• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Writer136

Panerai
Satt precis och instagrammade lite bilder pÄ nya carbon core g-steel. Riktigt sweet att det Àr quickrelease pÄ banden. Hoppas det kommer en uppsjö med kul band till de modellerna eller t ex banden till basmodellen i carbon core serien passar.
Screenshot_20190616-154724.png
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag testade med att polera min gamla DW5600 idag i utbildningssyfte. Jag körde med 400+800+1200 vÄtslippapper och avslutade med biltemas blÄa polermedel som kommer i ett litet block. Jag provade mig fram med detta och försökte skapa en egen pasta med kokosfett och blÄ flarn, det gick sÄdÀr. Till slut anvÀnde jag trassel, polerflarn, vatten och lite tandkrÀm att polera med till ett hyfsat resultat. För att fÄ högglans pÄ glaset sÄ fÄr jag nog avsluta med ceriumoxid...
B7393805-F676-4C8C-A756-A7A677EC62ED.jpeg

68C4F9CB-6B4E-4B9C-AF50-6BA8761CE2A9.jpeg

8EED1C76-1AC2-4813-A147-0810195B0FDE.jpeg

Resultatet blev ju kanonbra. Hur lÄng tid tog allt detta?
 
LÄt den ligga i solen en tre-fyra dagar sÄ att den blir laddad ordentligt. NÄgra timmar gissar jag pÄ att det Àr för lite.
LÄt det ladda i minst tvÄ-tre dagar, pilla inte pÄ den... lÄt den ligga dÀr pÄ fönsterbrÀdan... sen fÄr du Äterkomma om det blir problem.
Tack, den fÄr ligga nÄgra dagar sÄ fÄr vi se.
Har varit med om nÄgra gÄnger förut att dom varit helt urladdade nÀr dom kommer fram, men dÄ har dom inte vaknat förrÀn efter ett antal timmars laddning. Den hÀr hoppade igÄng direkt...
Jag Ă„terkommer!
 
IMG_20190616_165441.jpg

Jag och GD-400 förbereder barnkalas, sÄ det Àr lugnet före stormen sas...
Det hÀr Àr en av mina favoriter. BekvÀm, snygg (i mina ögon) och VÀldigt bra display!
Hade en med negativ display förut, sÄg ingenting oavsett ljus, men den hÀr Àr kanon.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
HallÄ dÀr min gamle vÀn som jag köpte i USA för mer Àn 10 Är sedan. NÄgon tipsade om Autosol hÀr pÄ forumet och det hittade jag pÄ bensinmacken tillsammans med ett nytt CR2016 batteri. Det sÄg lite annorlunda ut under locket Àn vad @Fujoor beskrev i sitt batteribytarinlÀgg men jag ska komplettera trÄden med mina bilder. Allt som allt tog detta 4 timmar @spammerstakeahike men dÄ polerade jag för hand. Glaset Àr inte fÀrdigpolerat Ànnu för det har inte samma klarhet som frÄn fabrik. GÄr detta att uppnÄ med ceriumoxid? Nu ska jag polera min 5000 och sÄ smÄningom ge den och 5600 nya klÀder. Detta var ett mycket trevligt söndagspyssel.
6C9DDBE3-5235-4151-B889-16597B388F12.jpeg
4C8E167B-6B6A-47DD-9EDE-04945B8FE84C.jpeg
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
HallÄ dÀr min gamle vÀn som jag köpte i USA för mer Àn 10 Är sedan. NÄgon tipsade om Autosol hÀr pÄ forumet och det hittade jag pÄ bensinmacken tillsammans med ett nytt CR2016 batteri. Det sÄg lite annorlunda ut under locket Àn vad @Fujoor beskrev i sitt batteribytarinlÀgg men jag ska komplettera trÄden med mina bilder. Allt som allt tog detta 4 timmar @spammerstakeahike men dÄ polerade jag för hand. Glaset Àr inte fÀrdigpolerat Ànnu för det har inte samma klarhet som frÄn fabrik. GÄr detta att uppnÄ med ceriumoxid? Nu ska jag polera min 5000 och sÄ smÄningom ge den och 5600 nya klÀder. Detta var ett mycket trevligt söndagspyssel.
6C9DDBE3-5235-4151-B889-16597B388F12.jpeg
4C8E167B-6B6A-47DD-9EDE-04945B8FE84C.jpeg
Modulerna Àr ju inte samma men jag visste inte att det sÄg annorlunda ut. Kul att Àven gamla klockor fÄr lite kÀrlek :)
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Annars Àr det bara knappen i högra nedre hörnet. Trycker du in den sÄ synkar den. Men det visste du sÀkert, sÄ Àr det ju pÄ alla g shocks.
Det Àr det jag inte fÄr att funka, hÀnder ingenting nÀr jag Àr i det vanliga tidvisningslÀget och hÄller in den. Knappen fungerar till att justera tiden och sÄ vidare sÄ sjÀlva knappen verkar inte vara paj.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Det Àr det jag inte fÄr att funka, hÀnder ingenting nÀr jag Àr i det vanliga tidvisningslÀget och hÄller in den. Knappen fungerar till att justera tiden och sÄ vidare sÄ sjÀlva knappen verkar inte vara paj.
Man kanske mÄste synka med mobilen en gÄng först? Eller stÀnga av mobilsynk i klockan som standard?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
ser ju riktigt bra ut! snyggt jobbat.
nu kan jag inget om sÄnt dÀr men jag vet att det finns satser med nÄt medel och dukar för att putsa upp modellbyggsatser (alltsÄ plastglaset) sÄ att det blir helt otroligt fint. det kanske Àr vÀrt att besöka nÄgon modellshop och höra vad dom sÀger?
Tack för tipset! Jag köpte ceriumoxid pÄ Ebay och hoppas att det ska funka, det ska bli spÀnnande att se.
 
  • Like
Reactions: :-)

HSK

Patek
2-Faktor
Jag förstÄr inte riktigt hur multiband fungerar, enligt manualen Àr Aten den nÀrmaste tillgÀngliga staden för synk via Tyskland men dÄ fÄr man ju fel tid dÄ de ligger en timme före oss. VÀljer man Paris som tillÀmpar samma tid som oss synkar den istÀllet mot England men det fungerar vÀl inte i Sverige?

MĂ€rkligt att Pyongyang finns som alternativ men inte Stockholm...

https://support.casio.com/global/en/wat/manual/3461_en/KPNDSYqurnwfbf.html
 

HSK

Patek
2-Faktor
NÀ det stÀmmer! Det stÄr i manualen hur mycket laddning varje ljusglimt krÀver. Tror det Àr 5minuter i starkt solljus! Kanske olika beroende pÄ modell. Jag har min a.el avstÀngd dagtid av samma skÀl..
Jag lÀste lite i manualen och varje gÄng man tÀnder backlighten mÄste det kompenseras med fem minuter i starkt solljus eller Ätta timmar under artificiellt ljus. :eek:

Galet att man inte lyckats effektivisera ljusupptaget frÄn andra ljuskÀllor men jag antar att det finns en fullt rimlig anledning till det, det kÀnns annars som att det borde ha varit ÄtgÀrdat vid det hÀr laget.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag lÀste lite i manualen och varje gÄng man tÀnder backlighten mÄste det kompenseras med fem minuter i starkt solljus eller Ätta timmar under artificiellt ljus. :eek:

Galet att man inte lyckats effektivisera ljusupptaget frÄn andra ljuskÀllor men jag antar att det finns en fullt rimlig anledning till det, det kÀnns annars som att det borde ha varit ÄtgÀrdat vid det hÀr laget.
Skulle ju kunna ha att göra med att normal belysning inomhus ger 300-500 lux medan solen ger mellan 30 000-100 000 lux.... :D
 

HSK

Patek
2-Faktor
Skulle ju kunna ha att göra med att normal belysning inomhus ger 300-500 lux medan solen ger mellan 30 000-100 000 lux.... :D
Det Àr sÄ klart ungefÀrliga siffror men det kÀnns fortfarande oproportionerligt. TidsÄtgÄngen ökar x95 men ljusstyrkan ökar med mer Àn det tredubbla. Det borde rimligtvis krÀvas betydligt kortare tid under artificiellt ljus Àn vad som anges i manualen men jag vet inte vad de baserar sina berÀkningar pÄ.

Det Àr i och för sig berÀknat pÄ absolut vÀrsta tÀnkbara ljusförhÄllanden inomhus och maximala vÀrdet utomhus men ÀndÄ. Borde det inte gÄ att effektivisera energiförbrukningen istÀllet dÄ? Det kÀnns ju helt orimligt att det krÀvs sÄdan enorm kraft att lysa upp en minimal display i tvÄ sekunder.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag lÀste lite i manualen och varje gÄng man tÀnder backlighten mÄste det kompenseras med fem minuter i starkt solljus eller Ätta timmar under artificiellt ljus. :eek:

Galet att man inte lyckats effektivisera ljusupptaget frÄn andra ljuskÀllor men jag antar att det finns en fullt rimlig anledning till det, det kÀnns annars som att det borde ha varit ÄtgÀrdat vid det hÀr laget.

Jag tror att informationen Àr rÀtt gammal eller sÄ Àr de vÀldigt konservativa. Jag har testat att trycka in back-lighten mycket frekvent pÄ en gammal rostig G-shock med solar power men den stÄr ÀndÄ pÄ High.

Nyare modeller har ju dessutom LED som drar Ànnu mindre ström, och jag tror att Àven för dessa stÄr det i manualen att en "ÄterstÀllning" tar 5 minuter i starkt solljus.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det Àr sÄ klart ungefÀrliga siffror men det kÀnns fortfarande oproportionerligt. TidsÄtgÄngen ökar x95 men ljusstyrkan ökar med mer Àn det tredubbla. Det borde rimligtvis krÀvas betydligt kortare tid under artificiellt ljus Àn vad som anges i manualen men jag vet inte vad de baserar sina berÀkningar pÄ.
Det finns sÄklart olika effektivitet i solceller men jag tycker ÀndÄ att det Àr fullt rimligt att det tar sÄ mycket lÀngre tid inomhus. Man ska ha med sig att de bÀsta solpanelerna (till huset) som man kan hitta pÄ marknaden har en effektivitet pÄ drygt 20% sÄ det finns ju ett max för hur mycket de kan ta upp. De i klockan Àr sannolikt inte ens i nÀrheten av det.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det Àr sÄ klart ungefÀrliga siffror men det kÀnns fortfarande oproportionerligt. TidsÄtgÄngen ökar x95 men ljusstyrkan ökar med mer Àn det tredubbla. Det borde rimligtvis krÀvas betydligt kortare tid under artificiellt ljus Àn vad som anges i manualen men jag vet inte vad de baserar sina berÀkningar pÄ.

Det Àr i och för sig berÀknat pÄ absolut vÀrsta tÀnkbara ljusförhÄllanden inomhus och maximala vÀrdet utomhus men ÀndÄ. Borde det inte gÄ att effektivisera energiförbrukningen istÀllet dÄ? Det kÀnns ju helt orimligt att det krÀvs sÄdan enorm kraft att lysa upp en minimal display i tvÄ sekunder.

Det beror pÄ lampan ocksÄ och hur nÀra den du placerar klockan.
Jag kan skriva under pÄ att de fÄ ggr jag fÄtt "M" pÄ mina klockor har det rÀckt med nÄgra minuter matning frÄn en lampa (modell sÀnglampa) pÄ ca 5 cm avstÄnd.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det finns sÄklart olika effektivitet i solceller men jag tycker ÀndÄ att det Àr fullt rimligt att det tar sÄ mycket lÀngre tid inomhus. Man ska ha med sig att de bÀsta solpanelerna (till huset) som man kan hitta pÄ marknaden har en effektivitet pÄ drygt 20% sÄ det finns ju ett max för hur mycket de kan ta upp. De i klockan Àr sannolikt inte ens i nÀrheten av det.

Va, Àr det sÄ illa? Blott 20%? Och om Casios solceller bara har, för exemplets skull, 10% effektivitet sÄ förstÄr man ju varför de tydligt skriver att ingen del av klockan fÄr tÀckas över.
 
Topp