• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Det Àr svÄrt att sÀga vad det kan beror pÄ. Det kan vara sÄ att med tiden sÄ har polariserings filtret bleks. Jag har en G-shock som Àr sÄ.
Om jag googlar sÄ verka mÄnga bilder pÄ klockan ha en försvagad polariseringsfilter, antar att den har nÄgra Är pÄ nacken.
Jag skulle absolut prova med att byta filtret.
Kan polariseringsfilter verkligen blekas? Jag har för mig att nÀr lcd displayer blir "dimmiga" beror det pÄ att kretsen ger fel spÀnning till lcd. DÄ blir betraktningsvinkeln "fel" sÄ ett byte av polariseringsfilter (eller helt enkelt vrida lite pÄ det befintliga) Àr ett sÀtt att komma runt detta fel. Men vad jag förstÄtt sÄ nÀr fel spÀnning börjar ge synbara effekter sÄ Àr det bara en tidsfrÄga innan det blir vÀrre och vÀrre. SÄ en riktigt fix vore att laga den felaktiga kretsen. Vilket dÄ sÄklart Àr ett jÀkla bök och krÀver massa kunskap.

Kan polariseringsfilter verkligen blekas? Jag har för mig att nÀr lcd displayer blir "dimmiga" beror det pÄ att kretsen ger fel spÀnning till lcd. DÄ blir betraktningsvinkeln "fel" sÄ ett byte av polariseringsfilter (eller helt enkelt vrida lite pÄ det befintliga) Àr ett sÀtt att komma runt detta fel. Men vad jag förstÄtt sÄ nÀr fel spÀnning börjar ge synbara effekter sÄ Àr det bara en tidsfrÄga innan det blir vÀrre och vÀrre. SÄ en riktigt fix vore att laga den felaktiga kretsen. Vilket dÄ sÄklart Àr ett jÀkla bök och krÀver massa kunskap.
Ja, jag har sett det pÄ en del G-shocks, det beror nog pÄ kvalitén pÄ filtret. Kan vara sÄ att ibland sÄ fÄr Casio in dÄliga batchar.
Det kan sjÀlvklart ocksÄ vara som du sÀger dÄliga kretsar. Tror att det Àr vanligare med dÄliga filter.

Jag tror att det finns en video pÄ youtube dÀr nÄgon trodde att det var komponenten, sÄ han lödde ditt en ny komponent, men upptÀcker att det inte hjÀlpte och det var sjÀlva filtret.

2 klockor som nÀstan alltid har dÄliga/blekta filter Àr Casio F-106 American Flag led ( jag har 2 st och fixat den ena ) och DW-6900WW ( har denna ocksÄ, men har inte orkat mecka med den Àn ).
Googla pÄ dem och du kommer att se att mÄnga "riktiga" foto att polarizeringsfiltret Àr dÄliga.

Senast Àndrad:
Ja, jag har sett det pÄ en del G-shocks, det beror nog pÄ kvalitén pÄ filtret. Kan vara sÄ att ibland sÄ fÄr Casio in dÄliga batchar.
Det kan sjÀlvklart ocksÄ vara som du sÀger dÄliga kretsar. Tror att det Àr vanligare med dÄliga filter.

Jag tror att det finns en video pÄ youtube dÀr nÄgon trodde att det var komponenten, sÄ han lödde ditt en ny komponent, men upptÀcker att det inte hjÀlpte och det var sjÀlva filtret.

2 klockor som nÀstan alltid har dÄliga/blekta filter Àr Casio F-106 American Flag led ( jag har 2 st och fixat den ena ) och DW-6900WW ( har denna ocksÄ, men har inte orkat mecka med den Àn ).
Googla pÄ dem och du kommer att se att mÄnga "riktiga" foto att polarizeringsfiltret Àr dÄliga.
Mjaaaaaaaa, inte helt övertygad om att polfilter blir sĂ€mre med tiden. Aldrig hört det förut. Att det kan fungera som en (temporĂ€r) fix till en felande lcd kan jag dock köpa. 😉

För er som kĂ€nner att ni har lite för mĂ„nga fyrkanter eller sĂ„... allt Ă€r relativt đŸ˜âœŒïž
Screenshot_20210518-010950_Instagram.jpg

(thesutanto pÄ insta)

Mjaaaaaaaa, inte helt övertygad om att polfilter blir sĂ€mre med tiden. Aldrig hört det förut. Att det kan fungera som en (temporĂ€r) fix till en felande lcd kan jag dock köpa. 😉
DÄ fÄr du höra det frÄn mig nu för första gÄngen. ;) För mig Àr det oviktig vad som Àr fel, sÄ lÀnge det gÄr att fixa. :)

Hittade en före och efter bild pÄ Casio klockan som jag fixade.

Före bild med nytt batteri. Se hur suddig och rödtonad siffrorna Àr. Den var Ànnu suddigare Àn vad bilden visar i verkligheten.

IMG_3108.JPG

Efter med nytt filter.

IMG_6229.JPG

Hittade en bild pÄ internet som visar bÀttre hur det var innan.

1621294473580.png

Hittade ett inlÀgg om det:

Hittade Àven videon jag pratade om innan.

Senast Àndrad:
Det ser ut som att den kommer slĂ€ppas globalt framöver👍
VĂ€lkommen in i G-shockgemenskapen dessutom😀
@roosterman. Har du nÄgon gammal bio glasögon/polariserade solglasögon hemma? Du kan prova och se ifall siffrorna blir bÀttre med den.
Om ja, dÄ kommer polariseringsbyte att lösa ditt problem. ( Finns modeller dÀr vissa linje och figurer Àr printad pÄ sjÀlva filtret, dÄ har folk
bara klistrat över det gamla, det grÄa blir dock mörkare )

DÄ fÄr du höra det frÄn mig nu för första gÄngen. ;) För mig Àr det oviktig vad som Àr fel, sÄ lÀnge det gÄr att fixa. :)

Hittade en före och efter bild pÄ Casio klockan som jag fixade.

Före bild med nytt batteri. Se hur suddig och rödtonad siffrorna Àr. Den var Ànnu suddigare Àn vad bilden visar i verkligheten.

IMG_3108.JPG

Efter med nytt filter.

IMG_6229.JPG

Hittade en bild pÄ internet som visar bÀttre hur det var innan.

1621294473580.png

Hittade ett inlÀgg om det:

Hittade Àven videon jag pratade om innan.

Jamen dĂ€r konstaterades ju exakt det trodde? Det Ă€r inte filtret som Ă€r problemet utan lcd'n. Sen att det gĂ„r att fixa med ett pol-filter Ă€r ju en annan femma. 😉

@roosterman. Har du nÄgon gammal bio glasögon/polariserade solglasögon hemma? Du kan prova och se ifall siffrorna blir bÀttre med den.
Om ja, dÄ kommer polariseringsbyte att lösa ditt problem. ( Finns modeller dÀr vissa linje och figurer Àr printad pÄ sjÀlva filtret, dÄ har folk
bara klistrat över det gamla, det grÄa blir dock mörkare )
Glasögon med lĂ€mpligt pol-filter och inget pĂ„ klockan = Uber Stealth! đŸ˜ŽđŸ€˜

Kanske dum frÄga men ÀndÄ.. Köpte en Baby-G till Frugis som var batteritorsk.
Efter batteribytet sÄ syns knappt hÀlften av siffrorna. Kan det ha med filmen att göra?
Jag har en lösning. Du fÄr ta ut modulen. Ta isÀr alla lagren i modulen och försöka trycka ihop dom igen. Oftast Àr det för att det sitter löst. Sen sÀtter du in batterierna igen.
Funkar inte det sÄ prova att sprita rent alla kontakter. Alla Gs som inte Àr stendöda gÄr att fÄ liv i igen :)

Edit: kan vara polariserings filtret men dĂ„ brukar alla siffror vara lika svaga. Är det att modul delarna sitter löst sĂ„ syns typ halva siffrorna.

Det Àr faktiskt lÀtt att se. Om du har ett par polariserade glasögon sÄ kan du titta pÄ klockan. Ser siffrorna skarpa ut med glasögonen sÄ Àr det filtret. Annars Àr det nÄgot annat.

Edit: sen pÄ bollen.

Har lagt en request pĂ„ den klockan nĂ„gra dagar sedan pĂ„ https://www.sakurawatches.com/ 😎. Gillar att det Ă€r lĂ€nk men sen vore det trevligt att hitta ett gummiband frĂ„n en GWF-A1000-1AJF sĂ„ jag kan variera lite.
Samma hĂ€r, men jag fick aldrig nĂ„got mail pĂ„ B5600MG förra gĂ„ngen sĂ„ fĂ„r se om jag fĂ„r det den hĂ€r gĂ„ngen. 🙂

Jag har en lösning. Du fÄr ta ut modulen. Ta isÀr alla lagren i modulen och försöka trycka ihop dom igen. Oftast Àr det för att det sitter löst. Sen sÀtter du in batterierna igen.
Funkar inte det sÄ prova att sprita rent alla kontakter. Alla Gs som inte Àr stendöda gÄr att fÄ liv i igen :)

Edit: kan vara polariserings filtret men dĂ„ brukar alla siffror vara lika svaga. Är det att modul delarna sitter löst sĂ„ syns typ halva siffrorna.
@dragonhf @Urtyp @Fujoor Tack för alla ideer och förslag. 👍
LÄter mer som lös modul dÄ trots allt. Jag beskrev nog felet dÄligt innan. Siffrorna Àr halva eller bara delvisa.
Jag var ÀndÄ sÄ försiktig jag bara kunde nÀr jag öppnade baken pÄ klockan.. Klockan nerÄt hela tiden utan att röra modulen ens.
Kan ju Ă€ndĂ„ vart som sĂ„ att jag hade FF (fummelfinger) just dĂ„đŸ˜
Ska ta bilder pÄ hur den ser ut nÀr jag kommer hem frÄn jobbet sen sÄ fÄr ni ser hur den beter sig :)
Hade vart jÀkligt gutt att fÄ igÄng den för Frugis gillade den ;)

@dragonhf @Urtyp @Fujoor Tack för alla ideer och förslag. 👍
LÄter mer som lös modul dÄ trots allt. Jag beskrev nog felet dÄligt innan. Siffrorna Àr halva eller bara delvisa.
Jag var ÀndÄ sÄ försiktig jag bara kunde nÀr jag öppnade baken pÄ klockan.. Klockan nerÄt hela tiden utan att röra modulen ens.
Kan ju Ă€ndĂ„ vart som sĂ„ att jag hade FF (fummelfinger) just dĂ„đŸ˜
Ska ta bilder pÄ hur den ser ut nÀr jag kommer hem frÄn jobbet sen sÄ fÄr ni ser hur den beter sig :)
Hade vart jÀkligt gutt att fÄ igÄng den för Frugis gillade den ;)
Nej men ibland har den bara lossnat av alla stötar osv. Ta isÀr den (finns smÄ clips man fÄr peta pÄ, ganska enkelt) och sen trycka ihop den ordentligt och sÀtt in ett batteri och AC-resetta.

Och det jag bestÀllde i början av mars har fortfarande inte kommit. Skrev till tiktox och de sa att de skulle titta pÄ det och sen har jag inte hört mer pÄ typ tre veckor... :-(

Asch vad trist. Det fÄr ju en att tÀnka efter 1+2 ggr innan man bestÀller frÄn UK.
Min bestĂ€llning (textifĂ€rg) lĂ€mnade UK tvĂ„ dagar efter bestĂ€llning vilket ju inte Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt, mycket bra t om med tanke pĂ„ Brexit-sörjan. DĂ€remot har den legat hos Sthlm utrikes sedan 3/5. ^^ Är det jobbigt för PN att hantera paket frĂ„n England?

Nej men ibland har den bara lossnat av alla stötar osv. Ta isÀr den (finns smÄ clips man fÄr peta pÄ, ganska enkelt) och sen trycka ihop den ordentligt och sÀtt in ett batteri och AC-resetta.
Nytt batteri satte jag i och AC-resetade , det var dÄ jag sÄg hur siffrorna var.. Den var stonedead nÀr jag köpte den:)

Nytt bateri satte jag i och AC-resetade , det var dÄ jag sÄg hur siffrorna var.. Den var stonedead nÀr jag köpte den:)
Jo men jag menar, gör om processen efter du sandwichat ihop modulen igen. Jag gjorde sÄ pÄ en av mina dw-003. Satt skitlÀnge och försökte klura ut vad felet var, nÀr jag tog isÀr den och sen tryckte ihop den sÄ fungerade allting prima. Alternativt kan du ju prova att bara trycka ihop den.

Jo men jag menar, gör om processen efter du sandwichat ihop modulen igen. Jag gjorde sÄ pÄ en av mina dw-003. Satt skitlÀnge och försökte klura ut vad felet var, nÀr jag tog isÀr den och sen tryckte ihop den sÄ fungerade allting prima. Alternativt kan du ju prova att bara trycka ihop den.
Will do 👍 Tar fram stora polygripen vid behov 😁

Tillbaka
Topp