• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Fy fan vad illa Àrligt talat. Det Àr inte sÄ man bygger relationer med köpare. Jag beklagar bemötandet. Som Breitling-fantast skÀms jag.
PÄ vilket sÀtt Àr det fy fan, nÀr man ber om gratis service nÀr klockan inte varit inne pÄ service som den ska? För att exempelvis b01-garantin ska gÀlla behöver klockan vara inne pÄ 2-Ärs servicen för att fÄ tillgÄng till de ytterligare 3 Ären.

PÄ vilket sÀtt Àr det fy fan, nÀr man ber om gratis service nÀr klockan inte varit inne pÄ service som den ska? För att exempelvis b01-garantin ska gÀlla behöver klockan vara inne pÄ 2-Ärs servicen för att fÄ tillgÄng till de ytterligare 3 Ären.
Nej, jag bad inte om gratis service, skall gladeligen betala för servicen.
Men att ta betalt för trasiga kugghjul 4 mÄn efter garantitiden pÄ ett kvalitetsurverk frÄn Schweiz tycker jag rimmar dÄligt.

Men visst, vi alla har olika preferenser. Är företagare sjĂ€lv och det kanske Ă€r jag som behandlar mina kunder för bra.

28 MÄn gammal..... :
Untitled.png

Svarade att det Àr tur jag stÄr pÄ vÀntelista pÄ Rolex, för nÄgon mer NY Breitling blir det inte..
Och accepterade serviceförslaget dÄ..

Jag tycker nog ocksÄ att Breitling kunde kostat pÄ sig att lösa det gratis. Du kan ju skriva ett vÀlformulerat brev till Breitling i Schweiz och förklara vad som hÀnt och vad du tycker om det.

Lite konstigt dessutom. Urverket, ett ETA 2824, Àr ju ett av de riktiga traktorurverken. Har funnits i evigheter (tidigt 70-tal om jag minns rÀtt) och har inga inbyggda svagheter eller problem. Breitling har ju ocksÄ haft dem i decennier.

Jag har (haft) ett helt gÀng 2824 och aldrig haft ett enda problem med dem.

Garantin gÀller 2Är eller 5Är. Sedan Àr det frÄgan om vattentÀthet dÀr de varit onödigt krÄngliga i sin skrivning. 2Är Àr lite snÄlt nÀr andra mÀrken i prisklassen ger 5-10Är. Det finns ett problem att bedöma om det Àr handhavandefel eller fel frÄn fabrik. En smÀll pÄ handleden av en dörrkarm kan vara lika illa som att tappa klockan. Men inte synas.

SÄ hÀr sÀger hemsidan:
Your Breitling watch or chronograph equipped with a non-Breitling mechanical movement is warranted against any manufacturing defect for a period of two years (“Breitling International Warranty”) from the date of purchase of the watch (“Warranty Period”) in accordance with these terms and conditions.

Watches or chronographs equipped with a Breitling Manufacture mechanical movement are covered by the Breitling International Warranty with an extended warranty period of 5 (five) years (“Breitling International Manufacture Movement Warranty”). The Breitling International Manufacture Movement Warranty covers any manufacturing defect in the Breitling mechanical movement, provided that water-resistance tests are carried out every two years from the date of purchase.

THE BREITLING INTERNATIONAL MANUFACTURE MOVEMENT WARRANTY DOES NOT COVER:​

• Water resistance problems and their consequences if the water resistance tests have not been performed every two years.

Ptjae personligen anser jag att om man inte kan göra ett urverk som hÄller i 2 Är nÀr man sÀljer klockor i premiumsegmentet sÄ kanske man ska omvÀrdera sin affÀrsmodell alt. tillverkningsprocess.

Men mycket i den hÀr branschen Àr relationsbyggande och man kan naturligtvis argumentera att det alltid kommer finnas folk som köper klockor men behandlar man kunder som överflöd nÀr ens eget led brister sÄ Àr man ute pÄ hal is. För bara nÄgra Är sedan stod hela den automatiska klockindustrin pÄ tÄrna över om smartklockorna skulle ersÀtta vad de Àn höll pÄ med sÄ det Àr inget som Àr ristat i sten att kunna sÀlja premiumklockor till överpriser.

Nu har jag inte köpt nÄgot inhouse-verk frÄn Breitling och Àr det sÄ att klockan mÄste servas efter 2 Är pÄ min bekostnad Àr det heller inget jag kommer göra. Det Àr skamligt och bevisar uppenbarligen att de inte tillverkar nÄgon kvalitetsprodukt. Inte ens Tudor eller Omega krÀver service inom 2 Är frÄn inköpsdatum för att deras 5 Äriga garanti ska gÀlla.

KÀnns som att du druckit lite för mycket Breitling-koolaid Àrligt talat. Jag Àlskar deras klockor men jag inser samtidigt att jag ensam inte kommer kunna rÀdda dem om det Àr sÄhÀr man behandlar kunder.

Jag tycker nog ocksÄ att Breitling kunde kostat pÄ sig att lösa det gratis. Du kan ju skriva ett vÀlformulerat brev till Breitling i Schweiz och förklara vad som hÀnt och vad du tycker om det.

Lite konstigt dessutom. Urverket, ett ETA 2824, Àr ju ett av de riktiga traktorurverken. Har funnits i evigheter (tidigt 70-tal om jag minns rÀtt) och har inga inbyggda svagheter eller problem. Breitling har ju ocksÄ haft dem i decennier.

Jag har (haft) ett helt gÀng 2824 och aldrig haft ett enda problem med dem.
Är en Breitling bara drygt 2 Ă„r sĂ„ fĂ„r man vĂ€l Ă€ndĂ„ tro att det sitter ett Sellita-verk i den och inte ett ETA ?

Andra tillverkare som Rolex/Omega Àr definitivt inte befriade frÄn urverksproblem. Sen har jag ingen aning om omfattningen procentuellt Àr mindre. Men skillnaden Àr att dom har 5 Ärs garanti vilket faktiskt kÀnns som ett köpargument. Tittar man pÄ lite billigare mÀrken sÄ ger Longines 5 Är och Sjöö Sandström litar mer pÄ Sellita-verken och ger 3 Är.

Ptjae personligen anser jag att om man inte kan göra ett urverk som hÄller i 2 Är nÀr man sÀljer klockor i premiumsegmentet sÄ kanske man ska omvÀrdera sin affÀrsmodell alt. tillverkningsprocess.

Men mycket i den hÀr branschen Àr relationsbyggande och man kan naturligtvis argumentera att det alltid kommer finnas folk som köper klockor men behandlar man kunder som överflöd nÀr ens eget led brister sÄ Àr man ute pÄ hal is. För bara nÄgra Är sedan stod hela den automatiska klockindustrin pÄ tÄrna över om smartklockorna skulle ersÀtta vad de Àn höll pÄ med sÄ det Àr inget som Àr ristat i sten att kunna sÀlja premiumklockor till överpriser.

Nu har jag inte köpt nÄgot inhouse-verk frÄn Breitling och Àr det sÄ att klockan mÄste servas efter 2 Är pÄ min bekostnad Àr det heller inget jag kommer göra. Det Àr skamligt och bevisar uppenbarligen att de inte tillverkar nÄgon kvalitetsprodukt. Inte ens Tudor eller Omega krÀver service inom 2 Är frÄn inköpsdatum för att deras 5 Äriga garanti ska gÀlla.

KÀnns som att du druckit lite för mycket Breitling-koolaid Àrligt talat. Jag Àlskar deras klockor men jag inser samtidigt att jag ensam inte kommer kunna rÀdda dem om det Àr sÄhÀr man behandlar kunder.
Koolaid Àr gott. Breitling likasÄ. Tittade igenom vilka jag haft/har. Klart det Àr trÄkigt att det strular men det kan ju vara vad som helst som hÀnder som gör att saker behöver ÄtgÀrdas, jag sjÀlv har utnyttjat goodwill och ser inget problem i att man frÄgar, det blir bara trÄkigt nÀr man dock inte hÄller med om deras nej. Behöver inte göra en stor grej av det, uppenbarligen gillar jag B och kommer fortsÀtta med det, bÄde nytt och gammalt :)
IMG_4439.png
IMG_4438.jpeg
765 KS jpg.jpeg
IMG_3523.png
28129.jpeg
22559.png
20411.jpeg
4919.jpeg

Koolaid Àr gott. Breitling likasÄ. Tittade igenom vilka jag haft/har. Klart det Àr trÄkigt att det strular men det kan ju vara vad som helst som hÀnder som gör att saker behöver ÄtgÀrdas, jag sjÀlv har utnyttjat goodwill och ser inget problem i att man frÄgar, det blir bara trÄkigt nÀr man dock inte hÄller med om deras nej. Behöver inte göra en stor grej av det, uppenbarligen gillar jag B och kommer fortsÀtta med det, bÄde nytt och gammalt :)

Du fÄr lov att tycka om Breitling. Det gör jag ocksÄ. Men jag tycker inte om att man som en av vÀrldens största tillverkare beter sig som ett as och vÀgrar fixa en klocka som Àr 4 mÄnader över sin garantitid. MÄnga andra hÀr har redan skrivit hur pass generösa garantier andra tillverkare har och dessa tjÀnar betydligt mindre pÄ sina klockor Àn Breitling.

Jag skrev det ovan det handlar om relationsbyggande och att ta en kostnad om kanske 1000:- och ha kvar en kund som i framtiden kanske köper ytterligare en klocka Àr bra mycket mer vÀrt Àn att förlora densamma.

Du fÄr lov att tycka om Breitling. Det gör jag ocksÄ. Men jag tycker inte om att man som en av vÀrldens största tillverkare beter sig som ett as och vÀgrar fixa en klocka som Àr 4 mÄnader över sin garantitid. MÄnga andra hÀr har redan skrivit hur pass generösa garantier andra tillverkare har och dessa tjÀnar betydligt mindre pÄ sina klockor Àn Breitling.

Jag skrev det ovan det handlar om relationsbyggande och att ta en kostnad om kanske 1000:- och ha kvar en kund som i framtiden kanske köper ytterligare en klocka Àr bra mycket mer vÀrt Àn att förlora densamma.
Ser bara inte hur det hÀr Àr att bete sig som ett as. Men det kanske bara Àr jag som Àr av den tolkningen.

Hej alla. Är ny hĂ€r men har en fundering. Är det nĂ„gon som haft problem med sin skruvade krona pĂ„ sin Seawolf? Upplever att min beter sig annorlunda mot förrut.

Tillbaka
Topp