• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

IMG_20200329_112932.jpg

En sÄdan hÀr dag Àr det naturligt att samla stallet. Det har utvecklats till att för tillfÀllet vara en samling pÄ till 90% svarta klockor, till 90% G-Shocks och en Seiko samt till 50% squares. Jag har inga mekaniska urverk kvar! I mÄnga klocksamlares ögon Àr det en dyster utveckling förmodar jag, i mina ögon en naturlig sÄdan. Men ambitionen Àr att samlingen ska fortsÀtta att krympa...
7A6785BA-8EB4-49C2-9C7E-BA37BDA150E4.jpeg

En sÄdan hÀr dag Àr det naturligt att samla stallet. Det har utvecklats till att för tillfÀllet vara en samling pÄ till 90% svarta klockor, till 90% G-Shocks och en Seiko samt till 50% squares. Jag har inga mekaniska urverk kvar! I mÄnga klocksamlares ögon Àr det en dyster utveckling förmodar jag, i mina ögon en naturlig sÄdan. Men ambitionen Àr att samlingen ska fortsÀtta att krympa...
7A6785BA-8EB4-49C2-9C7E-BA37BDA150E4.jpeg
Om du bara fick spara 3 st?

Hej.

Med risk att bli idiotförklarad.

Jag har en G-shock GA-800 som har DST mode, Bör man anvÀnda det istÀllet för att bara flytta fram tiden som alla andra vanliga klockor, Varför finns ens en sÄdan funktion?

Om du bara fick spara 3 st?
Det var ju ocksÄ en jÀkla frÄga att stÀlla pÄ en söndag! Nu mÄste jag ju verkligen rannsaka mig sjÀlv och fundera pÄ vad det Àr jag hÄller pÄ med egentligen. Om jag VERKLIGEN skulle banta ner innehavet till EN klocka sÄ hade jag behÄllit dessa tre. Titanaren och GW-5000 som vardagsklocka, GW-5000 som arbetsklocka (dvs den som fÄr ta lite stryk) och Mudman som jobbeklocka. Denna trio hade varit ganska sÄ skön att ha kvar men Àn sÄ lÀnge vÄgar jag inte. Tack för att du frÄgade :)
6D35E438-CC89-4076-9998-1D4B54D458E2.jpeg

Det var ju ocksÄ en jÀkla frÄga att stÀlla pÄ en söndag! Nu mÄste jag ju verkligen rannsaka mig sjÀlv och fundera pÄ vad det Àr jag hÄller pÄ med egentligen. Om jag VERKLIGEN skulle banta ner innehavet till EN klocka sÄ hade jag behÄllit dessa tre. Titanaren och GW-5000 som vardagsklocka, GW-5000 som arbetsklocka (dvs den som fÄr ta lite stryk) och Mudman som jobbeklocka. Denna trio hade varit ganska sÄ skön att ha kvar men Àn sÄ lÀnge vÄgar jag inte. Tack för att du frÄgade :)
Haha jag gillar! Jag skulle nog ocksÄ haft gw-5000 med dÀr. Förmodligen bytt ut mudman mot rangeman dÄ jag absolut behöver ha en barometer :) nr 3 hade varit svÄr för mig. Kanske en av dom nya metall Squaresen

Haha jag gillar! Jag skulle nog ocksÄ haft gw-5000 med dÀr. Förmodligen bytt ut mudman mot rangeman dÄ jag absolut behöver ha en barometer :) nr 3 hade varit svÄr för mig. Kanske en av dom nya metall Squaresen
Hyfsat lika dĂ„ med andra ord :) Men varför mĂ„ste du ha en barometer? Är det i rent preppingsyfte? Jag gillar Mudman eftersom den ocksĂ„ visar datum i UTC lĂ€ge samt att den har en kompass. Dessutom Ă€r just denna klocka lika exakt som en HAQ vilket Ă€r coolt!

Funktionen finns antagligen till för att du ska slippa behöva stÀlla om tiden. StÀller du in rÀtt home city och DST i instÀllningarna sÄ ska den sköta tidsomstÀllningen automatiskt (generellt, har ingen koll pÄ hur just GA-800 fungerar).

Hyfsat lika dĂ„ med andra ord :) Men varför mĂ„ste du ha en barometer? Är det i rent preppingsyfte? Jag gillar Mudman eftersom den ocksĂ„ visar datum i UTC lĂ€ge samt att den har en kompass. Dessutom Ă€r just denna klocka lika exakt som en HAQ vilket Ă€r coolt!
Diggar den bara mer Àn mudmannen :) speciellt desert camon jag har

Det Àr svÄrt att vÀlja topp 3!
Men dessa kanske.
Kan möjligen byta ut mudman mot en Froggie.
GW 5000 mot HalvstÄlis.
NĂ€, nu blev det jobbigt! :D

IMG_20200329_131203.jpg

Hej.

Med risk att bli idiotförklarad.

Jag har en G-shock GA-800 som har DST mode, Bör man anvÀnda det istÀllet för att bara flytta fram tiden som alla andra vanliga klockor, Varför finns ens en sÄdan funktion?

Dst auto Àr ju smidigt att ha pÄ för att slippa flytta fram tiden.
Men det förutsÀtter, tror jag, att man synkar klockan med radiomasterna annars Àndras tiden inte.

DÄ har jag packat undan ett par klockor sÄ att endast 5 kvarstÄr inklusive jobb- och arbetsklockor. Nu ska jag kÀnna efter hur det kÀnns i ett par veckor :wideyed:
”Endast” fem :(

Jag gjorde samma rensning under början av mars och kom ner till tre klockor ett tag. Mycket av charmen med klockhobbyn Àr att kunna byta ofta och mellan mÄnga, enligt mig.

”Endast” fem :(

Jag gjorde samma rensning under början av mars och kom ner till tre klockor ett tag. Mycket av charmen med klockhobbyn Àr att kunna byta ofta och mellan mÄnga, enligt mig.
Jag vet men ett syfte Àr nog att skala ner klockhobbyn. Om jag ser i backspegeln har det gÄtt Ät mycket pengar pÄ klockor som nog hade gett större glÀdje nÄgon annanstans :)

TÀnkte ev byta min gamla Garmin Forerunner 310XT och har tittat pÄ Garmin Instinct en del. Jag vill ha en klocka som tÄl lite och kommer inte att anvÀnda en massa mer eller mindre onödiga finesser förutom meddelanden, stoppur och timer, distans. Vill helst ha monokrom display (ej intresserad av att kunna titta pÄ bilder eller byta urtavlan t.ex)
Nu har jag Àven kolla pÄ följande modeller
Casio gbd-100
Casio gbd-800
Casio gbd-h1000
Har jag förstÄtt rÀtt att H1000 har inbyggd GPS, att 100 kan kopplas till telefonens GPS för att möta distans medan 800 endast har stegrÀknare?

Tillbaka
Topp