• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Jockinho

Patek
2-Faktor
FrĂ„n Bulgarien đŸ€”đŸ™‚ https://www.ebay.com/itm/1256602539...nF-uVa0SgW&var=&widget_ver=artemis&media=COPY


Hmm kanske roligare leta begagnat (gul skulle funka lika bra med) och köpa en röd G istĂ€llet đŸ€” Blir liite snĂ„l i att lĂ€gga typ 1/2 klockans vĂ€rde pĂ„ ett band 😅
 

Jockinho

Patek
2-Faktor

loevhagen

Patek
2-Faktor
Faller man frĂ„n 10 meter Ă€r nog klockan det minsta problemet. 😁
Det er ikke poenget. Poenget er at alle sier stÄl og titan og resin skal tÄle et fall fra 10 meter, som er designethoset til G-Shock. Vel - en resinklokke tÄler det, mens titan og stÄl...tja. SÄ da blir spÞrsmÄlet: Er en G-Shock i stÄl og titan egentlig en G-Shock eller bare en fashionklokke. Jeg mener det siste, men en fin sÄdan.
 

Rotwang

Rolex
2-Faktor
Gomorron frÄn tÀltet. :)

5CB218B3-DC47-4E1A-BB13-52D7EF3EA8B8.jpeg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Det er ikke poenget. Poenget er at alle sier stÄl og titan og resin skal tÄle et fall fra 10 meter, som er designethoset til G-Shock. Vel - en resinklokke tÄler det, mens titan og stÄl...tja. SÄ da blir spÞrsmÄlet: Er en G-Shock i stÄl og titan egentlig en G-Shock eller bare en fashionklokke. Jeg mener det siste, men en fin sÄdan.
Jag hÄller med dig pÄ denna punkt. Det ursprungliga designkravet för G-Shock var ju bland annat ett 10m fritt fall ner pÄ hÄrd mark och det Àr tveksamt om vissa modeller faktiskt fortfarande klarar detta utan att skadas mer Àn bara kosmetiskt. Jag tror att de flesta urverk hade överlevt men t ex sagirglaset hade nog gÄtt sönder pÄ en del modeller, sÀrskilt de utan förhöjd bezelring. PÄ sÄ vis har G-Shock frÄngÄtt sina ursprungliga krav för att kunna utvecklas och försöka skapa estetiskt tilltalade klockor ocksÄ. Men om man ska ha ett fashionstatement pÄ sin arm sÄ Àr det fÄ klockor som Àr lika robusta som en G-Shock. Sen slÄr nog G-Shock mÄnga tillverkare pÄ pris/kvalitet nÀr det gÀller de finare modellerna om man bortser frÄn urverket sÄklart. Vi kan ju bara referera till @hepanter senaste kommentar gÀllande kvaliteten pÄ sin hamrade bezelring. En MR-G i den prisklassen Àr ju sÄ solitt byggd att man kan tro att klockan Àr mejslat ur ett stycke metall.
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Jag hÄller med dig pÄ denna punkt. Det ursprungliga designkravet för G-Shock var ju bland annat ett 10m fritt fall ner pÄ hÄrd mark och det Àr tveksamt om vissa modeller faktiskt fortfarande klarar detta utan att skadas mer Àn bara kosmetiskt. Jag tror att de flesta urverk hade överlevt men t ex sagirglaset hade nog gÄtt sönder pÄ en del modeller, sÀrskilt de utan förhöjd bezelring. PÄ sÄ vis har G-Shock frÄngÄtt sina ursprungliga krav för att kunna utvecklas och försöka skapa estetiskt tilltalade klockor ocksÄ. Men om man ska ha ett fashionstatement pÄ sin arm sÄ Àr det fÄ klockor som Àr lika robusta som en G-Shock. Sen slÄr nog G-Shock mÄnga tillverkare pÄ pris/kvalitet nÀr det gÀller de finare modellerna om man bortser frÄn urverket sÄklart. Vi kan ju bara referera till @hepanter senaste kommentar gÀllande kvaliteten pÄ sin hamrade bezelring. En MR-G i den prisklassen Àr ju sÄ solitt byggd att man kan tro att klockan Àr mejslat ur ett stycke metall.
SĂ„ bra skrivet !
Alla Gshocks Àr gshocks, alla företag mÄste utvecklas annars blir man uppÀten av andra tillverkare
 

fartmÀstarn

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Jag hÄller med dig pÄ denna punkt. Det ursprungliga designkravet för G-Shock var ju bland annat ett 10m fritt fall ner pÄ hÄrd mark och det Àr tveksamt om vissa modeller faktiskt fortfarande klarar detta utan att skadas mer Àn bara kosmetiskt. Jag tror att de flesta urverk hade överlevt men t ex sagirglaset hade nog gÄtt sönder pÄ en del modeller, sÀrskilt de utan förhöjd bezelring. PÄ sÄ vis har G-Shock frÄngÄtt sina ursprungliga krav för att kunna utvecklas och försöka skapa estetiskt tilltalade klockor ocksÄ. Men om man ska ha ett fashionstatement pÄ sin arm sÄ Àr det fÄ klockor som Àr lika robusta som en G-Shock. Sen slÄr nog G-Shock mÄnga tillverkare pÄ pris/kvalitet nÀr det gÀller de finare modellerna om man bortser frÄn urverket sÄklart. Vi kan ju bara referera till @hepanter senaste kommentar gÀllande kvaliteten pÄ sin hamrade bezelring. En MR-G i den prisklassen Àr ju sÄ solitt byggd att man kan tro att klockan Àr mejslat ur ett stycke metall.
Jag tycker diskussionen Ă€r lite mĂ€rklig om man talar om ”riktig g-shock” vs ”fashion statement”. Har man fler Ă€n en klocka och om de klockorna inte Ă€r specifikt för ett anvĂ€ndningsomrĂ„de, tex dykning, sĂ„ Ă€r de alla fashion statement. NĂ„gra har dyrare material och kan nĂ€rmast ses som hantverk och konstverk, utan att för den sakens skull vara mindre g-shock. De har andra egenskaper Ă€n resin, men med bĂ€ttre eldtĂ„lighet och trycktĂ„lighet. De tilltalar somliga mer Ă€n andra, och det Ă€r givetvis inget fel med det.

AngĂ„ende de 10 metrarna sĂ„ kan jag ocksĂ„ hĂ„lla med. Jag Ă€r relativt ny g-samlare, sĂ„ jag har inte sett nĂ„got drop-test för titanare eller mr-g, utan bara Casios egna promo-videos dĂ€r de gĂ„r igenom samma test som alla andra. Är det nĂ„gon som hittat nĂ„got dĂ€rute om just titanfyrkanterna? Hade varit kul att se.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag som trodde @Sonnyboy höll pĂ„ att snacka till sig ett bra pris pĂ„ en hamrad MR-G hĂ€r 😜😗
NĂ€, inte en MR-G men jag hade gĂ€rna köpt ett par liter rĂ„mjölk som jag kan tillverka lite mozzarella av att ha pĂ„ min napoletanska pizza. Vi ska försöka bli bĂ€ttre pĂ„ att tillverka dessa hemmavid. TyvĂ€rr ingen G-Shock pĂ„ armen idag đŸ€Ș
IMG_9451.jpeg
 
Topp