Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Note to @Derix : Stoppa INTE in handen i en nyponbuske!!
Man tycker att det renoveringen gÄr lite trögt ibland. Mycket kvar. Men det har ju hÀnt en del pÄ ett halvÄr
Tycker du fÄtt till det riktigt braMan tycker att det renoveringen gÄr lite trögt ibland. Mycket kvar. Men det har ju hÀnt en del pÄ ett halvÄr
Har mĂ€rkt att den sista listen sĂ€tts upp veckan innan man ska sĂ€lja.Har ju hĂ€nt massor, herregud tog min 1Ă„r sĂ€tta upp sista listen i köket (det tog 5min)âŠ
Campingbil eller jobbfordon?Ovanligt lugnt i trÄden.
HÄller pÄ med mitt "nya" fordon. Blev lite mer omfattande Àn jag planerat för nÄn timme sen.
Jag Àr allergisk mot tÀlt/camping men har funderat lÀnge pÄ att "lyxsemestra" med motorckykel, och för att slippa trÄkiga transportstrÀckor och dÄligt vÀder sÄ knölar man in nÄgra hojar i skÄpet tillsammans med klÀder o dylikt och drar ivÀg. Kommer fram utvilad och torr, tar in pÄ hotel och anvÀnder bussen som garage under tiden man Àr pÄ plats. KÀnns som att Gotland i höst kan vara en bra start sen kanske Europa nÀsta Är.Campingbil eller jobbfordon?
Orginalgummit Àr tillbaka och paket pÄ vÀg bort... CombilÀnken Àr inget för mig just nu, lÀr vÀl Ängra det bittert om tre-fyra veckorJahapp. Ser ut som vi har en vattendelare och det Àr dags att vÀlja sida. à terkommer i frÄgan
Jag gjorde likadantOrginalgummit Àr tillbaka och paket pÄ vÀg bort... CombilÀnken Àr inget för mig just nu, lÀr vÀl Ängra det bittert om tre-fyra veckor
Det dĂ€r kĂ€nns inte som Ărkelljunga direkt. Vars hĂ„ller du hus?Man tycker att det renoveringen gĂ„r lite trögt ibland. Mycket kvar. Men det har ju hĂ€nt en del pĂ„ ett halvĂ„r
I rĂ€tt Ă€nde av landet, men en bit dĂ€rifrĂ„n. FalsterbonĂ€setDet dĂ€r kĂ€nns inte som Ărkelljunga direkt. Vars hĂ„ller du hus?
Nice! Det kÀnns som att det Àr dags att Äka till Svalbard igen.
GW-5610, midnattssol, Longyearbyen
Det ser betydligt trevligare ut att byta fjÀdrar pÄ klockan Àn pÄ skÄpbilen kan man vÀl sÀga! Roligt inlÀgg i trÄdenJaha, dag 2 avklarad.
Nu fÄr ni kisa lite, kan ju inte komma med en batteriklocka pÄ armen nÀr man ska serva en mekanisk klocka. Men jag skickar med en trÄdlik klocka för att hÄlla topic hjÀlpligt i a f.
Dagen började med att trÀffa nya klockkamrater, med varierande erfarenhet. Alla lika ödmjuka inför dagens uppdrag. DÀrefter genomgÄng av smörjpunkter hos verken. Det Àr i princip likadant för alla verk. Tunna oljor för höga hastigheter med lÄga krafter, tjockare oljor för högre krafter och lÀgre hastigheter. Fett dÀr oljan antingen inte bÀr lasten eller glider av. Bara syntetiska smörjmedel.
FörstÄr man bara hur man ska tÀnka kan man ta sig fram med Àven andra verk. Alla ytor som glider mot varandra behöver nÄgon form av smörjmedel, Àr vÀl grundregeln.
Samma verk som igÄr, Unitas manuella verk med anor frÄn 60-talet.
Gick avsevÀrt mycket smidigare att hantera korntÄng, mejslar och urverk idag.
IsÀr med alltihop som monterades ihop igÄr, sen tvÀtt. Efter det gemensam montering steg för steg, med smöjning av aktuella punkter.
Grymt lĂ€rorikt. Och inte minst roligt! Ăven om det bara varit mest G-shock som suttit pĂ„ handleden det senaste Ă„ret.
Ăr ni intresserade och lite sugna rekommenderas kursen varmt.
Lite bilder frÄn idag.
Jeweling tool. AnvÀnds t ex för att montera juveler. Eller pressa ihop delar med mikrometerprecision i rörelsen. För oss som gillar verktyg Àr den cool...
IsÀrmekat verk som snart Àr redo för tvÀtt.
Det gÄr att fynda Àven annat Àn G-shock pÄ Tratten. Mitt fynd fick med beröm godkÀnt och kan nog bli riktigt trevlig nÀr den fÄtt sin service.
UrmakarmÀstaren demonstrerar hur man ska öppna en fjÀder sÄ att man slipper fÄ den pÄ nÀsan.
Tre fjÀdrar av varierande status. Till höger Àr bÀst, mitten funkar, vÀnster ska pensioneras.
Ett verk redo för tvÀtt i maskinen.
Lunchrast. Hoppsan! Bakluckeloppis mitt i alltihop. Det var dÀrför det var sÄnt jÀdra spring pÄ morgonen.
Monterad fjÀder. à terstÄr lock och kÀrna. Samt olja.
Haken. Paletterna var mickliga att smörja, de smörjer i sin tur gÄnghjulet. Detta görs i monterat lÀge och man fÄr inte kladda runt. PrÀzision.
FÀrgen pÄ pÀrmen avslöjar kanske var man fÄr tag i den. Kurslitteratur frÄn ostlandet. Bilderna avslöjar mÀngden olja pÄ paletterna. Det Àr... typ oÀndligt lite. Men ÀndÄ nÄgot.
Smorda juveler. Det var... pilligt.
All-in-all, en fantastisk dag!
Men nu Àr ordningen ÄterstÀlld.