• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

Nilas

Patek
2-Faktor
Vi får inte glömma att detta gäller att skruva i en skruv. En skruv som redan sitter på plats men saknar några varv. Tre varv med micromejsel. Inte korta av någon länk eller laga något. Ju längre tråden blir desto mer drastiskt verkar grundproblemet bli.
Vi pratar max 30 sekunders arbete för en AD. Det tar inte längre tid för en amatör heller. Svårt att motivera 250kr för 30 sekunders arbete. Betalt? Javisst! Max 10 spänn. Vill man ha hedern och kunderna i behåll som AD så gratis.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vi får inte glömma att detta gäller att skruva i en skruv. En skruv som redan sitter på plats men saknar några varv. Tre varv med micromejsel. Inte korta av någon länk eller laga något. Ju längre tråden blir desto mer drastiskt verkar grundproblemet bli.
Vi pratar max 30 sekunders arbete för en AD. Det tar inte längre tid för en amatör heller. Svårt att motivera 250kr för 30 sekunders arbete. Betalt? Javisst! Max 10 spänn. Vill man ha hedern och kunderna i behåll som AD så gratis.
Läs på eller läs tråden.
 

David

Bödeln
Vad skulle man förlorat på det?
Det framgick tydligt av den andra posten jag skrivit i den här tråden, den du uppenbarligen missat. Och, som många andra redan förklarat, varken Rolex eller AD bryr sig om typen av "kund" som bråkar om en skruvjustering för 250 kr när vederbörande inte ens köpt klockan i butiken, deras varumärken klarar sig finfint ändå.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Om vi vänder på frågan: Förväntar du dig en gratis länkkortning när du köper en Rolex? Om ja, varför?

Absolut. Varför? För att jag förväntar mig att kunna använda klockan i samma stund som jag lämnar butiken. Om jag däremot skulle äta chips och pizza i ett år och få köttiga handleder hade jag förväntat mig att betala när AD ska förlänga länken. Om de inte skulle vilja ha betalt skulle jag tycka att det var fint, men det skulle inte påverka min uppfattning om varken butik eller märke om jag fick betala. Samma om jag ville byta insert, bezelring eller byta ut bandstiften.

Jag tycker dessutom att frågeställningen haltar betänkligt. Det får nog anses vara standard att när man köper en klocka oavsett prisklass och köpställe, från Ur&Penn till Nymans, så ingår länkjustering.

Älta_centrum_sept_2015.jpg
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Så vid vilket värde för klockan går gränsen? OBS...allvarligt ställd fråga. Flera är av åsikten att man bör få hjälp gratis när man köper en riktigt dyr klocka.
Personligen anser jag, när det gäller klockor, att om man lägger 50 000 eller mer så ska kundupplevelsen vara lite mer än t.ex. Ur och Penn, dvs man har valt att investera i märket och ett premiumkoncept. I det ingår för mig självklart att man kan gå in hos en auktoriserad handlare och ställa frågor om sin klocka, få tips och kanske mindre hjälp med nu aktuell lös länkskruv. Jag betalar gärna några tusen till för att få premium. Det jag inte gillar är när känslan hos premiummärket är likadan eller sämre än Ur och Penn. Vad är då mervärdet? Jag tror alla håller med om att det inte bara är utvecklings-, tillverknings och reklam man betalar för hos t.ex. Rolex. Det är även märket och - iaf för mig - en premiumupplevelse, där besöket hos AD ingår.
 

David

Bödeln
Det finns för övrigt någon här på forumet som slarvat bort nyckeln till sin bil, som nog kostade uppåt två miljoner. Man kan ju tycka att ersättningsnyckeln borde varit gratis med tanke på bilens pris, men den gick visst på femsiffrigt. Hur premium känns det? Konstigt att de kan sälja något alls med det ryktet. :)
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Precis. Och varför skulle det inte kunna vara standard att få hjälp med en lös skruv på en klocka som köpts i en annan Ur och Penn-butik?

Nu läser du inte det jag skriver, missförstår med flit eller så fånar du dig bara. Jag skrev ju uttryckligen att justeringen i samband med köp är standard...i övrigt vid samtliga andra tillfällen så bör man förvänta sig att betala, allt annat får man se som en trevlig överraskning.

Dessutom om vi nu verkligen ska snöa in oss i TS ursprungliga frågeställning i detalj, så hade ju den numera berömda skruven varit lös "ett tag", men han hade inga micromejslar hemma. Ett av Team Gratis mest högljudda argument är att det ju inte tar mer än några sekunder att skruva i skruven och att det inte kräver någon som helst kunskap. Varför köpte då inte TS mejslar så att han vid det tillfället och alla framtida tillfällen där Le Sqrew hade lossnat, snabbt och enkelt kunde åtgärda problemet? Jo, för att TS är en snåljåp och inte ville betala för skruvmejslarna. Jag tror att den inställningen skiner igenom som en solstrimma genom ett åskmoln när man kliver in i butiken och presenterar sitt problem för säljaren, och det påverkar beslutet denne tar att ta betalt eller låta bli.

c038df5e1ce1fda3daf216eba19e2ec5.jpg
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Nu läser du inte det jag skriver, missförstår med flit eller så fånar du dig bara. Jag skrev ju uttryckligen att justeringen i samband med köp är standard...i övrigt vid samtliga andra tillfällen så bör man förvänta sig att betala, allt annat får man se som en trevlig överraskning.

Dessutom om vi nu verkligen ska snöa in oss i TS ursprungliga frågeställning i detalj, så hade ju den numera berömda skruven varit lös "ett tag", men han hade inga micromejslar hemma. Ett av Team Gratis mest högljudda argument är att det ju inte tar mer än några sekunder att skruva i skruven och att det inte kräver någon som helst kunskap. Varför köpte då inte TS mejslar så att han vid det tillfället och alla framtida tillfällen där Le Sqrew hade lossnat, snabbt och enkelt kunde åtgärda problemet? Jo, för att TS är en snåljåp och inte ville betala för skruvmejslarna. Jag tror att den inställningen skiner igenom som en solstrimma genom ett åskmoln när man kliver in i butiken och presenterar sitt problem för säljaren, och det påverkar beslutet denne tar att ta betalt eller låta bli.

c038df5e1ce1fda3daf216eba19e2ec5.jpg
Hehe, gillar dina illustrationer. Nej jag fånar mig inte. Det jag har svårt att förstå är varför så många verkar tycka att vi ska gå in till den allsmäktige AD:n med mössan i hand och gladeligen betala femsiffrigt mer än t.ex. gråhandlare utan att få ett jädra jota för det. Vad är det då för mervärde man betalar för? Återigen handlar det inte om pengarna utan om principen. Är det verkligen jag som kund, som har betalat 120 000 för en klocka, som är snål eller skulle det - gud förbjude - kunna vara den allsmäktige AD:n?
 

TLåbbman

Omega
Här säger jag bestämt nej. Märket, ja, men definitivt inte butikens försäljning.

därav föreslår jag att rolex påbjuder denna policy hos sina AD's och så får de lösa ev merkostnader för se sekunder det tar att skruva i en skruv sinsemellan. På det stora hela långsiktigt, tror jag dock faktiskt att varumärket och därav deras AD's tjänar på det. Men det är upp till rolex att genomföra det
 
Senast ändrad:

TLåbbman

Omega
Så vid vilket värde för klockan går gränsen? OBS...allvarligt ställd fråga. Flera är av åsikten att man bör få hjälp gratis när man köper en riktigt dyr klocka.
Hur man än vrider och vänder på argumenten så är slutsatsen att vissa vill alltid kommer vilja ha gratis.


Ja det där är oerhört svårt att svara på. Du har rätt, det kommer alltid finnas folk som vill ha saker gratis.

Gratis... you keep using that word but I don't think you know what it means. Det är skillnad på gratis och om det är inprisat i produkten. Det är inte som jag kom in och bad dom dra åt en skruv på en casio.
För övrigt är detta är inte upp till priset på klockan eller ADn att avgöra. Det är upp till klockmärket att avgöra. Om casio så vill erbjuda denna service för ägare av deras klockor så är det såklart upp till dem.
 
Senast ändrad:

TLåbbman

Omega
Det framgick tydligt av den andra posten jag skrivit i den här tråden, den du uppenbarligen missat. Och, som många andra redan förklarat, varken Rolex eller AD bryr sig om typen av "kund" som bråkar om en skruvjustering för 250 kr när vederbörande inte ens köpt klockan i butiken, deras varumärken klarar sig finfint ändå.

Förhoppningsvis är rolex inte lika dryga som du framhåller dem. Så var går gränsen för dig? 1000kr för i skruvningen av en skruv? 5000, 10000? Jag antar att folk som köpt en klocka för 100 lax kan väl lägga 10 lax på att skruva i en skruv? Det är väl inget att bråka om?

Det finns för övrigt någon här på forumet som slarvat bort nyckeln till sin bil, som nog kostade uppåt två miljoner. Man kan ju tycka att ersättningsnyckeln borde varit gratis med tanke på bilens pris, men den gick visst på femsiffrigt. Hur premium känns det? Konstigt att de kan sälja något alls med det ryktet. :)

Du jämför iskruvandet av en skruv med byte av låssystem på en bil?
 

TLåbbman

Omega
Varför köpte då inte TS mejslar så att han vid det tillfället och alla framtida tillfällen där Le Sqrew hade lossnat, snabbt och enkelt kunde åtgärda problemet? Jo, för att TS är en snåljåp och inte ville betala för skruvmejslarna. Jag tror att den inställningen skiner igenom som en solstrimma genom ett åskmoln när man kliver in i butiken och presenterar sitt problem för säljaren, och det påverkar beslutet denne tar att ta betalt eller låta bli.

c038df5e1ce1fda3daf216eba19e2ec5.jpg

Berätta gärna mer detaljer kring mig som du råkar sitta på.

Nu råkar det vara så att jag de facto äger micromejslar, men jag har dem hemma och jag bor på tillfället på hotell en längre tid och jag har för övrigt ingen aning var man köper micromejslar i detta land. Däremot springer jag förbi rolexbutiker alltsom oftast.

Poängen ligger i att köper man en premiumprodukt förväntar åtminstone jag mig att upplevelsen sträcker sig bortom produkten utan gäller även service och bemötande, därvid att småsaker som detta ingår i priset. Flyger jag förstaklass förväntar jag mig "gratis" champagne, köper jag en bentley förväntar jag mig att de hjälper mig med småproblem som att dra åt en skruv. En vanlig jävla bensinmack har ju mer "gratis" service med papper, luft, toabesök etc. Att förvänta sig ungefär samma grad av service i en rolexbutik som en bensinmack är väl inte alltför mycket begärt. Men enligt gängse ekonomiska teorier i tråden borde väl alla bensinmackar göra enorma förlustaffärer på denna service de inte får betalt för.
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Min personliga uppfattning är att man många gånger får bättre service och bemötande av grå-handlarna online än vad man får i en fysisk butik som är AD för märket i fråga man köper.

Jag har flera gånger jag handlat från grå-handlare fått bonus produkter och lite smått och gott.

Utöver detta även ett väldigt trevligt bemötande och snabb och bra service. Allt detta bekvämt hemifrån min egen soffa.

Jag tror framtiden ligger för grå-handlarna och jag tror vi kommer få se mindre och mindre butiker inom en tio års period.

Jag säger som en annan forum medlem sa i en annan tråd. Champagnen köper jag själv.
 
Min personliga uppfattning är att man många gånger får bättre service och bemötande av grå-handlarna online än vad man får i en fysisk butik som är AD för märket i fråga man köper.

Jag har flera gånger jag handlat från grå-handlare fått bonus produkter och lite smått och gott.

Utöver detta även ett väldigt trevligt bemötande och snabb och bra service. Allt detta bekvämt hemifrån min egen soffa.

Jag tror framtiden ligger för grå-handlarna och jag tror vi kommer få se mindre och mindre butiker inom en tio års period.

Jag säger som en annan forum medlem sa i en annan tråd. Champagnen köper jag själv.

Varken bonusprylar eller champange hade hjälpt att få skruven på plats. Ett Rolexparaply är en klen tröst när man man behöver skruvmejsel och eventuellt lite loctite.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Min personliga uppfattning är att man många gånger får bättre service och bemötande av grå-handlarna online än vad man får i en fysisk butik som är AD för märket i fråga man köper.
Jag har flera gånger jag handlat från grå-handlare fått bonus produkter och lite smått och gott.
Utöver detta även ett väldigt trevligt bemötande och snabb och bra service. Allt detta bekvämt hemifrån min egen soffa.
Det håller jag med om. Gråhandlare på C24 verkar betydligt mer mån om sina kunder än många svenska ADs.

Jag tror framtiden ligger för grå-handlarna och jag tror vi kommer få se mindre och mindre butiker inom en tio års period.
Den åsikten har jag också haft men jag är beredd att revidera den. Tittar man på tex Nymans så har deras omsättning ökat rejält, framförallt de senaste 4 åren, och de gör en mycket bra vinst. Tror premiumbutikerna har en framtid, däremot kan det nog bli svårare för de som ligger i mellanskiktet.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Ska vi sammanfatta det hela som att vissa anser att en mindre serviceåtgärd som denna ska AD/Rolex (förväntas) kunna bjuda på medan andra menar att så inte ska vara fallet?

Tror inte vi kommer längre. Trådlåsning?
 
Det håller jag med om. Gråhandlare på C24 verkar betydligt mer mån om sina kunder än många svenska ADs.

Den åsikten har jag också haft men jag är beredd att revidera den. Tittar man på tex Nymans så har deras omsättning ökat rejält, framförallt de senaste 4 åren, och de gör en mycket bra vinst. Tror premiumbutikerna har en framtid, däremot kan det nog bli svårare för de som ligger i mellanskiktet.
Hur AD ev. påverkas av gråhandlare och hur framtiden ser ut för dem tycker jag är ett högst intressant och relevant ämne som förtjänar en egen tråd. Gärna underbyggd av fakta som ovan och ADs egna synpunkter.
Kanske även ett ämne för podcasten @Denke ?
 

David

Bödeln
Förhoppningsvis är rolex inte lika dryga som du framhåller dem. Så var går gränsen för dig? 1000kr för i skruvningen av en skruv? 5000, 10000? Jag antar att folk som köpt en klocka för 100 lax kan väl lägga 10 lax på att skruva i en skruv? Det är väl inget att bråka om?
Som sagt, tycker du inte att utbildningen, erfarenheten, tillgängligheten och utrustningen motiverar priset för att det är en sådan obetydlig uppgift fattar jag inte varför du inte bara tar de där tagen med skruvmejseln själv istället.

Du jämför iskruvandet av en skruv med byte av låssystem på en bil?
Nej, jag förklarade långt tidigare att butikspersonal nog känner igen "kunder" (som aldrig handlat i butiken och garanterat aldrig kommer att göra det heller) som kommer att bråka om repor (som garanterat fanns tidigare) och mängden gänglåsning och hundra andra irrelevanta saker. Inte värt besväret.
 

Kugghjul

Panerai
Det är intressant hur många som tror sig vara bättre på hur man driver klockbutik än de som äger/jobbar där. Ockhams rakkniv pekar mot att varje butik, genom det faktum att den överlever, har en optimal strategi för just sig.

Detta innebär att t.ex. en rolexbutik i en turistort, som helt saknar konkurrenter just där, troligtvis har en annan optimal strategi än en rolexbutik där det finns konkurrenter, tex i Stockholm, eller någon annan stad med ännu fler Rolex AD.

Min personliga uppfattning är att man många gånger får bättre service och bemötande av grå-handlarna online än vad man får i en fysisk butik som är AD för märket i fråga man köper.

Precis, och det är här många kommer helt snett i denna diskussionen. Rolex är ett varumärke som helt bygger på att klockorna är vackra/välgjorda och att ägarens omgivning skall imponeras av dem. AD upplevelsen är på inget sätt det som bygger Rolex varumärke. Därför är jämförelsen med premiumbilar, t.ex. Lexus, helt felaktig. Om AD upplevelsen och "smidigt ägande" skulle vara viktigt, skulle Rolex sälja kvartsklockor.

Många personer kommer med långa inlägg om hur "dum" AD:n är som inte skruvar i skruven gratis, låt oss kalla dessa kommentarer "hobby-nationalekonomernas glada afton".

Låt oss konstatera följande vad gäller första inlägget, OP, och problemställningen:

* För det första så tar det inte 30 sekunder att göra detta ordentligt, "med Rolex-kvalitet". Med loctite etc tar det minst 5-10 minuter (plus ytterligare mycket extra tid om man vill att limmet skall stelna perfekt enligt specifikation). Man måste sitta ner vid ett bord, skruva ur, rengöra skruv och länkbits gängor. Applicera rätt mängd loctite på länkbitens gängor, skruva i skruven.

* För det andra antar ni att sagda butik har en suboptimal strategi, att deras instinkt är fel, här skulle jag vilja säga att bevisbördan ligger hos er att bevisa detta.

* För det tredje påstår ni att kostnaden är "noll" för företaget att skruva i skruven. Låt oss titta närmare på detta.
a) Vi kan konstatera att en klockbutik som säljer nya klockor tjänar en stor del av sin inkomst på försäljning av nya klockor.
b) Vidare kan vi konstatera att någon som kommer in för att få en skruv åtdragen, troligtvis inte kommer att köpa en ny klocka. De flesta är inte WIS-ar, och äger bara en premiumklocka.
c) Vi kan också konstatera att för att åstadkomma en försäljning måste säljaren ofta charma kunden. Visst, vissa kunder vet precis vad de vill ha, och har redan bestämt sig innan de kommer in i butiken. Men för övriga kunder handlar det om "försäljningens svarta magi".
d) Väljer man att hjälpa en kund att dra i en skruv, vilket enligt mig tar 10 minuter att göra med "premiumkvalitet", då väljer ju säljaren bort att göra något annat.
e) För att få en kund att fatta ett inköpsbeslut vill man ge dem ett perfekt bemötande. Behöver de vänta 5 minuter på att få hjälp, minskar inköpssannolikheten troligtvis dramatiskt, speciellt vad gäller en så känslomässigt motiverad sak som klockinköp.
f) När ni skriver att det inte kostar något för en butik att dra i en skruv, tänker ni då på de inkomster man med en viss sannolikhet säger nej till genom att genomföra arbetet?
g) Antag att en Rolexbutik säljer en klocka per dag. Antag att marginalen/vinsten är 20 000 kr per klocka. Antag också, enligt ovan, att en kund bara köper en klocka om de får hjälp direkt när de gått in i butiken. Antag att en person jobbar i butiken. Vad kostar det då att dra i skruven ordentligt (med loctite)?
20000 [kr/dag] / 8 [timmar/dag] / 60 [minuter/timme] * 10 [minuter] = 400 kr
Detta är en mycket förenklad beräkning, med ett antal antaganden. Den är dock överlägsen övriga vilda gissningar.
h) Vi kan alltså konstatera att alternativinkomsten för butiken att välja att dra i skruven är 400 kr. Då är det ju inte så konstigt att de tar just runt 400 kr för att dra i skruven?


Jag förstår att många här och i allmänheten hellre vill ha det snabbt och gratis fixat, utan loctite, men då får ni ju inte den premiumtjänst ni påstår er vilja ha av en Rolex AD. De som vägrar att dra i skruven gratis gör det inte för att vara elaka, utan för att det är optimalt för deras företag.

Optimal strategi för en försäljare i en klockbutik blir alltså:
* se hela tiden till att vara fri och inte upptagen av kunder som inte kommer att köpa en ny klocka
* i det fallet att en kund vill ha en tjänst utförd, ta cirka 400 kr per 10 minuter för att utföra tjänsten

Man kan tycka att 400 kr per 10 minuter är dyrt, men tänk på lokalkostnader, lagerkostnader etc, och jämför gärna med it-konsulter, bilmekaniker, tandläkare etc.
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Ja? Köper jag en ny Bentley, märker att en hjulbult är lös och stannar vid närmsta Bentleybutik för att be dem dra åt en bult med ett fälgkors, så hade jag tyckt att de kunnat göra det pro bono helt klart.

Bentley säljer 10 000 bilar per år.
http://www.autozine.org/Manufacturer/UK/Bentley.html
Rolex säljer runt en miljon klockor per år.
Alltså är det faktor 100 skillnad mellan dessa företag, där varje faktor 10 är ett tydligt steg upp i exklusivitet.

Och som jag skrivit tidigare så kan man inte heller jämföra bilägande med klockor.
 

TLåbbman

Omega
Det är intressant hur många som tror sig vara bättre på hur man driver klockbutik än de som äger/jobbar där. Ockhams rakkniv pekar mot att varje butik, genom det faktum att den överlever, har en optimal strategi för just sig.

Detta innebär att t.ex. en rolexbutik i en turistort, som helt saknar konkurrenter just där, troligtvis har en annan optimal strategi än en rolexbutik där det finns konkurrenter, tex i Stockholm, eller någon annan stad med ännu fler Rolex AD.

och jag menar då som rolexkund att rolex har intresse av att jag får bra bemötande globalt för att fortsatt vara rolexkund. Inte att jag får dålig service för att jag statistiskt sett inte bor i närheten (vilket jag nu förvisso gör, och har t.o.m. köpt en rolex hos AD (dock inte denna) i landet, varför man nu som turist skulle vara mindre sannolik att köpa en rolex?)

För övrigt betyder inte att man överlever att man har en optimal strategi. Det betyder bara att man har en tillräckligt bra för att inte gå i konkurs. Det betyder inte att den inte kan förbättras, ens om man är bäst i världen kan man bli bättre.

* För det andra antar ni att sagda butik har en suboptimal strategi, att deras instinkt är fel, här skulle jag vilja säga att bevisbördan ligger hos er att bevisa detta.

Nä att rolex som helhet har en suboptimal strategi som inte bryr sig om helhetsupplevelsen och inkonsekvent bemötande beroende på AD. Men jag kanske överskattar rolex och den position på marknaden de vill vara.

h) Vi kan alltså konstatera att alternativinkomsten för butiken att välja att dra i skruven är 400 kr. Då är det ju inte så konstigt att de tar just runt 400 kr för att dra i skruven?

Givet att det jobbar 1 person i butiken. Nu jobbade det flera personer i butiken och butiken var i övrigt helt tom. Den statistiska sannolikheten för att någon alternativkostnad skulle drabbat dem är mycket liten och bör vägas mot vad alternativkostnaden är för dem att inte ge potentiella kunder som bevisligen redan äger en rolex bra service. Om jag får för mig att köpa en till klocka i landet lär det inte bli denna AD iaf. Istället fortsatte de bara rulla sina tummar, till lika hög timlön.

Jag förstår att många här och i allmänheten hellre vill ha det snabbt och gratis fixat, utan loctite, men då får ni ju inte den premiumtjänst ni påstår er vilja ha av en Rolex AD.

Ja jag hade nöjt mig med att få låna en skruvmejsel om det var så och förväntade mig ingen halvtimmesservice.
 
Topp