• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Aha, bara tiden menar du? Nu Àr det ju snart mÄnadsskifte med 31 dagar, nÀsta mÄnad 30, kommer den visa fel datum dÄ tro, eller har den faktiskt perpetuell kalender?
*tror du sagt det förut fast jag inte hade det minnet högst i högen ;)
Nej den har ju perpetual kalender sÄ det borde ju inte vara nÄgot problem. Det kanske snarare Àr ett problem om du reser till ett annat land dÀr tidsförskjutningen Àr sÄ stor att datumet Àr annorlunda och du behöver synka bÄda osv.

aa den tar GPS automatiskt frÄn mobilen nÄgra gÄnger om dagen men den Àndrar inte barometern endast altimeter vÀrdena Àndras.
höjden funkar bra. det Àr bara barometern som felar 10-15 hpa efter resan
HöjmÀtaren baseras ju pÄ luftrycket och Àr faktiskt vÀldigt precis. Givetvis kan det ju bli lite fel om lufttrycket plötsligt Àndras kraftigt. Men nÀr jag vandrade förr förra helgen sÄ kalibrerade jag höjden dÀr jag startade, och sen stÀmde den pÄ metern pÄ toppen. Men dÄ gick jag ju i lÄngsamt tempo.

Kan tÀnka mig att det blir en annan sak för barometern om den ska fÀrdas en lÄng strÀcka snabbt, som tex nÀr du Äker tÄg. Men det borde ju egentligen funka bra sÄ vet inte. Skulle gÀrna vilja veta dock. :)

HöjmÀtaren baseras ju pÄ luftrycket och Àr faktiskt vÀldigt precis. Givetvis kan det ju bli lite fel om lufttrycket plötsligt Àndras kraftigt. Men nÀr jag vandrade förr förra helgen sÄ kalibrerade jag höjden dÀr jag startade, och sen stÀmde den pÄ metern pÄ toppen. Men dÄ gick jag ju i lÄngsamt tempo.

Kan tÀnka mig att det blir en annan sak för barometern om den ska fÀrdas en lÄng strÀcka snabbt, som tex nÀr du Äker tÄg. Men det borde ju egentligen funka bra sÄ vet inte. Skulle gÀrna vilja veta dock. :)

Jag tror detta Àr problemet med casio abc
Other weaknesses are not power related but more annoyances that makes the ABC function less practical to use. The main issue is the lack of MSL (Mean Sea Level) information, in Casios the barometer reading is always absolute pressure. Also the disconnect between the barometer and its use as a altimeter. If you know your current altitude reference and input that in the watch, then the Casio will not adjust the barometer due to lack of MSL corrective function, the reading will always be absolute. It is also the other way around if you adjust the pressure to match current MSL information from a weather station or other trusted pressure reference. Then that will not automatically give you your correct altitude reference information. So when using a Casio for an extended trip you need to know both sets of data and that can be troublesome in the field. Most other competitors these days have this function linked so that if you know your altitude then you will also get the correct sea level pressure information or the other way around. Casio's also lacks an altitude lock function. Meaning if you remain stationary in altitude than any pressure change due to weather change will offset the altimeter. In for instance Suunto Core if you are in barometer profile then any pressure change will be interpreted as weather change and not altitude change, or if you are in altimeter profile any change in pressure will be interpreted as altitude change and not weather change. This sort of distinctions are not possible in present day and past Casio ABC's.

Back to basics.
45E1A3F4-DA42-4CE5-A9AC-3A9A0475C3C0.jpeg

Kör den varje dag pÄ jobbet, vÀldigt trevlig retrodesign :)
B528544A-EF89-41A8-835E-5C6A0AC01D15.jpeg
Samma hÀr.. dom andra g shocksen har inte fÄtt mycket tid pÄ handleden sedan denna anlÀnde, fiskar en hel del ocksÄ sÄ det har av nÄgon anledning blivit att den hÀr bÀrs mest.. kanske lite dÀrför man börjat posta sÄ lite hÀr :D

Den Àr cool i svart :cool:
Jag var sjukt störd i början nÀr jag hade skaffat första RC klockan (Citizen).Det gick i princip aldrig att synka manuellt, bara pÄ natten dÄ klockan sjÀlv synkade. Sen hittade jag Clock Wave, Àntligen tÀnkte jag dÄ! Nu med BlÄtand Àr det ju lite same same, en app pÄ mobilen, bara ett annat namn. Och det konstiga Àr att mina med BlÄtand faktiskt synkar pÄ natten av sig sjÀlva Àven nÀr appen inte Àr igÄng? Men jag Àr sjukt nöjd, Àven om jag inte fattar hur dom gör :p
Jag tror det snart hamnar en pÄ K&S, dock inte denna :)

Jag brukar snÄla med min blÄtand pÄ mobilen, det Àr kanske dÀrför det aldrig har funkat optimalt men nu nÀr jag kör stand alone gÄr det fint!

KÀnns som jag har frÄgat detta en miljon ggr ( :oops: )men blir osÀker varje ggn jag ser min gw-b5600, men visst delar de boett och band med helt vanliga dw-5600? Tycker den upplevs sÄ mkt större sÄ blir osÀker nu nÀr jag tÀnkt bestÀlla frÄn tiktox :bag:

Tillbaka
Topp