• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Nu ska jag vara OWG med denna i fem dagar. SpÀnnande! :nailbiting:
PSX_20190828_084203.jpg

Lite sugen pÄ en svart metallsquare men vill inte ha negativ display...
Passar GW-5000 modulen i en bezel frÄn en GMW-B5000GD tror ni? Annars blir det nog AM-band och bezel frÄn bukten och sÀtta i en 5610..

Ingen aning tyvÀrr men jag hade nog försökt uppgradera modulen om möjligt. De nyare blÄtandmodellerna Àr ju flera snÀpp vassare Àn den som sitter i GW 5000.

en frÄga om Barometern i Casio. Mudmaster gg-B100 Àr min första Casio med Borometer.
jag pendlar mellan tvÄ stÀder ca 40 km. stÀller jag in barometern i en stad sÄ Àr den helt fel nÀr jag kommer till den andra staden. ska det vara sÄ?
min Garmin instinct Àndrar vÀrdet sÄ den stÀmmer vart jag Àr.

en frÄga om Barometern i Casio. Mudmaster gg-B100 Àr min första Casio med Borometer.
jag pendlar mellan tvÄ stÀder ca 40 km. stÀller jag in barometern i en stad sÄ Àr den helt fel nÀr jag kommer till den andra staden. ska det vara sÄ?
min Garmin instinct Àndrar vÀrdet sÄ den stÀmmer vart jag Àr.
Vet inte om sensorn hinner med riktigt omdu Äker tÄg. Det Àr ju inte direkt ett exakt verktyg för att mÀta luftryck.
Hur Àr det med Garmin, justerar den efter GPS position mÄhÀnda?

Vet inte om sensorn hinner med riktigt omdu Äker tÄg. Det Àr ju inte direkt ett exakt verktyg för att mÀta luftryck.
Hur Àr det med Garmin, justerar den efter GPS position mÄhÀnda?

Jag Äker bil eller buss. Garmin uppdaterar med gps men man mÄste göra det manuellt.
Sen nÀr jag kommer hem sÄ stÀmmer barometern igen. Har provat att stÀlla in den pÄ jobbet nu, ska se ifall det blir helt fel nÀr jag kommer hem

Jag Äker bil eller buss. Garmin uppdaterar med gps men man mÄste göra det manuellt.
Sen nÀr jag kommer hem sÄ stÀmmer barometern igen. Har provat att stÀlla in den pÄ jobbet nu, ska se ifall det blir helt fel nÀr jag kommer hem
Har inte koll pÄ modellen, men om den kan fÄ GPS-information frÄn telefonen borde den kunna justera lufttrycksberÀkningarna för att visa rÀtt havsnivÄtryck för din position.

SjÀlva trycksensorn ska inte vara nÄgot problem, med tanke pÄ att den klarar av att visa höjdskillnad med hjÀlp av lufttrycket nÀr man lyfter klockan en meter pÄ nÄn sekund.

Annars kan du kolla upp höjdskillnaden mellan dina tvÄ stÀder och rÀkna ut vad det motsvarar i tryck och lÀgga pÄ minnet, bör finnas en tabell för konvertering i klockans manual.

Har inte koll pÄ modellen, men om den kan fÄ GPS-information frÄn telefonen borde den kunna justera lufttrycksberÀkningarna för att visa rÀtt havsnivÄtryck för din position.

SjÀlva trycksensorn ska inte vara nÄgot problem, med tanke pÄ att den klarar av att visa höjdskillnad med hjÀlp av lufttrycket nÀr man lyfter klockan en meter pÄ nÄn sekund.

Annars kan du kolla upp höjdskillnaden mellan dina tvÄ stÀder och rÀkna ut vad det motsvarar i tryck och lÀgga pÄ minnet, bör finnas en tabell för konvertering i klockans manual.

aa den tar GPS automatiskt frÄn mobilen nÄgra gÄnger om dagen men den Àndrar inte barometern endast altimeter vÀrdena Àndras.

höjden funkar bra. det Àr bara barometern som felar 10-15 hpa efter resan

Lite sugen pÄ en svart metallsquare men vill inte ha negativ display...
Passar GW-5000 modulen i en bezel frÄn en GMW-B5000GD tror ni? Annars blir det nog AM-band och bezel frÄn bukten och sÀtta i en 5610..
Jag kör en 5000G, som kommer svart med positiv display. Dock pÄ resin med svart metallspÀnne. SÄ ska det vara full metal fÄr du bestÀlla lÀnken separat.

88489A95-BBE4-4FDC-9F0F-4C9913DC5233.jpeg

Nice ÀndÄ eller hur?

Jo men trevlig! Gillar displayen och guldringen, kÀnns ocksÄ mer solid Àn 5610. Men ska moddas pÄ nÄgot sÀtt. Kanske med pvd/stÄlbezel eller grönt resin som sagt. Funderar pÄ ett Gw-5000 band, lÀnken Àr riktigt bra men föredrar nog gummi :)

Kan inte klaga pÄ nÄgot för 1.2k, rutan Àr rak med :pompus:

Min GMW-B5000 har aldrig riktigt synkat ordentligt nĂ€r den har varit parad med min telefon om jag inte har gjort en manuell synk. Idag avregistrerade jag parningen med telefonen pĂ„ klockan och körde en factory reset. Sedan tog jag bort klockan i appen och bestĂ€mde mig för att ta bort appen pĂ„ telefonen. Jag körde en ”declutter” helt enkelt. Inatt hoppas jag pĂ„ en klassisk oldschool RCVD frĂ„n nĂ„gon radiomast istĂ€llet. Klockan kommer fortfarande att varna om batteriet nĂ„r en lĂ„g nivĂ„, det rĂ€cker för mig.

Jag brukar alltid göra sÄ. Jag synkar dom. StÀller in stÀderna och sen tar jag bort kopplingen. DÀrefter brukar den synka som vanligt.
Jag vet inte vad jag gjort fel som gör att det blir rÀtt?! ;) BÄda mina med BlÄtand (stÄlis & helsvarta) ligger i fönstret med resten av sol/radio klockorna, appen Àr inte aktiv i mobilen men dom Àr synkade med resten. Det stÄr dock inte RSV i fönstret. Nu har jag dom inte framför mig, men jag har för mig att nÀr jag kollade hade dom synkat samma tid som 5610 pÄ morgonen, men som sagt utan att visa RSV...

Jag vet inte vad jag gjort fel som gör att det blir rÀtt?! ;) BÄda mina med BlÄtand (stÄlis & helsvarta) ligger i fönstret med resten av sol/radio klockorna, appen Àr inte aktiv i mobilen men dom Àr synkade med resten. Det stÄr dock inte RSV i fönstret. Nu har jag dom inte framför mig, men jag har för mig att nÀr jag kollade hade dom synkat samma tid som 5610 pÄ morgonen, men som sagt utan att visa RSV...
Tror att den kan göra en partiell synk ibland och synka t.ex klockslag men inte datum. DÄ visar den inte rcvd.

Synkroniserad med clockwave!
C5B5C792-6EC8-43E1-8BBC-FA9462086666.jpeg
Den Àr cool i svart :cool:
Jag var sjukt störd i början nÀr jag hade skaffat första RC klockan (Citizen).Det gick i princip aldrig att synka manuellt, bara pÄ natten dÄ klockan sjÀlv synkade. Sen hittade jag Clock Wave, Àntligen tÀnkte jag dÄ! Nu med BlÄtand Àr det ju lite same same, en app pÄ mobilen, bara ett annat namn. Och det konstiga Àr att mina med BlÄtand faktiskt synkar pÄ natten av sig sjÀlva Àven nÀr appen inte Àr igÄng? Men jag Àr sjukt nöjd, Àven om jag inte fattar hur dom gör :p

Tror att den kan göra en partiell synk ibland och synka t.ex klockslag men inte datum. DÄ visar den inte rcvd.
Aha, bara tiden menar du? Nu Àr det ju snart mÄnadsskifte med 31 dagar, nÀsta mÄnad 30, kommer den visa fel datum dÄ tro, eller har den faktiskt perpetuell kalender?
*tror du sagt det förut fast jag inte hade det minnet högst i högen ;)

Tillbaka
Topp