• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

Jag vet själv när jag jobbade i en telefonbutik och det kom in "kunder" som ville ha hjälp med deras produkter trots att de inte var köpta av varken mig eller i vår butik. Jag jobbade på 100% provisionsbaserad lön så jag sa oftast nej då den tiden kostar mig pengar och vi kunde inte heller ta betalt för det.
Det är lite tråkigt att betala 250kr men jag förstår samtidigt butiken/säljaren.

inte jämförbart eftersom detta var en rolex AD, inte bara vilken generisk butik som helst.

Förväntas du jobba gratis i ditt arbete?

Ja, jag jobbar gratis så gott som dagligen. Obetald övertid kallas det. Skulle aldrig falla mig in att inte lägga några minuter på att svara på ett mail eller ta ett samtal även på semester/helg om det behövs, och vi som företag skulle inte ta mer betalt för det och jag som anställd får inte mer betalt för det.

Sedan anser ju jag att detta borde ingå i rollen som AD, sedan är det ju upp till AD och Rolex att lösa det kontraktuellt, som mellan mig och min arbetsgivare.

Senast ändrad:
Rolex skiter fullständigt i det.
@David skriver precis som det är.

Förväntar man sig att en bilmekaniker kan dra åt bultarna på alla hjul gratis för att bilen är en månad gammal?

Ja? Köper jag en ny Bentley, märker att en hjulbult är lös och stannar vid närmsta Bentleybutik för att be dem dra åt en bult med ett fälgkors, så hade jag tyckt att de kunnat göra det pro bono helt klart.

Säljs nya Bentley genom andra kanaler än Bentley själva dock?

Vad spelar det för roll? Jag har på något vis köpt en bentley/rolex, deras produkt, om så i andra hand eller vad som helst. En sådan liten tjänst torde följa med produkten om man säger så, just för att Bentley/Rolex som företag vill ha gott servicerykte hos de som köper deras produkter då detta rimligen ger trogna kunder. En god andrahandsmarknad är ju även det något de tjänar på.

Lyxprodukter handlar i min mening extremt mycket om helhetsupplevelse och varumärkesbyggande. Hos mig har Rolex som företag ett sämre rykte p.g.a händelsen. Jag skyller inte på den enskilde AD'n, utan snarare på att Rolex inte har som policy och gjort klart för sina AD'n att detta är sådant som ingår som rolexkund.

Vad spelar det för roll? Jag har på något vis köpt en bentley/rolex, deras produkt, om så i andra hand eller vad som helst. En sådan liten tjänst torde följa med produkten om man säger så, just för att Bentley/Rolex som företag vill ha gott servicerykte hos de som köper deras produkter då detta rimligen ger trogna kunder. En god andrahandsmarknad är ju även det något de tjänar på.

Lyxprodukter handlar i min mening extremt mycket om helhetsupplevelse och varumärkesbyggande. Hos mig har Rolex som företag ett sämre rykte p.g.a händelsen. Jag skyller inte på den enskilde AD'n, utan snarare på att Rolex inte har som policy och gjort klart för sina AD'n att detta är sådant som ingår som rolexkund.
Det spelar stor roll eftersom det är olika AD's som är olika företag som säljer samma produkt. Tänk om kunden endast handlar hos den andra lite mer shady AD'n någon annanstans för att denne drar ned byxorna mer på priset?
Vi vet till exempel att vissa andra butiker släpper för stora (egentligen över huvud taget) rabatter på produkter under säsong. Man ska inte sälja dessa cykelmärken för något annat än listpris under säsong, till någon kund, typ någonsin.
Varför skulle vi vilja hjälpa en kund som uppenbarligen endast går på det billigaste priset när han väljer sin affär? Han kommer ändå aldrig bli kund hos oss eftersom hasses cykellada i väsby alltid ger honom ett bättre pris, men kanske har värdelös service.
Hela relationen med en AD handlar om ett givande och ett tagande, och kunden har bannemig aldrig rätt.
Så det jag läser ur det du skriver är alltså för att en AD inte ville dra åt en skruv så kommer du aldrig köpa en ny Rolex?

Det spelar stor roll eftersom det är olika AD's som är olika företag som säljer samma produkt. Tänk om kunden endast handlar hos den andra lite mer shady AD'n någon annanstans för att denne drar ned byxorna mer på priset?
Vi vet till exempel att vissa andra butiker släpper för stora (egentligen över huvud taget) rabatter på produkter under säsong. Man ska inte sälja dessa cykelmärken för något annat än listpris under säsong, till någon kund, typ någonsin.
Varför skulle vi vilja hjälpa en kund som uppenbarligen endast går på det billigaste priset när han väljer sin affär? Han kommer ändå aldrig bli kund hos oss eftersom hasses cykellada i väsby alltid ger honom ett bättre pris, men kanske har värdelös service.
Hela relationen med en AD handlar om ett givande och ett tagande, och kunden har bannemig aldrig rätt.
Så det jag läser ur det du skriver är alltså för att en AD inte ville dra åt en skruv så kommer du aldrig köpa en ny Rolex?

Men Rolex som företag har intresse av att upprätthålla gott rykte och starkt varumärke. Därav borde detta utkrävas av de som är vill vara AD'n. Hur man sedan löser det kontraktuellt mellan Rolex och AD's för att göra detta möjligt med eventuell problematik som du beskriver, är en annan femma.

Nä jag har aldrig påstått att jag aldrig kommer köpa en rolex igen bara för att de inte drog åt en skruv, men jag kan säga att min idealistiska syn på rolex som varumärke där man både i sin produkt, i sina butiker och i sin service strävade efter full perfektion blev något naggat i kanten. Det är lite som att om man flyger Ryan air, så blir man inte förvånad över att man måste betala extra för käket. Men flyger man first class med cathay airways så skulle jag bli häpen om maten inte ingick.

Men Rolex som företag har intresse av att upprätthålla gott rykte och starkt varumärke. Därav borde detta utkrävas av de som är vill vara AD'n. Hur man sedan löser det kontraktuellt mellan Rolex och AD's för att göra detta möjligt med eventuell problematik som du beskriver, är en annan femma.

Nä jag har aldrig påstått att jag aldrig kommer köpa en rolex igen bara för att de inte drog åt en skruv, men jag kan säga att min idealistiska syn på rolex som varumärke där man både i sin produkt, i sina butiker och i sin service strävade efter full perfektion blev något naggat i kanten.
I sådana fall borde Rolex i första fall se till att INGEN någonsin släpper rabatt på någon klocka. Då skulle det gå att forcera sådana där saker. Nu när det är en fri marknad så måste varje AD få välja vad de vill tjäna pengar på.

I sådana fall borde Rolex i första fall se till att INGEN någonsin släpper rabatt på någon klocka. Då skulle det gå att forcera sådana där saker. Nu när det är en fri marknad så måste varje AD få välja vad de vill tjäna pengar på.

Ja eller så tar Rolex bara den kostnaden för att skruva i en skruv med vetskapen att i det enskilda fallet kanske det är en förlustaffär som man får ta, men på det stora hela så tjänar man på att ha ett fläckfritt rykte. AD's borde inte få göra hur som helst anser jag utan torde följa Rolex policys. Sedan vill jag hävda att det alltsom oftast inte är några kostnader alls med såpass små arbeten som att skruva i en skruv, så det hade knappast get någon större effekt på Rolex resultaträkning. Hade jag varit VD på rolex så hade fan våra butiker skruvat i en skruv gratis om du så kommit in med en omegaklocka.

Leverantörer kan inte bruttoprissätta i Sverige, det är olagligt. De får i så fall reglera rabattsatsen så prisdumpning inte är möjligt. Jag förstår på ett ungefär vad han menar då vi leverantörer ibland vill att återförsäljare sköter sig snyggt för att bibehålla varumärkets position. Ska återförsäljarna vara för besvärliga får de byta leverantör eller tillverka egna produkter. ;) Det är inte en enkelriktad gata och återförsäljarna har inte heller alltid rätt.

Senast ändrad:
Ja eller så tar Rolex bara den kostnaden för att skruva i en skruv med vetskapen att i det enskilda fallet kanske det är en förlustaffär som man får ta, men på det stora hela så tjänar man på att ha ett fläckfritt rykte. AD's borde inte få göra hur som helst anser jag utan torde följa Rolex policys. Sedan vill jag hävda att det alltsom oftast inte är några kostnader alls med såpass små arbeten som att skruva i en skruv, så det hade knappast get någon större effekt på Rolex resultaträkning. Hade jag varit VD på rolex så hade fan våra butiker skruvat i en skruv gratis om du så kommit in med en omegaklocka.

Det är tur att rätt man är på rätt plats då ;)

Det är tur att rätt man är på rätt plats då ;)

Det "kostar" dem lika mycket att skruva i en skruv som det "kostar" dem att svara på mina frågor. Det kostar inte mer för att de rör på handleden när de skruvar i en skruv än när de rör på läpparna för att prata med mig. Varför tar de inte betalt för det? Jag upptar uppenbarligen deras tid, som kostar pengar.

En annan AD jag var på fick jag en hel rolexkatalog gratis, kostade dem sannolikt mer än den tid det tar att skriva i en skruv. Poängen är att detta ska ingå i nypriset om man säger så. Precis som andra kostnader som rolex har för varumärkesbyggande som PR, sponsring osv.

Det "kostar" dem lika mycket att skruva i en skruv som det "kostar" dem att svara på mina frågor. Det kostar inte mer för att de rör på handleden när de skruvar i en skruv än när de rör på läpparna för att prata med mig. Varför tar de inte betalt för det? Jag upptar uppenbarligen deras tid, som kostar pengar.

En annan AD jag var på fick jag en hel rolexkatalog gratis, kostade dem sannolikt mer än den tid det tar att skriva i en skruv. Poängen är att detta ska ingå i nypriset om man säger så. Precis som andra kostnader som rolex har för varumärkesbyggande som PR, sponsring osv.

Jag tycker att allt borde vara gratis...alltid!

Du måste väl ändå skilja på AD och Rolex?

Inget är som sagt gratis, utan de tar ut det i priset på sina produkter. PR är inte gratis, rolexkatalogen är inte gratis, att svara på frågor är inte gratis etc. Det beror på vilken strategi man har som företag och hur man vill bygga sitt varumärke.

Du får maila Rolex och tipsa då de ju uppenbarligen har en katastrofal affärsmodell...

Du får maila Rolex och tipsa då de ju uppenbarligen har en katastrofal affärsmodell...

Ja, enligt din affärsmodell skulle man ju få betala bara man satte sin fot innanför tröskeln då eftersom allt kostar pengar. Vad som enligt mig borde vara rimligt är att all enklare småfix borde ingå i priset då detta skulle höja kundupplevelsen och deras rykte. Att kräva 250 spänn för att skruva i en skruv är dumsnålt ur rolex perspektiv. Ett sätt är som Ryan air, att ta extra kostander för ALLT. Eller så gör man som i första klass, att allting är inkluderat till ett dyrare grundpris. Det senare är enligt mig förknippat med lyxigare varumärken och god service vilket jag antar att rolex vill vara. Precis som att jag blev lack att de krävde 250 spänn för att skruva i en skruv hade jag blivit lack om jag hade fått betala för vinet i första klass.

Nä, rolex har ansvaret för kundupplevelsen. AD'n är rolex front end och om de är måna om sitt rykte borde de utkräva den kundupplevelse de vill ha från sina AD's. Hur du blir bemött där färgar kundernas åsikt om Rolex, därav är det relevant för rolex.

Kan bli lite dyrt för AD:s förutom att de ofta är AD för fler märken där man också då måste specificera serviceåtaganden.

Senast ändrad:
Som sagt, att skruva i en skruv kostar inte mer än att prata med mig. Att röra på handleden kostar inte mer än att röra på läpparna. Det handlar bara om tiden jag upptar. I den mån det kostar extra borde detta då lösas mellan Rolex och AD'n i syfte att rolex ska bygga sitt varumärke.
Märks du inte förstår marknaden och hur saker och ting fungerar. Sedan är det inte orimligt att någon tillverkare skulle kunna försöka sig på det du vill men att ta dessa saker för givet är galet. Det är massproducerade ur du pratar om.

Märks du inte förstår marknaden och hur saker och ting fungerar. Sedan är det inte orimligt att någon tillverkare skulle kunna försöka sig på det du vill men att ta dessa saker för givet är galet. Det är massproducerade ur du pratar om.

Märks att du inte förstår varumärkesbyggande och vikten av att bygga kundrelationer, i synnerhet gällande lyxkonsumtion. Förklara gärna mer om "marknaden och hur saker och ting fungerar" vilket gör att de inte kan lägga en minut på att skruva i en skruv, men de kan lägga en minut på att svara på mina frågor, ge mig en katalog etc?

Leverantörer kan inte bruttoprissätta i Sverige, det är olagligt. De får i så fall reglera rabattsatsen så prisdumpning inte är möjligt. Jag förstår på ett ungefär vad han menar då vi leverantörer ibland vill att återförsäljare sköter sig snyggt för att bibehålla varumärkets position. Ska återförsäljarna vara för besvärliga får de byta leverantör eller tillverka egna produkter. ;) Det är inte en enkelriktad gata och återförsäljarna har inte heller alltid rätt.
Det brukar gå alldeles utmärkt att som lite större aktör på marknaden få leverantörer att klämma åt pungen på sådana som inte sköter sig vad gäller prissättning. Till exempel halvera kreditutrymmen och dylikt. Leverantörerna vill ju som sagt gärna behålla sin position, så det går ganska enkelt att göra på ett "snyggt" sätt. ;)

Märks att du inte förstår varumärkesbyggande och vikten av att bygga kundrelationer, i synnerhet gällande lyxkonsumtion. Förklara gärna mer om "marknaden och hur saker och ting fungerar" vilket gör att de inte kan lägga en minut på att skruva i en skruv, men de kan lägga en minut på att svara på mina frågor, ge mig en katalog etc?

Glöm inte att maila Rolex nu bara...

Jag har redan givit min syn på saken tidigare i tråden. Häpnas mest över hur verklighetsfrämmande dina argument är, vilket gör det svårt att ha en relevant diskussion om ämnet.
Ja det är synd att god service och dedikerat kundfokus ska vara verklighetsfrämmande, men detta är tyvärr verkligheten, inte minst i sverige. Jag antar att du aldrig i ditt liv lagt 1 minut utanför din ordinarie arbetstid i ditt jobb på saker du inte tvingats till? Jag själv satt och skrev ett mail åt en kund igår kväll kl 8, vilket jag absolut inte alls hade behövt eller var tvingad till. Fick inget extra betalt alls av min arbetsgivare för det och krävde ingen extra betalning från kunden.

Ja det är synd att god service och dedikerat kundfokus ska vara verklighetsfrämmande, men detta är tyvärr verkligheten, inte minst i sverige. Jag antar att du aldrig i ditt liv lagt 1 minut utanför din ordinarie arbetstid i ditt jobb på saker du inte tvingats till? Jag själv satt och skrev ett mail åt en kund igår kväll kl 8, vilket jag absolut inte alls hade behövt eller var tvingad till. Fick inget extra betalt alls av min arbetsgivare för det och krävde ingen extra betalning från kunden.
Inte utan att få betalt för det, nej. Eller jo, till typ två stamkunder.
Detta är inte pga förakt för kunder, utan för att min arbetsgivare är lite av en snippa.
Kundfokus och god service betyder fortfarande inte att arbeta gratis.

Tillbaka
Topp