• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

10års garanti på Fredmans Ur...

Support your local dealer they say :facepalm: men håller med om att det skulle vara intressant om du gick tillbaka med frågan hur dom kan motivera det priset.

:gp:

Håller med ovanstående talare. Ta kontakt med dom igen. Om du bara ville dissa Fredmans ur så finns det förresten en tråd för det.
https://klocksnack.se/threads/hissa-eller-dissa-en-ad-urmakare-eller-tillverkare-evig.510/
Håller med ovanstående talare. Ta kontakt med dom igen. Om du bara ville dissa Fredmans ur så finns det förresten en tråd för det.
https://klocksnack.se/threads/hissa-eller-dissa-en-ad-urmakare-eller-tillverkare-evig.510/
Jag har givetvis mailat dom. Har inte fått något svar än.

letade på andra forum och ser att priset jag fick från UK är officiella ÅF priser. Lite billigare t.om med det är ju pga lägre moms.

Bilagor

• IMG_4292.PNG
    IMG_4292.PNG
    132 KB · Visningar: 63
Hej.

Sökte upp några av dem stora urmakarna på Allabolag.se. Intressanta siffror, minst sagt. Och lite förvirrande.

Nymans omsättning: 527 953 (tkr)
Robs omsättning: 286 551 (tkr)
Bergströms: 33 785 (tkr)
Fredmans omsättning: 8 171 (tkr)

Fredmans ur omsätter alltså drygt 8 miljoner kronor, jämfört med Nymans som omsätter mer än en halv miljard kronor. Jag förstår ju att Nymans är ett större företag, men jag har inte uppfattningen av att Nymans skulle omsätta ca 65 gånger mer. Nymans säljer ju mycket dyrare klockor, men Fredmans har ju toppläge och säljer ju ändå Rolex, Omega och Zenith.

Senast ändrad:
Hej.

Sökte upp några av dem stora urmakarna på Allabolag.se. Intressanta siffror, minst sagt. Och lite förvirrande.

Nymans omsättning: 527 953 (tkr)
Robs omsättning: 286 551 (tkr)
Bergströms: 33 785 (tkr)
Fredmans omsättning: 8 171 (tkr)

Fredmans ur omsätter alltså drygt 8 miljoner kronor, jämfört med Nymans som omsätter mer än en halv miljard kronor. Jag förstår ju att Nymans är ett större företag, men jag har inte uppfattningen av att Nymans skulle omsätta ca 65 gånger mer. Nymans säljer ju mycket dyrare klockor, men Fredmans har ju toppläge och säljer ju ändå Oris, Bell&Ross och andra premiummärken. Är det något jag missar?
Det finns två nymansur butiker, krons och klockor.nu (eller vad den heter). =(minst) 4 verksamheter i nymans bolag.

-jag kan ju ha fel, har inte kollat.. Men har för mig att det var så förut.

Det finns två nymansur butiker, krons och klockor.nu (eller vad den heter). =(minst) 4 verksamheter i nymans bolag.

-jag kan ju ha fel, har inte kollat.. Men har för mig att det var så förut.

Taget från Klockor.nu
"Inom företaget finns utöver vår webbshop fem fysiska butiker, Nymans Ur 1851 i Stockholm och Västerås, Krons i Stockholm, Klockmaster i Västerås och Tidemann i Oslo. Vi har även ytterligare en webshop, www.krons.se, knuten till Krons."

Det förklarar ju Nymans stora omsättning i alla fall! :)

Som Hexagon skriver så har nymans fler verksamheter.

Dessutom är Nymans tydligen upphandlad avtalspart för statliga arbetsgivares inköp av guldklockor (Tissot kvarts i 18K) till NOR (Utmärkelsen För Nit och Redlighet som ges till folk som varit anställda i X år). Det får mig att tro att de säkert är en stor aktör för företagspresenter i privat sektor också.

Är snarare förvånad över att Rob Engström omsätter så mycket.

Dessutom är Nymans tydligen upphandlad avtalspart för statliga arbetsgivares inköp av guldklockor (Tissot kvarts i 18K) till NOR (Utmärkelsen För Nit och Redlighet som ges till folk som varit anställda i X år). Det får mig att tro att de säkert är en stor aktör för företagspresenter i privat sektor också.

Det har du rätt i. Fredmans kör också B2B, men om Nymans har kontrakt med statliga myndigheter så lär Nymans sälja större mängder.

Fredmans säljer varken Rolex, Omega eller Zenith. Var längst ned skulle det stå menar du? Inte när jag är inne på Fredmans iaf.

Taget från Klockor.nu
"Inom företaget finns utöver vår webbshop fem fysiska butiker, Nymans Ur 1851 i Stockholm och Västerås, Krons i Stockholm, Klockmaster i Västerås och Tidemann i Oslo. Vi har även ytterligare en webshop, www.krons.se, knuten till Krons."

Det förklarar ju Nymans stora omsättning i alla fall! :)

Tror inte tidemanns siffror är med i den omsättningen du kikar på! Kan ha fel dock

Står bara på datorversionen av hemsidan, längst ner. Är inne på mobilen nu så kan inte klistra in det. Uppenbarligen är det fel, så det spelar ingen roll.
Står så här i info texten längst ner..

FREDMANS UR
Fredmans Ur är en klockaffär i centrala Stockholm, som drivs av passion och genuint intresse till klockor. Vi erbjuder ett unikt utbud av nischade och internationellt etablerade schweiziska klockor och varumärken:
Longines, OMEGA, Oris, Perrelet, Rolex, TAG Heuer, Tissot, Certina, Zenith, Maurice Lacroix, Girard-Perregaux, Raymond Weil, U-Boat, Frédérique Constant, Alpina, Unika Ur Vintage klockor, Montblanc, Bell & Ross, TF Est. 1968. På plats i butiken i Stockholm finns det alltid en urmakare. Vi kan erbjuda certifierade reparationer, billiga reparationer, service av klocka, winders, tillbehör för klockor, böcker om klockor, klockmagasin, klockresor, värdering av klockor, klockarmband, inbyte av klocka, batteribyte av klocka.Copyright 2008-2017 Fredmans Ur AB | All Rights Reserved.

Som klockintresserad statsanställd bävar jag för dagen jag ska behöva ta emot en Tissot quartzare. Klart jag vill ha en klocka, men en Tissot!? Den som skrivit avtalet har nog en DW runt handleden. :bag: Ett sjuk dåligt avtal från statens sida tycker jag. Men Nymans skrattar hela vägen till banken och gör nog en riktigt bra affär på att sälja billiga, oattraktiva Tissot till staten. Lite OT kanske, men jag är på så dåligt humör idag och vill klaga lite.

Som klockintresserad statsanställd bävar jag för dagen jag ska behöva ta emot en Tissot quartzare. Klart jag vill ha en klocka, men en Tissot!? Den som skrivit avtalet har nog en DW runt handleden. :bag: Ett sjuk dåligt avtal från statens sida tycker jag. Men Nymans skrattar hela vägen till banken och gör nog en riktigt bra affär på att sälja billiga, oattraktiva Tissot till staten. Lite OT kanske, men jag är på så dåligt humör idag och vill klaga lite.
Det där var uppe i en annan tråd och TS kunder då välja på lite andra grejer också, som en matberedare! :woot:

Tyvärr finns det ju begränsningar i och med att det finns ett regelverk för hur stor summan får vara när det gäller den typen av gåvor i offentlig förvaltning.
Minns inte exakt summa, men det ligger runt 10´.

EDIT: Epoch delas ju också ut som guldklocka på vissa stora företag. Då är det tusen gånger sexigare med en Tissot.

Den som skrivit avtalet har säkert en Rolex runt armen och även frugan och alla kusiner.......;) Om man ser till hur upphandlingar går till hos staten......(bl.a. Fastighetsverket)

Det där var uppe i en annan tråd och TS kunder då välja på lite andra grejer också, som en matberedare! :woot:

Om matberedaren liksom Tissoten är i guld så tar jag den, tack :)

Tyvärr finns det ju begränsningar i och med att det finns ett regelverk för hur stor summan får vara när det gäller den typen av gåvor i offentlig förvaltning.

EDIT: Epoch delas ju också ut som guldklocka på vissa stora företag. Då är det tusen gånger sexigare med en Tissot.

I den bäst av (klock)världar hade det varit en "bättre" klocka staten upphandlat! Jag hade t ex uppskatta Sjöö Sandströms jubilee steel. Tror staten betalar ca 7500kr Tissot:n. Det sa i alla fall personalchef på förra julfesten. :happyhappy: Hutlöst dyrt för en klocka tykte hon! Julfesten kostar för övrigt ca 300kr/pers. Nu är jag riktigt OT, ber om ursäkt för det.

I den bäst av (klock)världar hade det varit en "bättre" klocka staten upphandlat! Jag hade t ex uppskatta Sjöö Sandströms jubilee steel. Tror staten betalar ca 7500kr Tissot:n. Det sa i alla fall personalchef på förra julfesten. :happyhappy: Hutlöst dyrt för en klocka tykte hon! Julfesten kostar för övrigt ca 300kr/pers. Nu är jag riktigt OT, ber om ursäkt för det.
Ja, det hade inte varit helt dumt att få en svensk klocka som present :)

Står så här i info texten längst ner..

FREDMANS UR
Fredmans Ur är en klockaffär i centrala Stockholm, som drivs av passion och genuint intresse till klockor. Vi erbjuder ett unikt utbud av nischade och internationellt etablerade schweiziska klockor och varumärken:
Longines, OMEGA, Oris, Perrelet, Rolex, TAG Heuer, Tissot, Certina, Zenith, Maurice Lacroix, Girard-Perregaux, Raymond Weil, U-Boat, Frédérique Constant, Alpina, Unika Ur Vintage klockor, Montblanc, Bell & Ross, TF Est. 1968. På plats i butiken i Stockholm finns det alltid en urmakare. Vi kan erbjuda certifierade reparationer, billiga reparationer, service av klocka, winders, tillbehör för klockor, böcker om klockor, klockmagasin, klockresor, värdering av klockor, klockarmband, inbyte av klocka, batteribyte av klocka.Copyright 2008-2017 Fredmans Ur AB | All Rights Reserved.

Tidigare har de även sålt begagnade klockor av märkena Omega, Rolex etc. Vet ej om de fortfarande gör det men det skulle förklara varför de formulerar sig på det sättet och ej använder sig av "auktoriserad återförsäljare".

Ja, det hade inte varit helt dumt att få en svensk klocka som present :)
Nu när vi ändå är inne på staten och upphandlingar, finns det inte en förordning som på något reglerar att staten SKA köpa svensk design. Eller är det bra något jag fått för mig? Tror jag kom i kontakt med den när det var tal om nya möbler??? Jag kan vara ute på riktigt djupt vatten (med en Tissot-guld-kvartsare runt armen) nu!

Senast ändrad:

Så lär det vara. Kollegor har den klockan och den är inte så spännande. Det är synd att mycket av värdet binds i guldet - borde finnas alternativ bland klockor. Traditionen att det ska vara en guldklocka väger förstås tungt och det är vad det räcker till idag.

Tillbaka
Topp