• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Ok, Àr tull och moms inrÀknat i priset? SÄ har det varit med nÄgra av mina bestÀllningar frÄn USA och dÄ gÄr det fortare. Oavsett sÄ kommer du att fÄ betala tull och moms pÄ varor frÄn Japan. Min DHL leverans frÄn Japan hade ocksÄ en kortare estimerad leveranstid men sedan fastnade den i tullen.
Men jag hoppas att du fĂ„r din tid! 🙂
Screenshot_20210412-121430.jpg
Jag vet bara att det aldrig varit tull pÄ klockor jag köpt frÄn Japan. DÀremot frÄn Kina. Varenda liten grej ner till 100kr fastnar i tullen och fÄr bÄde tullavgift och moms.
Det stÄr berÀknad utleverans 4 maj i Ebay-appen men jag har bokat leverans av DHL pÄ torsdag.
En sak jag vet sĂ€kert Ă€r att jag kommer skriva om det hĂ€rinne oavsett hur det blir 😁

Jag vet bara att det aldrig varit tull pÄ klockor jag köpt frÄn Japan. DÀremot frÄn Kina. Varenda liten grej ner till 100kr fastnar i tullen och fÄr bÄde tullavgift och moms.
Det stÄr berÀknad utleverans 4 maj i Ebay-appen men jag har bokat leverans av DHL pÄ torsdag.
En sak jag vet sĂ€kert Ă€r att jag kommer skriva om det hĂ€rinne oavsett hur det blir 😁
Vi har tullfrihet pÄ vissa saker frÄn Japan, men brukar du slippa moms och hanteringsavgiften ocksÄ?

Ja, jag har hĂ„llit mig till samma sĂ€ljare nĂ€stan hela tiden. Kanske nĂ„got med det att göra. Dom skriver att det Ă€r gĂ„va eller nĂ„t đŸ€·đŸŒâ€â™‚ïž

Tror det Àr ytterst sÀllan Postnord och andra speditörer accepterar titeln "gÄva".
Mina svÀrförÀldrar skickade ett paket med diverse grejer och det tog lÄng tid att övertyga Postnord att dessa inte var skickade i kommersiellt syfte osv osv.

Ja, jag har hĂ„llit mig till samma sĂ€ljare nĂ€stan hela tiden. Kanske nĂ„got med det att göra. Dom skriver att det Ă€r gĂ„va eller nĂ„t đŸ€·đŸŒâ€â™‚ïž
Jag fick Ă€ven betala tull och moms pĂ„ packet som Ă€r deklamerade som secondhand och gĂ„vor. Maximalt otur. 😂

Edit:det DHL paketet Ă€r markerad som gĂ„va. Och tullverket skickade frĂ„gor till sĂ€ljare fram och tillbaka och tillslut fick jag betala avgifterna och moms. đŸ˜©

Tror det Àr ytterst sÀllan Postnord och andra speditörer accepterar titeln "gÄva".
Mina svÀrförÀldrar skickade ett paket med diverse grejer och det tog lÄng tid att övertyga Postnord att dessa inte var skickade i kommersiellt syfte osv osv.
Ja, jag hĂ„ller med dig. Jag fick ett paket frĂ„n en vĂ€n i Kina och det stĂ„r gĂ„va och vĂ€rdet var lĂ„gt. ÄndĂ„ fick jag betala.
Ringde naturligtvis till tullen. DÄ sÀger de: varför skulle du ha en vÀn i Kina som skickar gÄvor till dig? För helvete, jag Àr ju frÄn Hongkong och Àr kines.
Hade jag varit svensk och har fÄtt ett paket frÄn Thailand, sÄ skulle det sÀkert ha gÄtt igenom utan tull & moms.
Det jag vill ha sagt Àr att, Postnord och tullen kan ta ut avgifter hur dem vill och det lönar sig inte att brÄka med dem heller annars fÄr du mer problem med framtida paket. Och det spelar ingen roll om det stÄr gÄva eller ej.

SÄ min mindset Àr om jag bestÀller paket utanför EU, förvÀntar jag alltid att betala avgifter och moms.

Senast Àndrad:
Pratade precis med tullen,
Vid köp frÄn Japan.
Tull pÄ en gwg1000 skulle bli 8.18sek. + moms och hanteringsavgift frÄn speditör.
Klocka med vÀrde under 1600sek = tullfritt, men moms och hanteringsavgift tillkommer.

Ja, jag hĂ„ller med dig. Jag fick ett paket frĂ„n en vĂ€n i Kina och det stĂ„r gĂ„va och vĂ€rdet var lĂ„gt. ÄndĂ„ fick jag betala.
Ringde naturligtvis till tullen. DÄ sÀger de: varför skulle du ha en vÀn i Kina som skickar gÄvor till dig? För helvete, jag Àr ju frÄn Hongkong och Àr kines.
Hade jag varit svensk och har fÄtt ett paket frÄn Thailand, sÄ skulle det sÀkert ha gÄtt igenom utan tull & moms.
Det jag vill ha sagt Àr att, Postnord och tullen kan ta ut avgifter hur dem vill och det lönar sig inte att brÄka med dem heller annars fÄr du mer problem med framtida paket.

Problemet verkar vara att avsÀndaren mÄste skriva dit ett vÀrde för den lokala tullhanteringens skull.
Verkar vÀrdet vara lÄgt och det dessutom stÄr "gÄva" pÄ etiketten sÀtter de igÄng en utredning.
Taskigt om avsÀndaren har skickat typ 20 olika saker och det inte finns nÄgot fysiskt kvitto pÄ köpen :)
Postnord ville sjÀlvklart ha dessa underlag men om kvitton skulle gÄ att printa ut osv hur ska de förstÄ ett icke-nordiskt sprÄk sÄvida de inte har tolk resonerade jag och fick ut paketet till slut.

Jag ber aldrig butiker skicka prylar som gÄva av princip. Blir sÄ mycket jobbigare och det Àr ju hÀftigt att betala skatt :)

OT: VÀldigt trÄkigt det som hÀnder i Hong Kong just nu.

Problemet verkar vara att avsÀndaren mÄste skriva dit ett vÀrde för den lokala tullhanteringens skull.
Verkar vÀrdet vara lÄgt och det dessutom stÄr "gÄva" pÄ etiketten sÀtter de igÄng en utredning.
Taskigt om avsÀndaren har skickat typ 20 olika saker och det inte finns nÄgot fysiskt kvitto pÄ köpen :)
Postnord ville sjÀlvklart ha dessa underlag men om kvitton skulle gÄ att printa ut osv hur ska de förstÄ ett icke-nordiskt sprÄk sÄvida de inte har tolk resonerade jag och fick ut paketet till slut.

Jag ber aldrig butiker skicka prylar som gÄva av princip. Blir sÄ mycket jobbigare och det Àr ju hÀftigt att betala skatt :)

OT: VÀldigt trÄkigt det som hÀnder i Hong Kong just nu.

Tack. Efter att Hong Kong har lÄnats ut till Storbritannien för 50 Är, idealist skulle vara att HK fick fortsÀtta som sjÀlvstyre efter 97. Men jag förstÄr att Kina inte tillÄter det, eftersom HK Àr en av vÀrldens "största" börsstad.
Vi fÄ se hur det blir i framtiden.
Tur och Àr tacksam att jag bor och Àr uppvuxen hÀr i Sverige.

Det Àr ibland inte lÀtt att fixa fram kvitto, speciellt pÄ gamla saker. Tex vi sÀger att du har köpt en Transformers nÀr du var liten och sen efter 20 Är sÄ skickar du den till din vÀn i Kina som födelsedagspresent.

Tack. Efter att Hong Kong har lÄnats ut till Storbritannien för 50 Är, idealist skulle vara att HK fick fortsÀtta som sjÀlvstyre efter 97. Men jag förstÄr att Kina inte tillÄter det, eftersom HK Àr en av vÀrldens "största" börsstad.
Vi fÄ se hur det blir i framtiden.
Tur och Àr tacksam att jag bor och Àr uppvuxen hÀr i Sverige.

Det Àr ibland inte lÀtt att fixa fram kvitto, speciellt pÄ gamla saker. Tex vi sÀger att du har köpt en Transformers nÀr du var liten och sen efter 20 Är sÄ skickar du den till din vÀn i Kina som födelsedagspresent.
99 Ă„r var det. 🙂

Off topic, Ă€r ni bĂ„da kineser? 🙂

PÄ dagen, ja nÀstan minuten, tvÄ mÄnader efter att jag la ordern pÄ tiktox trillade paketet in. Det som var tÀnkt som omvÀxling under owg-mars fÄr vÀl nu bli nÄn form av sommarvariation.
0D57E78C-9040-4D0A-B335-D12A41C495DC.jpeg
99206DFB-F80C-42F3-B49C-76AC15B31AE7.jpeg
351FD544-4D6A-425C-8B81-91284884583B.jpeg

Det var nÄgon som frÄgade om totalkostnaden, Àven om det var nÄn mÄnad sen. Hela kalaset gick pÄ 101£+75SEK i tull och 275SEK i moms.

99 Ă„r var det. 🙂

Off topic, Ă€r ni bĂ„da kineser? 🙂
Sorry, var lite oklar dÀr med 50 Är, britterna förhandla om och skulle ha 50 Är till. (vilket slutade 1997)
NÄgonstans lÀste jag att HK har varit i brittisk styre i 156 Är total.

Är jag inte enda kinesen hĂ€r? Trodde alla kineser hĂ€nger pĂ„ dem dyrare/lyxigare klocktrĂ„darna. 😆

Senast Àndrad:
Sorry, var lite oklar dÀr med 50 Är, britterna förhandla om och skulle ha 50 Är till. (vilket slutade 1997)
NÄgonstans lÀste jag att HK har varit i brittisk styre i 156 Är total.

Är jag inte enda kinesen hĂ€r? Trodde alla kineser hĂ€nger pĂ„ dem dyrare/lyxigare klocktrĂ„darna. 😆
Haha 😂 Jag Ă€r en av de som hĂ€nger hĂ€r. 😉

99 Ă„r var det i avtalet.

Tillbaka
Topp