• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

PÄ gyllene mÄsen.
20231007_185722.JPG

Har ett litet problem med min 5000U. Den vill gÀrna, inte alltid, men emellanÄt, gneka nÀr jag trycker pÄ ljusknappen. Jag har tvÄ st av denna modell, och den andra sköter sig alldeles utmÀrkt. DÀrav funderingen.
Det beror sannolikt pÄ att skölden sitter en skitaning för högt tror jag, sÄ att den spÀnner mot nederdelen av hÄlet för den knappen.
Jag har ingen JIS-mejsel sÄ jag har inte försökt lossa skruvarna och ev modifiera nÄgot.
Men Àr det nÄgon som vÄgar sig pÄ en gissning om detta gÄr att rÀtta till? Justera hur skölden sitter kanske, men den hamnar vÀl dÀr den hamnar? Justera hÄlet (rymma upp det en aning)? Helst inte dock. Annan idé?

Edit: Biltemas mikromejselset fÄr duga. Det finns ju ÀndÄ fyra olika stora vÀldigt smÄ stjÀrnmejslar att anvÀnda. Pressa hÄrt och gÄ pÄ en sÄ stor som det gÄr, fick duga.
...och det visade sig att den knapp som gnekade satt intill den sköldskruv som knappt satt fast alls. Vet inte om det gjorde nÄgon skillnad, men vred knappen ett halvt varv ocksÄ, och kanske, kanske att den dÀrmed pekar en skitaning mer uppÄt Àn förut. Eller sÄ Àr det bara önsketÀnkande.
Men oavsett vilket sĂ„ Ă€r allt gnek borta nu. 👍
20231007_200959.jpg

Senast Àndrad:
Har ett litet problem med min 5000U. Den vill gÀrna, inte alltid, men emellanÄt, gneka nÀr jag trycker pÄ ljusknappen. Jag har tvÄ st av denna modell, och den andra sköter sig alldeles utmÀrkt. DÀrav funderingen.
Det beror sannolikt pÄ att skölden sitter en skitaning för högt tror jag, sÄ att den spÀnner mot nederdelen av hÄlet för den knappen.
Jag har ingen JIS-mejsel sÄ jag har inte försökt lossa skruvarna och ev modifiera nÄgot.
Men Àr det nÄgon som vÄgar sig pÄ en gissning om detta gÄr att rÀtta till? Justera hur skölden sitter kanske, men den hamnar vÀl dÀr den hamnar? Justera hÄlet (rymma upp det en aning)? Helst inte dock. Annan idé?

Edit: Biltemas mikromejselset fÄr duga. Det finns ju ÀndÄ fyra olika stora vÀldigt smÄ stjÀrnmejslar att anvÀnda. Pressa hÄrt och gÄ pÄ en sÄ stor som det gÄr, fick duga.
...och det visade sig att den knapp som gnekade satt intill den sköldskruv som knappt satt fast alls. Vet inte om det gjorde nÄgon skillnad, men vred knappen ett halvt varv ocksÄ, och kanske, kanske att den dÀrmed pekar en skitaning mer uppÄt Àn förut. Eller sÄ Àr det bara önsketÀnkande.
Men oavsett vilket sĂ„ Ă€r allt gnek borta nu. 👍
20231007_200959.jpg
AnvĂ€nder samma mejselsats nĂ€r jag skruvar med mina Gs👍
Skulle jag inte ha dom tillhands sĂ„ har jag lite andra verktyg😁
Screenshot_20231007_201641.jpg

Screenshot_20231007_201739.jpg

Screenshot_20231007_201615.jpg

Glömde ju nĂ€stan bort min pakÀÀÀt 😳
IMG_20231007_202722.jpg
Har man mĂ„nga klockor nĂ€r man glömmer bort sitt pakÀÀÀt? 🙄😇

Men framför allt undrar vi varför i allsin dar man Ă„ker till Öjn just nĂ€r det blĂ„ser sĂ„ inĂ„t helsefyr!?
...eller sĂ„klart, det Ă€r ju för att ha en regelrĂ€tt anledning att söka skydd hos Klockia sĂ„klart 😁

Men framför allt undrar vi varför i allsin dar man Ă„ker till Öjn just nĂ€r det blĂ„ser sĂ„ inĂ„t helsefyr!?
...eller sĂ„klart, det Ă€r ju för att ha en regelrĂ€tt anledning att söka skydd hos Klockia sĂ„klart 😁
HĂ„ller med.. Det blĂ„ser som h-e hör över. Kan bli spĂ€nnande imorrn pĂ„ bĂ„ten😳
IMG_20231007_165430.jpg

IMG_20231007_203057.jpg
IMG_20231007_203126.jpg
IMG_20231007_203145.jpg

IMG_20231007_203224.jpg

Kollade vĂ€derleksprognosen 10 min efter att vi bokat 😂 Men Ă€n har vi inte blĂ„st bort😉

HallÄ dÀr! Funderar lite pÄ en g shock till 10 Äriga sonen i julklapp, sÄ han kommer in i livet med klocka och koll pÄ tiden.
Finns det nÄgon g shock för barn som Àr liten och nÀtt och hÀftig?

HallÄ dÀr! Funderar lite pÄ en g shock till 10 Äriga sonen i julklapp, sÄ han kommer in i livet med klocka och koll pÄ tiden.
Finns det nÄgon g shock för barn som Àr liten och nÀtt och hÀftig?
Tycker de bÀsta Àr GSX- och GZX-modellerna. Min 7yo har en GZX. TyvÀrr lite knepigt att fÄ tag pÄ nya...
Annars Àr det ju Baby-G som gÀller.

Efter gÄrdagens nÀra nog misÀr i bÄtklubben (20 m/s i byarna) var det lika bra att byta all förtöjning till ny och frÀsch. Oklar ÄrgÄng pÄ de som jag tog bort.
20231008_113445.jpg

Men kolla grannbÄtarna...
20231008_113626.jpg

Medan andra förtöjer med snöre...
20231008_113603.jpg

God morgon /förmiddag frĂ„n en stormigt Gotland😬
IMG_20231008_104948.jpg
IMG_20231008_104924.jpg
IMG_20231008_102222.jpg
IMG_20231008_102711.jpg

Efter gÄrdagens nÀra nog misÀr i bÄtklubben (20 m/s i byarna) var det lika bra att byta all förtöjning till ny och frÀsch. Oklar ÄrgÄng pÄ de som jag tog bort.
20231008_113445.jpg

Men kolla grannbÄtarna...
20231008_113626.jpg

Medan andra förtöjer med snöre...
20231008_113603.jpg
Jag fullkomligt Ă€lskar ju storm och ett hav som rör sig. Det Ă€r ju en förutsĂ€ttning för att jag ska kunna surfa hĂ€r hemma. Synd att det förstör för andra 😐

Tillbaka
Topp