• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Hur Àr det med Tough Solar? De enda jag kÀnner som har haft g-shocks med den funktionen sÀger att det Àr helt onödigt, och blir problematiskt för den som inte anvÀnder den daily. Vad tycker ni? Vill Ät multiband 6 men kan inte hitta en utan tough solar...

Bjuder pÄ en bild ocksÄ
IMG_20181110_105212.jpg

Hur Àr det med Tough Solar? De enda jag kÀnner som har haft g-shocks med den funktionen sÀger att det Àr helt onödigt, och blir problematiskt för den som inte anvÀnder den daily. Vad tycker ni? Vill Ät multiband 6 men kan inte hitta en utan tough solar...
Tough solar betyder ju bara att den laddas med solljus.

Varför skulle det vara problematiskt med TS?

* Klockan gÄr ju ner i dvala om den fÄr ligga i mörker. Ser inget problem med det alls.

Inga problem alltsÄ, dÄ vet snubben inte vad han pratar om haha.

Det tycks finnas tvÄ splittade lÀger hÀr. De som Àr för vanligt batteri hÀvdar att ett tioÄrsbatteri hÄller lika lÀnge som en TS (uppladdningsbar) batteri. Till slut förlorar den uppladdningsbara batteriet prestanda menar man och efter tio Är mÄste du ÀndÄ köpa ett nytt batteri. Men om du inte hÄller pÄ och drÀnerar batteriet genom att anvÀnda lampan i tid och otid kan ju batterierna hÄlla mycket lÀngre Àn sÄ. Detta gÀller ju Àven vanliga batterier. De som Àr för TS tycker det Àr skönt att slippa tÀnka pÄ att batteriet kan plötsligt dö nÀr man Àr ute i vildmarken. :)

Det tycks finnas tvÄ splittade lÀger hÀr. De som Àr för vanligt batteri hÀvdar att ett tioÄrsbatteri hÄller lika lÀnge som en TS (uppladdningsbar) batteri. Till slut förlorar den uppladdningsbara batteriet prestanda menar man och efter tio Är mÄste du ÀndÄ köpa ett nytt batteri. Men om du inte hÄller pÄ och drÀnerar batteriet genom att anvÀnda lampan i tid och otid kan ju batterierna hÄlla mycket lÀngre Àn sÄ. Detta gÀller ju Àven vanliga batterier. De som Àr för TS tycker det Àr skönt att slippa tÀnka pÄ att batteriet kan plötsligt dö nÀr man Àr ute i vildmarken. :)
Tack för förklaringen :)

Tough solar Àr uppladdning av solceller. NÀr klockan Àr fullt uppladdad, hÄller den ca 6mÄn i total mörker..

Jag ser för min del inga direkta nackdelar med det hittills men har inte haft det sÄ lÀnge iofs. Verkar hÄlla laddningen ocksÄ. LÀgger jag den Ät sidan somnar den ju och gör inte av med sÄ mycket. Annars lÀgger jag den bara i fönstret och den har inte visat nÄgra tecken sÄ hÀr lÄngt pÄ energibrist. Men fÄ se efter nÄt Är hur det Àr dÄ.

Sitter man i ett mörkt rum hela dagarna och anvÀnder belysningen mycket kanske det Àr opraktiskt.

En nackdel med Tough S, Àr att displayen inte Àr lika skarp som de som kör med vanliga batterier.
Fast jag tycker inte det verkar stÀmma pÄ GW-5000. Den displayen Àr vÀl skarp och bra?

Edit:
En annan sak med anknytning till detta; Autolighten tycks anpassad pĂ„ min efter ljuset. Är det sĂ„? Vid dagsljus fungerar inte autolight men sĂ„ fort det börjar skymma och bli mörkare gĂ„r den igĂ„ng. Eller Ă€r den bara trög och det Ă€r en slump?

UngefÀr samma sak med synkningen. Om den gÄr rÀtt visar den inte att den synkat oavsett hur idealiskt det kan tyckas vara, sydvÀstfönster etc. men sÄ fort den dragit sig en sekund synkar den nattetid, Àven i norrfönsret eller ett par meter ifrÄn norrfönster eller i stort sett överallt som Àr nÄgotsÄnÀr rimligt. OcksÄ slump eller kÀnner den av nÀr synkning inte behövs?

MisstÀnker den Àr magisk:angel:

Senast Àndrad:
Don’t worry mate!
StÀll din G i fönstret nÀr du inte anvÀnder den sÄ klarar den sig alldeles utmÀrkt.
Om du ska förvara den lÀngre tid, nÄn vecka eller nÄgra mÄnader... göm den i garderoben eller nÄnstans i skÄpet sÄ sover den tills du blir sugen pÄ den igen. DÄ vaknar den och gÄr som en klocka ;)

Don’t worry mate!
StÀll din G i fönstret nÀr du inte anvÀnder den sÄ klarar den sig alldeles utmÀrkt.
Om du ska förvara den lÀngre tid, nÄn vecka eller nÄgra mÄnader... göm den i garderoben eller nÄnstans i skÄpet sÄ sover den tills du blir sugen pÄ den igen. DÄ vaknar den och gÄr som en klocka ;)
Sweet! :)

Fast jag tycker inte det verkar stÀmma pÄ GW-5000. Den displayen Àr vÀl skarp och bra?

Edit:
En annan sak med anknytning till detta; Autolighten tycks anpassad pĂ„ min efter ljuset. Är det sĂ„? Vid dagsljus fungerar inte autolight men sĂ„ fort det börjar skymma och bli mörkare gĂ„r den igĂ„ng. Eller Ă€r den bara trög och det Ă€r en slump?

UngefÀr samma sak med synkningen. Om den gÄr rÀtt visar den inte att den synkat oavsett hur idealiskt det kan tyckas vara, sydvÀstfönster etc. men sÄ fort den dragit sig en sekund synkar den nattetid, Àven i norrfönsret eller ett par meter ifrÄn norrfönster eller i stort sett överallt som Àr nÄgotsÄnÀr rimligt. OcksÄ slump eller kÀnner den av nÀr synkning inte behövs?

GW 5000 Àr skarp men min DW 5035D Àr betydligt skarpare speciellt i lite sÀmre vinklar.
Auto-El funkar bara nÀr det Àr mörkare ja.
Men synkningen ska gÄ igÄng sÄ lÀnge du har den pÄ Àven om klockan gÄr rÀtt...

GW 5000 Àr skarp men min DW 5035D Àr betydligt skarpare speciellt i lite sÀmre vinklar.
Auto-El funkar bara nÀr det Àr mörkare ja.
Men synkningen ska gÄ igÄng sÄ lÀnge du har den pÄ Àven om klockan gÄr rÀtt...
Jaha ok, dÄ stÀmde det dÀr med autolighten Ätminstone. DÄ Àr den nog inte besatt eller sÄ.

Jag har autosynk avstÀngd och kör manuellt en gÄng varje- eller varannan mÄnad... enligt mig Àr det meningslöst att lÄta den synka varje kvÀll, det belastar reservbatteriet i onödan. Den ÀndÄ diffar bara nÄn sekund per mÄnad...

Jag har autosynk avstÀngd och kör manuellt en gÄng varje- eller varannan mÄnad... enligt mig Àr det meningslöst att lÄta den synka varje kvÀll, det belastar reservbatteriet i onödan. Den ÀndÄ diffar bara nÄn sekund per mÄnad...
De bör nog inte tillÄtas alltför lösslÀppt nattliv. Jag fÄr hÄlla denna i lite stramare tyglar och införa en viss disciplin och nya regler .

Ja. Kollade och jÀmförde pÄ bÄda jag med nu. I vissa vinklar kan nog 5035D upplevas ha större kontrast, ljusare bakgrund. I vissa inte. Upplever dem ungefÀr jÀmbördiga beroende pÄ ljus och vinkel.

Det kanske Àr en liten synvilla med i bilden ocksÄ. DW 5035D's siffror Àr mindre/smalare Àn GW-5000. Det bidrar nog lite till att 5035D upplevs som skarpare.

Tydligen ska radiosynkning inte dra nÀmnvÀrt med batterikraft. Enligt WUS iaf.
Min GW 5000 kan gÄ nÄgon sekund fel pÄ 3 mÄnader drygt. Imponerande. Mina andra gÄr sÀmre.

Har nÄgon rÄkat ut för att en 5610 spontanresettar sig? Jag tyckte tiden kÀndes lite off nÀr jag kÀkade frukost imorse. Tydligen har min 5610 nÄgon gÄng under natten hoppat till 00:00 den 1 januari. Har nÄgon annan rÄkat ut för det? Batteriet Àr pÄ High och den har inte radiosynkat. Radiosynk fÄr den bara till nÀr jag sover med klockan pÄ armen.

Sover du med klockan pÄ armen.... inte konstigt att klockan inte mÄr bra :p:p:p
SkÀmt Ä sido, det Àr första gÄngen jag lÀser att 5610-an resettar... mÀrkligt...

Tillbaka
Topp