten frÄga: jag har tvÄ Superocean II 44 med olika fÀrger pÄ urtavlorna. Nu noterade jag att armbanden skiljer sig lite. BÄda har borstade armband, men den ena har polerad kortsida sÄ att sÀga. Inget som direkt stör, men de Àr ju frÄn samma serie sÄ hur kan det skilja?

96B8D096-5396-4B0C-84D4-1F84088A82C8.jpeg
Hej. Liten frÄga: jag har tvÄ Superocean II 44 med olika fÀrger pÄ urtavlorna. Nu noterade jag att armbanden skiljer sig lite. BÄda har borstade armband, men den ena har polerad kortsida sÄ att sÀga. Inget som direkt stör, men de Àr ju frÄn samma serie sÄ hur kan det skilja?
Är du sĂ€ker pĂ„ att bĂ€gge ”bone stock”? Tycker den blanka har betydligt rundare hörn, kan den vara polerad av tidigare Ă€gare?

Nu kanske BB Àr superÀrliga och bra, jag har ingen erfarenhet av dem. Men ja mycket servas och byts som inte behövs hos en hel del urmakare. Vad ska man göra eller sÀga? Det Àr ju som att serva modern bil för en vanlig dödlig. Bara sÀga jaha och betala.
Jag skulle vilja göra ett experiment, men det skulle sannolikt svartlista mig pÄ en stor del ADs haha. Men det skulle vara kul och intressant att serva en klocka hos de man litar pÄ mest. Sedan som helt nyservad gÄ runt till alla andra urmakare och be om kostnadsförslag för klockan, om den behöver servas, delar och pris.
Fast vem Ă€r du att avgöra att mycket byts eller servas utan att behöva det? Är det inte bĂ€ttre att frĂ„ga urmakaren/fackmannen/gesĂ€ll/mĂ€staren om varför det ska bytas?

Sen att det ”tvingas” pĂ„ delar, @watchen du har fĂ„tt ett kostnadsförslag det Ă€r just va det Ă€r, ett förslag. Om dom inte vill göra arbetet utan att byta ut vissa delar och du inte fĂ„r svar pĂ„ varför det Ă€r sĂ„, Ă€r det bara att gĂ„ vidare till nĂ€sta. Ibland byts delar som ser bra ut för att kunna lĂ€mna garanti och slippa reklamationer.

Fast vem Ă€r du att avgöra att mycket byts eller servas utan att behöva det? Är det inte bĂ€ttre att frĂ„ga urmakaren/fackmannen/gesĂ€ll/mĂ€staren om varför det ska bytas?

Sen att det ”tvingas” pĂ„ delar, @watchen du har fĂ„tt ett kostnadsförslag det Ă€r just va det Ă€r, ett förslag. Om dom inte vill göra arbetet utan att byta ut vissa delar och du inte fĂ„r svar pĂ„ varför det Ă€r sĂ„, Ă€r det bara att gĂ„ vidare till nĂ€sta. Ibland byts delar som ser bra ut för att kunna lĂ€mna garanti och slippa reklamationer.
Oj hÀr lÄter det som vi har en som jobbar i branschen. Vem jag Àr? En som vet att det ibland tas överpriser och servas/byts saker som inte behöver fixas, absolut inte frÄn alla urmakare, men vissa. Precis pÄ samma sÀtt som det inte görs av alla bilverkstÀder, hantverkare etc, men vissa.
Sett det sÄ mÄnga ggr sÄ att försvara det gÄr bara inte. Det Àr ett faktum precis som havet Àr blött. Den enda som du kan stÄ upp för ÀrlighetsmÀssigt Àr dig sjÀlv om du nu jobbar i branschen, och de du kÀnner bra och vet hur de jobbar, ingen annan.

Allt detta prat om att det alltid ska bytas visare ..Ă€r detta en breitling specifik sak?!
kÀnns som visarna inte Àr nÄgot man byter annars nÀr det gÀller andra mÀrken tex rolex ...

eller Àr jag helt fel ute?
Det finns olika riktlinjer hos olika tillverkare. Vissa byter alltid visare utan att ens nĂ€mna det efterĂ„t. NĂ€r jag fick bullbaks min BP frĂ„n service hade de bytt bĂ„de glas och visare utan att Speca det innan service. Utan merkostnad och ur mitt perspektiv ”i onödan”. NĂ€r det gĂ€ller kronografer beror det pĂ„ som sagt pĂ„ hur visarna Ă€r tillverkade och hur hĂ„rt de behöver sitta.

Det finns olika riktlinjer hos olika tillverkare. Vissa byter alltid visare utan att ens nĂ€mna det efterĂ„t. NĂ€r jag fick bullbaks min BP frĂ„n service hade de bytt bĂ„de glas och visare utan att Speca det innan service. Utan merkostnad och ur mitt perspektiv ”i onödan”. NĂ€r det gĂ€ller kronografer beror det pĂ„ som sagt pĂ„ hur visarna Ă€r tillverkade och hur hĂ„rt de behöver sitta.
Och dÄ kan det om man har otur sluta med att man fÄr en franken tillbaka, som vÄr stackars vÀn @Dixie som fick fel visare för modellen. Han har dock fÄtt korrekta visare av mig, dags att byta nÄn gÄng eller Dixie? :)

Och dÄ kan det om man har otur sluta med att man fÄr en franken tillbaka, som vÄr stackars vÀn @Dixie som fick fel visare för modellen. Han har dock fÄtt korrekta visare av mig, dags att byta nÄn gÄng eller Dixie? :)
Det Àr det! Jag har lagt fram visare och klocka pÄ jobb sÄ jag ska lösa det en dag jag hinner pÄ vÀg hem

Kostnadsförslag Àr precis vad det Àr. Och efter samtal med BB sÄ har jag tackat nej till deras service. Detta pÄ grund av det höga priset, ca: 30-35% dyrare Àn deras konkurrenter. Och framförallt för att de inte kunde ge mig nÄgon bra förklaring varför kronan skulle bytas, stod bara att de tyckte att den skulle bytas. Visarna menar de pÄ att de blir skeva nÀr man demonterar dessa. Men andra vÀlrenommerade urmakare med vÀldigt goda referenser kan Ätermontera utan risk för skador. BB kanske vill ha hÀngslen och livrem men personligen tycker jag att de tog i vÀl mycket. Men det Àr bara min personliga Äsikt.

Oavsett sÄ Àr en skillnad pÄ 7900:- svÄrt att snacka bort..

Breitling Chronomat 44 Blacksteel Speciale Edition med B01 verket denna har Glas pÄ baksidan.
Ser ut sÄ hÀr pÄ baksidan
Letar du efter en eller ? ;)

//Simon
Tackar! Blev precis erbjuden en ny till ganska förmÄnligt pris, men fick bara bilden. Skulle fÄ referens ikvÀll, men det gÄr ju fortare att fÄ info hÀr ;)

Oavsett sÄ Àr en skillnad pÄ 7900:- svÄrt att snacka bort..
Helt klart. Krons urisar Àr bra pÄ brattar. Det kan iof dra ivÀg mer Àn deras standardpriser, men 12 lök för navin borde man inte oroa sig för om det inte Àr extremt mycket som mÄste bytas. Jag brukar rekommendera KM Globen för egna certade urmakare pÄ plats för eta-kalibrarna, de har alltid överkomliga priser och Àr Àrliga. Men tyvÀrr har de blivit av med sin nivÄ 2-certifiering för Breitling för stunden, inte för att de misskött sig, utan dum politik bara. Förhoppningsvis har de certifieringen tillbaka snart. Deras egna urisar Àr jÀttebra pÄ bÄde Breitling, Omega och annat.

Senast Àndrad:
Oj hÀr lÄter det som vi har en som jobbar i branschen. Vem jag Àr? En som vet att det ibland tas överpriser och servas/byts saker som inte behöver fixas, absolut inte frÄn alla urmakare, men vissa. Precis pÄ samma sÀtt som det inte görs av alla bilverkstÀder, hantverkare etc, men vissa.
Sett det sÄ mÄnga ggr sÄ att försvara det gÄr bara inte. Det Àr ett faktum precis som havet Àr blött. Den enda som du kan stÄ upp för ÀrlighetsmÀssigt Àr dig sjÀlv om du nu jobbar i branschen, och de du kÀnner bra och vet hur de jobbar, ingen annan.
Ja ganska nyklÀckt. Men det Àr inte min erfarenhet, dÀremot att man sÀkrar upp för garantier etc genom att byta vissa delar.
Enligt mig Àr oÀrligheten man hör om i branchen ofta att för lite gjorts.
Men kan man inte svara pÄ varför den byts skulle jag ocksÄ dra öronen Ät mig.

Helt klart. Krons urisar Àr bra pÄ brattar. Det kan iof dra ivÀg mer Àn deras standardpriser, men 12 lök för navin borde man inte oroa sig för om det inte Àr extremt mycket som mÄste bytas. Jag brukar rekommendera KM Globen för egna certade urmakare pÄ plats för eta-kalibrarna, de har alltid överkomliga priser och Àr Àrliga. Men tyvÀrr har de blivit av med sin nivÄ 2-certifiering för stunden, inte för att de misskött sig, utan dum politik bara. Förhoppningsvis har de certifieringen tillbaka snart. Deras egna urisar Àr jÀttebra pÄ bÄde Breitling, Omega och annat.
Jag skulle ocksÄ vilja slÀnga in en rekommendation för klockmaster globen.
Synd att utvecklingen gÄr mot endast 1 centralverkstad. Inte bra för nÄgon

Helt klart. Krons urisar Àr bra pÄ brattar. Det kan iof dra ivÀg mer Àn deras standardpriser, men 12 lök för navin borde man inte oroa sig för om det inte Àr extremt mycket som mÄste bytas. Jag brukar rekommendera KM Globen för egna certade urmakare pÄ plats för eta-kalibrarna, de har alltid överkomliga priser och Àr Àrliga. Men tyvÀrr har de blivit av med sin nivÄ 2-certifiering för Breitling för stunden, inte för att de misskött sig, utan dum politik bara. Förhoppningsvis har de certifieringen tillbaka snart. Deras egna urisar Àr jÀttebra pÄ bÄde Breitling, Omega och annat.
KM i globen Àr att lita pÄ att Svante och grabbarna skulle försöka köra upp nÄgon finner jag som osannolikt.
P.S Du Àr en jÀkel pÄ Breitling..

Tillbaka
Topp