• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Fick till en rÀtt mesig hand pose hÀr, men jag bjuder pÄ den!
Som ett kul sidospÄr kan jag ju sÀga att tröjan pÄ bilden blev missfÀrgad i tvÀtten frÄn grÄ till rosa. DÄ anvÀnde jag resterna av brun rit dye jag hade köpt för att fÀrga en gshock. Blev klart bÀttre Àn rosa!
2019-08-21 07.00.29 1.jpg
Oj, har aldrig ens tÀnkt pÄ att det gÄr att fÀrga band/bezel? Blir det bra?

Oj, har aldrig ens tÀnkt pÄ att det gÄr att fÀrga band/bezel? Blir det bra?
Om det Àr transparent sÄ blir det oftast vÀldigt lyckat, Gamla g-lides som gulnat osv brukar bli riktigt bra. Det fÄr ju vara en fÀrg som Àr i linje med vad den var frÄn början, alternativt en fÀrg som Àr sÄ dominant sÄ att den kan ta över helt. Allt fÀrga illgult till ljusrosa kanske inte Àr sÄ lÀtt men att fÀrga den mörkgrön eller nÄgot i den stilen funkar bra.

Om det Àr transparent sÄ blir det oftast vÀldigt lyckat, Gamla g-lides som gulnat osv brukar bli riktigt bra. Det fÄr ju vara en fÀrg som Àr i linje med vad den var frÄn början, alternativt en fÀrg som Àr sÄ dominant sÄ att den kan ta över helt. Allt fÀrga illgult till ljusrosa kanske inte Àr sÄ lÀtt men att fÀrga den mörkgrön eller nÄgot i den stilen funkar bra.
LĂ„ter riktigt kul, jag mĂ„ste nog prova. Är det just den hĂ€r produkten du anvĂ€nt?
https://www.ritdye.com/type/all-purpose-dye/

Jag har en vit som jag tröttnat pÄ. Hade varit kul att fÄ en helt egen fÀrg pÄ den. :happyhappy:
OsÀker pÄ om det gÄr att fÀrga blank eller mattvit. Kanske lÀttare pÄ mattvit? Tror den blanka har en belÀggning som gör det svÄrt att fÀrga. Vilken modell Àr det? Det skadar ju inte att prova om du ÀndÄ tröttnat :)

OsÀker pÄ om det gÄr att fÀrga blank eller mattvit. Kanske lÀttare pÄ mattvit? Tror den blanka har en belÀggning som gör det svÄrt att fÀrga. Vilken modell Àr det? Det skadar ju inte att prova om du ÀndÄ tröttnat :)
Aha, jag tÀnkte att fÀrgen skulle absorberas av plasten?
Vet inte riktigt vilken modell den kommer frÄn ursprungligen men den Àr mattvit och har grÄa strÀck lÀngs med bandet.

Aha, jag tÀnkte att fÀrgen skulle absorberas av plasten?
Vet inte riktigt vilken modell den kommer frÄn ursprungligen men den Àr mattvit och har grÄa strÀck lÀngs med bandet.
GÄr sÀkert att söka pÄ om nÄgon har gjort det. Jag har bara sett folk fÀrga transparenta delar och det blir riktigt bra!

Jag Àr sugen pÄ att klicka hem nya GA-2100-1A. Vet nÄgon om det Àr nÄgon som helst skillnad pÄ sjÀlva klockan pÄ japanska versionen GA-2100-1AJF och europeiska GA-2100-1AER? Eller Àr det bara lÄda och papper som skiljer? PÄ de japanska JF-modeller jag sett pÄ Youtube stÄr det "cased in Thailand" pÄ boettlocket:
,
,

Jag Àr sugen pÄ att klicka hem nya GA-2100-1A. Vet nÄgon om det Àr nÄgon som helst skillnad pÄ sjÀlva klockan pÄ japanska versionen GA-2100-1AJF och europeiska GA-2100-1AER? Eller Àr det bara lÄda och papper som skiljer? PÄ de japanska JF-modeller jag sett pÄ Youtube stÄr det "cased in Thailand" pÄ boettlocket:
,
,
Faktiskt ingen koll men det brukar vÀl inte vara nÄn större skillnad. Men ser fram emot lite bilder sen. Tycker den ser snygg ut. :)

Nej, ingen av dem. Var kanske 6-7 Är sedan jag köpte den. Ska leta fram den nÀr jag kommer hem. LÀngsgÄende streck Àr det iaf. och vit.

Edit: Hittade bild, ser ut sÄ hÀr. :happyhappy:
IMG_20190821_100609.jpg
Kan ju gÄ. Inte otÀnkbart. Jag skulle nog köpt ett nytt band bara :) Jag brukar fÀrga band som tappat sin fÀrg och dÀr det inte finns nÄgra nya reservdelar att tillgÄ.

In pÄ lokala Ur och Penn och ut med en g-shock jag först tyckte var sÄ ful. Sedan började inse charmen med att den var som de Àldre, för att dÀrefter prova den och inse den Àr rÀtt nice! Visst gick det spara nÄgon hundring online men inte vÀrt det kontra riskera behöva vÀnta till nÀsta vecka :D

DW-9052:
83D79079-7F03-4349-9FC3-838AAC5A74FB.jpeg

KÀnns vÀldigt mkt mindre Àn muddien. Och vÀger nada sÄ blir nya jobb- & trÀnklockan :)

Definitivt fulsnygg. Charmen med G-shock

Mot muddien (behövs visst synkas):
09908B5A-9BBB-47AD-8589-3901070A8C56.jpeg

Mudman Àr finare, bÀttre gjord och har tough solar och andra mer avancerade funktioner men 9052 Àr charmig. Det fina Àr ju att bÄda tÄl nog nÀra lika mkt ÄndÄ :cigar:

Provade ta bort de grÄ skydden, tycker det förÀndrar klockan en hel del och upplevs Ànnu mindre (positivt). Blir fyra smÄ smÄ hÄl i sidan men knappt synbart...
2F50CB6B-4137-4D7F-87B7-0960C106BBBA.jpeg

BÀttre sÄ. De dÀr grÄa vÄrtorna fick mig kÀnna tveksamhet men nu Àr den ju bara bra.

Kan ju gÄ. Inte otÀnkbart. Jag skulle nog köpt ett nytt band bara :) Jag brukar fÀrga band som tappat sin fÀrg och dÀr det inte finns nÄgra nya reservdelar att tillgÄ.
Men kul om det gick att fÄ fram en unik fÀrg. Fast Casio har vÀl slÀppt sÄ mÄnga olika fÀrger redan att det blir omöjligt att inte rÄka fÄ till samma som nÄgon som redan finns. :)

En frÄga frÄn en som inte kan och som inte har haft en Casio innan.
Har fÄtt en G-Shock GW-M5610BC-JF. DÄ instruktionerna Àr pÄ japanska sÄ kan jag inte lÀsa mig till det.
NÀr man tar upp klockan i boxen sÄ stÄr allt pÄ 00:00 m.m.
Är det bara att lĂ€gga den ljust för att batteriet skall laddas upp och för att klockan skall starta igĂ„ng?
Eller behöver man lÄsa upp den pÄ nÄgon knapp?
Om jag förstÄr det rÀtt sÄ skall den ha radiosignalmottagning. StÀller den in tiden sjÀlv sÄ fort den startas?

Tack pÄ förhand!

En frÄga frÄn en som inte kan och som inte har haft en Casio innan.
Har fÄtt en G-Shock GW-M5610BC-JF. DÄ instruktionerna Àr pÄ japanska sÄ kan jag inte lÀsa mig till det.
NÀr man tar upp klockan i boxen sÄ stÄr allt pÄ 00:00 m.m.
Är det bara att lĂ€gga den ljust för att batteriet skall laddas upp och för att klockan skall starta igĂ„ng?
Eller behöver man lÄsa upp den pÄ nÄgon knapp?
Om jag förstÄr det rÀtt sÄ skall den ha radiosignalmottagning. StÀller den in tiden sjÀlv sÄ fort den startas?
Tack pÄ förhand!
LÀgg den i solen eller under en lampa under natten. Ska kicka igÄng av sig sjÀlv om inget Àr fel pÄ den.
Om synkningen Àr rÀtt instÀlld ska den utföra det under natten. Min brukar göra det runt 3 tiden. Bra om den ligger nÀra ett fönster. Det gÄr att forcera detta ocksÄ men för mig brukar det inte funka pÄ dan.
Manual hittar du lÀtt pÄ nÀtet, eller sÄ finns det sÀkert nÄn bra youtube video.

Tillbaka
Topp