• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Patric J

Rolex
2-Faktor
Moddad Casioak med safirglas. 🙂
1000014972 (1).jpg

FörstÄr inte varför inte alla G-shocks har safir. Det Àr inte nÄgon kostnÄdsfrÄga egentligen, för det handlar om ett par hundralappar extra i kostnad. NÄgot som de allra flesta gÀrna skulle lÀgga ut för att fÄ ett praktiskt taget repsÀkert glas.
Nu anvÀnds det bara till lyxmodellerna för att dessa ska fÄ högre status.
Men det sĂ€gs att safir medan det Ă€r mer reptĂ„ligt istĂ€llet Ă€r mer sprött sĂ„ det spricker lĂ€ttare vid stötar. Är detta testat, eller Ă€r det bara en förestĂ€llning som fĂ„tt spridning?
 
Senast Àndrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
FörstÄr inte varför inte alla G-shocks har safir. Det Àr inte nÄgon kostnÄdsfrÄga egentligen, för det handlar om ett par hundralappar extra i kostnad. NÄgot som de allra flesta gÀrna skulle lÀgga ut för att fÄ ett praktiskt taget repsÀkert glas.
Nu anvÀnds det bara till lyxmodellerna för att dessa ska fÄ högre status.
Men det sĂ€gs att safir medan det Ă€r mer reptĂ„ligt istĂ€llet Ă€r mer sprött sĂ„ det spricker lĂ€ttare vid stötar. Är detta testat, eller Ă€r det bara en förestĂ€llning som fĂ„tt spridning?

Sen Ă€r det ju skillnad pĂ„ safir och safir. Gissar ett mineralglas Ă€r billigare med bĂ€ttre AR-behandling Ă€n ett safir. Men hur mkt mer det kostar vet jag inte, kanske inte ens Ă€r en kostnad. Men tar hellre ett mineralglas Ă€n ett safir med dĂ„lig AR đŸ€“
 

ekke

Rolex
2-Faktor
Mycket intressanta. Men de har bÄda vÀldigt stor platt baksida. Men jag förstÄr att det hÀr har ett syfte för att de ska passa bra utanpÄ vÄt/torrdrÀkter.
Det stÀmmer att det Àr stort och platt, men dom sitter faktiskt riktigt bra ÀndÄ. Pga det stora "utsticket" sÄ blir bandet lite fjÀdrande och hjÀlper till med hur klockan sitter. Min handled Àr 16,5 cm.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
FörstÄr inte varför inte alla G-shocks har safir. Det Àr inte nÄgon kostnÄdsfrÄga egentligen, för det handlar om ett par hundralappar extra i kostnad. NÄgot som de allra flesta gÀrna skulle lÀgga ut för att fÄ ett praktiskt taget repsÀkert glas.
Nu anvÀnds det bara till lyxmodellerna för att dessa ska fÄ högre status.
Men det sĂ€gs att safir medan det Ă€r mer reptĂ„ligt istĂ€llet Ă€r mer sprött sĂ„ det spricker lĂ€ttare vid stötar. Är detta testat, eller Ă€r det bara en förestĂ€llning som fĂ„tt spridning?


Safir tÄl inte slag lika bra som plast, sÄ Àr det ju. Men mÀrkligt ÀndÄ att G high-end modellerna Àr utrustade med safir.
 

Urtyp

Audemars
Safir tÄl inte slag lika bra som plast, sÄ Àr det ju. Men mÀrkligt ÀndÄ att G high-end modellerna Àr utrustade med safir.
Dom Ă€r knappast tĂ€nkta till samma marknad. Man ser sĂ€llan en fallskĂ€rmsjĂ€gare med en 6900 som bryr sig om en repa i glaset som man ser en kontorsdykare som fĂ„r hybris av en hairline pĂ„ sin Mr-G. đŸ€­đŸ˜‰
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
FörstÄr inte varför inte alla G-shocks har safir. Det Àr inte nÄgon kostnÄdsfrÄga egentligen, för det handlar om ett par hundralappar extra i kostnad. NÄgot som de allra flesta gÀrna skulle lÀgga ut för att fÄ ett praktiskt taget repsÀkert glas.
Nu anvÀnds det bara till lyxmodellerna för att dessa ska fÄ högre status.
Men det sĂ€gs att safir medan det Ă€r mer reptĂ„ligt istĂ€llet Ă€r mer sprött sĂ„ det spricker lĂ€ttare vid stötar. Är detta testat, eller Ă€r det bara en förestĂ€llning som fĂ„tt spridning?
En annan fördel med mineralglas Àr att det har mindre reflektioner Àn safir. Tar bort behovet av AR-behandling. Men framför allt torde det vara en frÄga om kostnad trots allt.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
En annan fördel med mineralglas Àr att det har mindre reflektioner Àn safir. Tar bort behovet av AR-behandling. Men framför allt torde det vara en frÄga om kostnad trots allt.

NÀr det gÀller priset sÄ har jag sett att det gÄr att köpa safirglas för typ 300kr(inte mycket att tala om) sÄ dÀrför Àr jag undrande över varför det ofta bara anvÀnds i dyrare klockor. De allra flesta hade lÀtt accepterat ett par hundra kronor extra för safir.
Jag tror det Àr för att dyrare modeller ska skilja sig ordentligt frÄn lÀgre klasser. Kinesiska klockor Àr ju undantaget.
 
Topp