• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Har likadant pÄ min Gwm5610 och Mudman g-9300. ska det vara sÄ?

Det ska vara sĂ„... du vrider aldrig handleden helt och tittar pĂ„ klockan rakt framifrĂ„n... no way, ingen gör detta... det Ă€r dĂ€rför de har fixat sĂ„ skĂ€rpan koncentreras vid handleden ”lĂ€tt vriden uppĂ„t” ;)

A6D30A9B-A543-424B-B083-14CD55F1400A.jpeg
Jag fick hem min GWG-1000 frÄn Caliroots igÄr. Har lÀnge varit sugen pÄ Mudmastern och Àlskar den trots storleken. Men jag tycker att kronan pÄ mitt ex fungerar dÄligt nÀr man ska avsluta instÀllningarna. Jag fÄr oftast försöka flera gÄnger och vrida/vicka litet innan den registrerar att jag tryckt in den. Det hÀr Àr min första g-shock med krona men det Àr vÀl inte normalt?

A6D30A9B-A543-424B-B083-14CD55F1400A.jpeg
Jag fick hem min GWG-1000 frÄn Caliroots igÄr. Har lÀnge varit sugen pÄ Mudmastern och Àlskar den trots storleken. Men jag tycker att kronan pÄ mitt ex fungerar dÄligt nÀr man ska avsluta instÀllningarna. Jag fÄr oftast försöka flera gÄnger och vrida/vicka litet innan den registrerar att jag tryckt in den. Det hÀr Àr min första g-shock med krona men det Àr vÀl inte normalt?

Kronan ska in direkt nÀr du trycker pÄ den. Inte ska du behöva lirka in den. GarantiÀrende tycker jag...

Jag kan sÀga att i dagsljus Àr displayen skarpare och inte sÄ urvattnad som under lysrör.
Inomhus med enbart dagsljus som ljuskÀlla har jag svÄrt att reproducera problemet.

KÀnns ocksÄ som att sjÀlva displayen sitter lite djupare Àn mina andra g. Kanske sitter displayen nÄn halv mm snett vilket gör att siffrorna inte blir lika skarpa? SvÄrt att veta. Men jag kan nog leva med denna lilla defekt.

Naturligt ljus. BÀttre skÀrpa och svÀrta men inte 100.
IMG_20200103_133029.jpg

Senast Àndrad:
  • Like
Reactions: Ncs
Jag kan sÀga att i dagsljus Àr displayen skarpare och inte sÄ urvattnad som under lysrör.
Inomhus med enbart dagsljus som ljuskÀlla har jag svÄrt att reproducera problemet.

KÀnns ocksÄ som att sjÀlva displayen sitter lite djupare Àn mina andra g. Kanske sitter displayen nÄn halv mm snett vilket gör att siffrorna inte blir lika skarpa? SvÄrt att veta. Men jag kan nog leva med denna lilla defekt.

Naturligt ljus. BÀttre skÀrpa och svÀrta men inte 100.
IMG_20200103_133029.jpg
Är inte det samma modul som pĂ„ en 5600e? Det ser ut att vara tunna siffror i alla fall.

Eftersom jag inte ville dumpa priset pÄ min Rangeman sÄ drog jag tillbaka annonsen. Lika bra det för man kan ju fÄ en ny för marginellt mer Àn vad jag begÀrde i pris. Det kÀnns ÀndÄ helt OK, kanske blir till att byta klÀder?
D7A8FED9-288B-4801-9ABA-B28054B82B54.jpeg

Jag blÀddrade tillbaka 5-6 sidor och hittade inte inlÀgget jag letade efter men jag vill i alla fall tacka vem det nu var som delade med sig av artikeln pÄ ablogtowatch om Moriai och G-shockens designsprÄk. Jag har nu tagit mig tid att lÀsa igenom allting och det var ganska intressant och ett par saker stack ut.

Dels skrevs det att deras analoga klockor sÀljer betydligt bÀttre Àn digitala vilket var en riktig överraskning för mig dÄ Ätminstone jag förknippar Casio och G-shock med just tÄliga digitalklockor. Lite senare i artikeln sÀger han (Moriai) att han drömmer om att designa en G-shock som kan skickas ut i rymden men finns det inte redan en (eller ett par) som har varit det? Jag vet att det har postats bl.a. i denna trÄd men det kanske bara var att den anvÀndes vid trÀning inför rymdresan? Det Àr sÄ klart en sak att nÄgon pÄ eget bevÄg tar med sig sin privata klocka och att CASIO officiellt ger ut en mÄnklocka men med tanke pÄ hur de Àr byggda och vilket oerhört testande som ligger bakom kÀnns det rimligt att nÀstan vilken G som helst skulle klara sig i yttre rymden.
Klart en G klarar sig i jyyymden! :D
https://www.theacademypr.com/news/g-shock-in-space

https://airandspace.si.edu/collection-objects/wristwatch-casio-g-shock-shuttle

Jag har en modd i tankarna, ett gammalt stalltips frÄn @Fujoor Ska bara se till att fÄ det gjort!
Rött som @spammerstakeahike har Àr snyggt!
Hade sjÀlv denna gula modden. Blev ganska bra men skulle jag gjort om det hade jag nog inte valt dom fÀrgerna.
DSC_0044.jpg

Real_edc pÄ insta gjorde en snygg mod med bezel frÄn desert camo varianten. Subtilt och snyggt.
Screenshot_20200103-152322_Instagram.png

Tillbaka
Topp