• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Intressant om fÀrgglada G-shocks :

(lÄnad bild)
peeling paint.JPG

https://forums.watchuseek.com/f17/will-my-white-g-shock-fade-ga_110c_7aer_-1920554.html

Tydligen Àr det (ofta?) enbart ett lager fÀrglatt mÄlarfÀrg som appliceras ovanpÄ plastytan?
Jag trodde att fÀrgerna blandades tillsammans med gummimassan under sjÀlva tillverkningen dvs att hela gummit fÄr en specifik fÀrg.

Intressant om fÀrgglada G-shocks :

(lÄnad bild)
peeling paint.JPG

https://forums.watchuseek.com/f17/will-my-white-g-shock-fade-ga_110c_7aer_-1920554.html

Tydligen Àr det (ofta?) enbart ett lager fÀrglatt mÄlarfÀrg som appliceras ovanpÄ plastytan?
Jag trodde att fÀrgerna blandades tillsammans med gummimassan under sjÀlva tillverkningen dvs att hela gummit fÄr en specifik fÀrg.
AjdÄ... men jellyversionerna Àr genomfÀrgade kanske? Min blÄ Frogman verkar inte ha nÄgra direkta skav. Den Àr nog snart 20 Är. Fast den sÄg nog annorlunda ut nÀr den var ny ÀndÄ.

Edt;
finns en grön semijelly square med mÄnfas jag funderar pÄ. Ser annars ut som den vita pÄ bilden.

Kan det vara specifikt för modeller som har "grafik" pÄ resinet, som tex den G-Liden i trÄden dÀr har rÀnder pÄ bandet? Eller modeller som ska ha en speciell yta, glossy/högblank eller den mattsvarta "since 1983"-serien som kom nyligen.

Jag misstÀnker likadant... att det Àr de blanka Shocks som pÄverkas eftersom fÀrgen Àr pÄ nÄt sÀtt hÄrdare och fÀller av lÀttare...

Ok det ser ut att stÀmma att det frÀmst Àr glossy som drabbas av flagnande fÀrger. Glide, rÀknas den som glossy?

Den vita jag köpte nyligen Àr jag inte rÀdd för att den ska flagna dÄ jag "bebiar" den mer Àn andra klockor (vill t ex inte ha avfÀrgningar frÄn jeans osv) men det Àr intressant att vissa modeller kan drabbas av detta.

1B36FE07-D7FB-45E1-9F64-E6A10B7B0168.jpeg
Gör en liten paketöppningn om det Àr okej!

Det Àr typ en rebuy, sÄ jag vet vad jag vad jag fÄr sÄ att sÀga!

EAE2C2F6-255F-403C-921B-D879070EC67D.jpeg

Tadaa
E1103432-3B0F-476C-94DB-BCBDE314ECF6.jpeg

GW 7900-1 ER

678AA9BE-1BE1-49BB-A5FC-C6D807916BC5.jpeg

HĂ€r med sin Kompis GW-5000

5D7FA4ED-EFAA-4528-BD45-BC9CE0A3F564.jpeg

GW 7900-1ER Är den positiva varianten. Negativa har alltsĂ„ negativ display. Skittufft men omöjligt att lĂ€sa av tiden i annat Ă€n lysrörsbelysning! Jag hade B modellen ett tag men sĂ„lde av den anledningen!

B modellen har Àven svarta knappar, ocksÄ tufft! men displayen Àr viktigare för mig. Det gÄr alltid att byta skal.

Jag gillar GW7900 för den har stora knappar och dedikerad lysknap. Klockan Ă€r inte monsterstor, likt en rangeman. Inget som buktar ut ”klockan nio” som exempelvis mudman. Perfekt för mig som bĂ€r klockan pĂ„ höger handled.

I övrigt samma funktioner som alla 3200moduler. GW Àr alltsÄ varianten med tough solar och radiosynk. Saknar den smarta funktionen med snabbtidtagning, (GW9400) men annars Àr den bra!

Lite plastig kÀnsla i strapen. Inte samma mjuka gummi som pÄ GW-5000. Sen Àr det Alltid tuffare med dubbelbuckle, denna har enkel. Under strapen sitter tvÄ smÄ vingar. De hjÀlper till att hÄlla allt pÄ plats nÀr det gungar..

En g-shock utan krusiduller, det gillar jag
Snyggt! Funderat pÄ den med negativ display ett tag. Kanske slÄr till! https://www.tidochdoft.se/produkt/g-shock-38/
VÀldigt mycket klocka för 1,300kr!
gw-7900b-1er-600x600.jpg

Snyggt! Funderat pÄ den med negativ display ett tag. Kanske slÄr till! https://www.tidochdoft.se/produkt/g-shock-38/
VÀldigt mycket klocka för 1,300kr!
gw-7900b-1er-600x600.jpg

UNDVIK !!!
Jag har sett den negativa - köp inte den om du vill veta vad klockan Àr :blackalien:
Den Àr störande obehaglig och svÄrlÀst, fejkskruvar pÄ bezeln ramlar av, köp hellre den gröna eller röda positiva, skruvarna pÄ de sitter fast.

Kusinens klocka var 5 mÄnader gammal nÀr den ena skruven lossnade...
Ok, dÀr ser man. Trist.

Jag minns att jag lÀst om det hÀr pÄ WUS, hittade trÄden igen...
"There have been numerous threads discussing the issue of the 'rivets' (they are not really screws) falling out. The reality is that there have been infantesimally small number of events acually recorded of this happening, then the urban myth started building up..."

https://forums.watchuseek.com/f17/screws-gw-7900-a-648982.html
Edit: SvÄrt att sÀga hur det egentligen ligger till. Din kusin kanske rÄkade fÄ tag pÄ ett mÄndagsexemplar. Eller sÄ Àr fenomenet vanligare Àn man tror, men det gÄr inte sÄ lÄngt att det skrivs pÄ klocknördsforum om varje enskilt fall :). Citatet ovan Àr ju ocksÄ bara en Äsikt postad pÄ ett forum, möjligt att det kan röra sig om en fanboy som vill "försvara" sin favorit-g-shockmodell :D... eller sÄ har han rÀtt i det han pÄstÄr.

Senast Àndrad:
UNDVIK !!!
Jag har sett den negativa - köp inte den om du vill veta vad klockan Àr :blackalien:
Den Àr störande obehaglig och svÄrlÀst, fejkskruvar pÄ bezeln ramlar av, köp hellre den gröna eller röda positiva, skruvarna pÄ de sitter fast.

Jag tror att det hÀr har diskuterats i trÄden tidigare, men jag kan ha fel.
Har du sjÀlv varit med om att skruvarna lossnat?

Vad Àr referensen pÄ dem?

Ok, dÀr ser man. Trist.

"There have been numerous threads discussing the issue of the 'rivets' (they are not really screws) falling out. The reality is that there have been infantesimally small number of events acually recorded of this happening, then the urban myth started building up..."

Edit: SvÄrt att sÀga hur det egentligen ligger till. Din kusin kanske rÄkade fÄ tag pÄ ett mÄndagsexemplar. Eller sÄ Àr fenomenet vanligare Àn man tror, men det gÄr inte sÄ lÄngt att det skrivs pÄ klocknördsforum om varje enskilt fall :). Citatet ovan Àr ju ocksÄ bara en Äsikt postad pÄ ett forum, möjligheten finns ju att det kan röra sig om en fanboy som vill "försvara" sin favorit-g-shockmodell :D... eller sÄ har han rÀtt i det han pÄstÄr.

Hoppas det blev rÀtt med citeringen nu, annars ber jag om ursÀkt.

Det finns fyra modeller (typ)
G 7900 med positiv och negativ display
GW 7900 med positiv och negativ display

GW har stÄlnitar och Atom-Synk
G har plastnitar och inte atomsynk

Utan att ha lÀst vad som sagts tidigare i trÄden Àr det min killgissning att det Àr en med plastnitar som lossnat.

Det gÄr att köpa nya pÄ bukten, kostar nÀstan inget.

AngÄende den mörka displayen Àr det att vÀlja pÄ en klocka som Àr vÀldigt Àr svÄrlÀst.. men tuff!

Ok, dÀr ser man. Trist.

Edit: SvÄrt att sÀga hur det egentligen ligger till. Din kusin kanske rÄkade fÄ tag pÄ ett mÄndagsexemplar. Eller sÄ Àr fenomenet vanligare Àn man tror, men det gÄr inte sÄ lÄngt att det skrivs pÄ klocknördsforum om varje enskilt fall :). Citatet ovan Àr ju ocksÄ bara en Äsikt postad pÄ ett forum, möjligt att det kan röra sig om en fanboy som vill "försvara" sin favorit-g-shockmodell :D... eller sÄ har han rÀtt i det han pÄstÄr.

Fastlimmade fejknitar Àr B!
TrÄkig genvÀg dÀr.
Yep, WUS har dessvÀrre massor med fanboys som försvarar allt med nÀbbar och klor.

Tillbaka
Topp