• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
SÀljer stÄlisarna till mig.
Problem solved.

App app app... Nu var det sĂ„ att jag var först i kön pĂ„ MBn 😁
SemistĂ„lisarna kan du ta 😉
Nu fÄr herrarna lugna ner dig lite. HÀr sÀljs inga stÄlisar, varken hel eller halv!
39146022-BD3D-49CA-B787-258E53CE4D68.jpeg
 

Urtyp

Audemars
Vilken grön Àr du ute efter?
Japp den till vÀnster vore perfekt. Den har det typ av band jag letar men just den dÀr Àr nog helt omöjlig att hitta till rimligt pris Àn mer omöjligt att hitta bara band/bezel. Den till höger gÄr nog lÀtt att hitta men har ju utvecklat nÄgon slags motstÄnd till den typen av band, dom Àr sÄ himla stela tycker jag.

Edit: vÀnta nu hÀr, den vÀnstra finns hemma till det priset?!?

Edit2: Äsch, det Ă€r ju "fel" band det med ser jag nu. 😆
 
Senast Àndrad:

Daion

Panerai
2-Faktor
God kvÀll! Ny pÄ forumet, blev insnöad pÄ G-Shock för ett par Är sedan, tÀnkte att nu gÄr jag med i forumet. HÀr Àr vad jag hade idag:
PXL_20220922_132114241.jpg
VĂ€lkommen i G-emenskapen! 👍😃

Absolut, men en MRG skulle jag inte vĂ„ga skruva i ens för eget behov. 😅
JodĂ„, det tror jag nog! Ser ju super ut, det du gjort! 😃
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det gÄr Ät rÀtt hÄll.
Lukten finns inte dÀr Àn. Nu har jag inte vÀrmt upp bandet, det tenderar att lukta mer nÀr det blir kroppsvarmt, men Àn sÄ lÀnge luktar det ingenting, inte heller med "nattvilad nÀsa".
Bredden gÄr ocksÄ Ät rÀtt hÄll.
IgÄr mÀtte det 25 mm ist f 24. Nu finns ett gap i skjutmÄttet, sÄ 24,5 mm brett (skjutmÄttet Àr orört sen gÄrdagen). Blir spÀnnande att se hur det Àr i em.
20220923_051920.jpg
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Nu ska vi vara seriösa igen.
Köpte ju en Mudmaster hÀromsistens.
NÀmnde ju att den luktade kvalmigt frÄn parfym. OfrÀscht.
Jag skrev att den fick smaka Àttika över natten och att det var bÀttre pÄ morgonen. Det var en bedrÀglig insikt. Den var fel. Lukten var tillbaka pÄ förmiddagen. Funkade alltsÄ inte.

Googlade, och det tycks vara vanligare med svettlukt o annat bös Àn gammal parfym. För svett och gojs sÀgs bakpulver vara bra för att lösa upp och fÄ bort. I a f om det Àr gegg man inte fÄr vÀck.

Men om det Àr parfym, ja dÄ var det svÄrare att fÄ bort och det har provats allt möjligt; citron, kaffe, sprit, diskmedel, diskmaskin och gud vet vad.

Men vilket Àr egentligen problemet? Jo, att oljor med luktÀmnen trÀnger in i gummit (som jag fattat det i a f) och sen trÀnger fram och luktar ofrÀscht.

Jag tÀnker att parfym Àr som en bukett blommor. Tillsammans nÀr de Àr nya doftar de fantastiskt. NÀr de varit luften och oxiderat ett tag tappar de stunsen, men vissa dofter finns kvar. Med tiden försvinner det mesta, men vissa delar har bÀttre Äldringsegenskaper Àn andra, och finns kvar.
Buketten har m a o vissnat förutom nÄgra halvvissna rosor som fortfarande hÀnger i. Men de luktar inte sÄ kul lÀngre, och dessutom luktar blomvattnet skunk.

...ungefÀr dÀr var vi.
SÄ vad gör man dÄ? Jo, löser upp oljorna i sprit. M a o har alla banddetaljer nu fÄtt bada ett helt dygn i rödsprit. Det finns (minst) en baksida med detta. Vilken? De svÀller lite. Keepern skramlade tidigare runt pÄ bandet. Nu Àr den stiff. Men spriten kommer förhoppningsvis att dunsta och dÀrmed drar gummit ihop sig igen. Tror jag.

SĂ„ ett par saker Ă„terstĂ„r att se. ÅterfĂ„r det sin form?
Och framför allt: har det slutat att lukta?

Vi fÄr se. Jag tycker att jag kan förnimma en lukt fortfarande. Men det Àr kanske 10% av vad det var innan. Men har jag lyckats lösa upp all luktande olja? Vet inte.
Kommer gummit att dra ihop sig? Tror det. Men vi fÄr se.

Dock kan jag i a f konstatera att klockan mĂ„tt bra av att fĂ„ smaka solljus idag. Full frĂ€s i maskineriet 😃

Nu fÄr jag vÀl montera ihop den igen och provköra de tvÄ frÄgorna som finns kvar att besvara. Men jag tror i a f att det Àr rÀtt vÀg. Logiskt bör det stÀmma.

Eller vad tror ni?

Edit:
FĂ„r vĂ€nta med att montera ihop det. Det har svĂ€llt sĂ„ mycket att det inte passar. Än 😂
20220922_212844.jpg
20220922_213029.jpg

Det var tusan att klockan luktade parfym! Vet inte hur det kommer sig för jag anvÀnder bara rollon...
MÄste vara att min kÀresta ville prova den vid ett tillfÀlle...
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Bra frÄga! Ingen aning! Jag har ju fipplat med blÄtand för att stÀlla in den och stÀlla om ljus och annat, sÄ jag vet inte hur det dÀr gick till. FÄr vÀl prova att stÀnga av blÄtanden pÄ telefonen inatt. Om jag kommer ihÄg.
Min blÄtand pÄ telefonen Àr inte av och jag sover med klockan pÄ och mobilen pÄ nattduksbordet, sÄ det spelar nog ingen roll.
Mina vanliga MB6-klockorna synkar alltid vid 3-tiden för mig. Kolla om RCVD försvinner efter ett tag för dig. Kanske Àr sÄ att min synkar vid 3, men dÄ jag normalt gÄr upp vid 7 sÄ har det försvunnit.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Min blÄtand pÄ telefonen Àr inte av och jag sover med klockan pÄ och mobilen pÄ nattduksbordet, sÄ det spelar nog ingen roll.
Mina vanliga MB6-klockorna synkar alltid vid 3-tiden för mig. Kolla om RCVD försvinner efter ett tag för dig. Kanske Àr sÄ att min synkar vid 3, men dÄ jag normalt gÄr upp vid 7 sÄ har det försvunnit.
- Du fĂ„r vĂ€l stĂ€lla vĂ€ckarklockan pĂ„ 03.30 och kolla 
 đŸ€Ș
(Undrar vad nĂ„gon normal, sund mĂ€nniska som lĂ€ser ”vĂ„r” trĂ„d tĂ€nker om oss 😂)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nu ska vi vara seriösa igen.
Köpte ju en Mudmaster hÀromsistens.
NÀmnde ju att den luktade kvalmigt frÄn parfym. OfrÀscht.
Jag skrev att den fick smaka Àttika över natten och att det var bÀttre pÄ morgonen. Det var en bedrÀglig insikt. Den var fel. Lukten var tillbaka pÄ förmiddagen. Funkade alltsÄ inte.

Googlade, och det tycks vara vanligare med svettlukt o annat bös Àn gammal parfym. För svett och gojs sÀgs bakpulver vara bra för att lösa upp och fÄ bort. I a f om det Àr gegg man inte fÄr vÀck.

Men om det Àr parfym, ja dÄ var det svÄrare att fÄ bort och det har provats allt möjligt; citron, kaffe, sprit, diskmedel, diskmaskin och gud vet vad.

Men vilket Àr egentligen problemet? Jo, att oljor med luktÀmnen trÀnger in i gummit (som jag fattat det i a f) och sen trÀnger fram och luktar ofrÀscht.

Jag tÀnker att parfym Àr som en bukett blommor. Tillsammans nÀr de Àr nya doftar de fantastiskt. NÀr de varit luften och oxiderat ett tag tappar de stunsen, men vissa dofter finns kvar. Med tiden försvinner det mesta, men vissa delar har bÀttre Äldringsegenskaper Àn andra, och finns kvar.
Buketten har m a o vissnat förutom nÄgra halvvissna rosor som fortfarande hÀnger i. Men de luktar inte sÄ kul lÀngre, och dessutom luktar blomvattnet skunk.

...ungefÀr dÀr var vi.
SÄ vad gör man dÄ? Jo, löser upp oljorna i sprit. M a o har alla banddetaljer nu fÄtt bada ett helt dygn i rödsprit. Det finns (minst) en baksida med detta. Vilken? De svÀller lite. Keepern skramlade tidigare runt pÄ bandet. Nu Àr den stiff. Men spriten kommer förhoppningsvis att dunsta och dÀrmed drar gummit ihop sig igen. Tror jag.

SĂ„ ett par saker Ă„terstĂ„r att se. ÅterfĂ„r det sin form?
Och framför allt: har det slutat att lukta?

Vi fÄr se. Jag tycker att jag kan förnimma en lukt fortfarande. Men det Àr kanske 10% av vad det var innan. Men har jag lyckats lösa upp all luktande olja? Vet inte.
Kommer gummit att dra ihop sig? Tror det. Men vi fÄr se.

Dock kan jag i a f konstatera att klockan mĂ„tt bra av att fĂ„ smaka solljus idag. Full frĂ€s i maskineriet 😃

Nu fÄr jag vÀl montera ihop den igen och provköra de tvÄ frÄgorna som finns kvar att besvara. Men jag tror i a f att det Àr rÀtt vÀg. Logiskt bör det stÀmma.

Eller vad tror ni?

Edit:
FĂ„r vĂ€nta med att montera ihop det. Det har svĂ€llt sĂ„ mycket att det inte passar. Än 😂
20220922_212844.jpg
20220922_213029.jpg

En av mina Vintage mÄste ha stuvats undan i en fuktig garderob innan Àgaren sÄlde den för lukten sitter i. Har provat med kaffe och zip lock pÄse men icke, det hjÀlper inte. Luktar inte mögel men det luktar typ en gammal grotta. KÀnner igen lukten frÄn japanska garderober vars hus inte Àr fuktisolerade.
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
My prescious 😍 ;)😗
Den Ă€r verkligen fin alltsĂ„. PĂ„minner mycket om titanaren bortsett frĂ„n vikten dĂ„ antar jag. Men jag har inget emot att klockan har lite nĂ€rvaro pĂ„ handleden. klart bĂ€sta stĂ„lisen enligt mig. Men nu finns det mĂ„nga att prova nĂ€r jag insett att jag kan ha dem 🙂
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Den Ă€r verkligen fin alltsĂ„. PĂ„minner mycket om titanaren bortsett frĂ„n vikten dĂ„ antar jag. Men jag har inget emot att klockan har lite nĂ€rvaro pĂ„ handleden. klart bĂ€sta stĂ„lisen enligt mig. Men nu finns det mĂ„nga att prova nĂ€r jag insett att jag kan ha dem 🙂
@Daion har ju bla en AgedIP som verkar vara upp for grabs. Den Àr riktigt fin! :D
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
@Daion har ju bla en AgedIP som verkar vara upp for grabs. Den Àr riktigt fin! :D
Engentligen hade jag börjat leta efter en röd jag tÀnkt sÀtta gummiband pÄ nÀr jag sÄg att Kulta sÀnkte priset pÄ MB. SÄ det Àr nog en röd som blir min nÀsta. AgedIP Àr skitfin men ligger lite för nÀra MB ÀndÄ, sÄ röd blir en helt annan klocka.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Engentligen hade jag börjat leta efter en röd jag tÀnkt sÀtta gummiband pÄ nÀr jag sÄg att Kulta sÀnkte priset pÄ MB. SÄ det Àr nog en röd som blir min nÀsta. AgedIP Àr skitfin men ligger lite för nÀra MB ÀndÄ, sÄ röd blir en helt annan klocka.
Den röda Àr ju ocksÄ bra prissatt! :)
 
Topp