• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

IMG_3180.jpeg
 
Campingbil eller jobbfordon? 😃
Jag Àr allergisk mot tÀlt/camping :) men har funderat lÀnge pÄ att "lyxsemestra" med motorckykel, och för att slippa trÄkiga transportstrÀckor och dÄligt vÀder sÄ knölar man in nÄgra hojar i skÄpet tillsammans med klÀder o dylikt och drar ivÀg. Kommer fram utvilad och torr, tar in pÄ hotel och anvÀnder bussen som garage under tiden man Àr pÄ plats. KÀnns som att Gotland i höst kan vara en bra start sen kanske Europa nÀsta Är.
Har flyttat bak vÀgg och passagerarsÀte idag samt börjat ljudisolera.
Fnular pÄ nÄn enkel och smidig lösning pÄ fastsÀttning av hojar Àr inne pÄ nÄt sÄnt hÀr: men monterad pÄ nerfrÀsta profiler i golvet sÄ man lastar nÀra mitten pÄ skÄpet och sedan flyttar hojen i sidled sÄ nÀra vÀggen som gÄr.

Screenshot 2023-06-04 at 8.39.44 PM.png
 
Jaha, dag 2 avklarad.
Nu fÄr ni kisa lite, kan ju inte komma med en batteriklocka pÄ armen nÀr man ska serva en mekanisk klocka. Men jag skickar med en trÄdlik klocka för att hÄlla topic hjÀlpligt i a f.

20230604_211238.jpg


Dagen började med att trÀffa nya klockkamrater, med varierande erfarenhet. Alla lika ödmjuka inför dagens uppdrag. DÀrefter genomgÄng av smörjpunkter hos verken. Det Àr i princip likadant för alla verk. Tunna oljor för höga hastigheter med lÄga krafter, tjockare oljor för högre krafter och lÀgre hastigheter. Fett dÀr oljan antingen inte bÀr lasten eller glider av. Bara syntetiska smörjmedel.
FörstÄr man bara hur man ska tÀnka kan man ta sig fram med Àven andra verk. Alla ytor som glider mot varandra behöver nÄgon form av smörjmedel, Àr vÀl grundregeln.

Samma verk som igÄr, Unitas manuella verk med anor frÄn 60-talet.
Gick avsevÀrt mycket smidigare att hantera korntÄng, mejslar och urverk idag.
IsÀr med alltihop som monterades ihop igÄr, sen tvÀtt. Efter det gemensam montering steg för steg, med smöjning av aktuella punkter.

Grymt lĂ€rorikt. Och inte minst roligt! Även om det bara varit mest G-shock som suttit pĂ„ handleden det senaste Ă„ret.
Är ni intresserade och lite sugna rekommenderas kursen varmt.

Lite bilder frÄn idag.
Jeweling tool. AnvÀnds t ex för att montera juveler. Eller pressa ihop delar med mikrometerprecision i rörelsen. För oss som gillar verktyg Àr den cool...
20230604_104418.jpg


IsÀrmekat verk som snart Àr redo för tvÀtt.
20230604_121407.jpg


Det gÄr att fynda Àven annat Àn G-shock pÄ Tratten. Mitt fynd fick med beröm godkÀnt och kan nog bli riktigt trevlig nÀr den fÄtt sin service.
20230604_121420.jpg


UrmakarmÀstaren demonstrerar hur man ska öppna en fjÀder sÄ att man slipper fÄ den pÄ nÀsan.
20230604_124208.jpg


Tre fjÀdrar av varierande status. Till höger Àr bÀst, mitten funkar, vÀnster ska pensioneras.
20230604_125446.jpg


Ett verk redo för tvÀtt i maskinen.
20230604_132339.jpg


Lunchrast. Hoppsan! Bakluckeloppis mitt i alltihop. Det var dÀrför det var sÄnt jÀdra spring pÄ morgonen.
20230604_140657.jpg


Monterad fjĂ€der. ÅterstĂ„r lock och kĂ€rna. Samt olja.
20230604_144447.jpg


Haken. Paletterna var mickliga att smörja, de smörjer i sin tur gÄnghjulet. Detta görs i monterat lÀge och man fÄr inte kladda runt. PrÀzision.
20230604_164632.jpg


FÀrgen pÄ pÀrmen avslöjar kanske var man fÄr tag i den. Kurslitteratur frÄn ostlandet. Bilderna avslöjar mÀngden olja pÄ paletterna. Det Àr... typ oÀndligt lite. Men ÀndÄ nÄgot.
20230604_170324.jpg


Smorda juveler. Det var... pilligt.
20230604_173741.jpg


All-in-all, en fantastisk dag!

Men nu Àr ordningen ÄterstÀlld.
20230604_214435.jpg
 
Senast Àndrad:
Jaha, dag 2 avklarad.
Nu fÄr ni kisa lite, kan ju inte komma med en batteriklocka pÄ armen nÀr man ska serva en mekanisk klocka. Men jag skickar med en trÄdlik klocka för att hÄlla topic hjÀlpligt i a f.

20230604_211238.jpg


Dagen började med att trÀffa nya klockkamrater, med varierande erfarenhet. Alla lika ödmjuka inför dagens uppdrag. DÀrefter genomgÄng av smörjpunkter hos verken. Det Àr i princip likadant för alla verk. Tunna oljor för höga hastigheter med lÄga krafter, tjockare oljor för högre krafter och lÀgre hastigheter. Fett dÀr oljan antingen inte bÀr lasten eller glider av. Bara syntetiska smörjmedel.
FörstÄr man bara hur man ska tÀnka kan man ta sig fram med Àven andra verk. Alla ytor som glider mot varandra behöver nÄgon form av smörjmedel, Àr vÀl grundregeln.

Samma verk som igÄr, Unitas manuella verk med anor frÄn 60-talet.
Gick avsevÀrt mycket smidigare att hantera korntÄng, mejslar och urverk idag.
IsÀr med alltihop som monterades ihop igÄr, sen tvÀtt. Efter det gemensam montering steg för steg, med smöjning av aktuella punkter.

Grymt lĂ€rorikt. Och inte minst roligt! Även om det bara varit mest G-shock som suttit pĂ„ handleden det senaste Ă„ret.
Är ni intresserade och lite sugna rekommenderas kursen varmt.

Lite bilder frÄn idag.
Jeweling tool. AnvÀnds t ex för att montera juveler. Eller pressa ihop delar med mikrometerprecision i rörelsen. För oss som gillar verktyg Àr den cool...
20230604_104418.jpg


IsÀrmekat verk som snart Àr redo för tvÀtt.
20230604_121407.jpg


Det gÄr att fynda Àven annat Àn G-shock pÄ Tratten. Mitt fynd fick med beröm godkÀnt och kan nog bli riktigt trevlig nÀr den fÄtt sin service.
20230604_121420.jpg


UrmakarmÀstaren demonstrerar hur man ska öppna en fjÀder sÄ att man slipper fÄ den pÄ nÀsan.
20230604_124208.jpg


Tre fjÀdrar av varierande status. Till höger Àr bÀst, mitten funkar, vÀnster ska pensioneras.
20230604_125446.jpg


Ett verk redo för tvÀtt i maskinen.
20230604_132339.jpg


Lunchrast. Hoppsan! Bakluckeloppis mitt i alltihop. Det var dÀrför det var sÄnt jÀdra spring pÄ morgonen.
20230604_140657.jpg


Monterad fjĂ€der. ÅterstĂ„r lock och kĂ€rna. Samt olja.
20230604_144447.jpg


Haken. Paletterna var mickliga att smörja, de smörjer i sin tur gÄnghjulet. Detta görs i monterat lÀge och man fÄr inte kladda runt. PrÀzision.
20230604_164632.jpg


FÀrgen pÄ pÀrmen avslöjar kanske var man fÄr tag i den. Kurslitteratur frÄn ostlandet. Bilderna avslöjar mÀngden olja pÄ paletterna. Det Àr... typ oÀndligt lite. Men ÀndÄ nÄgot.
20230604_170324.jpg


Smorda juveler. Det var... pilligt.
20230604_173741.jpg


All-in-all, en fantastisk dag!

Men nu Àr ordningen ÄterstÀlld.
20230604_214435.jpg
Det ser betydligt trevligare ut att byta fjĂ€drar pĂ„ klockan Ă€n pĂ„ skĂ„pbilen kan man vĂ€l sĂ€ga! Roligt inlĂ€gg i trĂ„den 😃
 
SÄ Àr jag en nöjd Àgare av en MR-G Square. Undrar om nÄgon skulle kunna tÀnka sig att försöka svara pÄ nedan? Skulle uppskattas enormt.

1. Inte en billig klocka. Inte billig alls. Betyder att den inte Ă€r slit och slĂ€ng. Hur ser servicemöjligheter ut för en sĂ„dan hĂ€r om sĂ€g 12 Ă„r? Inget ETA-verk direkt som Bosse pĂ„ hörnet fixar. Skickar man direkt till Casio? Är ju egentligen bara Globen som sĂ„lde dessa.

2. Packningar etc. Man pratar om att provtrycka klockor inför sommaren. Gör man det med dessa?

3. Har kollat ungefÀr alla youtubes om denna. Materialet verkar stenhÄrt. Var en casiofilm dÀr de anvÀnde en slipmaskin pÄ lÀnken utan spÄr. Era erfarenheter? Lyckats skapa nÄgon repa?

4. IdiotfrÄga, jag vet men anyway; belysning och timsignal - hur mycket sliter dessa saker pÄ en klocka om man tÀnker flera Ärs drift?

IMG_1113.jpeg
 
Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp