Mina knappar funkar fint, men det gÄr vÀl att fixa pÄ garantin?
Joo, ska fundera lite. Skicka tillbaka till Finland...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
ArosdagjÀmningF R E D A G K V à L L !
![]()
Trevlig helg!![]()
Ja, du kikar ju in i trÄden tvÄ gÄnger per Är: vÄr- och höstdagjÀmning.ArosdagjÀmning![]()
Det Àr inte knappen i sig som Àr svampig och konstig i kÀnslan?Har upptÀckt nÄgot mÀrkligt.
Det uppstÄr en viss tidsfördröjning nÀr jag scrollar till barometern med vÀ nedre knapp och ska förbi den, som om mjukvaran inte riktigt hÀnger med. Scrolling till t ex Recall, stopwatch, solnedgÄng osv sker utan fördröjning. Mjukvaru-feature?
Den hö nedre knapp som jag har bekymmer med, som jag dÄ upptÀckte i samband med att jag ville anvÀnda kronografen, fungerar utan problem i altimeter lÀget. RÀcker med ett lÀtt tryck för att aktivera den. Och nu, ta i trÀ, funkar knappen utan anmÀrkning i kronograf-lÀget. FÄr se hur lÀnge det hÄller i sig.
FrÄgan Àr dÄ om det Àr en mjukvarubugg eller hÄrdvaru-relaterat.
Skitskumt.
Det Àr inte knappen i sig som Àr svampig och konstig i kÀnslan?
Jag tÀnker att om den Àr lite skum i kÀnslan kanske den kvitterar tryckningar pÄ fel sÀtt. Skulle kunna vara sÄ att nÀr du slÀpper ut knappen sÄ vickar den till och gör jobbet.
Men pÄ en sÄ ny klocka ska det ju funka som det ska. Jag tycker du ska kolla med Kultan och höra vad de sÀger. Om inte annat i konsumentupplysningssynvinkel (lÀgg det ordet i Alfapet om du kan!). Sköter de inte det snyggt och det blir bekant hÀr tappar de vÀl 50% av sin G-shockförsÀljning...![]()
MENâŠ. att ha batterinivĂ„ pĂ„ M sliter pĂ„ vĂ„rat psyke⊠att se batterinivĂ„n pĂ„ L eller M fĂ„r folks magar att vrida sig in och ut⊠att lĂ„ta klockan sitta i fönstret och vara hela dagen pĂ„ jobbet och tĂ€nka pĂ„ vĂ„r kĂ€ra klocka flera gĂ„nger under dagen, Ă€r inte alls bra för vĂ„ran hĂ€lsa⊠sen kommer man hem och första man gör Ă€r att gĂ„ till fönstret och be till Gud att batteriet ligger pĂ„ H nu⊠och nĂ€r man Ă€ntligen ser H pĂ„ displayen: Hallelujah, tack gode God, nu har hjĂ€rtfrekvensen gĂ„tt ner 10 sekunder, nu Ă€r eftermiddagen rĂ€ddad⊠dags för en kall öl⊠nirvana⊠zenâŠMin vĂ€rld har rĂ€mnat samman.
Jag har fÄtt veta att fulladdade litiumbatterier Àr en No No. Hellre nÀstan urladdad Àn helt laddad.
Accubattery, de som gör mjukvara för övervakning av batterier pÄ Android, hÀvdar med bestÀmdhet att batteriet mÄr bÀttre av att t ex ladda ur till 10% och ladda upp till 50%. Detta med kÀllhÀnvisningar.
FrÄn 50 - 100% sliter man betydligt mer pÄ batteriet. Det Àr ju dÀrför lÄngtidsförvaring av litiumbatterier ska vara laddade till drygt 80%, vilket jag tidigare hört.
SÄ med deras rekommendationer, översatt till vÄra kÀra tough solar, ska man alltsÄ helst ha batterinivÄn pÄ M inte stÀndigt H.
MENâŠ. att ha batterinivĂ„ pĂ„ M sliter pĂ„ vĂ„rat psyke⊠att se batterinivĂ„n pĂ„ L eller M fĂ„r folks magar att vrida sig in och ut⊠att lĂ„ta klockan sitta i fönstret och vara hela dagen pĂ„ jobbet och tĂ€nka pĂ„ vĂ„r kĂ€ra klocka flera gĂ„nger under dagen, Ă€r inte alls bra för vĂ„ran hĂ€lsa⊠sen kommer man hem och första man gör Ă€r att gĂ„ till fönstret och be till Gud att batteriet ligger pĂ„ H nu⊠och nĂ€r man Ă€ntligen ser H pĂ„ displayen: Hallelujah, tack gode God, nu har hjĂ€rtfrekvensen gĂ„tt ner 10 sekunder, nu Ă€r eftermiddagen rĂ€ddad⊠dags för en kall öl⊠nirvana⊠zenâŠ![]()
Min vÀrld har rÀmnat samman.
Jag har fÄtt veta att fulladdade litiumbatterier Àr en No No. Hellre nÀstan urladdad Àn helt laddad.
Accubattery, de som gör mjukvara för övervakning av batterier pÄ Android, hÀvdar med bestÀmdhet att batteriet mÄr bÀttre av att t ex ladda ur till 10% och ladda upp till 50%. Detta med kÀllhÀnvisningar.
FrÄn 50 - 100% sliter man betydligt mer pÄ batteriet. Det Àr ju dÀrför lÄngtidsförvaring av litiumbatterier ska vara laddade till drygt 80%, vilket jag tidigare hört.
SÄ med deras rekommendationer, översatt till vÄra kÀra tough solar, ska man alltsÄ helst ha batterinivÄn pÄ M inte stÀndigt H.
Jag kÀnner till detta i och med min ficklampshobby. Li-ion batterier Àr idag dominerande för ficklampor. Ett fulladdat Li-ion Àr pÄ 4,2V. För lÄngtidsförvaring rekommenderas vad jag hört ca 3,7V och det Àr ocksÄ vad batterierna ofta ligger pÄ nÀr man tar ut dem ur förpackningen om de inte Àr gamla. Tror det motsvarar ca 50%. Litiumbatterier har precis som alkaliska batterier vÀldigt lÄg sjÀlvurladdning men med fördelen att de inte lÀcker, sÄ de kan ligga lÀnge pÄ en halv nivÄ.
Dock sÄ tycker jag det Àr alldeles för krÄngligt att se till att batterier i lÄngtidsförvaring(har ju flera dussintals olika) laddas upp till bara 3,7V sÄ mina batterier Àr i regel fulladdade, vilket jag ÀndÄ vill ha dem nÀr jag ska anvÀnda dem. Annars mÄste jag ju förbereda mig i tid att ladda upp dem mer.
Det Àr dock bra att veta att tough solar klockorna med fördel kan ligga pÄ M för bÀttre livslÀngd.
HÀr kommer jag med en fundering: en laptop drivs vad jag har hört av 6st 18650 Li-ion, samma typ som Àr dominerande för ficklampor.
Varför laddas dessa ur pÄ bara nÄgra veckor nÀr jag förvarar laptopen avstÀngd? LÄter som att det Àr en stark "parasitic drain". NÄn datorinsatt som har en förklaring, Àr detta normalt för en laptop?
Blev iofs lite off-topic men...
DÀr ser man, in med tavellisterna i garderoben med andra ordSka starkt övervÀga att förvara mina pÄ M.
Min laptop, HP, drar ca 3% om dagen, avstÀngd. Enligt HP Àr det BIOS som drar krÀm.
LÄt den ligga lÀngre. SlÄ pÄ power save ocksÄJag har nu haft klockan liggandes i ertt fönster i över ett dygn, och den har klÀttrat upp till medium. För att nu gÄ ner till low igen, fÄr anta att den har gjort sitt och den helt enkelt inte tar emot laddning lÀngre.
R.I.P
Jag har nu haft klockan liggandes i ertt fönster i över ett dygn, och den har klÀttrat upp till medium. För att nu gÄ ner till low igen, fÄr anta att den har gjort sitt och den helt enkelt inte tar emot laddning lÀngre.
R.I.P
Powersave Àr pÄ.LÄt den ligga lÀngre. SlÄ pÄ power save ocksÄ
Jag skulle inte ge upp Àn. Ge den flera dagar i starkt ljus. Det kan kan ta lÀngre tid Àn man tror att ladda via ljus Àr min erfarenhet.Jag har nu haft klockan liggandes i ertt fönster i över ett dygn, och den har klÀttrat upp till medium. För att nu gÄ ner till low igen, fÄr anta att den har gjort sitt och den helt enkelt inte tar emot laddning lÀngre.
R.I.P
DĂ€r ser man, in med tavellisterna i garderoben med andra ord![]()
LÄt den ligga i fönstret i tvÄ veckor, titta inte ens pÄ den, lÄt den vara ifred... sen tar du den och tittar pÄ den: H H H H HJag har nu haft klockan liggandes i ertt fönster i över ett dygn, och den har klÀttrat upp till medium. För att nu gÄ ner till low igen, fÄr anta att den har gjort sitt och den helt enkelt inte tar emot laddning lÀngre.
R.I.P