• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

E1542C31-8B08-45CF-9B30-C19A4ABD22A1.jpeg

Jag fick hem ett paket idag. En speciell klocka som jag har spanat mycket mot sedan jag fick upp ögonen för G-Shock. Den Àr stor, den Àr tuff, den Àr hÄrd. Alla G-Shocks jag har testat hittills har haft hög kvalitét, men denna tar det till nÀsta nivÄ.
E847394D-8A81-4B3E-B1FF-6CE1190DDDD1.jpeg
FBAF83D6-EDBA-4D24-B923-15CFC46FB978.jpeg
30D4A406-E428-4E58-A401-83B70C91546F.jpeg
4D8CC719-7288-45AD-A72F-091342B18838.jpeg
3D4E1E70-6974-48DB-AEF7-0266EC165757.jpeg

Det Àr sÄklart en GWG-1000 Mudmaster jag pratar om. Jag njuter!

Jag blÀddrade tillbaka 5-6 sidor och hittade inte inlÀgget jag letade efter men jag vill i alla fall tacka vem det nu var som delade med sig av artikeln pÄ ablogtowatch om Moriai och G-shockens designsprÄk. Jag har nu tagit mig tid att lÀsa igenom allting och det var ganska intressant och ett par saker stack ut.

Dels skrevs det att deras analoga klockor sÀljer betydligt bÀttre Àn digitala vilket var en riktig överraskning för mig dÄ Ätminstone jag förknippar Casio och G-shock med just tÄliga digitalklockor. Lite senare i artikeln sÀger han (Moriai) att han drömmer om att designa en G-shock som kan skickas ut i rymden men finns det inte redan en (eller ett par) som har varit det? Jag vet att det har postats bl.a. i denna trÄd men det kanske bara var att den anvÀndes vid trÀning inför rymdresan? Det Àr sÄ klart en sak att nÄgon pÄ eget bevÄg tar med sig sin privata klocka och att CASIO officiellt ger ut en mÄnklocka men med tanke pÄ hur de Àr byggda och vilket oerhört testande som ligger bakom kÀnns det rimligt att nÀstan vilken G som helst skulle klara sig i yttre rymden.

Det finns en 4-5 officiella godkÀnda av NASA G-Shocks som fÄr anvÀndas av rymdresenÀrer, dock ej under rymdpromenad. Om du letar pÄ G-Central sÄ har jag för mig att dÀr finns en artikel om det. Men NASA kan ju ocksÄ vara lite overkill i sina tester. Jag tror att de bl a spenderade x antal $ i försök att utveckla en kulspetspenna som fungerade i viktlöst tillstÄnd. Ryssarna, lite mer pragmatiska till sin lÀggning anvÀnde istÀllet blyertspennan :)

Det finns en 4-5 officiella godkÀnda av NASA G-Shocks som fÄr anvÀndas av rymdresenÀrer, dock ej under rymdpromenad. Om du letar pÄ G-Central sÄ har jag för mig att dÀr finns en artikel om det. Men NASA kan ju ocksÄ vara lite overkill i sina tester. Jag tror att de bl a spenderade x antal $ i försök att utveckla en kulspetspenna som fungerade i viktlöst tillstÄnd. Ryssarna, lite mer pragmatiska till sin lÀggning anvÀnde istÀllet blyertspennan :)
Det dÀr med blyertspennan istÀllet för den dyra lösningen Àr en vandringssÀgen som jag förstÄr det. JÀnkarna testade ocksÄ blyerts och kom fram till att grafiten utgjorde en brandrisk.

Jag fick hem ett paket idag. En speciell klocka som jag har spanat mycket mot sedan jag fick upp ögonen för G-Shock. Den Àr stor, den Àr tuff, den Àr hÄrd. Alla G-Shocks jag har testat hittills har haft hög kvalitét, men denna tar det till nÀsta nivÄ.
E847394D-8A81-4B3E-B1FF-6CE1190DDDD1.jpeg
FBAF83D6-EDBA-4D24-B923-15CFC46FB978.jpeg
30D4A406-E428-4E58-A401-83B70C91546F.jpeg
4D8CC719-7288-45AD-A72F-091342B18838.jpeg
3D4E1E70-6974-48DB-AEF7-0266EC165757.jpeg

Det Àr sÄklart en GWG-1000 Mudmaster jag pratar om. Jag njuter!

Förmodligen den mest brutala och bulkiga modell som Àr bÀrbar. Inte lÀtt att fÄ till den kombon. Mycket bra köp.

En paketöppning nu pÄ morgonkvisten!

Den vÀlbekanta plÄtburken.
1.jpg

HÀr kan man ana innehÄllet.
2.jpg

JodÄ, en DW 5750. Modellen som varken Àr rund eller fyrkantig.
RÀtt trevlig modell ; roliga former och fÀrger. Displayen Àr lite trevligt grÀddgul-aktig.
TyvÀrr Àr betraktningsvinkeln inte helt 100. Rakt uppifrÄn Àr siffornas svÀrta nÄgot avmattande.
MÄste vinkla handleden lite för att fÄ en perfekt skÀrpa.
Hursomhelst, 624 kr Àr som hittat tycker jag! :)
3.jpg

Skön pÄ handleden.
4.jpg

En paketöppning nu pÄ morgonkvisten!

Den vÀlbekanta plÄtburken.
1.jpg

HÀr kan man ana innehÄllet.
2.jpg

JodÄ, en DW 5750. Modellen som varken Àr rund eller fyrkantig.
RÀtt trevlig modell ; roliga former och fÀrger. Displayen Àr lite trevligt grÀddgul-aktig.
TyvÀrr Àr betraktningsvinkeln inte helt 100. Rakt uppifrÄn Àr siffornas svÀrta nÄgot avmattande.
MÄste vinkla handleden lite för att fÄ en perfekt skÀrpa.
Hursomhelst, 624 kr Àr som hittat tycker jag! :)
3.jpg

Skön pÄ handleden.
4.jpg
Betraktningsvinkeln Àr vÀldigt mÀrklig.

NĂ„got vinklad handled
5.jpg

Rakt uppifrÄn.
6.jpg
Cool modell till ett sanslöst pris! Lite mÀrkligt med betraktningsvinkeln. Hade varit bra med lite bilder att jÀmföra med om nÄgon annan har en 5750.

Cool modell till ett sanslöst pris! Lite mÀrkligt med betraktningsvinkeln. Hade varit bra med lite bilder att jÀmföra med om nÄgon annan har en 5750.

Hade den för cirka 2 Är sedan och jag minns att skÀrmen var knivskarp ur alla vinklar!
DSC_0011.jpg

Tack för bildpost.
Nu sitter jag med gula hemska lysrörslampor sÄ det kanske pÄverkar men din display ser krispigt skarp ut.
Jag tror inte det beror pÄ kasst batteri heller. Ljud, ljus funkar utan anmÀrkning.

Tack för bildpost.
Nu sitter jag med gula hemska lysrörslampor sÄ det kanske pÄverkar men din display ser krispigt skarp ut.
Jag tror inte det beror pÄ kasst batteri heller. Ljud, ljus funkar utan anmÀrkning.
Jag skulle nog irriterat mig nog sÄ att jag hade bytt ut den mot ett annat ex. Har haft en 5610 med liknande problem. Man vet ju att det finns bÀttre ex som inte lider av det problemet.,

Jag skulle nog irriterat mig nog sÄ att jag hade bytt ut den mot ett annat ex. Har haft en 5610 med liknande problem. Man vet ju att det finns bÀttre ex som inte lider av det problemet.,

Ok sÄ det hÀnder att displayen Àr lite vek pÄ mÄndagsex? Skarpa siffror Àr ju standard pÄ DW modellerna.
Böket med att skicka tillbaka och kanske fÄ ett bra ex eller bli nekad byte osv. FÄr se om jag klarar av att övervinna ocd'n. :)

Ok sÄ det hÀnder att displayen Àr lite vek pÄ mÄndagsex? Skarpa siffror Àr ju standard pÄ DW modellerna.
Böket med att skicka tillbaka och kanske fÄ ett bra ex eller bli nekad byte osv. FÄr se om jag klarar av att övervinna ocd'n. :)
Eller bestÀll en ny och returnera denna? :) Dom har en butik hÀr i GBG i stan. Du kan lÀmna den dÀr för att slippa frakta tillbaka den.

Tillbaka
Topp