Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Kunde ha varit dig @roostermanAllt Àr förbjudet.. Precis allt!
![]()
Tjena @ekke Den ser cool ut! Var kan de bestÀllas?Den Àr sÄÄÄÄ cool. Har siktat in mig pÄ den vita varianten, men det kanske blir bÄda. Eller bara den blÄ, den vita gÄr Ät som smör i solsken pÄ förbestÀllningarna... SlÀpps pÄ fredag
![]()
Var kan man fÄ tag pÄ
-GLX-5600A-2 ( ljusblÄ)
-GLX-5600-4 (röd)
???
FörtĂ€ckt köpesannons sĂ„ för att mildra sĂ„ bifogas en bild pĂ„ syskonenâŠ
![]()
Tjena @ekke Den ser cool ut! Var kan de bestÀllas?![]()
Efter önskemÄl kommer hÀr en guide till hur du handlar via Buyee (och vad det Àr för nÄgot).
Buyee?
Det Àr alltsÄ en proxytjÀnst som förmedlar köp frÄn diverse japanska siter som vi utomjapaner inte har tillgÄng till.
Vid första anblick kan det verka lite sketchy men det Àr helt legit och vÀldigt japanskt med extremt bra kundservice (om Àn inte alltid extremt bra sprÄkmÀssigt).
Den stora fördelen att handla med Buyee Àr att du har 30 dagars "lagring" av dina köpta varor innan du mÄste konsolidera (lÀgga samma/packa ihop) och ta hem din lilla (eller stora) lÄda till Sverige. Det hÀr öppnar ju upp för massa hÀrliga spontanköp och scrollande för att hitta fynd att fylla lÄdan med
Siter?
Nedan listas nÄgra av de större siterna. Det finns mÄnga fler, men som Klocksnackare Àr det nog hÀr du kommer att hÀnga
Yahoo! Japan Auction
Det japanska svaret pÄ Tradera, med stora mÀngder japanska klockor, allt frÄn nytt frÄn butiker till söndervittrat skrÀp frÄn privatpersoner.
Budgivning fungerar som pÄ Tradera, du lÀgger ditt maxbud och sedan stegas buden i fasta steg.
VÀrt att tÀnka pÄ Àr att japanerna inte verkar rusa pÄ slutet utan budgivning gÄr oftast ganska lugnt till hela vÀgen frÄn start till mÄl.
Mercari
Det japanska svaret pÄ Blocket, mestadels begagnat frÄn privatpersoner, men Àven nytt frÄn butik. Stora fyndmöjligheter för den som har flyt och tid att lÀgga pÄ att söka.
Ett tips Àr att sortera din sökning pÄ "New Arrival" och kolla ofta.
Rakuten/Yahoo! Shopping
Samlingssiter för diverse mindre butiker.
Vad kostar det?
Grundavgiften Àr 300 yen (ca 20 kr), till denna kan du addera 500 yen för försÀkrad frakt (domestic) och inspektion av varan nÀr den kommer till lagret för att se att den stÀmmer överens med det du bestÀllt.
Ăr du extra sugen pĂ„ att se din vara kan du Ă€ven bestĂ€lla photo pĂ„ den för 300 yen.
Frakt
Frakt inom Japan kostar 500-1000 yen för en klocka. Om det Àr sÀljaren eller vinnaren/köparen som stÄr för detta framgÄr tydligt i auktionen/annonsen.
Att skeppa hem dina saker kostar frÄn 3000 yen för en klocka upp till 9000 yen för en stor kartong fylld med godsaker (8800 yen för 8 klockor plus lite annat i ett specifikt fall).
Tull/moms?
Japanskt som Buyee Àr sÄ Àr det raka puckar och inget under bordet som gÀller. SÄ se till att bestÀlla mÄnga klockor, det blir ju bara en tullavgift
Hur ska man rÀkna?
Det finns tvÄ mer eller mindre bra sÀtt att fÄ en hyfsad uppskattning pÄ vad din klocka kostar hela vÀgen hem till din brevlÄda eller ombud.
- Dra bort en nolla frÄn priset i yen och lÀgg till en hundring
- Multiplicera priset med 1,3
Hur gör man?
1. Skaffa ett PayPal-konto
2. Registrera dig pÄ Buyee
3. Hitta en klocka att buda pÄ eller köpa.
4. Betala/buda med PayPal. Det Àr i detta steg du bestÀmmer om du vill ha försÀkrad vara och inspektion. Vid billigare varor rekommenderas "Lite Plan" som Àr gratis. Annars kan det ju vara vÀrt en 35-lapp om det Àr en dyrare klocka.
PostgÄngen i Japan Àr bra och försÀkring behövs nog inte för sjÀlva frakten, utan mer om varan inte stÀmmer överens med annons.
5. VÀnta pÄ att klockan kommer till lagret. Varans status visas som "Awaiting Shipment", "Shipped" och "Arrived at Warehouse".
6. Repetera punkt 3 lagom mÄnga gÄnger.
7. NÀr alla klockor kommit till lagret sÄ Àr det bara att markera dina paket i "Package Info" och vÀlja endera "Add Package Consolidation", "Add Protective Packaging" eller "Add Both".
HÀr kan jag inte nog understryka vikten av att vÀlja Protective Packaging, det Àr magiskt att fÄ alla grejer ompackade av en japan med yrkesstolthet och högkvalitativ bubbelplast i mÀngder. LÀtt vÀrt 1500 yen (eller 105 spÀnn).
8. Konsolideringen brukar ta en dag, sÄ fÄ inte panik för att det inte hÀnder nÄgot. NÀr du sÄ Àntligen fÄr en notis om att den Àr fÀrdig sÄ Àr det dags att vÀlja fraktsÀtt. HÀr har jag personligen bara anvÀnt mig av EMS och det har funkat kanonbra. Tar lite lÀngre tid (8 dagar) och levereras hem till dig med PostNord (krÀver underskrift), Àr du inte hemma gÄr det till ombud.
9. Spela vÀnta-spelet
AllmÀnna tips
Coupons
HÄll koll pÄ Coupon (lÀnk i menyn) det kan dyka upp bra rabatter ibland, framför allt pÄ Mercari och internationell frakt. Hur man gör för att lösa in dessa stÄr tydligt beskrivet i kupongen.
VÀxlingsavgift/valutapÄslag
Eftersom det inte handlas med svenska kronor i Japan sÄ Äker man pÄ en vÀxlingsavgift nÀr man handlar. TyvÀrr sÄ tar PayPal ganska bra betalt för det. För att undvika denna helt eller Ätminstone minska den lite sÄ kan man vÀlja nÄgot av följande alternativ:
- I instÀllningarna för ditt registrerade kort pÄ PayPal sÄ gÄr du in och vÀljer att köpen ska göras med USD. DÄ fÄr du kortutstÀllarens vÀxlingskurs/avgift.
- Skaffa ett Klarna-kort och betala med sÄ slipper du vÀxlingsavgiften helt.
Ta det lugnt!
Letar man G-Shock (egen erfarenhet) sÄ Àr det lÀtt att bli övervÀldigad över mÀngden klockor som finns. I mÀngden av klockor finns det mesta, men kanske inte alltid till det pris man tÀnkt sig. HÀr gÀller det att vara kall och inte hoppa pÄ första bÀsta, ge det ett par tre veckor sÄ dyker det nog upp nÄgot till ett bÀttre pris. Framförallt sÄ lÀr du dig hur modellen du söker ligger i pris i Japan, för det Àr nödvÀndigtvis inte samma som i Sverige/Europa.
Ibland Àr det till och med sÄ att man kÀnner att man borde sÀlja vissa modeller till Japanerna och tjÀna storkovan, men nÄgon sÄdan proxytjÀnst har jag inte hittat Àn
Tack @Lord_tito88 för tips
Kommer att uppdatera denna post, detta Àr ett andra utkast, kommentera gÀrna om det Àr nÄgon frÄga som inte besvarats![]()
Byter tillbaka till H5600. MÄste sÀga att jag gillar denna bÀttre Àn MRG fyrkant.
![]()
Vaaaaarföööör sÄlde jag min???HÀnger pÄ fÀrgfredag!
![]()
Jo displayen Àr riktigt bra och den sitter bekvÀmt pÄ handleden. Jag kÀnner inte av sensorn pÄ baksidan. Nu nÀr jag börjat anvÀnda den uppkopplat sÄ gillar jag den Ànnu mer.Den Àr snygg och med mycket bra lÀsbarhet, och borde ges ut i standardversion med bara de vanliga funktionerna. Eller: den displayen borde ju vara den nya standarden.
LÀste pÄ youtube att vissa tyckte den utskjutande delen pÄ baksidan var obekvÀm i lÀngden. Men du tyckte den var ok, var det sÄ?
Den Àr sÄÄÄÄ cool. Har siktat in mig pÄ den vita varianten, men det kanske blir bÄda. Eller bara den blÄ, den vita gÄr Ät som smör i solsken pÄ förbestÀllningarna... SlÀpps pÄ fredag
![]()
Tio laxar i en laxask, jag menar H5600 pÄ en MRG5000.Byter tillbaka till H5600. MÄste sÀga att jag gillar denna bÀttre Àn MRG fyrkant.
![]()
@ekke Tusen tack för all info! Trevlig helg!
1/10 av priset och 10X mer funktioner.Tio laxar i en laxask, jag menar H5600 pÄ en MRG5000.
Ja den Àr sjukt bra verkligenJo displayen Àr riktigt bra och den sitter bekvÀmt pÄ handleden. Jag kÀnner inte av sensorn pÄ baksidan. Nu nÀr jag börjat anvÀnda den uppkopplat sÄ gillar jag den Ànnu mer.![]()
Ligger en sÄn pÄ K&S nu för en hyffsad pengSÄg sÄ mÄnga dw-56xx igÄr sÄ saknade honungen liten i en solig dag som denna (trist att man sitter i en bunker)
![]()
Den Àr faktiskt riktigt finLigger en sÄn pÄ K&S nu för en hyffsad pengNÀstan sÄ jag klurat pÄ att förköpa den... Men har hÄllt mig
![]()
Ligger en sÄn pÄ K&S nu för en hyffsad pengNÀstan sÄ jag klurat pÄ att förköpa den... Men har hÄllt mig
![]()
HÀnger pÄ fÀrgfredag!
![]()