• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Äter numera sedvanligt proteinbröd ned smör, VĂ€sterbottensost och avokado. Nedsköljes med citronvatten.
Kollar gÄrdagens avsnitt av VÀlkommen till Köping.

20230329_191115.jpg

20230329_192644.jpg

Senast Àndrad:
Fortfarande denna, gick pÄ bezelns ytterkant lite försiktigt igÄr med en fin fil och tycker det blev bra. Ser lite ojÀmnt slitet ut, inte handgjort.
63FD1BDE-446D-4DD0-AE8E-49CB39134A0F.jpeg

Edit:
Alla nervösa kan vara lugna. Har en helt ny svart bezel som kom med min semistĂ„lis som har porterbezel. Ping @Derix 😉😂

Senast Àndrad:
Hahaha du ska betÀnka att den köptes för ÀndamÄlet. Var sliten innan. Jack i bezel pÄ sidan, och lÀnken ser ut sÄhÀr:
2F47B048-B00B-4B36-B448-CEEEA36F6B03.jpeg

Tanken Àr att pÄ sikt fÄ till en aged IP look pÄ egen hand.

Gör det ont i er? 😂
Intressant! Kikade en hel del pÄ det dÀr med patinering för nÄgra Är sedan. NÄgra tips som jag plockade upp:

- Studera naturligt slitna klockor för att se var pÄ klockan "skadorna" samlas och varför (pÄ utstickande kronskydd etc).

- AnvÀnd mÄnga olika verktyg, allt frÄn Kulhammare & Polygrip ner till Svinto & Autosol. Och mÄnga olika metoder/riktningar för mer naturlig look (alltsÄ inte en enda fil som du dragit över ytorna i samma riktning).

- Patinan bör se ut att ha uppstÄtt under lÄng tid, kanske större repor som sedan "gÄtts över" av tunnare repor och nötning i omgÄngar. En djupare ding kan t.e.x. ha "rundade" kanter för att ytan nötts efter att skadan uppstÄtt och vassa kanter har rundats.

- Don't overdo it!
đŸ€“

Senast Àndrad:
Intressant! Kikade en hel del pÄ det dÀr med patinering för nÄgra Är sedan. NÄgra tips som jag plockade upp:

- Studera naturligt slitna klockor för att se var pÄ klockan "skadorna" samlas och varför (pÄ utstickande kronskydd etc).

- AnvÀnd mÄnga olika verktyg, allt frÄn Kulhammare & Polygrip ner till Svinto & Autosol. Och mÄnga olika metoder/riktningar för mer naturlig look (alltsÄ inte en enda fil som du dragit över ytorna i samma riktning).

- Patinan bör se ut att ha uppstÄtt under lÄng tid, kanske större repor som sedan "gÄtts över" av tunnare repor och nötning i omgÄngar. En djupare ding kan t.e.x. ha "rundade" kanter för att ytan nötts efter att skadan uppstÄtt och vassa kanter har rundats.

- Don't overdo it!
đŸ€“
Bra tips! Blir skĂ€rmdump pĂ„ den 😍

Hahaha du ska betÀnka att den köptes för ÀndamÄlet. Var sliten innan. Jack i bezel pÄ sidan, och lÀnken ser ut sÄhÀr:
2F47B048-B00B-4B36-B448-CEEEA36F6B03.jpeg

Tanken Àr att pÄ sikt fÄ till en aged IP look pÄ egen hand.

Gör det ont i er? 😂
Haha. Kör pÄ! Enligt min erfarenhet Àr allt tillÄtet i den hÀr trÄden förutom att kapa bandet pÄ en frogman.

Haha. Kör pÄ! Enligt min erfarenhet Àr allt tillÄtet i den hÀr trÄden förutom att kapa bandet pÄ en frogman.
Precis, riktiga rariteter av olika slag (limited ed, vintage etc) bör man vÀl inte ge sig pÄ imo. Men klockor som fortfarande eller alldeles nyss var i produktion och det finns reservdelar till Àr det vÀl bara att köra med sin egen klocka.
Tycker dock att patina i de allra flesta fall gör sig mycket bÀttre pÄ metall Àn pÄ resin.

HĂ„ller med! Att kapa band Ă€r en vederstyggelse. Speciellt pĂ„ Froggies.😁

Minns ni nÀr "Wabi-sabi" trendade i hobbyn?

Tillbaka
Topp