• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Det ser betydligt trevligare ut att byta fjĂ€drar pĂ„ klockan Ă€n pĂ„ skĂ„pbilen kan man vĂ€l sĂ€ga! Roligt inlĂ€gg i trĂ„den 😃
Haha, ja det var det garanterat 😂
Tack! KÀndes rejÀlt Ät sidan att sladda in pÄ mekaniska ur i denna trÄd, men samtidigt Àr det ju klockrelaterat, sÄ...
Kul att ni uppskattar krumsprĂ„nget 😇

SÄ Àr jag en nöjd Àgare av en MR-G Square. Undrar om nÄgon skulle kunna tÀnka sig att försöka svara pÄ nedan? Skulle uppskattas enormt.

1. Inte en billig klocka. Inte billig alls. Betyder att den inte Ă€r slit och slĂ€ng. Hur ser servicemöjligheter ut för en sĂ„dan hĂ€r om sĂ€g 12 Ă„r? Inget ETA-verk direkt som Bosse pĂ„ hörnet fixar. Skickar man direkt till Casio? Är ju egentligen bara Globen som sĂ„lde dessa.

2. Packningar etc. Man pratar om att provtrycka klockor inför sommaren. Gör man det med dessa?

3. Har kollat ungefÀr alla youtubes om denna. Materialet verkar stenhÄrt. Var en casiofilm dÀr de anvÀnde en slipmaskin pÄ lÀnken utan spÄr. Era erfarenheter? Lyckats skapa nÄgon repa?

4. IdiotfrÄga, jag vet men anyway; belysning och timsignal - hur mycket sliter dessa saker pÄ en klocka om man tÀnker flera Ärs drift?

Grattis! Det Àr ju inte urverket som Àr den dyra ingrediensen i denna klocka. Boett och lÀnk lÀr ju hÄlla livet ut och om urverket strular sÄ kostar det nog inte sÄ mycket att byta. Jag hade en MR-G som hade en steppermotor som felade. Den skickades nog till Japan för reparation och det gick pÄ garantin. Det tog lite tid men det var noll problem med service. Jag har aldrig trycktestat mina G-Shocks men packningsbyte dÄ och dÄ Àr nog inte fel. Som @ironcastle skrev i trÄden sÄ Àr det bra att det alltid finns spÀnning i batteriet sÄ att kvartskristallen alltid vibrerar, annars tappar den tidshÄllning.

Grattis! Det Àr ju inte urverket som Àr den dyra ingrediensen i denna klocka. Boett och lÀnk lÀr ju hÄlla livet ut och om urverket strular sÄ kostar det nog inte sÄ mycket att byta. Jag hade en MR-G som hade en steppermotor som felade. Den skickades nog till Japan för reparation och det gick pÄ garantin. Det tog lite tid men det var noll problem med service. Jag har aldrig trycktestat mina G-Shocks men packningsbyte dÄ och dÄ Àr nog inte fel. Som @ironcastle skrev i trÄden sÄ Àr det bra att det alltid finns spÀnning i batteriet sÄ att kvartskristallen alltid vibrerar, annars tappar den tidshÄllning.
Tack! Ja, men urverket Àr ju speciellt med guldplÀteringar etc. Men det borde ju finnas en beredskap att serva dessa mer long term tÀnker jag. Hör ju liksom till om man vill skapa en premiumprodukt...

Tack! Ja, men urverket Àr ju speciellt med guldplÀteringar etc. Men det borde ju finnas en beredskap att serva dessa mer long term tÀnker jag. Hör ju liksom till om man vill skapa en premiumprodukt...
Jaha, dÄ drog jag till med en killgissning utan att ha faktacheckat. Men som du sÀger sÄ kan ju inte Casio sÀlja sÄ dyra klockor utan att ha en lÄngsiktig plan för service!

Det var dÄ sjÀlvaste vad smÄtimmarna drog ut pÄ tiden! Det tar tid att stapla ved, mer Àn jag hade rÀknat med

D11921DB-9C87-469A-B20B-F4DC9DF8B527.jpeg
C320E6D8-24D6-42D4-8667-98E59AB94F7D.jpeg
8DD47074-ACCC-47FC-A68D-3FD35234FF04.jpeg

SÄ Àr jag en nöjd Àgare av en MR-G Square. Undrar om nÄgon skulle kunna tÀnka sig att försöka svara pÄ nedan? Skulle uppskattas enormt.

1. Inte en billig klocka. Inte billig alls. Betyder att den inte Ă€r slit och slĂ€ng. Hur ser servicemöjligheter ut för en sĂ„dan hĂ€r om sĂ€g 12 Ă„r? Inget ETA-verk direkt som Bosse pĂ„ hörnet fixar. Skickar man direkt till Casio? Är ju egentligen bara Globen som sĂ„lde dessa.

2. Packningar etc. Man pratar om att provtrycka klockor inför sommaren. Gör man det med dessa?

3. Har kollat ungefÀr alla youtubes om denna. Materialet verkar stenhÄrt. Var en casiofilm dÀr de anvÀnde en slipmaskin pÄ lÀnken utan spÄr. Era erfarenheter? Lyckats skapa nÄgon repa?

4. IdiotfrÄga, jag vet men anyway; belysning och timsignal - hur mycket sliter dessa saker pÄ en klocka om man tÀnker flera Ärs drift?

Med risk för att ge lite osköna vibbar sÄ anknyter din frÄga just till det jag upplevt under helgen.

Vi talade Àven quartz under kursen. Finns mÄnga fördelar med quartz. Men allt Àr inte bra. Vital del i verket Àr kvartskristallen. Den Àr inte för evigt. Och nÀr den pajar Àr den inget man lagar. Den byts ut. DÄ kommer 10.000-kronors frÄgan. Kommer det att finnas delar dÄ?
Hade det varit en Seiko sÄ Àr svaret sannolikt nej. De Àr dÄliga pÄ att hÄlla reservdelar. Hade det istÀllet varit en Omega, sÄ hade svaret kunnat vara ja.

Men i Seikos fall kan man komma runt det genom att de istÀllet har bakÄtkompatibla verk. Du kan montera ett senare verk, helt enkelt.

I Casios fall vet jag inte. Men det förefaller osannolikt att de inte skulle lagerhÄlla delar till sina flaggskepp.
Man kan ocksÄ konstatera att G-shock hÄller ihop lÀnge. T o m de första som kom lever ju Àn. Kvaliteten Àr hög.

Avseende lampan, som Àr LED, har ju en Àndlig livslÀngd, men ofta Àr det ju 15000 timmars konstant brinntid. Effekten Àr mycket lÄg, vÀrmeutvecklingen nÀstan ingen. Jag ser inget som talar för att du ens behöver fundera över att snÄla med belysningen pÄ klockan.

Ljudet har jag ingen tanke om.

Med risk för att ge lite osköna vibbar sÄ anknyter din frÄga just till det jag upplevt under helgen.

Vi talade Àven quartz under kursen. Finns mÄnga fördelar med quartz. Men allt Àr inte bra. Vital del i verket Àr kvartskristallen. Den Àr inte för evigt. Och nÀr den pajar Àr den inget man lagar. Den byts ut. DÄ kommer 10.000-kronors frÄgan. Kommer det att finnas delar dÄ?
Hade det varit en Seiko sÄ Àr svaret sannolikt nej. De Àr dÄliga pÄ att hÄlla reservdelar. Hade det istÀllet varit en Omega, sÄ hade svaret kunnat vara ja.

Men i Seikos fall kan man komma runt det genom att de istÀllet har bakÄtkompatibla verk. Du kan montera ett senare verk, helt enkelt.

I Casios fall vet jag inte. Men det förefaller osannolikt att de inte skulle lagerhÄlla delar till sina flaggskepp.
Man kan ocksÄ konstatera att G-shock hÄller ihop lÀnge. T o m de första som kom lever ju Àn. Kvaliteten Àr hög.

Avseende lampan, som Àr LED, har ju en Àndlig livslÀngd, men ofta Àr det ju 15000 timmars konstant brinntid. Effekten Àr mycket lÄg, vÀrmeutvecklingen nÀstan ingen. Jag ser inget som talar för att du ens behöver fundera över att snÄla med belysningen pÄ klockan.

Bra inspel - tack! Yes, Seiko har alltid varit dÄliga pÄ det dÀr, undantaget Grand Seiko dÄ. Sen Àr det vÀl sÄ att man snurrar Casio-digitaler frÄn 80-talet som fortfarande fungerar.

Kanske ska skriva till Casio och frÄga helt enkelt...

MRG har samma modul som GMW-B5000 förutom guldplÀtering pÄ "retainer plate". Borde gÄ att ta ut den och sÀtta in den i en vanlig GMW-B5000 modul.

Nu har det slagit slint i skallen, jag har senaste Äret varit en smart watch-kille i princip alltid (frÄn garmin till apple watch) men idag sÄg jag nÄgot som blev vÀldigt intressant (dÄ jag verkligen gillar G-shock Àven om dom inte passar ypperligt pÄ kontoret XD) DWH-5600 och GBD-H2000. NÄgon som har, eller har testat? VÀrda 5K?

Senast Àndrad:

IMG_1113.jpeg
Fin klocka och ja, jag Àr avis :)
Men jag tycker du ska slÀppa all oro angÄende reservdelar/service. Ska man se pÄ det enkelt sÄ kommer du ha större problem med att ha en app som fungerar med urÄldrig BT, operativsystem i mobilen etc. Det vÀrsta som kan hÀnda med kvartskristallen Àr att den ger dig nÄgra sekunder off per dygn efter 30 Är, precis som vilket mekaniskt verk som helst har. Dessutom kommer det att med stor sÀkerhet att finnas bÄde orginal- och AM-moduler att köpa nÀr det vÀl Àr dags (kanske t o m med uppdaterad uppkoppling?), som trots att de sÀkert Àr svindyra inte kommer kunna mÀtas med alla servicekostnader du haft med ett mekaniskt verk över livstiden pÄ klockan.
SÄ slappna av njut av din MR-G, den kommer överleva ditt intresse för den ;)

All hail the quartz!

Nu har det slagit slint i skallen, jag har senaste Äret varit en smart watch-kille i princip alltid (frÄn garmin till apple watch) men idag sÄg jag nÄgot som blev vÀldigt intressant (dÄ jag verkligen gillar G-shock Àven om dom inte passar ypperligt pÄ kontoret XD) DWH-5600 och GBD-H2000. NÄgon som har, eller har testat? VÀrda 5K?
Om du Àr van vid smarta klockor sÄ Àr risken stor att du blir besviken. Tror inte att nÄgon av nÀmnda modeller finns hÀr i trÄden men lÀgg ett par timmar pÄ Youtube sÄ borde det vara tillrÀckligt för att fÄ en uppfattning.

Morrn! Var ett tag sen jag var inne, lite för lĂ€nge.. 😅 Är det nĂ„gon mer som inte fĂ„tt MB6-mottagning pĂ„ ett tag? Inte en klocka har tagit emot trots att en del ligger i "det bra fönstret" pĂ„ nĂ€tterna.

Dagens:
PXL_20230605_063903187.jpg
Testa att lÀgga klockorna med tavlan ner baklocket upp dÀr det brukar funka med synken. Funkar för mig i alla fall.

Om du Àr van vid smarta klockor sÄ Àr risken stor att du blir besviken. Tror inte att nÄgon av nÀmnda modeller finns hÀr i trÄden men lÀgg ett par timmar pÄ Youtube sÄ borde det vara tillrÀckligt för att fÄ en uppfattning.
Jag förstÄr ju sÄklart att dom inte Àr i nÀrheten av tex en garmin eller AW med funktioner MEN dom visar det jag Àr mest intresserad av (om jag förstÄtt det rÀtt) heart rate, kaloriförbrukning samt om det ringer eller du fÄtt ett sms. Sen Àr det ju en TANKS i jÀmförelse med div smarta klockor. Och ja, jag försöker nog övertala mig sjÀlv lite att den Àr en optimal ersÀttare OM min AW skulle rÄka bli sÄld hahaha Sen sÄklart sÄ Àr ocksÄ frÄgan hur korrekt den visar i jÀmförelse.
Men absolut, tuben skall genomsökas ordentligt.

IMG_1113.jpeg

Fin klocka! Men har aldrig hört om en lĂ€nk som inte kan repas ens med en slipmaskin. Är det inte t.om. diamant i sliprondeller?
Vore en dröm att helt slippa oroa sig för repor pÄ en klocka!

Ser fram emot att höra en review om nÄgon vecka eller tvÄ :D
Jepp, de ska bli.
Lite reflektioner so far:
PLUS:
  • BĂ€kvĂ€mare Ă€n jag trodde, sĂ„g ut som HR sensorn skulle grĂ€va ned sig i skinnet men den kĂ€nns bekvĂ€m tycker jag.
  • vĂ€ldigt lĂ€sbar display trots att den Ă€r negativ.
  • BĂ€ttre menyer och knappar Ă€n tidigare typ GBD 100/200
  • mĂ„nga hĂ„l pĂ„ armbandet för bĂ€ttre passform. ocksĂ„ vĂ€ldigt mjukt band.
  • skönt att kunna anvĂ€nda Casio Watch appen istĂ€llet för att behöva anvĂ€nda G-Move.

MINUS
  • Precis som GBD 100/200 reagerar knapparna pĂ„ vĂ€gen upp och inte nĂ€r dem trycks ned.
  • fortfarance inte lika lĂ€tt att navigera som en vanlig square i menyer.
  • tjock och sitter högre Ă€n en vanlig square
  • "MB" modellen med metall bezel var onödigt köp. Det Ă€r bara en liten metall bezel som ligger löst under resin fodralet som bara sitter fast med passform och inge skruvar. Hade jag köpt om hade jag tagit nĂ„gon av icke-MB istĂ€llet. Dessutom Ă€r metall bezeln en riktig fingeravtrycksmagnet.

Jepp, de ska bli.
PLUS:
  • BĂ€kvĂ€mare Ă€n jag trodde, sĂ„g ut som HR sensorn skulle grĂ€va ned sig i skinnet men den kĂ€nns bekvĂ€m tycker jag.
  • skönt att kunna anvĂ€nda Casio Watch appen istĂ€llet för att behöva anvĂ€nda G-Move.

MINUS
  • Precis som GBD 100/200 reagerar knapparna pĂ„ vĂ€gen upp och inte nĂ€r dem trycks ned.
  • "MB" modellen med metall bezel var onödigt köp. Det Ă€r bara en liten metall bezel som ligger löst under resin fodralet som bara sitter fast med passform och inge skruvar. Hade jag köpt om hade jag tagit nĂ„gon av icke-MB istĂ€llet. Dessutom Ă€r metall bezeln en riktig fingeravtrycksmagnet.
Tack, Àr sjÀlv sugen pÄ en eller möjligen GBD-H2000 (som lockar lite mer) som ersÀttare till min smartklocka men som Derix skrev sÄ "lÀr jag nog bli besviken" dÄ jag e van vid smartklocka men jag har ocksÄ i berÀkningarna att jag blir av med en hel del funktioner.

Tack, Àr sjÀlv sugen pÄ en eller möjligen GBD-H2000 (som lockar lite mer) som ersÀttare till min smartklocka men som Derix skrev sÄ "lÀr jag nog bli besviken" dÄ jag e van vid smartklocka men jag har ocksÄ i berÀkningarna att jag blir av med en hel del funktioner.
Ja, jag skulle verkligen inte kalla detta för en smart klocka. Mer typ, "TrÀningsklocka med notiser"

Klart du ska ha G-shock igen PĂ€ronsnĂ€ckan 😁
Finns en beggad GBD-H2000 i Kalmar om du kollar pÄ Blocket.
Tror han begÀr precis under 4k för den. Bli först i trÄden med en vetja ;)

Jepp, de ska bli.
PLUS:

MINUS
Var nÀra att klicka hem en i turkos men sen blev jag lite skeptisk nÀr jag tittade pÄ denna videon. Reagerade speciellt pÄ att sensorerna lÀmnade mÀrke pÄ handleden efter en lÀngre stund anvÀndning.
Screenshot_2023-06-05-09-14-13-25_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Klart du ska ha G-shock igen PĂ€ronsnĂ€ckan 😁
Finns en beggad GBD-H2000 i Kalmar om du kollar pÄ Blocket.
Tror han begÀr precis under 4k för den. Bli först i trÄden med en vetja ;)
Hehe klart du vill att jag ska min lilla prinsesstÄrta ;)
Ska forska en del i den innan jag gör nÄgra moves. Har ju kvar min 5600 o min gd-350 och de anvÀnds dÄ och dÄ

Fin klocka och ja, jag Àr avis :)
Men jag tycker du ska slÀppa all oro angÄende reservdelar/service. Ska man se pÄ det enkelt sÄ kommer du ha större problem med att ha en app som fungerar med urÄldrig BT, operativsystem i mobilen etc. Det vÀrsta som kan hÀnda med kvartskristallen Àr att den ger dig nÄgra sekunder off per dygn efter 30 Är, precis som vilket mekaniskt verk som helst har. Dessutom kommer det att med stor sÀkerhet att finnas bÄde orginal- och AM-moduler att köpa nÀr det vÀl Àr dags (kanske t o m med uppdaterad uppkoppling?), som trots att de sÀkert Àr svindyra inte kommer kunna mÀtas med alla servicekostnader du haft med ett mekaniskt verk över livstiden pÄ klockan.
SÄ slappna av njut av din MR-G, den kommer överleva ditt intresse för den ;)

All hail the quartz!
SĂ„ har jag ocksĂ„ tĂ€nkt. Men sĂ„ tĂ€nker jag att den alltid kommer att vara en homage av den ursprungliga. Även om BT inte fungerar sĂ„ Ă€r den ju Ă€ndĂ„ en fungerande Square. Denna borde inte kunna bli omodern pĂ„ samma sĂ€tt som en Garmin typ. Den ursprungliga G-shocken ska ju vara sĂ„ hĂ€r. Lite tidtagning, timer och nĂ„gra alarm med 80-talsljud....

Tillbaka
Topp