• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

AADA03B3-5D2C-4F33-B827-E11D4C2D29C7.jpeg
99909877-507C-4382-BB80-C672314038F2.jpeg
Första dagen med senaste kÀrleken. Fascineras över hur urtavlan skiftar fÀrg i ljuset. Aerospace -99

Första bilden, pÄ min första Breitling mÄste sÄ klart postas hÀr. Breitling, det ouppnÄeliga en gÄng i tiden. Jag var inne hos handlaren och tittade, provade, pratade, som om jag snart skulle köpa. Jag ville ha en, intensivt, men pengarna fanns inte. Det hÀr Àr ingen dyr klocka och ingen ny heller, men det Àr en Breitling, kopplad till mÄnga gamla kÀnslor.

Jag funderar direkt pÄ att köpa till en originallÀnk. Var hittar man en sÄn och vad betalar man? GÀrna tips pÄ vad jag ska tÀnka pÄ, ref nr m.m. Finns det speciella hemsidor dÀr jag kan leta?
A77D9A56-3619-4E32-A5EA-B5A99A434C7F.jpeg

Senast Àndrad:
Första bilden, pÄ min första Bretling mÄste sÄ klart postas hÀr. Breitling, det ouppnÄeliga en gÄng i tiden. Jag var inne hos handlaren och tittade, provade, pratade, som om jag snart skulle köpa. Jag ville ha en, intensivt, men pengarna fanns inte. Det hÀr Àr ingen dyr klocka och ingen ny heller, men det Àr en Breitling, kopplad till mÄnga gamla kÀnslor.

Jag funderar direkt pÄ att köpa till en originallÀnk. Var hittar man en sÄn och vad betalar man? GÀrna tips pÄ vad jag ska tÀnka pÄ, ref nr m.m. Finns det speciella hemsidor dÀr jag kan leta?
Naturligtvis köper du en roleaux. Kolla pÄ c24/ebay och ca 2500 kanske sisÄdÀr?

Jag skulle ocksÄ vilja slÀnga in en rekommendation för klockmaster globen.
Synd att utvecklingen gÄr mot endast 1 centralverkstad. Inte bra för nÄgon
Menar du Breitling specifikt? Varför dÄ kan man ju undra i sp fall... ETA kan ju varenda urmakare serva, krÀvs ju noll specialkunskap förutom grundutbildning.

Naturligtvis köper du en roleaux. Kolla pÄ c24/ebay och ca 2500 kanske sisÄdÀr?
Har jag gjort nÄgot dÄligt, mer Àr att det smög sig in ett stavfel? Menar du att de flesta Breitling chronomat pÄ c24/eBay Àr sisÄdÀr eller menar du att den jag köpte Àr sÀmre Àn de som Àr sisÄdÀr? Jag förstÄr inte riktigt. FörlÄt mig för det.

Har jag gjort nÄgot dÄligt, mer Àr att det smög sig in ett stavfel? Menar du att de flesta Breitling chronomat pÄ c24/eBay Àr sisÄdÀr eller menar du att den jag köpte Àr sÀmre Àn de som Àr sisÄdÀr? Jag förstÄr inte riktigt. FörlÄt mig för det.
han syftade nog mest pÄ vilken lÀnk du ska ha pÄ klockan...
finns vanlig pilotlÀnk och sen har man roleaux lÀnklen "bullitlÀnk" dÀr lÀnkbitarna ser ut som pistolkulor...
tror nog man fÄr ge mer Àn 2500 som @MKRGG quatade
du fÄr nog rÀkna mellan 3-5k för en schysst lÀnk

förövrigt sÄ har du ju köpt en schysst klocka!
vad tycker du om den hitentills?
dom bÀrs riktigt nice pÄ lÀder/gummi tycker jag för storleken Àr riktigt perfekt

Tack! Jag tolkade att det finns 2500 andra Breitling chronomat pÄ eBay/c24. Sen trodde jag att roleaux var ett sÀtt att skriva Rolex med likartad usla stavning som min egen. Tur att jag frÄgade och skönt att du förklarade. MÄste tagga ner. :p
Nu vet jag vad Roleaux-lÀnk Àr. Det skulle vara kul att ha den sÄ mycket original som möjligt. Det jag har sett mest till den modellen Àr Roleaux-lÀnk, men jag tror pilotlÀnken skulle passa mig bÀst. Jag ska leta lite. Jag gillar den starkt, speciellt med det blÄ oem-bandet. Det blir enhetligt till klockan. En lÀnk Àr ett kul komplement. Jag ska titta pÄ gummi ocksÄ. Tack.

Senast Àndrad:
Första bilden, pÄ min första Breitling mÄste sÄ klart postas hÀr. Breitling, det ouppnÄeliga en gÄng i tiden. Jag var inne hos handlaren och tittade, provade, pratade, som om jag snart skulle köpa. Jag ville ha en, intensivt, men pengarna fanns inte. Det hÀr Àr ingen dyr klocka och ingen ny heller, men det Àr en Breitling, kopplad till mÄnga gamla kÀnslor.

300A eller Chronoduog/Chrono-duo Àr pilotlÀnken som passar. Grymt bra (och dyr). Pruta som f#n pÄ ebay-priserna, speciellt de tyska sÀljarna som har massor av tillbehör försöker alltid ta överpriser pÄ lÀnkar som de strippat pÄ lösa lÀnkbitar. Men min erfarenhet Àr att de Àr villiga att sÀlja vÀldigt mycket lÀgre Àn annonspriserna.

Rouleaux Àr cool, men nackdelen att det inte finns mikrojustering eller halvlÀnkbitar. Hoppen mellan storlekarna blir stora, och om man som jag gillar att det ska sitta tajt och perfekt Àr det nÀstan ren tur att fÄ till en bra fit. Dessutom Àr de flesta ganska gamla och behöver ofta fix, tajta till lÄsen, nya smÄ 10mm stift etc. Breitling har inga reservdelar kvar heller, inte ens lÀnkbitar. Stift som passar ok finns hos cousins.

Och dÄ kan det om man har otur sluta med att man fÄr en franken tillbaka, som vÄr stackars vÀn @Dixie som fick fel visare för modellen. Han har dock fÄtt korrekta visare av mig, dags att byta nÄn gÄng eller Dixie? :)
Intressant.
LÄt oss leka med tanken att man servar klockan hos samma urmakaren. Efter service nr 8 har han byt ut allt (och sparat delarna). Senare sÀtter ihop klockan.
Hmmm...vem har den "riktiga" klockan sen? :)
(Theseusskeppet).

Senast Àndrad:
Intressant.
LÄt oss leka med tanken att man servar klockan hos samma urmakaren. Efter service nr 8 har han byt ut allt (och sparat delarna). Senare sÀtter ihop klockan.
Hmmm...vem har den "riktiga" klockan sen? :)
(Theseusskeppet).
Filosofi frÄn gymnasiet all over again :)
I det hÀr fallet sÄ ser visarna helt olika ut sÄ det Àr lite skillnad.

Tillbaka
Topp