• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

10års garanti på Fredmans Ur...

Besök Fredmans UR, jämför sedan med Nymans eller Rob. Förstår du inte skillnaden i varför omsättningen skiljer, återkom.
Inte riktigt samma nivå på klockor....

Som klockintresserad statsanställd bävar jag för dagen jag ska behöva ta emot en Tissot quartzare. Klart jag vill ha en klocka, men en Tissot!? Den som skrivit avtalet har nog en DW runt handleden. :bag: Ett sjuk dåligt avtal från statens sida tycker jag. Men Nymans skrattar hela vägen till banken och gör nog en riktigt bra affär på att sälja billiga, oattraktiva Tissot till staten. Lite OT kanske, men jag är på så dåligt humör idag och vill klaga lite.

Morsan fick välja och tog en ganska fet diamantring. Var ett par år sedan, hon blev nöjd i allafall :)

Det är sent nu men jag har också svårt att förstå frågan. Om man undrar varför ett företag redovisar en större försäljning än ett annat behöver man titta på mycket mer än omsättningen. Omsättning och vinst är inte heller samma sak, om det var åt vem som tjänar mest som tankarna gick åt.

Det är sent nu men jag har också svårt att förstå frågan. Om man undrar varför ett företag redovisar en större försäljning än ett annat behöver man titta på mycket mer än omsättningen. Omsättning och vinst är inte heller samma sak, om det var åt vem som tjänar mest som tankarna gick åt.
Vet inte om jag presenterat någon konkret frågeställning, jag blev mest häpnad av den låga omsättningen. Jag tror inte Fredmans själva kan vara särskilt nöjda med siffrorna. Med tre anställda och vad jag antar är en skyhög lokalhyra är inte en omsättning på 8 miljoner särskilt mycket, med tanka på vilka dyra produkter man säljer. I och för sig så omsatte Fredmans drygt tre miljoner kronor 2012, så onekligen går det ju uppåt.

Hej Klocksnack,

Jag köpte en Longines Hertitage från Fredmans Ur för ett par år sedan.
Jag lämnade in klockan för service i mitten av september.
Damen som tog emot klockan sa att det skulle ta mellan 6-8 veckor, nu är vi inne på vecka 19. När jag hör av mig till dem talar dem om för mig att de aldrig får några statusuppdateringar från Longines och kan därför inte prognostisera när klockan kommer tillbaka.

Är det normalt att det drar ut på tiden så pass mycket?
Har verkligen inte återförsäljare tätare kontakt med leverantörer än att dem skickar iväg något och håller tummarna att det kommer tillbaka?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Åk dit och prata med dem. Det är ju någonting som inte står rätt till... 12 veckor över uppskattad tid är inte acceptabelt om inte något är väldigt fel på klockan. Men du borde iaf kunna få en uppdatering :)

Gå dit, ta tillbaka klockan. Lämna in den någon annanstans. 19v för såpass enkelt verk låter galet.
Vad har du att förlora? :)

Låter helt vrickat. Har de glömt att skicka den?
Gå dit, ta tillbaka klockan. Lämna in den någon annanstans. 19v för såpass enkelt verk låter galet.
Vad har du att förlora? :)

Jag har fått så pass mycket information att klockan är iväg skickad. Bett om återkoppling så fort dem hört något, utan framgång.

Åk dit och prata med dem. Det är ju någonting som inte står rätt till... 12 veckor över uppskattad tid är inte acceptabelt om inte något är väldigt fel på klockan. Men du borde iaf kunna få en uppdatering :)

Precis det jag känner! Jag får helt enkelt åka och prata med dem ännu en gång.

Tack för er input och att ni bekräftat min känsla!

Jag har PRECIS samma upplevelse, fast sju resor värre. Här är en sann och aktuell historia:

Jag lämnade personligen in en enklare kronograf med enkelt standard-verk hos Fredmans Ur i Stockholm i slutet av aug 2016 för service (garantiärende från tidigare fullservice).

Efter flera reminders via tfn och email då jag inte hört något eller fått någon offert får jag till slut besked att de bytt lokal och urmakeri och att urmakaren har en backlog på 350 klockor men kommer att höra av sig. Jag gör flera reminders men får upprepat samma svar.

I Dec 2016, alltså flera månader sedan jag lämnade in får till slut en kort offert via email där de i princip på två rader säger att de kan åtgärda "felet" mot en kostnad av xxxxxx kr.
Jag står på mig och säger att De dels måste specificera vad som skall göras, dels att detta skulle gå på garanti enligt tidigare ö.k.

Efter mycket dialog fram och tillbaka (där jag väntar upp till en vecka på svar på vissa mail) där jag bevisat både historik och vad som sagts och gjorts tidigare går de till slut med på att ta detta som garantiärende och att de återkommer inom kort då klockan är klar.

Jag hör inget och gör påstötningen igen utan respons på över en vecka.

Den 9/1 svarar "Serviceavdelningen" att klockan kommer vara klar inom en vecka och att deras urmakare kommer höra av sig.

Idag (1 Februari 2017) har Fredmans Ur fortfarande inte hört av sig.

Det har nu alltså tagit dem ett halvår (från då jag lämnade in den i aug) till att åtgärda ett standardverk.
Jag tycker det är helt sjukt.
Dock tacksamt att de lovat ta det som garantiärende utan kostnad för mig, men har sällan varit med och så dålig service och dålig respons.

Hej Klocksnack,

Damen som tog emot klockan sa att det skulle ta mellan 6-8 veckor, nu är vi inne på vecka 19. När jag hör av mig till dem talar dem om för mig att de aldrig får några statusuppdateringar från Longines och kan därför inte prognostisera när klockan kommer tillbaka.

Har verkligen inte återförsäljare tätare kontakt med leverantörer än att dem skickar iväg något och håller tummarna att det kommer tillbaka?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Vart har Fredmans skickat klockan ? Det skall dom kunna upplysa om. I fallen att det är ett garantiärende så skickas väl Longines till Swatch Group i Stockholm ? Där har dom säkert mycket att göra, så mycket att dom skickar en hel del vidare till Schweiz. Då kan det ta sin tid. Fredmans har säkert rätt i att dom inte får statusuppdateringar per automatik utan den bara dimper in till dom en vacker dag när den är klar. Men i det här fallet så borde även dom tycka att det gått väl lång tid och faktiskt bemöda sig att kolla upp saken. Slött av Fredmans att inte bry sig mer om sina kunder efter köpet.

Vart har Fredmans skickat klockan ? Det skall dom kunna upplysa om. I fallen att det är ett garantiärende så skickas väl Longines till Swatch Group i Stockholm ? Där har dom säkert mycket att göra, så mycket att dom skickar en hel del vidare till Schweiz. Då kan det ta sin tid. Fredmans har säkert rätt i att dom inte får statusuppdateringar per automatik utan den bara dimper in till dom en vacker dag när den är klar. Men i det här fallet så borde även dom tycka att det gått väl lång tid och faktiskt bemöda sig att kolla upp saken. Slött av Fredmans att inte bry sig mer om sina kunder efter köpet.
Dem skickade den till Schweiz.
Men efter att ha pratat med Fredmans Ur idag igen(Efter att denna tråden skapats) så har dem kommit fram till att min klocka är stulen/borttappad... ☹️

Har ni erfarenhet av vilken typ av kompensation som gäller vid sådana här tillfällen?
Jäkligt surt att bli av med klockan..
Klockan är försäkrad.

Hu
Dem skickade den till Schweiz.
Men efter att ha pratat med Fredmans Ur idag igen(Efter att denna tråden skapats) så har dem kommit fram till att min klocka är stulen/borttappad... ☹️

Har ni erfarenhet av vilken typ av kompensation som gäller vid sådana här tillfällen?
Jäkligt surt att bli av med klockan..
Klockan är försäkrad.
Hur kan detta ens hända? Vad sa dem mer om kompensation och hur dem skulle gå vidare?

Hu

Hur kan detta ens hända? Vad sa dem mer om kompensation och hur dem skulle gå vidare?
Fredmans Ur talade om för mig att det sker då och då, när dem skickar klockor. Framförallt från utlandet och hit.

Jag blev tagen på sängen och lite irriterad, så bad om att få återkomma. Men så vitt jag förstod får jag en ny klocka. Måste dock kolla om jag behöver polisanmäla och höra av mig till försäkringsbolaget som jag försäkrat klockan hos (Solid). Någon som vet?
Gäller hemförsäkringen mån tro?

• Like
Reactions: D.B
Fredmans Ur talade om för mig att det sker då och då, när dem skickar klockor. Framförallt från utlandet och hit.

Jag blev tagen på sängen och lite irriterad, så bad om att få återkomma. Men så vitt jag förstod får jag en ny klocka. Måste dock kolla om jag behöver polisanmäla och höra av mig till försäkringsbolaget som jag försäkrat klockan hos (Solid). Någon som vet?
Gäller hemförsäkringen mån tro?
Borde gå på fredmans ur försäkring kan man tycka. Är väl ändå dem som tar över ansvaret efter att du lämnat in den hos dem?

Du får rikta ett skadeståndsanspråk gentemot Fredmans Ur (en ny, motsvarande klocka) då det är dom du har haft dina förehavanden med och det är ingenting din egen försäkring ska behöva täcka. Hårresande om dom påstår att klockor "försvinner då och då". Det kan säkert hända vid något enstaka tillfälle, men det måste verkligen vara mycket sällsynt. Är det något dom är med om "då och då" skulle jag verkligen aldrig låta dom komma i närheten av någon av mina klockor.

Vänligen
Forumets undersköterska

Hej Klocksnack,

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning
Det finns fler trådar här om Longines och om service i allmänhet så jag tror inte det är Fredmans ur som ska hängas då de saknar kontroll över Longines servicerutiner. Välkommen till klockvärlden även om den fungerar 9 ggr av 10! Ta´t lugnt, ta ett toy! :cool:

Det finns fler trådar här om Longines och om service i allmänhet så jag tror inte det är Fredmans ur som ska hängas då de saknar kontroll över Longines servicerutiner. Välkommen till klockvärlden! Ta´t lugnt, ta ett toy! :cool:

Möjligt att de saknar kontroll över Longines servicerutiner. Tycker däremot att de bör vara on top of things när det gäller kundservice. Att ge nonchalanta svar vid samtal samt att inte återkoppla (oavsett om de inte har någon info) är under all kritik, tycker jag.

Jag har PRECIS samma upplevelse, fast sju resor värre. Här är en sann och aktuell historia:

Jag lämnade personligen in en enklare kronograf med enkelt standard-verk hos Fredmans Ur i Stockholm i slutet av aug 2016 för service (garantiärende från tidigare fullservice).

Efter flera reminders via tfn och email då jag inte hört något eller fått någon offert får jag till slut besked att de bytt lokal och urmakeri och att urmakaren har en backlog på 350 klockor men kommer att höra av sig. Jag gör flera reminders men får upprepat samma svar.

I Dec 2016, alltså flera månader sedan jag lämnade in får till slut en kort offert via email där de i princip på två rader säger att de kan åtgärda "felet" mot en kostnad av xxxxxx kr.
Jag står på mig och säger att De dels måste specificera vad som skall göras, dels att detta skulle gå på garanti enligt tidigare ö.k.

Efter mycket dialog fram och tillbaka (där jag väntar upp till en vecka på svar på vissa mail) där jag bevisat både historik och vad som sagts och gjorts tidigare går de till slut med på att ta detta som garantiärende och att de återkommer inom kort då klockan är klar.

Jag hör inget och gör påstötningen igen utan respons på över en vecka.

Den 9/1 svarar "Serviceavdelningen" att klockan kommer vara klar inom en vecka och att deras urmakare kommer höra av sig.

Idag (1 Februari 2017) har Fredmans Ur fortfarande inte hört av sig.

Det har nu alltså tagit dem ett halvår (från då jag lämnade in den i aug) till att åtgärda ett standardverk.
Jag tycker det är helt sjukt.
Dock tacksamt att de lovat ta det som garantiärende utan kostnad för mig, men har sällan varit med och så dålig service och dålig respons.
Har tyvärr liknande upplevelse av deras sätt att kommunicera...

Jag ska till affären i veckan. Får se vad vi kan komma överens om!
Fast komma överens om? De har ju slarvat bort din klocka. De borde givetvis ringt dig, bett om ursäkt och kompenserat dig rikligt. Det är ju rätt skämmigt att slarva bort en kunds ägodelar. Tänk om klockan varit en examenspresent, eller ett arv eller något liknande.
Hoppas hur som helst att det löser sig för dig i slutändan.:)

Har liknande upplevelse med Fredmans Ur.

Ett vilt och roligt bröllop slutade med att man vaknade morgonen därpå med sprucket glas. "Oops. Hur sjutton gick det där till?!"
Jaja. Ingen dyr klocka, men en klocka som jag brukar ha vid smoking-tillfällen så den har mer emotionellt värde and faktiskt värde.

Lämnade in klockan till Fredmans Ur och de sa att det inte var något standard glas och att de skulle undersöka saken och sen höra av sig. Jorå, ni gissade rätt: Fredmans Ur hörde aldrig av sig!
Jag gick dit efter lite för många veckor och frågade vad som händer.
Fredmans Ur: "Nja, något sådant glas går inte få tag på"
Jag: "Ok. Ni tänkte inte att ni då skulle höra av er?"
Fredmans Ur: - Inget svar -

Tog tillbaka min klocka och bestämde mig för att varken någonsin gå dit eller rekommendera Fredmans Ur.

Hittade en urmakare på Götgatan som fixade allt på under två veckor för 350 kr. Inga problem! De kollade över verket samtidigt för att se till att allt var i sin ordning. Utmärkt!

Borde ju finnas en ägare till Fredmans som borde bli underrättad om hur hens verksamhet sköts. Att det inte bara är "otur" att den aktiva kundstocken krymper...

Tillbaka
Topp