• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Tillbaka efter ett bad i Åbyfjorden. Mudmastern visade 19,7 grader, helt klart badbart!
D0E3CF1D-B400-4B1A-B1F6-B0324E67353D.jpeg

Börjar nÄ slutet av min samling. Idag tÀnkte jag ge G-2000TD-2 chansen. Köpte den för mÄnga Är sen men har nÀstan aldrig anvÀnt den.

G-2000 tillverkades 2000/2001. BÀrs ungefÀr som en square och har screwback. PÄ pappret grym men jag har aldrig riktigt blivit kÀr i den.

Sagt och gjort. Drog pÄ den men blev inte alls kompis med det hemska armbandet. Den satt riktigt obekvÀmt.

08775F62-C0A3-437D-A068-B173A82D82EB.jpeg

Gav inte upp för det. Fram med verktygen.

A5EC8B8C-FF2B-4139-8D23-0D52B73D7CF1.jpeg 4DB4A6D0-848C-48ED-829C-297C2B736937.jpeg 56644440-DC51-4471-A71A-85B102356A04.jpeg

G-2000 ser riktigt trevlig ut utan bezel. SÄ lÀnge armbandet inte Àr pÄ dvs.

Bezeln Àr en riktigt skör konstruktion och tyvÀrr finns det inga nya att fÄ tag pÄ.

Drog pÄ ett GW-5000-band. Nu blev klockan riktigt skön att bÀra. Kanske att den kommer ingÄ i regelbunden rotation framöver. Bandet smiter inte riktigt Ät mot bezeln. FÄr se om jag stör mig pÄ det...

1CFF7CF7-70CF-4895-90C0-5004008A5BA2.jpeg
57D7CC12-E5C3-4451-9678-8B25050F1C71.jpeg
Hmm
 jag skulle ta bort bĂ„de bezeln och bandet och sĂ€tta pĂ„ ett metallarmband 👍👍👍

- SĂ„ hĂ€r sĂ„g det ut i morgontidningen nĂ€r de frĂ„gade hur prishöjningarna pĂ„verkar. Ta till er det Hepanter och övriga vardagshjĂ€ltar ❀ Nu blir det bla flingor och mjölk till frukost, vi har ocksĂ„ Ă„tta barnbarn som stöttar mjölkförbrukningen 😀

F45E80C1-657F-4C44-9FAD-15EA82046624.jpeg

Bra kommentar av damen. Arla Àr ju ökÀnda för att vara riktigt snÄla mot mjölkbönder. Minns ingen exakt siffra men för nÄgra Är sedan betalade de vÀl 1,50 kronor per liter till bonden eller liknande. Bönderna gick back pÄ varje liter typ.

PXL_20220720_162237083.jpg

- SĂ„ hĂ€r sĂ„g det ut i morgontidningen nĂ€r de frĂ„gade hur prishöjningarna pĂ„verkar. Ta till er det Hepanter och övriga vardagshjĂ€ltar ❀ Nu blir det bla flingor och mjölk till frukost, vi har ocksĂ„ Ă„tta barnbarn som stöttar mjölkförbrukningen 😀

F45E80C1-657F-4C44-9FAD-15EA82046624.jpeg
Tack för detta inlĂ€gget @Hans B 1955 du Ă€r grym👍😊🙏 missade detta inlĂ€gg tidigare idag skyller pĂ„ vĂ€rmen

Bra kommentar av damen. Arla Àr ju ökÀnda för att vara riktigt snÄla mot mjölkbönder. Minns ingen exakt siffra men för nÄgra Är sedan betalade de vÀl 1,50 kronor per liter till bonden eller liknande. Bönderna gick back pÄ varje liter typ.

De lĂ€gsta jag fick va 2:34 kr per liter va jag för mig😩

Hoppas att inte 40-Ärsjubileet blir limiterat, isÄfall sÀger jag upp mig frÄn det hÀr intresset :confused:
TyvÀrr har det blivit stor industri av att köpa LE pÄ alla sorters varor och sen krÀnga det vidare..
Har dock lite svÄrt att förstÄ varför nÄgon vill betala överpriser pÄ tex en Bamford..
Sen Àr det ju vÀldigt trist för dom som vill köpa klockan för att dom gillar den..

Tur att alla roliga slĂ€pp kommer i augusti, den hĂ€r mĂ„naden slutade inget bra 😬
54EE4FBE-88D2-45F8-883A-155F30761582.jpeg

Kan stödköpa GWG 🙈
TrĂ„kigt med utgifter, vi fick ovĂ€ntade denna med pga bilen
 men men inte mkt göra Ă„t đŸ€·â€â™‚ïž

Edit: men i slutÀndan Àr det bara pengar, visst trist men finns vÀrre saker som kan drabba en.

Senast Àndrad:

- TrĂ„kigt att höra att bönderna inte fĂ„r sin vĂ€lförtjĂ€nta del av kakan 😱

2.34 đŸ€” 
 Ă€ven om mĂ„nga skall dela pĂ„ slutpriset kĂ€nns det lite felfördelat, men tyvĂ€rr ser det ut sĂ„ i mĂ„nga branscher.
SjÀlv har jag fÄtt en ny syn pÄ vikten (?) av svenska bönder nÀr vÀrlden ser ut som den gör nu.
Ja nÀr man drog bort foder kostnaden sÄ fick man dra av 1:20 kr per liter pÄ de priset. Nu Àr ju foder kostnaden vÀldigt mycket högre Àn dÄ men istÀllet sÄ ligger ju mjölkpriset betydligt högre.. 1 kg kraftfoder kostade dÄ 2,60kr kg nu ligger de pÄ4,80kr kg
Ensilaget blir ju de dubbla priset att fÄ fram nu med dieselkostnader och plasten som ocksÄ skjutit i höjden

Snickrandet fortsatte. Fru projektledare bestĂ€llde en bĂ€nk för alla tomatplantor hon har odlat. ÅterstĂ„r att klĂ€ in den och skaffa armeringsjĂ€rn som stöd för plantorna.

20220720_165555.jpg

Har fÄtt klÀ in soffan. Kompisen har börjat löpa.
Har du frun som projektledare?
Det blir bĂ„de för komplicerat och DYRT, det vet du vĂ€l
? đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł

Hoppas att inte 40-Ärsjubileet blir limiterat, isÄfall sÀger jag upp mig frÄn det hÀr intresset :confused:
Du tĂ€nker numrerade slĂ€pp? Det verkar inte vara Casios grej direkt. Skulle bli mycket förvĂ„nad. Att det Ă€r "limiterat" Ă€r givet. Blir som alla andra jubileum som Ă€r tillverkade... ett hemligt antal. đŸ€·â€â™‚ïž MisstĂ€nker att vissa blir slutsĂ„lda ganska omgĂ„ende medans andra kommer finnas kvar i Ă„r i butikerna.

Var tvungen att kolla hur hyffsat termometern var pÄ 2000... Plums i badbaljan hÀr med ca28grader.
JĂ€mfört med 1000 och 100 sĂ„ var den iaf 6grader för lĂ„gt.. đŸ€”
IMG_20220720_172741.jpg

Vilket kan vara ungefĂ€r rĂ€tt för den visade 11-12 grader i VĂ€ttern igĂ„r nĂ€r det sas att det var ca 18😀

TyvÀrr har det blivit stor industri av att köpa LE pÄ alla sorters varor och sen krÀnga det vidare..
Har dock lite svÄrt att förstÄ varför nÄgon vill betala överpriser pÄ tex en Bamford..
Sen Àr det ju vÀldigt trist för dom som vill köpa klockan för att dom gillar den..
SjĂ€lv "löser" jag situationen genom att vĂ€lja bort dessa produkter. VĂ€ljer hellre en standardversion som finns tillgĂ€nglig och kanske t.o.m. med litet rea... 😂

Ja nÀr man drog bort foder kostnaden sÄ fick man dra av 1:20 kr per liter pÄ de priset. Nu Àr ju foder kostnaden vÀldigt mycket högre Àn dÄ men istÀllet sÄ ligger ju mjölkpriset betydligt högre.. 1 kg kraftfoder kostade dÄ 2,60kr kg nu ligger de pÄ4,80kr kg
Ensilaget blir ju de dubbla priset att fÄ fram nu med dieselkostnader och plasten som ocksÄ skjutit i höjden
- Mycket man inte vet nĂ€r man tar mjölktetran pĂ„ ICA och ser prislappen 

SOm liten fick ibland tillbringa sommarlov i trakerna runt köping och vÀsterÄs dÀr min mammas slÀkt kommer ifrÄn. Alla var bönder med lite olika inriktningar men folk borde veta vart maten kommer ifrÄn. Som tur andra sommar var jag i Italien i södra dÀr man fick vara med som 10-15 Äring och slakta fÄr och grisar för att man skall respektera maten. Men idag vet inte ens vissa ungar var mc nugget Àr för mat....

1FD3CE30-8101-4527-BDB8-ADE02A427FA0.jpeg

gammal bild för annars bara text

Du tĂ€nker numrerade slĂ€pp? Det verkar inte vara Casios grej direkt. Skulle bli mycket förvĂ„nad. Att det Ă€r "limiterat" Ă€r givet. Blir som alla andra jubileum som Ă€r tillverkade... ett hemligt antal. đŸ€·â€â™‚ïž MisstĂ€nker att vissa blir slutsĂ„lda ganska omgĂ„ende medans andra kommer finnas kvar i Ă„r i butikerna.
MisstÀnker att man fÄr vara beredd pÄ köpknappen nÀr de slÀpps. För det tar emot att köpa dem till ockerpriser och gynna en scalper.

MisstÀnker att man fÄr vara beredd pÄ köpknappen nÀr de slÀpps. För det tar emot att köpa dem till ockerpriser och gynna en scalper.
Ja, jag kommer vara mer förberedd den hĂ€r gĂ„ngen, missade en 35-Ă„ring jag ville ha förra gĂ„ngen. đŸ„ș

Kör den hĂ€r keepern idag, en modell du Ă€r vĂ€l bekant med. 😉 SĂ„g med fasa att min har sĂ„ smĂ„tt börjat anta en mild cigarett-gul ton pĂ„ band/bezel. TĂ€nker ignorera det och kalla det vid dess rĂ€tta namn: guld ton. 😁✹

IMG_20220720_190352.jpg

Var tvungen att kolla hur hyffsat termometern var pÄ 2000... Plums i badbaljan hÀr med ca28grader.
JĂ€mfört med 1000 och 100 sĂ„ var den iaf 6grader för lĂ„gt.. đŸ€”
IMG_20220720_172741.jpg

Vilket kan vara ungefĂ€r rĂ€tt för den visade 11-12 grader i VĂ€ttern igĂ„r nĂ€r det sas att det var ca 18😀

Har nÄgon provat mot nÄgon referenstermometer hur exakt klockorna visar temperaturen?
Och oavsett om det Àr luft eller vattentemperatur sÄ ska man ju inte ha pÄ sig klockan under mÀtning eftersom kroppstemperaturen pÄverkar mÀtningen.

Tillbaka
Topp