• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Ja, den fyrkantiga. Den i stÄl Àr snyggare, men Àr den vÀrd ett pris som Àr 4-5 gÄnger högre Àn motsvarande i plast? Jag försöker övertyga mig sjÀlv :)
Jag har haft guld-versionen och var mycket nöjd. Bra kĂ€nsla i lĂ€nk och fin tyngd. Är dock mer förtjust i min GW-5000 som ocksĂ„ har en bra tyngd. Saknar dock blĂ„tand pĂ„ den. Ska bara komma till skott komplettera med en kompositlĂ€nk, sĂ„ blir den perfekt. NĂ„gra gamla bilder nedan
9B4B52FC-8CBF-4FC4-AEDB-62C1173D2146.jpeg
13109CB7-3D77-4B69-B5D2-A6F8E27039B9.jpeg

Ja, den fyrkantiga. Den i stÄl Àr snyggare, men Àr den vÀrd ett pris som Àr 4-5 gÄnger högre Àn motsvarande i plast? Jag försöker övertyga mig sjÀlv :)
JÀmför du tex en 5610 med en stÄlis sÄ har du en relativt stor prisskillnad. Men om ju jÀmför andra modeller med screwback, BT-modeller mm, sÄ Àr inte skillnaden riktigt sÄ stor

Vad ska man vara uppmÀrksam pÄ om man ska börja jaga en vintage DW-5000C-1A ?

LĂ€st lite om att det bara finns aftermarket delar till dessa.. Är det nĂ„gon speciell del man ska vara extra noggrann med att kontrollera?

LĂ€st lite om att det bara finns aftermarket delar till dessa.. Är det nĂ„gon speciell del man ska vara extra noggrann med att kontrollera?
Kolla sÄ att skruvarna finns (dessa gÄr att bestÀlla i efterhand frÄn braziliansk aftermarket), eller sÄ att dom inte brytits av. I regel brukar skruvarna sitta i och gÄr inte att fÄ bort och man fÄr lirka över bezeln.

Bortsett frĂ„n det Ă€r det vĂ€l inte mycket du kan se som Ă€r fel. Det kan ju saknas delar invĂ€ndigt. Jag var med om att en knapp var lös, men allt sĂ„nt dĂ€r gĂ„r ju att fixa. Pushers och clips osv Ă€r utbytbara frĂ„n nyare g-shocks. Även packningar kan du ju bestĂ€lla i efterhand.

Hittar du en till bra pris sÄ köp oavsett. Det mesta kan du fixa.

Jag har haft bÄda och jag tycker den digitala Àr mycket bÀttre. Dels för att lamp knappen (som Àr den mest tillgÀngliga) nu vÀxlar mellan steg och hemskÀrm men ocksÄ för att den har en positiv display. Dom flesta analoga har negativ display.

Skulle bestÀmt vilka minnas att man fÄr en rutt pÄ kartan och man har gshock appen i bakgrunden (dÄ den anvÀnder telefonens gps). AnvÀnder du inte appen sÄ har du bara koll pÄ dina steg.
2019-07-24 12.51.42 1.jpg
Med min Mudmaster kopplat med appen sÄ kan man köra log funktionen via att hÄlla in "ALT" knappen i 5 sek. Sen loggas det via telefonen och rutten sparas... Vet ju dock inte om GBx-800'orna har samma funktion. Men det borde dom ju ha?
Hade nog oxĂ„ valt digitalt. Det Ă€r lite störigt ibland nĂ€r visarna kommer ivĂ€gen. Även om det Ă€r enkelt att fĂ„ bort dom med "hide" funktionen...
SmartSelect_20190808-151205.jpg

Kolla sÄ att skruvarna finns (dessa gÄr att bestÀlla i efterhand frÄn braziliansk aftermarket), eller sÄ att dom inte brytits av. I regel brukar skruvarna sitta i och gÄr inte att fÄ bort och man fÄr lirka över bezeln.

Bortsett frĂ„n det Ă€r det vĂ€l inte mycket du kan se som Ă€r fel. Det kan ju saknas delar invĂ€ndigt. Jag var med om att en knapp var lös, men allt sĂ„nt dĂ€r gĂ„r ju att fixa. Pushers och clips osv Ă€r utbytbara frĂ„n nyare g-shocks. Även packningar kan du ju bestĂ€lla i efterhand.

Hittar du en till bra pris sÄ köp oavsett. Det mesta kan du fixa.
Vad skulle du sÀga Àr ett bra pris?

Vad skulle du sÀga Àr ett bra pris?
Skulle nog sÀga att du inte kommer hitta en till ett bra pris.

Hade jag varit du hade jag letat efter en dw-5600C eller 5200C. Runt tusenlappen Àr ett bra pris.

Är du bara ute efter utseendet och inte bestĂ€mt mĂ„ste ha just 5000c , finns ju Ă€ven dw-5000-1jf (som jag har haft tidigere, tror @roloj har den nu) och dw-5030c. Tror @Tampa_blord har en. Vet inte om han tĂ€nkt behĂ„lla den eller sĂ€lja.

Bifogar bild pÄ min gamla.
DSC_0020.jpg

Skulle nog sÀga att du inte kommer hitta en till ett bra pris.

Hade jag varit du hade jag letat efter en dw-5600C eller 5200C. Runt tusenlappen Àr ett bra pris.

Är du bara ute efter utseendet och inte bestĂ€mt mĂ„ste ha just 5000c , finns ju Ă€ven dw-5000-1jf (som jag har haft tidigere, tror @roloj har den nu) och dw-5030c. Tror @Tampa_blord har en. Vet inte om han tĂ€nkt behĂ„lla den eller sĂ€lja.

Bifogar bild pÄ min gamla.
DSC_0020.jpg

SÄ fin den dÀr modellen!

Casio tillverkade nya bezels och armband till 5000c och 5600c under en kort period tidigare i Är. SÄldes endast i Japan. Om nÄgra Àr till salu nu sÄ lÀr det vÀl vara svindyrt.

Gör entrĂ© i denna trĂ„d med min första G-shock! Gick pĂ„ en ”instegs-modell”... :D Men som jag har fattat det en ganska klassisk modell, DW-5600E-1VER. Efter 8 minuter runt handleden mĂ„ste jag Ă€ndĂ„ sĂ€ga - mot mina förvĂ€ntningar - att jag Ă€r riktigt jĂ€vla nöjd! Casio?! Plast?! QUARTZ?! Vart detta Ă€r pĂ„ vĂ€g har jag ingen aning om.. Men det gör i alla fall ingenting om jag kraschar, för nu har jag en G-shock runt handleden!
1F0157B6-CBEF-4ACD-9122-A416E706C3A9.jpeg

Gör entrĂ© i denna trĂ„d med min första G-shock! Gick pĂ„ en ”instegs-modell”... :D Men som jag har fattat det en ganska klassisk modell, DW-5600E-1VER. Efter 8 minuter runt handleden mĂ„ste jag Ă€ndĂ„ sĂ€ga - mot mina förvĂ€ntningar - att jag Ă€r riktigt jĂ€vla nöjd! Casio?! Plast?! QUARTZ?! Vart detta Ă€r pĂ„ vĂ€g har jag ingen aning om.. Men det gör i alla fall ingenting om jag kraschar, för nu har jag en G-shock runt handleden!
1F0157B6-CBEF-4ACD-9122-A416E706C3A9.jpeg
Haha. VĂ€lkommen! :)

• Like
Reactions: Ncs
Tillbaka
Topp