• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

Ja det är synd att god service och dedikerat kundfokus ska vara verklighetsfrämmande, men detta är tyvärr verkligheten, inte minst i sverige. Jag antar att du aldrig i ditt liv lagt 1 minut utanför din ordinarie arbetstid i ditt jobb på saker du inte tvingats till? Jag själv satt och skrev ett mail åt en kund igår kväll kl 8, vilket jag absolut inte alls hade behövt eller var tvingad till. Fick inget extra betalt alls av min arbetsgivare för det och krävde ingen extra betalning från kunden.

Ok...jag får väl citera mig själv då eftersom du tar dig friheten att feltolka vad jag tycker. Så...glasklart?

Jag tror att knäckfrågan här är om gott renommé = gratis småjobb. I min bok är så inte fallet...det finns långt viktigare saker än då.

Det är lite märkligt att folk verkar bli förnärmade när man får besked om att tex korta en länk kostar pengar och att man då minsann ska ta sina framtida affärer någon annanstans, (som i 85% av fallen ändå skulle bli till en gråhandlare). Hur många tror ni kommer in och har småjobb de vill ha utförda under en arbetsdag? Om alla tänkte lite längre än till den egna nästippen, att fem minuters jobb inte är fem minuters jobb, utan kanske någon timme om man slår ihop allt så borde det vara mer lättförståeligt att det inte per automatik kan vara gratis.

Jag vill betala för mig när jag går in i en butik och ber om något, och av flera orsaker.
Till att börja med, och det är nog det viktigaste, är att jag vill känna mig fri att återkomma till butiken när helst jag vill utan att känna mig som en snyltare.

Det är ganska ofattbart hur många på forumet som förvånar sig att det ska vara gratis, speciellt med tanke på att det är ett kostsamt intresse. Snålt vill jag till och med kalla det. Att ens ägna en tanke på att handlaren betalar hutlösa hyror för den fina lokalen, har ett lagervärde för fantasisummor och sen kostnader för personal och en himmelsk mängd skatter och avgifter verkar vara helt främmande. Hur många andra branscher har principen att små jobb är gratis, med baktanken att man eventuellt kan dra in mer pengar på en högst hypotetisk affär längre fram i tiden.

Sem argumentet som Alltid dyker upp, att "...jag gick in till bla bla bla, och det var minsann gratis", är ju totalt ointressant. Jag gissar att ingen här inne strävar efter en ekonomi som bygger på utbyte av tjänster och därför faller argumentet platt.

Jäklar vad sur jag låter nu märker jag...så är inte fallet men den återkommande gratisdiskussionen irriterar mig :)
 
Inte utan att få betalt för det, nej. Eller jo, till typ två stamkunder.
Detta är inte pga förakt för kunder, utan för att min arbetsgivare är lite av en snippa.
Kundfokus och god service betyder fortfarande inte att arbeta gratis.

Jag menar inte att man ska jobba gratis. Jag menar att de som bevisligen redan är kunder ska få bra service och om det är småsaker så visst, då gärna gratis för just den saken, men på det stora hela är de en nettointäkt till dig som du vill ha kvar. Detta gör att de kommer tillbaks med större jobb som man givetvis tar betalt för. Priset för bra service tar man ju på ett eller annat sätt ut på det stora hela. Man måste se det hela i ett större perspektiv och mer långsiktigt.
 
Ok...jag får väl citera mig själv då eftersom du tar dig friheten att feltolka vad jag tycker. Så...glasklart?

Som sagt är ingenting gratis och poängen är att företaget får tillbaks det på det stora hela i slutändan. Alternativet står mellan om rolex vill vara ryan air eller cathay pacific 1st class. I ena fallet betalar du enbart för tjänsten/varan du ska ha, ALLT annat kostar extra. I andra fallet betalar du (dyrt) för tjänsten/varan du vill ha, och bra service och mycket lull-lill ingår "gratis".
 
Som sagt är ingenting gratis och poängen är att företaget får tillbaks det på det stora hela i slutändan. Alternativet står mellan om rolex vill vara ryan air eller cathay pacific 1st class. I ena fallet betalar du enbart för tjänsten/varan du ska ha, ALLT annat kostar extra. I andra fallet betalar du (dyrt) för tjänsten/varan du vill ha, och bra service och mycket lull-lill ingår "gratis".

Ja, för Rolex = Ryan Air. Där cementerar du hur verklighetsfrämmande dina argument är.

Det är knappast första gången som någon har fått betala för att korta en länk eller skruva i en skruv. Eller är vi inte överens om att Rolex har ett av världens starkaste varumärken som osar av lyx, och även med en aura kring sig som långt överstiger klockornas kvalitet? Som @Aurum skriver, vi pratar om massproducerade klockor.

EDIT: Förtydligande. Detta trots att vissa får betala för att skruva i en skruv.
 
Ja, för Rolex = Ryan Air. Där cementerar du hur verklighetsfrämmande dina argument är.

Det är knappast första gången som någon har fått betala för att korta en länk eller skruva i en skruv. Eller är vi inte överens om att Rolex har ett av världens starkaste varumärken som osar av lyx, och även med en aura kring sig som långt överstiger klockornas kvalitet? Som @Aurum skriver, vi pratar om massproducerade klockor.

EDIT: Förtydligande. Detta trots att vissa får betala för att skruva i en skruv.

Det var en liknelse.

Vem har betalat för detta goda rykte hos deras varumärke tror du? Ingen har ju betalat för specifikt för detta, så det måste ju betyda att de inte kan lagt ner några pengar på det? Kanske är det så att deras PR betalas genom priset på klockorna, och kanske är det så att samma logik går att applicera på "gratis" service av små petitesser som att skruva i en skruv, i exakt samma syfte - att stärka varumärket. Att bjuda på det, kanske en "gratis" kopp kaffe, eller en "gratis" katalog möjligtvis stärker deras varumärke och därmed kan de sälja än mer och dyrare klockor. Eller så kan de börja ta betalt för allt, låta folk betala för att prova klockor, svara på frågor, för kataloger, om du vill korta länken på klockan du just köpt blir det givetvis 500kr extra etc.
 
Det var en liknelse.

Vem har betalat för detta goda rykte hos deras varumärke tror du? Ingen har ju betalat för specifikt för detta, så det måste ju betyda att de inte kan lagt ner några pengar på det? Kanske är det så att deras PR betalas genom priset på klockorna, och kanske är det så att samma logik går att applicera på "gratis" service av små petitesser som att skruva i en skruv, i exakt samma syfte - att stärka varumärket. Att bjuda på det, kanske en "gratis" kopp kaffe, eller en "gratis" katalog möjligtvis stärker deras varumärke och därmed kan de sälja än mer och dyrare klockor. Eller så kan de börja ta betalt för allt, låta folk betala för att prova klockor, svara på frågor, för kataloger, om du vill korta länken på klockan du just köpt blir det givetvis 500kr extra etc.

Och här slutar diskussionen från min sida. Det är helt omöjligt att bemöta hittepå och totalt osammanhängande resonemang. Lev väl - och gratis :)
 
Det var en liknelse.

Vem har betalat för detta goda rykte hos deras varumärke tror du? Ingen har ju betalat för specifikt för detta, så det måste ju betyda att de inte kan lagt ner några pengar på det? Kanske är det så att deras PR betalas genom priset på klockorna, och kanske är det så att samma logik går att applicera på "gratis" service av små petitesser som att skruva i en skruv, i exakt samma syfte - att stärka varumärket. Att bjuda på det, kanske en "gratis" kopp kaffe, eller en "gratis" katalog möjligtvis stärker deras varumärke och därmed kan de sälja än mer och dyrare klockor. Eller så kan de börja ta betalt för allt, låta folk betala för att prova klockor, svara på frågor, för kataloger, om du vill korta länken på klockan du just köpt blir det givetvis 500kr extra etc.

Fast nu är ju inte en AD Rolex utan ett fristående företag med troligen fler tillverkare i sitt sortiment. Varför skall då just Rolex ha en särställning?
 
@TLåbbman Du är alltså fullt allvarlig med att någon som köpt en klocka från t ex. En ökänd gråhandlare ska kunna knalla in på sin lokala AD, som denne då valt att inte köpa av, och förvänta sig få goodwill servicearbeten?
Det märks TYDLIGT att du inte har en aning om hur klockbranschen fungerar på någon nivån tyvärr.

Så vad är ditt alternativ? Att misstänkliggöra kunden som uppenbarligen äger produkten? Att ta betalt för allting? Om jag har en fråga ska de verkligen svara på den? Jag tar upp deras tid och tid kostar pengar. Jag kanske köpt min rolex hos gråhandlare, eller jag kanske inte ens äger en rolex! Självfallet borde de inte behäfta sig med mig? jag borde kanske inte släppas in i butiken om jag inte kan visa upp ett certifikat först?
 
Bästa är ju att om alla AD följt Rolex hänvisningar slaviskt så är det så att man ALLTID ska ha med sig tillhörande certifikat när man gör alternering av länk, byte av band etc. Så ser man till det så tycker jag att de flesta ADs jag besökt har varit väldigt behjälpliga...
 
Hur orkar du ens fråga vad det kostar?
Kortade länken på sambons omega, tre gånger innan hon var nöjd, Barcelona el corte ingles.
Svaret från säljaren när jag frågade (efter) vad det kostade. "For you sir, my pleasure."

Hur orkar man ta ställning till 250:- när du köpt en Rolex. Känns dum snålt.

Om någon inblandad skulle vara dumsnål skulle jag hävda att det är rolex som är det, som ska kräva 250spänn av mig för att skruva i en skruv på klockan jag köpt av dem för ofantligt mycket högre summor än så.
 
@TLåbbman: Jag och fler andra här förstår var du kommer ifrån. Det är inte orimligt att tro att den här typen av ingrepp borde ingå i Rolex Garanti/Service. Tyvärr är detta inte fallet, AD's är egna verksamheter som säljer många klockmärken och är distanserade verksamhetsmässigt från Rolex. De tjänar pengar på att sälja klockor och utföra tjänster mot betalning, allt annat är ren förlust. I dagens samhälle där majoriteten är väldigt prismedvetna och inte längre villiga att betala extra för att köpa något lokalt så är detta en följd. Kan vidare likna med att det är ju inte så att du kan gå in i vilken sportaffär som helst som säljer Nike-skor om skosnörena gått av till ett par Nike-skor du köpt på sportamore.
Edit: Det ett konstigt inlägg utan rödtråd, hoppas det ändå tillför något...
 
@TLåbbman: Jag och fler andra här förstår var du kommer ifrån. Det är inte orimligt att tro att den här typen av ingrepp borde ingå i Rolex Garanti/Service. Tyvärr är detta inte fallet, AD's är egna verksamheter som säljer många klockmärken och är distanserade verksamhetsmässigt från Rolex. De tjänar pengar på att sälja klockor och utföra tjänster mot betalning, allt annat är ren förlust. I dagens samhälle där majoriteten är väldigt prismedvetna och inte längre villiga att betala extra för att köpa något lokalt så är detta en följd. Kan vidare likna med att det är ju inte så att du kan gå in i vilken sportaffär som helst som säljer Nike-skor om skosnörena gått av till ett par Nike-skor du köpt på sportamore.
Edit: Det ett konstigt inlägg utan rödtråd, hoppas det ändå tillför något...

Ja jag förstår upplägget och det är i huvudsak ingen kritik av AD's, utan mot rolex, varför de inte styr upp detta med sina AD's och givetvis i den utsträckning det då behövs kompenserar för det under premissen att det på det stora hela ger bättre kundupplevelse, starkare varumärke och i slutändan fler sålda klockor (potentiellt än högre premiumpris). Under nuvarande upplägg gör såklart varje AD sin egen "riskbedömning", så det är upp till var och en huruvida han hellre lägger en minut på att rulla tummarna och riskera badwill för vad utkräva vad vissa(jag) ser som överdrivet pris vs. att istället lägga den minuten på att hjälpa någon gratis med risk för att det är "fel" person man hjälper som i regel handlar annanstans hos någon konkurrent. Men rolex konkurrerar ju inte med sig själv, bara andra märken, även om rolex AD's konkurrerar med varandra.
 
Det roliga är att det finns endast en "riktig" Rolexbutik. (I bemärkelsen att den ägs och faciliteteras direkt av Rolex, precis som en flagship boutique.) Denna ligger i Geneve. Alla andra, typ Hyde Park 1 Plaza butiken, som mycket till synes kan verka att vara Rolex egna är inte det, utan har kontrakt med dem att vara en mer specialiserad butik och endast säljer Rolex men ändå har en privat ägare. I denna diskussion så bör denna bli behandlad som en vanlig AD.
 
@TLåbbman: Jag och fler andra här förstår var du kommer ifrån. Det är inte orimligt att tro att den här typen av ingrepp borde ingå i Rolex Garanti/Service. Tyvärr är detta inte fallet, AD's är egna verksamheter som säljer många klockmärken och är distanserade verksamhetsmässigt från Rolex. De tjänar pengar på att sälja klockor och utföra tjänster mot betalning, allt annat är ren förlust. I dagens samhälle där majoriteten är väldigt prismedvetna och inte längre villiga att betala extra för att köpa något lokalt så är detta en följd. Kan vidare likna med att det är ju inte så att du kan gå in i vilken sportaffär som helst som säljer Nike-skor om skosnörena gått av till ett par Nike-skor du köpt på sportamore.
Edit: Det ett konstigt inlägg utan rödtråd, hoppas det ändå tillför något...

Fast det finns ganska många tillverkare som anser att man ska kunna lämna in deras produkter för "garantiärende" hos alla som är auktoriserade återförsäljare.
Skor är väl lite långt ifrån en premiumklocka. Om du köper en ny BMW och du märker att vindrutetorkaren inte sitter fast som den ska när du passerar en märkesverkstad i en annan stad, då skulle i alla fall jag surna till om de ville ha betalt för att skruva fast den. Av den anledningen att jag vet att BMW inte arbetar på det sättet.
 
Fast det finns ganska många tillverkare som anser att man ska kunna lämna in deras produkter för "garantiärende" hos alla som är auktoriserade återförsäljare.
Skor är väl lite långt ifrån en premiumklocka. Om du köper en ny BMW och du märker att vindrutetorkaren inte sitter fast som den ska när du passerar en märkesverkstad i en annan stad, då skulle i alla fall jag surna till om de ville ha betalt för att skruva fast den. Av den anledningen att jag vet att BMW inte arbetar på det sättet.

kul att någon annan är av likartad åsikt och anser att service av dylika småsaker borde vara en del i att köpa en premiumprodukt.

Alla andra verkar tycker jag är fullkomligt galen som förväntar mig att någon ska lägga ner det ofantliga arbetet på att skruva i en hel skruv(!) utan kraftig kompensation när jag bara köpt en klocka för ett antal månadslöner.
 
Tillbaka
Topp