Jag tror att knäckfrågan här är om gott renommé = gratis småjobb. I min bok är så inte fallet...det finns långt viktigare saker än då.
Det är lite märkligt att folk verkar bli förnärmade när man får besked om att tex korta en länk kostar pengar och att man då minsann ska ta sina framtida affärer någon annanstans, (som i 85% av fallen ändå skulle bli till en gråhandlare). Hur många tror ni kommer in och har småjobb de vill ha utförda under en arbetsdag? Om alla tänkte lite längre än till den egna nästippen, att fem minuters jobb inte är fem minuters jobb, utan kanske någon timme om man slår ihop allt så borde det vara mer lättförståeligt att det inte per automatik kan vara gratis.
Jag vill betala för mig när jag går in i en butik och ber om något, och av flera orsaker.
Till att börja med, och det är nog det viktigaste, är att jag vill känna mig fri att återkomma till butiken när helst jag vill utan att känna mig som en snyltare.
Det är ganska ofattbart hur många på forumet som förvånar sig att det ska vara gratis, speciellt med tanke på att det är ett kostsamt intresse. Snålt vill jag till och med kalla det, och det har . Att ens ägna en tanke på att handlaren betalar hutlösa hyror för den fina lokalen, har ett lagervärde för fantasisummor och sen kostnader för personal och en himmelsk mängd skatter och avgifter verkar vara helt främmande. Hur många andra branscher har principen att små jobb är gratis, med baktanken att man eventuellt kan dra in mer pengar på en högst hypotetisk affär längre fram i tiden.
Sem argumentet som Alltid dyker upp, att "...jag gick in till bla bla bla, och det var minsann gratis", är ju totalt ointressant. Jag gissar att ingen här inne strävar efter en ekonomi som bygger på utbyte av tjänster och därför faller argumentet platt.
Jäklar vad sur jag låter nu märker jag...så är inte fallet men den återkommande gratisdiskussionen irriterar mig