• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

40 årspresent till min man - Rolex dykarklocka?

Jag valde inte enbart mellan dessa, utan flera stycken andra i upp till prisklassen 114060. Jag tycker de olika modellerna är olika bra men just nu känns subben som ett avvägt och roligare alternativ än de andra. Inget konstigt om man tycker Rolex är lite tråkigt men bra klockor är det. Har ägt dj 16030, dj 116200 och har nu tillsammans med min 114060 en vintage ref. 6422.
Alright, Jag tror jag förstår vad du menar. Rolex är ett återhållsamt val (även om det finns modeller med skruvade utföranden) och därför funkar Rolex bra som present eller som enda klocka. Själv tycker jag inte Rolex generellt är ett tråkigt märke, möjligtvis ett förutsägbart val för klocknovis men inte dåligt för det.

Alright, Jag tror jag förstår vad du menar. Rolex är ett återhållsamt val (även om det finns modeller med skruvade utföranden) och därför funkar Rolex bra som present eller som enda klocka. Själv tycker jag inte Rolex generellt är ett tråkigt märke, möjligtvis ett förutsägbart val för klocknovis men inte dåligt för det.
Precis, Rolex är tidlöst och vissa modeller är inte särskilt spännande och som du skriver till present eller som enda klocka är det ett safe kort.

Är det Aurum och Vaniljglass på bilderna, vem är den tredje? Då bär de säkert inte sub utan ngt dressigare.

Det är faktiskt jag i de gröna byxorna och det är kanske inte det till 100% rätta valet men jag har matchat byxorna med hulken för att försöka plocka några stilpoäng... men såhär i efterhand ser jag att det inte riktigt flyger så passar även på att be om ursäkt till alla "äkta" entusiaster :)

Senast ändrad:
Vad är Rob e? Är dock endast intresserad av en Rolex, men den var fin den där Tudor...
Fast Robs personal är riktigt ohyffsade. Prova hellre att gå till Nymans eller krons. Om inte Explorern finns där kan du väl gå till rob.

Men om då läser lite grann i trådarna här så ser du att det var någon som hade gått och frågat om de kunde få nåt gjort åt priset på en Datejust (300 000kr), och handlaren hade svarat att han KANSKE kunde ordna fem procent. Mer var omöjligt om de själva skulle gå med vinst.
De gick till Nymans/Krons och fick 20% ist. Och jag håller med. Jag har absolut bäst erfarenhet av Krons av alla Stockholms ADs.
Men många är av omvänd åsikt, hur de nu kan vara det, vill man inte få bra prutprocent? ^^

Hur som helst så tror jag inte det är något dåligt beslut att välja en Explorer före en Submariner, inte då han ofta klär sig i skjorta och dessutom fyller 40.

Att bryta mot dessa "stilregler" är inte ovanligt, och inte alltid fel heller, men jag har lättare att se en 20åring med en sub och skjorta drickandes rosé på box i parken, än jag har för att se en medelålders man med klädsel och (hyggligt dyr) klocka som inte alls hör ihop, då känns det bara som att han har valt den dyraste klockan han äger, till de finaste skorna, den senaste kostymen osv, oavsett om det är snyggt TILLSAMMANS eller inte. Fint + Fint blir inte alltid superfint. ^^

Men oavsett så är det DU som känner din man bäst, inte vi. Jag tror att du har större chans att köpa rätt, än vi har att gissa, men baserat på det jag kan tänka mig fram till, så är Explorern det bättre valet. ^^

Någon som äger båda (eller någon av dem) kan väl dra på sig en skjorta och slänga upp ett par handledsskott? Det skulle nog hjälpa fruUR en hel del.. ^^

82662CFA-4DD1-4A1B-BF14-C7BEEFBBE839.jpeg

Här har vi en modern Rolex Submariner utan datum (114060). Modellen som säger ”Kolla på mig, jag har en Rolex och jag är totalt oinsatt vad gäller klockor. Men jag har råd med en Rolex, kolla!”

Jag har ägt en 114060, sålde den samma dag som jag fick hem den eftersom det är väldens tråkigaste och mest opersonliga klocka. Att dessutom bära den till ALLT är det värsta man kan göra. Det signalerar nämligen att man bara har råd med en dyr klocka, att man därför köpte den mest välkända Rolexen och att man därför bär den till allt oavsett om det passar stilmässigt eller inte. NEJ, en modern Rolex-Sub passar inte till allt oavsett vad folk säger!

Eftersom du har en 36mm DJ själv (som faktiskt passar till i princip allt) så gissar jag att han skulle tycka det valet är ett tokigt val, det blir ju dessutom som att familjen har samma sorts kläder på sig på campingen.

Sikta därför på en Explorer. 36mm om han är återhållsam och stilig samt någorlunda smal, 39mm om han är ”big boned” och har större handleder. Passar den till allt? Njäää, men till det mesta och har han inte kostym på sig på jobbet så kommer han kunna ha den i princip jämt. Den signalerar dessutom inte att han köpte världens mest kända klockmodell just för att alla känner till den och vet att den är dyr.
Väldigt bra skrivet! :)

Lol, subben är tydligen en vattendelare här. Jag tycker att man ska strunta i vad folk på Stureplan eller vad mäklare bär; sneglar man på subben för att man tycker den är en snygg klassiker från Rolex som i princip sett likadan ut sedan tidernas begynnelse är det ju rätt att köpa den även om den råkar vara omåttligt poppis, även bland nyrika eller folk som vill flasha som enbart bär den som någon löjlig statement. Hur töntig eller flashig du upplevs beror helt på hur du bär klockan. En del bär en dyrare klocka nästan ovanpå manschetten och då spelar det ingen roll om det är en DJ, Explorer eller sub eller nåt annat. Det blir töntigt oavsett. Bär du en klocka med finess däremot...

En 36mm Explorer funkar till det mesta och är en bra storlek som är smidig att ha på armen oxå, ref 14270, safirglas o går utmärkt att bada med!
3945524B-33A4-49FF-9AE2-8A486C684EE7.jpeg
0FD1F7F2-9BF2-4853-90E4-0E1B8B46E647.jpeg
DF2EDBE4-E3D2-4E74-9617-CC4AC78C5A91.jpeg
Tack för de bilderna! Den var riktigt fin!
Känns som de flesta röstar för Explorern, så jag får kika på den!
Så en ny Datejust kostar 200’ och en ny Sub kostar 70’? Hur kommer det sig att DJ är så mkt dyrare?

Jaha jag tyckte ngn skrev 200’ men tack då vet jag! Men det är väl som en bil med massvis med tillval osv man kan välja till!
Ja, Datejust har störst variation av alla Rolexmodeller. Det är det som gör den till en bra present och enda klocka - det finns massvis med tavlor man kan byta till och man kan välja mellan helguld (ca 200k), halvguld (ca 120-140k), samt helstål för runt 60, stål med vitguldsring för ca 70 tavlor med diamantindex, i rodium, med mönster, Jubileearmband, oysterarmband etc.
Men, själv kör jag faktiskt Explorer :)

Jaha jag tyckte ngn skrev 200’ men tack då vet jag! Men det är väl som en bil med massvis med tillval osv man kan välja till!

DJ kan ibland uppfattas som gubbig av en del. Jag tycker det inte. DJ på Oysterlänk ser mer sportig ut än på Jubilee-länk.
Kanske vill du överväga en DJ istället? Finns många fräscha modeller/variationer. Funkar till traditionell kostym eller t-shirt eller till hudkostymen :p
Det enda problemet är väl att det just finns så många modeller att välja mellan.

DJ kan ibland uppfattas som gubbig av en del. Jag tycker det inte. DJ på Oysterlänk ser mer sportig ut än på Jubilee-länk.
Kanske vill du överväga en DJ istället? Finns många fräscha modeller/variationer. Funkar till traditionell kostym eller t-shirt eller till hudkostymen :p
Det enda problemet är väl att det just finns så många modeller att välja mellan.
Nja, jag har själv en DJ på jubilee som jag älskar. Vill nog inte köpa en lik till honom. Vet du hur man tar reda på vilket nummer man har på klockan? står det någonstans på klockan?

Nja, jag har själv en DJ på jubilee som jag älskar. Vill nog inte köpa en lik till honom. Vet du hur man tar reda på vilket nummer man har på klockan? står det någonstans på klockan?
Står antingen på ringen vid 6:an (om det är en 6 siffriga ref) eller så måste du ta bort längden.

Edit: eller var frågan om det är 4, 5 eller 6 siffrig ref?

B70016B1-0B18-41B8-BBA1-0DBF11DD11DD.jpeg
Står antingen på ringen vid 6:an (om det är en 6 siffriga ref) eller så måste du ta bort längden.

Edit: eller var frågan om det är 4, 5 eller 6 siffrig ref?

Jag hittar inget nummer vid 6:an...
måste kanske ta bort länken då för att se? Här kommer en bild på min DJ om någon kan lista ut vad numret är?
Den kom med silver urtavla men jag bytte mot en blå.

Varför skulle man inte bada med en dykare? Förstår om folk är lite mer restriktiva med dressade men dykare är ju skapade för just det ändamålet :eek:
Att folk inte badar med sin submariner kan bero på att de köpt dem utan servicehistorik och att de tänkt sälja den så. Därmed är de inte säkra på att packningarna håller. Det tror jag är mer sannolikt än att den anses för fin för att bada med. Jag kan ha fel, men det är den tolkningen jag gör i luddiga säljannonser.

Senast ändrad:
Att folk inte badar med sin submariner kan bero på att de köpt den utan servicehistorik och att de tänkt sälja den så. Därmed är de inte säkra på att packningarna håller. Det tror jag är mer sannolikt än att den anses för fin för att bada med. Jag kan ha fel, men det är den tolkningen jag gör i luddiga säljannonser.
Det är att folk köper något dom egentligen inte har råd med, ja.

Att folk inte badar med sin submariner kan bero på att de köpt dem utan servicehistorik och att de tänkt sälja den så. Därmed är de inte säkra på att packningarna håller. Det tror jag är mer sannolikt än att den anses för fin för att bada med. Jag kan ha fel, men det är den tolkningen jag gör i luddiga säljannonser.
Fast asså, vänta nu. För gemene man är en Submariner ett rent lyxur. Stekigt, används till kostym och finare tillställningar. Prisbilden är ju också satt därefter. Jag vågar lova att vår inställning till den som en mellanmjölksbeater är den aparta utslaget över samtliga konsumenter. Vi är dessutom medskyldiga till den här utvecklingen då vi är med om att blåsa upp begagnatpriser på individer utan repor och dings. 70 kex är mycket stålars för i stort sätt alla, speciellt för lite stål och pläterad mässing, är det då så konstigt att folk behandlar den som om det var något mer än ett bruksur i stål?

Fast asså, vänta nu. För gemene man är en Submariner ett rent lyxur. Stekigt, används till kostym och finare tillställningar. Prisbilden är ju också satt därefter. Jag vågar lova att vår inställning till den som en mellanmjölksbeater är den aparta utslaget över samtliga konsumenter. Vi är dessutom medskyldiga till den här utvecklingen då vi är med om att blåsa upp begagnatpriser på individer utan repor och dings. 70 kex är mycket stålars för i stort sätt alla, speciellt för lite stål och pläterad mässing, är det då så konstigt att folk behandlar den som om det var något mer än ett bruksur i stål?
Det är verkligen en sorglig utveckling om det är som du säger, även om det i mina öron mer låter som finniga pojkar i sin första ljusbeige linnekostym på skolavslutningen i 9:an. Du tänker på alldeles nya klockor, jag på de som är några år gamla. Om en pryl förhindrar friska unga pojkar från att bada och ha kul, blir jag orolig för hur de kommer att utvecklas.

Det är verkligen en sorglig utveckling om det är som du säger, även om det i mina öron mer låter som finniga pojkar i sin första ljusbeige linnekostym på skolavslutningen i 9:an. Du tänker på alldeles nya klockor, jag på de som är några år gamla. Om en pryl förhindrar friska unga pojkar från att bada och ha kul, blir jag orolig för hur de kommer att utvecklas.
”Friska unga pojkar” köper inte sportstål-rollar. Och om de gör det har de likt vissa tidigare nämnt köpt något de inte har råd att äga. Sportrolle köps av etablerade människor, oftast i åldern 35+. Rolex tidigare nisch som bra bruksur för folk att köpa och slita på över hela livet lämnade de för länge sedan.

”Friska unga pojkar” köper inte sportstål-rollar. Och om de gör det har de likt vissa tidigare nämnt köpt något de inte har råd att äga. Sportrolle köps av etablerade människor, oftast i åldern 35+. Rolex tidigare nisch som bra bruksur för folk att köpa och slita på över hela livet lämnade de för länge sedan.
Menar du att det är så i Sverige? För några år sedan hade jag förmånen att åka 1-klass tåg genom Frankrike. Min uppfattning där var att de unga bar sportrolex. När de mognat till och fyllt 35 år blev det mer vanligt med ädlare dressur. Kanske är Rolex sportur för en 35-årig svensk ett tecken på åldersnoja?

Menar du att det är så i Sverige? För några år sedan hade jag förmånen att åka 1-klass tåg genom Frankrike. Min uppfattning där var att de unga bar sportrolex. När de mognat till och fyllt 35 år blev det mer vanligt med ädlare dressur. Kanske är Rolex sportur för en 35-årig svensk ett tecken på åldersnoja?
Jag vill mena att det är så i Sverige. Om de unga i Frankrikes förstaklasskupéer kan jag desto mindre men i det Sverige jag bor i är Sportrolex lite som sportbil - något man köper när den yngsta ungen flyttat hemifrån och man helt plötsligt sitter på disponibla mängder pengar.

Tillägg: Sverige och till viss del norden är i konsumptionsväg annorlunda än Västeuropa i stort. Vi klär oss till mans i sportkläder och lägger hellre pengar på en riktigt fläskig barnvagn än fina manschettknappar. Man köper inte skräddade överrockar, man köper en Houdini-fleece för 2500:- och kombinerar det med en skaljacka från Arcteryx för 6k. Det här gör att Svenska konfektyrförsäljare har en övervikt mot vad som i resten av Europa klassas som fritidskläder, när sagda försäljare försöker etablera sig på kontinenten har de ofta utmaningar IOM att marknaden är så annorlunda.

TL;DR: Det som i t.ex den anglosaxiska världen klassas som ”sportswear” (udda kavaj i ylle/bomull, pikétröja, chinos) är i Sverige helt ok att arbeta på professionell arbetsplats med. I många fall är det till och med överklätt.

Senast ändrad:
Jag vill mena att det är så i Sverige. Om de unga i Frankrikes förstaklasskupéer kan jag desto mindre men i det Sverige jag bor i är Sportrolex lite som sportbil - något man köper när den yngsta ungen flyttat hemifrån och man helt plötsligt sitter på disponibla mängder pengar.
Det skulle vara intressant att se statistik på om åldern skiljer i olika länder på olika modeller, men nu blev det OT.

Tillbaka
Topp