P
Philippe Stern
Guest
"The Screwer" på engelska låter coolare.Jag gillar ordet "skruvaren"![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
"The Screwer" på engelska låter coolare.Jag gillar ordet "skruvaren"![]()
Tycker rent spontant att 750kr vore rimligt att ta för att korta en länk på en lyxklocka i en finare klockbutik. 995kr om det är en guldklocka.
Uppenbarligen lever jag i en värld där det kostar 250 kr för några drag med en skruvmejsel. Men det betyder inte att jag behöver gilla det.Vilken värld lever du i?
Läs på eller läs tråden.Vi får inte glömma att detta gäller att skruva i en skruv. En skruv som redan sitter på plats men saknar några varv. Tre varv med micromejsel. Inte korta av någon länk eller laga något. Ju längre tråden blir desto mer drastiskt verkar grundproblemet bli.
Vi pratar max 30 sekunders arbete för en AD. Det tar inte längre tid för en amatör heller. Svårt att motivera 250kr för 30 sekunders arbete. Betalt? Javisst! Max 10 spänn. Vill man ha hedern och kunderna i behåll som AD så gratis.
Det framgick tydligt av den andra posten jag skrivit i den här tråden, den du uppenbarligen missat. Och, som många andra redan förklarat, varken Rolex eller AD bryr sig om typen av "kund" som bråkar om en skruvjustering för 250 kr när vederbörande inte ens köpt klockan i butiken, deras varumärken klarar sig finfint ändå.Vad skulle man förlorat på det?
Vad menar du? Vad ska läsas på?Läs på eller läs tråden.
Om vi vänder på frågan: Förväntar du dig en gratis länkkortning när du köper en Rolex? Om ja, varför?
Personligen anser jag, när det gäller klockor, att om man lägger 50 000 eller mer så ska kundupplevelsen vara lite mer än t.ex. Ur och Penn, dvs man har valt att investera i märket och ett premiumkoncept. I det ingår för mig självklart att man kan gå in hos en auktoriserad handlare och ställa frågor om sin klocka, få tips och kanske mindre hjälp med nu aktuell lös länkskruv. Jag betalar gärna några tusen till för att få premium. Det jag inte gillar är när känslan hos premiummärket är likadan eller sämre än Ur och Penn. Vad är då mervärdet? Jag tror alla håller med om att det inte bara är utvecklings-, tillverknings och reklam man betalar för hos t.ex. Rolex. Det är även märket och - iaf för mig - en premiumupplevelse, där besöket hos AD ingår.Så vid vilket värde för klockan går gränsen? OBS...allvarligt ställd fråga. Flera är av åsikten att man bör få hjälp gratis när man köper en riktigt dyr klocka.
Precis. Och varför skulle det inte kunna vara standard att få hjälp med en lös skruv på en klocka som köpts i en annan Ur och Penn-butik?Det får nog anses vara standard att när man köper en klocka oavsett prisklass och köpställe, från Ur&Penn till Nymans, så ingår länkjustering.
Precis. Och varför skulle det inte kunna vara standard att få hjälp med en lös skruv på en klocka som köpts i en annan Ur och Penn-butik?
Hehe, gillar dina illustrationer. Nej jag fånar mig inte. Det jag har svårt att förstå är varför så många verkar tycka att vi ska gå in till den allsmäktige AD:n med mössan i hand och gladeligen betala femsiffrigt mer än t.ex. gråhandlare utan att få ett jädra jota för det. Vad är det då för mervärde man betalar för? Återigen handlar det inte om pengarna utan om principen. Är det verkligen jag som kund, som har betalat 120 000 för en klocka, som är snål eller skulle det - gud förbjude - kunna vara den allsmäktige AD:n?Nu läser du inte det jag skriver, missförstår med flit eller så fånar du dig bara. Jag skrev ju uttryckligen att justeringen i samband med köp är standard...i övrigt vid samtliga andra tillfällen så bör man förvänta sig att betala, allt annat får man se som en trevlig överraskning.
Dessutom om vi nu verkligen ska snöa in oss i TS ursprungliga frågeställning i detalj, så hade ju den numera berömda skruven varit lös "ett tag", men han hade inga micromejslar hemma. Ett av Team Gratis mest högljudda argument är att det ju inte tar mer än några sekunder att skruva i skruven och att det inte kräver någon som helst kunskap. Varför köpte då inte TS mejslar så att han vid det tillfället och alla framtida tillfällen där Le Sqrew hade lossnat, snabbt och enkelt kunde åtgärda problemet? Jo, för att TS är en snåljåp och inte ville betala för skruvmejslarna. Jag tror att den inställningen skiner igenom som en solstrimma genom ett åskmoln när man kliver in i butiken och presenterar sitt problem för säljaren, och det påverkar beslutet denne tar att ta betalt eller låta bli.
![]()
Uppenbarligen lever jag i en värld där det kostar 250 kr för några drag med en skruvmejsel. Men det betyder inte att jag behöver gilla det.
Plus att LV också bara säljer sina saker själva. Egna butiker eller shop in shop.Ok, detta var mer än jag faktiskt visste om. Jag tog för givet dem gjorde det av ren goodwill. Då får jag ta tillbaka min jämförelse med just Louis Vuitton då dem har livstids garanti som du säger. Då är det inte samma sak.
Här säger jag bestämt nej. Märket, ja, men definitivt inte butikens försäljning.
Så vid vilket värde för klockan går gränsen? OBS...allvarligt ställd fråga. Flera är av åsikten att man bör få hjälp gratis när man köper en riktigt dyr klocka.
Hur man än vrider och vänder på argumenten så är slutsatsen att vissa vill alltid kommer vilja ha gratis.
Ja det där är oerhört svårt att svara på. Du har rätt, det kommer alltid finnas folk som vill ha saker gratis.
Det framgick tydligt av den andra posten jag skrivit i den här tråden, den du uppenbarligen missat. Och, som många andra redan förklarat, varken Rolex eller AD bryr sig om typen av "kund" som bråkar om en skruvjustering för 250 kr när vederbörande inte ens köpt klockan i butiken, deras varumärken klarar sig finfint ändå.
Det finns för övrigt någon här på forumet som slarvat bort nyckeln till sin bil, som nog kostade uppåt två miljoner. Man kan ju tycka att ersättningsnyckeln borde varit gratis med tanke på bilens pris, men den gick visst på femsiffrigt. Hur premium känns det? Konstigt att de kan sälja något alls med det ryktet.![]()
Varför köpte då inte TS mejslar så att han vid det tillfället och alla framtida tillfällen där Le Sqrew hade lossnat, snabbt och enkelt kunde åtgärda problemet? Jo, för att TS är en snåljåp och inte ville betala för skruvmejslarna. Jag tror att den inställningen skiner igenom som en solstrimma genom ett åskmoln när man kliver in i butiken och presenterar sitt problem för säljaren, och det påverkar beslutet denne tar att ta betalt eller låta bli.
![]()
Min personliga uppfattning är att man många gånger får bättre service och bemötande av grå-handlarna online än vad man får i en fysisk butik som är AD för märket i fråga man köper.
Jag har flera gånger jag handlat från grå-handlare fått bonus produkter och lite smått och gott.
Utöver detta även ett väldigt trevligt bemötande och snabb och bra service. Allt detta bekvämt hemifrån min egen soffa.
Jag tror framtiden ligger för grå-handlarna och jag tror vi kommer få se mindre och mindre butiker inom en tio års period.
Jag säger som en annan forum medlem sa i en annan tråd. Champagnen köper jag själv.
Det håller jag med om. Gråhandlare på C24 verkar betydligt mer mån om sina kunder än många svenska ADs.Min personliga uppfattning är att man många gånger får bättre service och bemötande av grå-handlarna online än vad man får i en fysisk butik som är AD för märket i fråga man köper.
Jag har flera gånger jag handlat från grå-handlare fått bonus produkter och lite smått och gott.
Utöver detta även ett väldigt trevligt bemötande och snabb och bra service. Allt detta bekvämt hemifrån min egen soffa.
Den åsikten har jag också haft men jag är beredd att revidera den. Tittar man på tex Nymans så har deras omsättning ökat rejält, framförallt de senaste 4 åren, och de gör en mycket bra vinst. Tror premiumbutikerna har en framtid, däremot kan det nog bli svårare för de som ligger i mellanskiktet.Jag tror framtiden ligger för grå-handlarna och jag tror vi kommer få se mindre och mindre butiker inom en tio års period.
Hur AD ev. påverkas av gråhandlare och hur framtiden ser ut för dem tycker jag är ett högst intressant och relevant ämne som förtjänar en egen tråd. Gärna underbyggd av fakta som ovan och ADs egna synpunkter.Det håller jag med om. Gråhandlare på C24 verkar betydligt mer mån om sina kunder än många svenska ADs.
Den åsikten har jag också haft men jag är beredd att revidera den. Tittar man på tex Nymans så har deras omsättning ökat rejält, framförallt de senaste 4 åren, och de gör en mycket bra vinst. Tror premiumbutikerna har en framtid, däremot kan det nog bli svårare för de som ligger i mellanskiktet.
Som sagt, tycker du inte att utbildningen, erfarenheten, tillgängligheten och utrustningen motiverar priset för att det är en sådan obetydlig uppgift fattar jag inte varför du inte bara tar de där tagen med skruvmejseln själv istället.Förhoppningsvis är rolex inte lika dryga som du framhåller dem. Så var går gränsen för dig? 1000kr för i skruvningen av en skruv? 5000, 10000? Jag antar att folk som köpt en klocka för 100 lax kan väl lägga 10 lax på att skruva i en skruv? Det är väl inget att bråka om?
Nej, jag förklarade långt tidigare att butikspersonal nog känner igen "kunder" (som aldrig handlat i butiken och garanterat aldrig kommer att göra det heller) som kommer att bråka om repor (som garanterat fanns tidigare) och mängden gänglåsning och hundra andra irrelevanta saker. Inte värt besväret.Du jämför iskruvandet av en skruv med byte av låssystem på en bil?
Min personliga uppfattning är att man många gånger får bättre service och bemötande av grå-handlarna online än vad man får i en fysisk butik som är AD för märket i fråga man köper.
Ja? Köper jag en ny Bentley, märker att en hjulbult är lös och stannar vid närmsta Bentleybutik för att be dem dra åt en bult med ett fälgkors, så hade jag tyckt att de kunnat göra det pro bono helt klart.
Det är intressant hur många som tror sig vara bättre på hur man driver klockbutik än de som äger/jobbar där. Ockhams rakkniv pekar mot att varje butik, genom det faktum att den överlever, har en optimal strategi för just sig.
Detta innebär att t.ex. en rolexbutik i en turistort, som helt saknar konkurrenter just där, troligtvis har en annan optimal strategi än en rolexbutik där det finns konkurrenter, tex i Stockholm, eller någon annan stad med ännu fler Rolex AD.
* För det andra antar ni att sagda butik har en suboptimal strategi, att deras instinkt är fel, här skulle jag vilja säga att bevisbördan ligger hos er att bevisa detta.
h) Vi kan alltså konstatera att alternativinkomsten för butiken att välja att dra i skruven är 400 kr. Då är det ju inte så konstigt att de tar just runt 400 kr för att dra i skruven?
Jag förstår att många här och i allmänheten hellre vill ha det snabbt och gratis fixat, utan loctite, men då får ni ju inte den premiumtjänst ni påstår er vilja ha av en Rolex AD.