• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Svarar mig sjÀlv. SÄg att den ligger hÀr pÄ KS ocksÄ

KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP!!! 😁
(Jag har redan fyra sÄ jag klarar mig)
Och hypotetiskt sett sĂ„ kommer jag besöka mitt utlĂ€mningsstĂ€lle efter jobbet för en upphĂ€mtning 🙄😁

90BF14B9-2B84-4C3D-9009-EA8DDEE46BD2.jpeg

Det pratas ju en del om hur man laddar upp klockorna, men vad har ni för tankar om att batteriet i dem stÀndigt Àr pÄ H? Min ladd- och synkstation i söderlÀge hÄller alltid mina klockor pÄ H med en stunds öppna persienner om dagen.
Tror ni det Àr bÀttre att motionera batteriet genom att dra ner det till M och sen ladda upp igen, Àn att det stÀndig Àr pÄ H?
C27A0496-9C94-4FD0-91A4-C06E0D2A7826.jpeg

@spammerstakeahike jag vet att jag borde hĂ„lla mig mellan 20-80% enligt din standard 😂
Men hur gör ni andra? 🙂

Det pratas ju en del om hur man laddar upp klockorna, men vad har ni för tankar om att batteriet i dem stÀndigt Àr pÄ H? Min ladd- och synkstation i söderlÀge hÄller alltid mina klockor pÄ H med en stunds öppna persienner om dagen.
Tror ni det Àr bÀttre att motionera batteriet genom att dra ner det till M och sen ladda upp igen, Àn att det stÀndig Àr pÄ H?

@spammerstakeahike jag vet att jag borde hĂ„lla mig mellan 20-80% enligt din standard 😂
Men hur gör ni andra? 🙂
Mina ligger ungefĂ€r likadant, fast i norrfönster. Hade samma tanke för nĂ„gra dagar sedan. đŸ€”
Solar G-Shocks (har 4st i samlingen) har oavbrutet legat pÄ H sedan jag skaffade dom. En gammal analog Eco-Drive Citizen har dock stannat för mig ett par ggr dÄ den tillfÀlligt inte legat pÄ fönsterbrÀdan.

Senast Àndrad:

Men hur gör ni andra? 🙂

Enligt min kunskap mÄr Li-ion batterier bÀst av att vara nÄnstans kring halvladdade.
Med G-shock vet kan vÀl inte mer exakt vilken laddningsgrad det Àr. FrÄn att den börjar visa H sÄ Àr den 75-80% har jag för mig att nÄgon antog.
Kanske nÄn annan vet bÀttre hÀr.

Förresten: kom att tÀnka pÄ ljusdrivna klockor i butiksmontrar som Àr under spotlights 24 timmar om dygnet i vissa fall under nÄgot Är.
Är nog inte det bĂ€sta, Ă€ven om det nog inte spelar sĂ„ stor roll.
Det Àr vÀrre med ljusdrivna klockor som varit i Äratal i totalt mörker sÄ att batteriet blivit tomt.

Senast Àndrad:

Men hur gör ni andra? 🙂

40-80% om jag fĂ„r be. 😎
Jag tror inte det Àr nyttigt för batteriet att stÀndigt vara fulladdad.
Jag brukar ladda mina digitalare, som ju drar mindre energi, nĂ„n dag i veckan. Är det visare pĂ„ klockan laddar jag 1-2ggr/veckan. Men sĂ„klart, allt blir pĂ„ en höft.
M - dÄ har det dippat för mycket imo. SÀkert 60% kvar.

Batteryuniversity.com har utsökt info kring optimering av batterier. LÀngesen jag lÀste men har för mig att 40-80% regeln Àr mer verklighetsanpassad men det bÀttre alternativet Àr 55-70% eller liknande. Men det Àr ju svÄrt att hÄlla sig inom dessa omrÄden (iaf för mobilen).
Man kanske fĂ„r börja köra mer auto light sĂ„ man förbrukar lite mer đŸ€”

Men hur gör ni andra? 🙂
Efter vad jag vet sÄ har du ett Àndligt antal cykler i batterier.
Vidare Àr djupurladdning Àr riktigt, riktigt dÄligt. Toppa fullt Àr inte heller bra generellt sett. Kort laddtid ger höga strömmar och stressade elektroner. De gillar inte det, sÄ det Àr ocksÄ dÄligt.

NÄgonstans hyggligt vÀlladdade batterier uppfattar jag som bÀst. Förvara helst batterierna kallt, sÄ blir sjÀlvurladdningen sÄ lÄg som möjligt.
Men finns det nÄgon form av intelligens i laddningen avbryts den innan den blir skadligt hög. Jag tror att dina klockor mÄr bra av att befinna sig i solen sÄ laddningen hÄlls jÀmn och hög. DÄ tÀnker jag att du inte kommer att cykla batteriet i onödan. Casio bör ha tÀnkt till sÄ att du inte kan överladda batteriet i klockan m h a solen.

Tillbaka
Topp