• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

kul att någon annan är av likartad åsikt och anser att service av dylika småsaker borde vara en del i att köpa en premiumprodukt.

Jag delar din åsikt till 100%. Väljer en AD att sälja Rolex så bör dem sikta på att kostnadsfritt kunna korta en länk till en kund med en Rolex. Oberoende av var han köpt sin klocka, så länge den är äkta och OK.

Jag kan inte se att det kommer komma hundratals personer veckovis för att korta länkar och dylika till AD.s. Man betalar premiumpris för märket, och bör därefter få premium service inom rimliga gränser.

I fråga om Rolex så betalar du väldigt mycket för märket enligt mig, har själv ägt ett tio tal genom åren så jag är inte anti-Rolex.

Vi talar om massproducerade stål klockor som säljs för nästan hundra tusen kronor stycket, och i vissa fall mer. Personligen tycker jag en AD som tar 250 kronor för att korta en länk på några minuter ska skämmas.

Vill inte en AD ge den premium service som hör till ett märke som Rolex så kanske man ska hålla sig till att sälja Invicta och Casio.
 
Säger inte att det är fel av en urhandel att ta betalt för professionellt och raskt utfört arbete. Men kan ändå tycka att en duktig säljare kunde fixat det kostnadsfritt och samtidigt sålt ett par extra band, ett trycktest och en Omega till TS fru. ;)

Lite det jag menar, det finns alltid ett mervärde en säljare kan få ut. Köparen kommer säkerligen även tillbaka för mer affärer som vida överstiger 250 kr.
 
Sen är det väl lite skillnad om man helt sonika tar fram en mejsel och skruvar in skruven som är lös eller om det öppnas ny loctite, rengörs, med mera.

Jag minns när jag hjälpte en herre utanför ett hotell med att starta bilen. Han hade slut på batteri och jag har alltid en hjälpstartare i bilen. Jag kanske borde ha sagt: 250kr tack, för ingen jobbar gratis.
Hade jag hjälpt honom med däck på burk som har kostat mig pengar kanske jag skulle vilja ha en ny burk?
Det är väl en avvägning mot tid/kostnad och kanske inte så svart eller vitt som många här verkar anse.
 
Jag delar din åsikt till 100%. Väljer en AD att sälja Rolex så bör dem sikta på att kostnadsfritt kunna korta en länk till en kund med en Rolex. Oberoende av var han köpt sin klocka, så länge den är äkta och OK.
"
Så om min urhandel har olika märken så ska jag således korta alla klockor jag har som märken i butiken? Ska även göra det till han som var in förra veckan och provade klockan för att sedan gå hem och beställa den på nätet och nu tycker jag är snål för jag vill ha 250kr för att korta den? Kanske ska kräva att alla klädbutiker i närområdet lägger upp mina Levis jeans eftersom dom också har märket?
 
"
Så om min urhandel har olika märken så ska jag således korta alla klockor jag har som märken i butiken? Ska även göra det till han som var in förra veckan och provade klockan för att sedan gå hem och beställa den på nätet och nu tycker jag är snål för jag vill ha 250kr för att korta den? Kanske ska kräva att alla klädbutiker i närområdet lägger upp mina Levis jeans eftersom dom också har märket?

Nej inte alla märken. Men vissa high-end märken. Jag tror inte heller det kommer hända många gånger per dag eller per vecka, skulle det göra det kan man säkert förklara läget för kunden. Ja säljer du Rolex så säljer du mycket mer än en klocka. Du säljer hela konceptet. Köper någon en Rolex på nätet så gynnar han märket och i långa loppet säkerligen även dina försäljningar av samma märke.
 
Nej inte alla märken. Men vissa high-end märken. Jag tror inte heller det kommer hända många gånger per dag eller per vecka, skulle det göra det kan man säkert förklara läget för kunden. Ja säljer du Rolex så säljer du mycket mer än en klocka. Du säljer hela konceptet. Köper någon en Rolex på nätet så gynnar han märket och i långa loppet säkerligen även dina försäljningar av samma märke.

Skall Breitling och TAG göra det gratis?
 
Det var då ett jävla liv för TVÅHUNDRAFEMTIOKRONOR.
Men det är ju just det snikna beloppet som iaf gör mig irriterad. Går man och köper en klocka för 70 000 - 250 000 så ska man för f-n inte behöva betala 250 spänn för att en (1) liten j-a skruv i länken ska skruvas in (!) när man går in till en renodlad Rolex-handlare. Kanske ska man betala entréavgift på 75 kr också för att man får gå in i butiken och köpa sin klocka?
 
Skall Breitling och TAG göra det gratis?

Ja det tycker jag absolut, Omega med. Det stärker varumärket och ger mervärde i längden.

Jag köpte en Louis Vuitton väska till min sambo (sålde sedan väskan här på forumet under lifestyle).
Köpte den i Oslo för några år sedan. Dragkedjan gick sönder på den.

Gick in med den på Louis Vuitton på Birger jarlsgatan 5, vi löser det sa dem, kom och hämta den om två dagar.

Jag kom tillbaka och dem hade bytt dragkedja och rubbet. Vad vill ni ha betalt frågade jag? ingenting sa dem. Men jag köpte den i Oslo sa jag. Inga problem, det är Louis Vuitton sa dem.

Jag köpte väskan för 8500 kr, dem lagade den gratis (kanske kostade dem några hundra max). Och jag kommer köpa en väska igen av dem för samma pengar som ovan i framtiden. win win situation och mervärde för butiken och märket.
 
Senast ändrad:
Men det är ju just det snikna beloppet som iaf gör mig irriterad. Går man och köper en klocka för 70 000 - 250 000 så ska man för f-n inte behöva betala 250 spänn för att en (1) liten j-a skruv i länken ska skruvas in (!) när man går in till en renodlad Rolex-handlare. Kanske ska man betala entréavgift på 75 kr också för att man får gå in i butiken och köpa sin klocka?

Ja det tycker jag absolut, Omega med.

Så vid vilket värde för klockan går gränsen? OBS...allvarligt ställd fråga. Flera är av åsikten att man bör få hjälp gratis när man köper en riktigt dyr klocka.
Vid vilken siffra ska man då inte längre behöva betala för sig? Och om vi vänder blicken åt andra hållet...hur billig kan en klocka vara innan man ska börja betala? För jag antar att ingen här inne är villig att betala 250sek för att skruva i en länk på en klocka för 1.000sek. Och förresten, om vi tittar på mellansegmentet...borde inte TAG, Longines, Omega m.m. också bjuda på jobbet som en konkurrensfördel mot de dyrare märkena. Jag menar, det är väl det minsta man kan begära av ett märke för att man ska välja just det istället för Rolex.

Hur man än vrider och vänder på argumenten så är slutsatsen att vissa vill alltid kommer vilja ha gratis.
 
Så vid vilket värde för klockan går gränsen? OBS...allvarligt ställd fråga. Flera är av åsikten att man bör få hjälp gratis när man köper en riktigt dyr klocka.
Vid vilken siffra ska man då inte längre behöva betala för sig? Och om vi vänder blicken åt andra hållet...hur billig kan en klocka vara innan man ska börja betala? För jag antar att ingen här inne är villig att betala 250sek för att skruva i en länk på en klocka för 1.000sek. Och förresten, om vi tittar på mellansegmentet...borde inte TAG, Longines, Omega m.m. också bjuda på jobbet som en konkurrensfördel mot de dyrare märkena. Jag menar, det är väl det minsta man kan begära av ett märke för att man ska välja just det istället för Rolex.

Hur man än vrider och vänder på argumenten så är slutsatsen att vissa vill alltid kommer vilja ha gratis.

Ja det där är oerhört svårt att svara på. Du har rätt, det kommer alltid finnas folk som vill ha saker gratis. Men när det gäller små saker som i denna tråd, låt dem få det då. Det kommer säkerligen gynna butiken i goodwill och vi snackar om en skruv i en länk.
Ang siffra och summa, detta måste ju vara upp till märkena själva. Men kanske ett märke där du köper inte bara en klocka utan ett helt koncept av framgång och lyx. Där du betalar ett pris som vida överstiger klockans värde. Louis Vuitton, Rolex, Prada, Omega o.s.v
 
Ja det där är oerhört svårt att svara på. Du har rätt, det kommer alltid finnas folk som vill ha saker gratis. Men när det gäller små saker som i denna tråd, låt dem få det då. Det kommer säkerligen gynna butiken i goodwill och vi snackar om en skruv i en länk.
Ang siffra och summa, detta måste ju vara upp till märkena själva. Men kanske ett märke där du köper inte bara en klocka utan ett helt koncept av framgång och lyx. Där du betalar ett pris som vida överstiger klockans värde. Louis Vuitton, Rolex, Prada, Omega o.s.v

Vi kan bredda resonemanget också för nöjes skull. Säg att jag inte har köpt Rolexen hos AD, utan på forumet. Ska det fortfarande vara gratis då? Jag menar, det är ju fortfarande samma klocka...köpt på samma ställe. Jag har två klockor köpta hos AD, men inte av mig personligen. Jag tycker ärligt att det skulle vara ett pinsamt beteende av mig om jag skulle gå in till Eriksson Ur och förvänta mig att de ska hjälpa till med klockan utan ersättning bara för att den en gång har köpts i deras butik. Jag skriver "förvänta" fetlagt och kursivt eftersom jag självklart tycker att det är fin service om de hjälper mig med ett bandbyte eller dylikt, men jag går inte hem och surar om det är så att jag får betala och postar på forum att nu har minsann Sinn och Sjöö & Sandström fått sig en törn som varumärke.

Jag tycker faktiskt att man bör avstå samtliga köp där man inte kan tänka sig att lägga pengar på service och reparationer, oavsett storleken på kostnaden.
Jag upprepar mig själv...men det är riktigt jäkla kocko att folk på riktigt blir upprörda över att de ska förväntas betala för sig när någon med löner, lokalhyror, reklam, skatter och avgifter och gud vet allt vill ha ersättning för utfört jobb. Det är helt irrelevant hur litet jobbet är, det är inte upp till dig som kund att bestämma om det är gratis eller inte!!!

Dessutom eftersom så många verkar ha hakat upp sig på att just skruva i en skruv ska vara gratis. På riktigt, hur lat kan man vara? Gå hem, öppna verktygslådan och vrid din handled ett halvt varv. Eller är det inte lathet...utan det handlar om att man inte har mejsel, rengöringsvätska och loctite hemma och inte vill behöva köpa? Ja, då är det som jag tidigare har sagt...100% snålhet.
 
Ja det tycker jag absolut, Omega med. Det stärker varumärket och ger mervärde i längden.

Jag köpte en Louis Vuitton väska till min sambo (sålde sedan väskan här på forumet under lifestyle).
Köpte den i Oslo för några år sedan. Dragkedjan gick sönder på den.

Gick in med den på Louis Vuitton på Birger jarlsgatan 5, vi löser det sa dem, kom och hämta den om två dagar.

Jag kom tillbaka och dem hade bytt dragkedja och rubbet. Vad vill ni ha betalt frågade jag? ingenting sa dem. Men jag köpte den i Oslo sa jag. Inga problem, det är Louis Vuitton sa dem.

Jag köpte väskan för 8500 kr, dem lagade den gratis (kanske kostade dem några hundra max). Och jag kommer köpa en väska igen av dem för samma pengar som ovan i framtiden. win win situation och mervärde för butiken och märket.
Det är precis detta jag menar. Premium. Annars kan man lika gärna köpa en fullt duglig klocka för runt tusenlappen och betala Ur och Penn när något behöver rättas till.
 
Vi kan bredda resonemanget också för nöjes skull. Säg att jag inte har köpt Rolexen hos AD, utan på forumet. Ska det fortfarande vara gratis då? Jag menar, det är ju fortfarande samma klocka...köpt på samma ställe. Jag har två klockor köpta hos AD, men inte av mig personligen. Jag tycker ärligt att det skulle vara ett pinsamt beteende av mig om jag skulle gå in till Eriksson Ur och förvänta mig att de ska hjälpa till med klockan utan ersättning bara för att den en gång har köpts i deras butik. Jag skriver "förvänta" fetlagt och kursivt eftersom jag självklart tycker att det är fin service om de hjälper mig med ett bandbyte eller dylikt, men jag går inte hem och surar om det är så att jag får betala och postar på forum att nu har minsann Sinn och Sjöö & Sandström fått sig en törn som varumärke.

Jag tycker faktiskt att man bör avstå samtliga köp där man inte kan tänka sig att lägga pengar på service och reparationer, oavsett storleken på kostnaden.
Jag upprepar mig själv...men det är riktigt jäkla kocko att folk på riktigt blir upprörda över att de ska förväntas betala för sig när någon med löner, lokalhyror, reklam, skatter och avgifter och gud vet allt vill ha ersättning för utfört jobb. Det är helt irrelevant hur litet jobbet är, det är inte upp till dig som kund att bestämma om det är gratis eller inte!!!

Dessutom eftersom så många verkar ha hakat upp sig på att just skruva i en skruv ska vara gratis. På riktigt, hur lat kan man vara? Gå hem, öppna verktygslådan och vrid din handled ett halvt varv. Eller är det inte lathet...utan det handlar om att man inte har mejsel, rengöringsvätska och loctite hemma och inte vill behöva köpa? Ja, då är det som jag tidigare har sagt...100% snålhet.
Om vi vänder på frågan: Förväntar du dig en gratis länkkortning när du köper en Rolex? Om ja, varför?
 
Men det är ju just det snikna beloppet som iaf gör mig irriterad. Går man och köper en klocka för 70 000 - 250 000 så ska man för f-n inte behöva betala 250 spänn för att en (1) liten j-a skruv i länken ska skruvas in (!) när man går in till en renodlad Rolex-handlare. Kanske ska man betala entréavgift på 75 kr också för att man får gå in i butiken och köpa sin klocka?

Vilken värld lever du i? Som det redan skrivits om så kan de ta betalt beroende på omständigheter. Köp en bil för "700 000 - 2 500 000" så kan jag garantera dig att service och reparationer, momentdra hjulbultar, fylla på olja (även under garanti) kommer kosta dig pengar. Nu är du säkert som de flesta människor och "tycker det bör va gratis" och visst kan det vara det. Hos handlaren du köpt bilen/klockan, eller har bra kontakt med. Det är ingen självklarhet som många tror.

Lev med tanken att allt kostar pengar vare sig du vill eller inte - så blir du glatt överraskad när det bjuds på saker istället för att gnälla varje gång du måste betala för en tjänst. Verkligheten min vän. Verkligheten.

Ja det tycker jag absolut, Omega med. Det stärker varumärket och ger mervärde i längden.

Jag köpte en Louis Vuitton väska till min sambo (sålde sedan väskan här på forumet under lifestyle).
Köpte den i Oslo för några år sedan. Dragkedjan gick sönder på den.

Gick in med den på Louis Vuitton på Birger jarlsgatan 5, vi löser det sa dem, kom och hämta den om två dagar.

Jag kom tillbaka och dem hade bytt dragkedja och rubbet. Vad vill ni ha betalt frågade jag? ingenting sa dem. Men jag köpte den i Oslo sa jag. Inga problem, det är Louis Vuitton sa dem.

Jag köpte väskan för 8500 kr, dem lagade den gratis (kanske kostade dem några hundra max). Och jag kommer köpa en väska igen av dem för samma pengar som ovan i framtiden. win win situation och mervärde för butiken och märket.

Det är precis detta jag menar. Premium. Annars kan man lika gärna köpa en fullt duglig klocka för runt tusenlappen och betala Ur och Penn när något behöver rättas till.

Precis som det ska va, LV har livstids garanti och äckligt bra service. Jag har reparerat en trunk från tidigt 80-tal men trasig dragkedja - behövde skickas till moderlandet men det gick supersmidigt. 100%!
 
Precis som det ska va, LV har livstids garanti och äckligt bra service. Jag har reparerat en trunk från tidigt 80-tal men trasig dragkedja - behövde skickas till moderlandet men det gick supersmidigt. 100%!

Ok, detta var mer än jag faktiskt visste om. Jag tog för givet dem gjorde det av ren goodwill. Då får jag ta tillbaka min jämförelse med just Louis Vuitton då dem har livstids garanti som du säger. Då är det inte samma sak.
 
  • Like
Reactions: JLW
Du betalar inte för minuten det tar att skruva skruven. Du betalar för:
  • Att skruvaren har rätt mejsel
  • Att skruvaren har rätt gänglåsning
  • Att skruvaren har rätt utbildning
  • Att skruvaren har erfarenhet
  • Att skruvaren är stadig på handen
  • Att skruvaren tar fullt ansvar om något ändå skulle gå snett
  • Att skruvaren handskas med gnällig kund som ångrar sig och vill ha skruven oskruvad
  • Att skruvaren handskas med gnällig kund som inte är nöjd trots att jobbet är korrekt utfört
Om du inte tycker att allt detta är värt pengar förstår jag inte varför du inte bara skruvar i din skruv själv istället.
Jag gillar ordet "skruvaren" :D
 
Tillbaka
Topp