• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

40 årspresent till min man - Rolex dykarklocka?

”Friska unga pojkar” köper inte sportstål-rollar. Och om de gör det har de likt vissa tidigare nämnt köpt något de inte har råd att äga. Sportrolle köps av etablerade människor, oftast i åldern 35+. Rolex tidigare nisch som bra bruksur för folk att köpa och slita på över hela livet lämnade de för länge sedan.
Tycker inte det stämmer alls ser dagligen dussintals Rolex som sitter på handleden på människor under 35, bor dock i sthlm så det kanske skiljer sig i resten av landet.

Tycker inte det stämmer alls ser dagligen dussintals Rolex som sitter på handleden på människor under 35, bor dock i sthlm så det kanske skiljer sig i resten av landet.
Även jag bor i Stockholm och ser dem mest på folk 40+. Men det kan ju vara svårt att värdera ålder ibland. Gjorde en poll om just detta så vi kan ta det där!

Senast ändrad:
Stockholm citys ”finanskvarter” är nog inte helt representativt för Sverige i sin helhet. :oldman:
Självklart, men det är inte direkt så majoriteten av dessa sitter på kostymklädda människor. Ser dem på allt från butikspersonal till servitörer på restauranger.

Edit: pratade om Stockholm som helhet för mig finns det mer än tre gator i staden men de kanske bara är dem som räknas till Stockholm:bag:

Senast ändrad:
Tack för de bilderna! Den var riktigt fin!
Känns som de flesta röstar för Explorern, så jag får kika på den!
Så en ny Datejust kostar 200’ och en ny Sub kostar 70’? Hur kommer det sig att DJ är så mkt dyrare?
Ja, förlåt, det skulle stå Daydate. Och anledningen är att den modellen bara görs i ädelmetaller. ^^

Ja, nyckelordet är GJORDES. Det görs bara Daydate i ädla metaller, där den billigaste är i gult guld och listar 280k sek. ^^
Den billigaste är i gult guld på läder -118138 och listar 197k. En vanlig 118238 med länk och utan krusiduller listar 265,5k. (Edit: på oysterlänk).

Ännu billigare är 118208, 264,5k.

Senast ändrad:
Den billigaste är i gult guld på läder -118138 och listar 197k. En vanlig 118238 med länk och utan krusiduller listar 265,5k. (Edit: på oysterlänk).

Ännu billigare är 118208, 264,5k.
Ok, tack för rättelserna. Men jag råkar veta vilken klocka det var, det är en 36mm med presidentlänk, utan diamanter el liknande, med vanlig stickdial ^^
En mycket vacker klocka! Inget jag själv skulle ha tackat nej till! ;) ^^ :rolex:

Min fru säger att hon ska köpa en klocka till mig när jag fyller 50 om några år. När hon frågar vad jag vill ha så säger jag alltid att jag vill ha den klocka som hon har lagt tid och tanke bakom att skaffa!
Trådskaparen har ju redan börjat bra med att ställa frågan i Sveriges största forum. Lägg ytterligare lite tid och hitta den klocka du tror att han skulle gilla.
En årsklocka är ju alltid roligt men kanske svårt att hitta något vettigt från slutet av 70-talet så köp en ny, är mitt enkla råd. Till en så pass märkvärdig händelse som till en 40-årsdag så ska det vara nytt(om man inte har väldigt bra koll)
Han kanske är som jag som har funderat på vad som kommer att ligga i paketet på den stora dagen? Då är risken stor att han tänker Rolex. Tänk om det ligger en Panerai i paketet i stället? :rolleyes:
Om några år när han ägnar all tid till att läsa igenom Paneraitråden och byter band lika ofta som kalsonger så kommer han att vara dig evigt tacksam. Du kommer iofs inte vara lika lycklig :D

Ok, tack för rättelserna. Men jag råkar veta vilken klocka det var, det är en 36mm med presidentlänk, utan diamanter el liknande, med vanlig stickdial ^^
En mycket vacker klocka! Inget jag själv skulle ha tackat nej till! ;) ^^ :rolex:
Stämmer att en vanlig med Plänk kostar 280. Men den är inte billigast.

Alltid funderat på varför Daydate alltid är så snuskigt dyra... nu vet jag varför. :)
Fast de är inte så dyra, egentligen.
Mer bearbetat guld (örhängen etc) kostar runt 1000 kr/g. En DD väger typ 125g i guld, har jag för mig -> 125K bara för guldet.
Sedan allt det som kostar på en "vanlig" Rolex -urverk, utveckling, investeringar, varumärket - (för stålet kostar ju inte ett skit i sammanhanget), typ 60 för DJ?
80K kvar, åssä 10% prut (?), alltså blir det 55K kvar.
Hm. Rätt dyrt för ingenting, jag tar tillbaka.
De är dyra.

Fast de är inte så dyra, egentligen.
Mer bearbetat guld (örhängen etc) kostar runt 1000 kr/g. En DD väger typ 125g i guld, har jag för mig -> 125K bara för guldet.
Sedan allt det som kostar på en "vanlig" Rolex -urverk, utveckling, investeringar, varumärket - (för stålet kostar ju inte ett skit i sammanhanget), typ 60 för DJ?
80K kvar, åssä 10% prut (?), alltså blir det 55K kvar.
Hm. Rätt dyrt för ingenting, jag tar tillbaka.
De är dyra.
Haha, allt är ju relativt antar jag. Hur man än vrider och vänder på det är det iaf för dyrt för mig. Tyvärr. :)

Menar du att det är så i Sverige? För några år sedan hade jag förmånen att åka 1-klass tåg genom Frankrike. Min uppfattning där var att de unga bar sportrolex. När de mognat till och fyllt 35 år blev det mer vanligt med ädlare dressur. Kanske är Rolex sportur för en 35-årig svensk ett tecken på åldersnoja?
Finns ju alltid undantag både i Sverige och övriga världen där föräldrar pyntar en klocka till kidsen utan minsta påverkan på ekonomin i övrigt. Att särskilt många "svensson ungdomar" rockar Sub ser jag som tämligen otroligt från vad jag sett.

Finns ju alltid undantag både i Sverige och övriga världen där föräldrar pyntar en klocka till kidsen utan minsta påverkan på ekonomin i övrigt. Att särskilt många "svensson ungdomar" rockar Sub ser jag som tämligen otroligt från vad jag sett.
Det är troligen skillnad i intresse för en sportrolex mellan ungdomar i en raggarbil i Värmland och de vuxna barnen på Stureplan. De som vill stå på livets scen och bli beundrade söker mer efter attribut som stärker den rollen, än den som t ex låter publiken lyssna på musiken framför att se artisten som skapar på scenen. Det är skillnad i hur vi ser på stil, klass och personlig värdighet mellan kulturer. Den franska kulturen har närmare till en sportrolle för ungdomar än den svenska.

222 svar! Har du blivit nå klokare @FruUR :D
Hahaha ja herregud jag som hoppades på ett svar! Jo men det måste jag ändå säga att jag har, lärt mig mycket nytt och kommer kika på en Explorer som jag inte tidigare hade tänkt på. Sedan gick diskussionerna iväg på lite olika vägar nu om vad som passar till vad och vad som är rätt eller fel.. men det har vart väldigt intressant läsning! Så kul att många är så engagerade!

Är det någon av er som vet om man kan lägga en bevakning här i forumet om en Sub, Explorer eller en Yacht Master kommer upp till försäljning? Jag tycker sökfunktionen i köp och sälj fingerar sådär...

Hahaha ja herregud jag som hoppades på ett svar! Jo men det måste jag ändå säga att jag har, lärt mig mycket nytt och kommer kika på en Explorer som jag inte tidigare hade tänkt på. Sedan gick diskussionerna iväg på lite olika vägar nu om vad som passar till vad och vad som är rätt eller fel.. men det har vart väldigt intressant läsning! Så kul att många är så engagerade!
Min fru fick en ny klocka förra veckan. Jag fintade med att jag fått den i byte och att den skulle säljas vidare. Så hon fick bara låna den några dagar. Sen när jag märkte att hon gillade den så tog jag tillbaka den, för att sedan ge den senare.
Ni skulle ju kunna strosa in i någon butik och prova lite för ”skojs” skull. För det handlar ju om en del pengar. Och kan säga att om jag fått en Explorer så hade den tyvärr blivit liggandes :(

Lycka till med presenten. Sub on!

Tillbaka
Topp