• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ilsket rött idag.

IMG_20190619_080445.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Utan att tagga nĂ„gon speciell av alla som pratat laddning/sol/förbrukning, och utan att satt mig in i hur Casio konstruerat sina urverk, sĂ„ kan jag i alla fall berĂ€tta att kusinen Citizen har en teknik pĂ„ vissa av sina eco-drive som Ă€r lite annorlunda. Urverket ”drivs” av ljus och laddar samtidigt batteriet. Batteriet kickar bara in nĂ€r ljusmĂ€ngden inte Ă€r tillrĂ€cklig. Detta gör att man pĂ„ vissa modeller i princip aldrig kommer att behöva byta batteri dĂ„ det endast tappar ca 15% ”laddkapacitet” pĂ„ 20 Ă„r. Det ger ca 120Ă„rs teoretisk livslĂ€ngd pĂ„ det uppladdningsbara batteriet. PĂ„ supertunna ecodrive-one har Citizen tillsammans med Maxwell tagit fram ett sĂ„nt batteri som Ă€r under 0,5mm tjockt. Sjukt coolt och fĂ„r bli onsdagens vĂ€rdelösa vetande :p
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
jag sÄg nÄgon pÄ youtube som inte fick synken att fungera och pÄstod att nÀr han satte klockan runt cykelramen sÄ funkade det varje gÄng.
metallen kanske fungerar som en antenn? :confused: vÀrt att prova kanske? :bag:
Det stÀmmer sÀkert, jag testade ett Gunnebostaket en gÄng med framgÄng. Nu föredrar jag Clock Wave nÀr det behövs ;)
 
  • Like
Reactions: :-)

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Utan att tagga nĂ„gon speciell av alla som pratat laddning/sol/förbrukning, och utan att satt mig in i hur Casio konstruerat sina urverk, sĂ„ kan jag i alla fall berĂ€tta att kusinen Citizen har en teknik pĂ„ vissa av sina eco-drive som Ă€r lite annorlunda. Urverket ”drivs” av ljus och laddar samtidigt batteriet. Batteriet kickar bara in nĂ€r ljusmĂ€ngden inte Ă€r tillrĂ€cklig. Detta gör att man pĂ„ vissa modeller i princip aldrig kommer att behöva byta batteri dĂ„ det endast tappar ca 15% ”laddkapacitet” pĂ„ 20 Ă„r. Det ger ca 120Ă„rs teoretisk livslĂ€ngd pĂ„ det uppladdningsbara batteriet. PĂ„ supertunna ecodrive-one har Citizen tillsammans med Maxwell tagit fram ett sĂ„nt batteri som Ă€r under 0,5mm tjockt. Sjukt coolt och fĂ„r bli onsdagens vĂ€rdelösa vetande :p

Optimalt med andra ord. SÄ ska en teknik anvÀndas! Citizen Àr nog bÀst inom solscellsteknik idag?
Vilka modeller anvÀnder denna utomordentligt fiffiga teknik?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Utan att tagga nĂ„gon speciell av alla som pratat laddning/sol/förbrukning, och utan att satt mig in i hur Casio konstruerat sina urverk, sĂ„ kan jag i alla fall berĂ€tta att kusinen Citizen har en teknik pĂ„ vissa av sina eco-drive som Ă€r lite annorlunda. Urverket ”drivs” av ljus och laddar samtidigt batteriet. Batteriet kickar bara in nĂ€r ljusmĂ€ngden inte Ă€r tillrĂ€cklig. Detta gör att man pĂ„ vissa modeller i princip aldrig kommer att behöva byta batteri dĂ„ det endast tappar ca 15% ”laddkapacitet” pĂ„ 20 Ă„r. Det ger ca 120Ă„rs teoretisk livslĂ€ngd pĂ„ det uppladdningsbara batteriet. PĂ„ supertunna ecodrive-one har Citizen tillsammans med Maxwell tagit fram ett sĂ„nt batteri som Ă€r under 0,5mm tjockt. Sjukt coolt och fĂ„r bli onsdagens vĂ€rdelösa vetande :p
Inte otÀnkbart att gshocks gör samma sak (FÄr man vÀl hoppas iaf)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag kan inte tÀnka mig att det Àr pÄ annat sÀtt. Signalerna studsar runt okontrollerat i atmosfÀren.
Glömde nÀmna att jag kör STO som home (om jag inte minns helt fel).
SÄ som texten i manualen var skriven tolkade jag det som den enbart synkar mot tillÀmplig signal baserat pÄ home city men sÄ Àr tydligen inte fallet. Det verkar förresten som att den engelska signalen gÄr att fÄ in sÄ lÀnge man inte bor i Norrland Àven om Stockholm ligger pÄ grÀnsen...

Screenshot_20190619-105424_Google PDF Viewer.jpg

jag sÄg nÄgon pÄ youtube som inte fick synken att fungera och pÄstod att nÀr han satte klockan runt cykelramen sÄ funkade det varje gÄng.
metallen kanske fungerar som en antenn? :confused: vÀrt att prova kanske? :bag:
Jag har inte gjort nÄgot seriöst försök Àn men det verkar vara vÀldigt kinkigt. Enligt manualen ska man helst undvika att vara inomhus, undvika mobiltelefoner och annan hemelektronik, undvika metall, ha telefonen riktad ut mot fönstret och helt stilla under processen osv.

Inte konstigt att folk har problem med att fÄ in signalen :D Jag gjorde ett försök att koppla den till telefonen men fick ingen ordning pÄ det heller men har hört att det ocksÄ kan vara lite krÄngligt att fÄ till.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
SÄ som texten i manualen var skriven tolkade jag det som den enbart synkar mot tillÀmplig signal baserat pÄ home city men sÄ Àr tydligen inte fallet. Det verkar förresten som att den engelska signalen gÄr att fÄ in sÄ lÀnge man inte bor i Norrland Àven om Stockholm ligger pÄ grÀnsen...

Screenshot_20190619-105424_Google PDF Viewer.jpg

Jag har inte gjort nÄgot seriöst försök Àn men det verkar vara vÀldigt kinkigt. Enligt manualen ska man helst undvika att vara inomhus, undvika mobiltelefoner och annan hemelektronik, undvika metall, ha telefonen riktad ut mot fönstret och helt stilla under processen osv.

Inte konstigt att folk har problem med att fÄ in signalen :D Jag gjorde ett försök att koppla den till telefonen men fick ingen ordning pÄ det heller men har hört att det ocksÄ kan vara lite krÄngligt att fÄ till.
Skaffade inte du samma modell som jag just gjorde, den helsvarta med BlÄtand? Min stÄlis synkar pÄ natten, men det stÄr bara RSVD nÀr den synkar mot appen, kan det vara samma sak med denna? Men du verkar ha bekymmer med flera delar, Àr du sÀker att det inte Àr nÄgot fel pÄ den? Det bör vara busenkelt med appen. Ladda hem, starta appen, vÀlj klocka i listan, tryck och hÄll in connect knappen pÄ klockan och vÀnta tills appen sÀger att den hittat klocka, registrera klockan i appen, klart.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Skaffade inte du samma modell som jag just gjorde, den helsvarta med BlÄtand? Min stÄlis synkar pÄ natten, men det stÄr bara RSVD nÀr den synkar mot appen, kan det vara samma sak med denna? Men du verkar ha bekymmer med flera delar, Àr du sÀker att det inte Àr nÄgot fel pÄ den? Det bör vara busenkelt med appen. Ladda hem, starta appen, vÀlj klocka i listan, tryck och hÄll in connect knappen pÄ klockan och vÀnta tills appen sÀger att den hittat klocka, registrera klockan i appen, klart.
Jo, samma modell. Det var nog bara jag som gjorde saker i fel ordning, telefonen hittade klockan men sa att det inte gick att ansluta till den och G-shockappen sa bara att den vÀntade pÄ en anslutning. Jag trodde att man var tvungen att börja processen med att para ihop klockan med telefonen sÄ som man gör med hörlurar och andra tillbehör för att dÀrefter koppla till appen och Àndra instÀllningar osv. men det gÄr tydligen inte att para ihop dem om man inte gör det inifrÄn appen. Gör man det i omvÀnd ordning som jag gjorde fick Ätminstone jag bara upp "error" pÄ klockan och det gick inte heller att klicka sig vidare i appen genom att vÀlja modell.

Nu gjorde jag det i den ordning du beskrev och dÄ gick det hur smidigt som helst sÄ stort tack för hjÀlpen! :) Alla mina problem berodde pÄ misstolkningar av informationen i manualen i kombination med lite SBS... ;)

Jaja, nu ska jag inte förpesta trÄden mer med det hÀr. Tack till alla inblandade som varit vÀldigt hjÀlpsamma och tÄlmodiga.
 
Topp