• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Börjar fÄ lite battle scars pÄ klockan (skrivbordsgnugg) efter drygt ett Är.
En del ytor blir lite blankare.

IMG_20190617_133541.jpg
 
Det finns sÄklart olika effektivitet i solceller men jag tycker ÀndÄ att det Àr fullt rimligt att det tar sÄ mycket lÀngre tid inomhus. Man ska ha med sig att de bÀsta solpanelerna (till huset) som man kan hitta pÄ marknaden har en effektivitet pÄ drygt 20% sÄ det finns ju ett max för hur mycket de kan ta upp. De i klockan Àr sannolikt inte ens i nÀrheten av det.
Galet vilken potential det finns i tekniken i sÄ fall! :eek:
Men hur kan energiÄtgÄngen vara sÄ enorm för en extremt liten och vad man Ätminstone skulle kunna tro Àr en snÄl LCD-display? Batterivarianterna borde ju i sÄ fall rimligtvis vara döda inom typ ett Är om man anvÀnder autobelysning.

Även om upptagningsförmĂ„gan Ă€r sĂ„ pass lĂ„g som sĂ€g 10% sĂ„ Ă€r kraven fortfarande rĂ€tt skeva om man jĂ€mför dem, eller tĂ€nker jag fel? :bag:
 
Galet vilken potential det finns i tekniken i sÄ fall! :eek:
Men hur kan energiÄtgÄngen vara sÄ enorm för en extremt liten och vad man Ätminstone skulle kunna tro Àr en snÄl LCD-display? Batterivarianterna borde ju i sÄ fall rimligtvis vara döda inom typ ett Är om man anvÀnder autobelysning.

Även om upptagningsförmĂ„gan Ă€r sĂ„ pass lĂ„g som sĂ€g 10% sĂ„ Ă€r kraven fortfarande rĂ€tt skeva om man jĂ€mför dem, eller tĂ€nker jag fel? :bag:

I samband med ett batteribyte pÄ en modern square (trodde att batteriet var svagt dÄ den uppvisade lite mÀrkliga symtom) testade jag att försöka ta slut pÄ det befintliga batteriet genom att ha pÄ nedrÀkningsalarm med belysning i varje halv minut i nÄgra dagar, dygnet runt. Jag stuvade undan klockan i ett skÄp men min fru undrade ÀndÄ vad det var för nÄgot som pep lol.

Jag ville veta pÄ ett ungefÀr hur lÀnge ett batteri hÄller för ett frekvent bruk av lampa som Àr av electro-luminescent typ
Man skulle kunna tro att batteriet skulle ta slut efter nÄgra timmar men icke! Jag avbröt experimentet och bytte ut batteriet.
 
22,2% för att vara exakt. De flesta ligger pÄ drygt 15% om man inte har massor med pengar i plÄnboken. Det finns ju en del potential dÀr om man sÀger sÄ! :)

Edit: Ser ut som att de flesta vanliga paneler ligger mellan 15-18%.
Det Àr ju inte sÄ illa pinkat. Fotosyntes har ju en effektivitet pÄ ca 3-6%. Artificiell fotosyntes Àr ju en helig graal och dÀr försöker man ju öka effektiviteten för att göra det lönsamt. Nyligen har nÄgra forskare i labbet lyckats med detta genom att vÀcka till liv en sovande gen hos grönalger som tidigare i evolutionen hade denna egenskap. Det Àr coolt :)
 
Det Àr ju inte sÄ illa pinkat. Fotosyntes har ju en effektivitet pÄ ca 3-6%. Artificiell fotosyntes Àr ju en helig graal och dÀr försöker man ju öka effektiviteten för att göra det lönsamt. Nyligen har nÄgra forskare i labbet lyckats med detta genom att vÀcka till liv en sovande gen hos grönalger som tidigare i evolutionen hade denna egenskap. Det Àr coolt :)
Ja, det Àr riktigt coolt! Undrar nÀr det kommer till G-shock? :eek::D
 
Man behöver ju bara dra fotosyntesen ett steg och köra klockorna pÄ brÀnsleceller. Eventuellt sÄ kan överlevnadsklockorna producera en liten mÀngd socker och nÀr allt gÄr Ät pipan sÄ har man i alla fall en Rangeman att suga pÄ :)
Haha, det hade ju varit nÄgot!
 
Ska tillÀgga att CR2016 batteriet som sitter i mÄnga G-shocks kan leverera ca 90 mAh, medans CTL1616 som sitter i mÄnga uppladdningsbara G-shocks har 18 mAh. Det Àr ju betydligt mindre krÀm i den senare och det Àr mycket sÀllan jag fÄr "M" status pÄ mina solladdade klockor. Jag tror att man inte behöver vara orolig nÀr Casio skriver i sin spec att t ex en GW-5600 har 24 mÄnaders driftstid. De Àr helt enkelt hyperkonservativa.
 
Ska tillÀgga att CR2016 batteriet som sitter i mÄnga G-shocks kan leverera ca 90 mAh, medans CTL1616 som sitter i mÄnga uppladdningsbara G-shocks har 18 mAh. Det Àr ju betydligt mindre krÀm i den senare och det Àr mycket sÀllan jag fÄr "M" status pÄ mina solladdade klockor. Jag tror att man inte behöver vara orolig nÀr Casio skriver i sin spec att t ex en GW-5600 har 24 mÄnaders driftstid. De Àr helt enkelt hyperkonservativa.
Inte helt ovanligt av Japaner att vara det kan jag sÀga. Alltid sjukt mkt marginaler pÄ sina specar...
 
Inte helt ovanligt av Japaner att vara det kan jag sÀga. Alltid sjukt mkt marginaler pÄ sina specar...

Det visste jag inte, men innan jag gjorde mitt lilla experiment blev jag lite nojig varje gÄng jag anvÀnde lampan pÄ min och tÀnkte - usch nu drÀnerar jag batteriet. Men nu bryr jag mig inte. Skönt att bli av med en OCD iaf :)
Sen Àr det rÀtt kul att byta batteri sjÀlv.
 
Det visste jag inte, men innan jag gjorde mitt lilla experiment blev jag lite nojig varje gÄng jag anvÀnde lampan pÄ min och tÀnkte - usch nu drÀnerar jag batteriet. Men nu bryr jag mig inte. Skönt att bli av med en OCD iaf :)
Sen Àr det rÀtt kul att byta batteri sjÀlv.
Jobbar med komponenter och just Japanska tillverkare Àr kÀnda för att vara vÀldigt försiktiga i sina specar. Kan tÀnka mig att det gÀller dom flesta japanska produkter. :)
Men kan hÄlla med gÀllande batteriet. Man jÀmför ju lite med ett mobilbatteri som blir dÄligt riktigt fort. Men misstÀnker att en soldriven Gshock Àr en helt annan femma...
 
hur vet du att energiÄtgÄngen Àr enorm för displayen? det enda du vet Àr laddningstiden vilket inte har nÄgot som helst att göra med energiÄtgÄngen. eller finns det siffror pÄ hur mycket den drar?
Det Àr vÀl ett rimligt antagande att förbrukningen motsvarar den rekommenderade Äteruppladdningen, som ÀndÄ fÄr ses som rÀtt rejÀl?

Edit: 3s belysning som under optimala förhÄllanden tar 100 gÄnger sÄ lÄng tid att ladda upp, i vÀrsta fall 10,000 gÄnger sÄ lÄng tid. Det kanske inte drar sÄ mycket i faktiska siffror men det drar enormt mycket i förhÄllande till vad som enligt manualen krÀvs för att ÄterstÀlla förbrukningen.
 
Senast Àndrad:
Jag förstÄr inte riktigt hur multiband fungerar, enligt manualen Àr Aten den nÀrmaste tillgÀngliga staden för synk via Tyskland men dÄ fÄr man ju fel tid dÄ de ligger en timme före oss. VÀljer man Paris som tillÀmpar samma tid som oss synkar den istÀllet mot England men det fungerar vÀl inte i Sverige?

MĂ€rkligt att Pyongyang finns som alternativ men inte Stockholm...

https://support.casio.com/global/en/wat/manual/3461_en/KPNDSYqurnwfbf.html
Kanske missförstÄr men jag har valt Stockholm pÄ min gmw-b5000 och kör enbart radiosynk, ingen bluetooth.
 
  • Like
Reactions: HSK
Jag lÀste lite i manualen och varje gÄng man tÀnder backlighten mÄste det kompenseras med fem minuter i starkt solljus eller Ätta timmar under artificiellt ljus. :eek:

Galet att man inte lyckats effektivisera ljusupptaget frÄn andra ljuskÀllor men jag antar att det finns en fullt rimlig anledning till det, det kÀnns annars som att det borde ha varit ÄtgÀrdat vid det hÀr laget.

Skulle ju kunna ha att göra med att normal belysning inomhus ger 300-500 lux medan solen ger mellan 30 000-100 000 lux.... :D


Bara att skruva upp krÀmen pÄ lysrören!

Om nÄn undrar fÄr ni bara hÀnvisa till laddtiden pÄ A.el mÄste minimeras! :watching:
 
Hehe, vad Àr det för fel pÄ att anvÀnda sin klocka nÀr det Àr sol? :D

inget alls.
Men har man rĂ€tt mĂ„nga G och bor dĂ€r jag bor sĂ„ Ă€r vintern rĂ€tt mörk = lite lux-doping kan behövas (om man ogillar att se batteri indikatorn pĂ„ ”M” iaf).
 
inget alls.
Men har man rĂ€tt mĂ„nga G och bor dĂ€r jag bor sĂ„ Ă€r vintern rĂ€tt mörk = lite lux-doping kan behövas (om man ogillar att se batteri indikatorn pĂ„ ”M” iaf).
Ingen gillar att se den pÄ M, det Àr alldeles för nÀra L! :eek: Nu kanske man inte vill förvara sina G-shock i ett fönster iofs men det behövs vÀl inte mÄnga minuter per dag för att hÄlla nivÄn uppe?
 
Tillbaka
Topp