• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

40 årspresent till min man - Rolex dykarklocka?

URsinne

Audemars
2-Faktor
Utan att vara särskilt strikt eller formell eller anti-Sub är jag är av åsikten att Submariner, eller klockor av den typen, inte passar särskilt väl till kostym. Men jag förstår det finns andra som tycker att den gör det.
 

Abrakadabra

Cartier
Jag har inte på mig kostym särskilt ofta och även om jag hade haft det så hade jag nog struntat i vilket klocka man "ska" ha på sig utan tagit den som jag kände för.

Däremot så slår jag ett slag för Explorern en väldigt bra vardagsklocka som tål det mesta :cigar::)
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
En 36mm Explorer funkar till det mesta och är en bra storlek som är smidig att ha på armen oxå, ref 14270, safirglas o går utmärkt att bada med!
3945524B-33A4-49FF-9AE2-8A486C684EE7.jpeg
0FD1F7F2-9BF2-4853-90E4-0E1B8B46E647.jpeg
DF2EDBE4-E3D2-4E74-9617-CC4AC78C5A91.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att 114060 är en trevlig klocka men det är som många påpekat ett väldigt ospännande val. En Explorer är både mer intressant och funkar till lite mer. Tycker inte heller att man bör haka upp sig alltför mycket på vad som passar till vad heller eller vad folk tycker. För mig finns det en charm i att faktiskt tillåta sig bära ett vardags/bruksur till typ allt, lite som att jag gillar att bära min gamla guldtank från 40-talet till shorts och t-shirt.

Men hade jag varit du hade jag köpt en Explorer till honom. Lite smidigare än den något klossiga 114060n och lite mer mångsidig samtidigt som han kan bära den till de flesta aktiviter. :)
 

PNM

Panerai
Om valet står mellan Sub och Explorer, köp Sub. Bara här som folk är lite som konstnärer och inte vill vara mainstream. Där ute är det (väldigt många) fler som ville ha Sub.

Det är väl därför OP är här? För att få inspel från klockintresserade.

Personligen känns det lika arbiträrt att ge råd avseende detta som om OPs make ska bjudas på vaniljglass eller chokladglass. Vanilj är ”klassiskt” men ”tråkigt”. Man kommer liksom inte längre.

Vilken klocka som passar bäst beror ju helt på OPs makes personlighet. Om det nu bara är ”en ny klocka som måste vara en tillräckligt dyr Rolex med störst statistisk chans att tillfredsställa givet ett tvärsnitt av den svenska befolkningen” ja, då håller jag mer - köp en Submariner.
 

Zingo

Rolex
Det är väl därför OP är här? För att få inspel från klockintresserade.

Personligen känns det lika arbiträrt att ge råd avseende detta som om OPs make ska bjudas på vaniljglass eller chokladglass. Vanilj är ”klassiskt” men ”tråkigt”. Man kommer liksom inte längre.

Vilken klocka som passar bäst beror ju helt på OPs makes personlighet. Om det nu bara är ”en ny klocka som måste vara en tillräckligt dyr Rolex med störst statistisk chans att tillfredsställa givet ett tvärsnitt av den svenska befolkningen” ja, då håller jag mer - köp en Submariner.
Det är det som är poängen. Det den troligen vill ha och inte något som är annorlunda bara för att folk på forumet tycker att de är för kommersiella.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
82662CFA-4DD1-4A1B-BF14-C7BEEFBBE839.jpeg

Här har vi en modern Rolex Submariner utan datum (114060). Modellen som säger ”Kolla på mig, jag har en Rolex och jag är totalt oinsatt vad gäller klockor. Men jag har råd med en Rolex, kolla!”

Jag har ägt en 114060, sålde den samma dag som jag fick hem den eftersom det är väldens tråkigaste och mest opersonliga klocka. Att dessutom bära den till ALLT är det värsta man kan göra. Det signalerar nämligen att man bara har råd med en dyr klocka, att man därför köpte den mest välkända Rolexen och att man därför bär den till allt oavsett om det passar stilmässigt eller inte. NEJ, en modern Rolex-Sub passar inte till allt oavsett vad folk säger!

Eftersom du har en 36mm DJ själv (som faktiskt passar till i princip allt) så gissar jag att han skulle tycka det valet är ett tokigt val, det blir ju dessutom som att familjen har samma sorts kläder på sig på campingen.

Sikta därför på en Explorer. 36mm om han är återhållsam och stilig samt någorlunda smal, 39mm om han är ”big boned” och har större handleder. Passar den till allt? Njäää, men till det mesta och har han inte kostym på sig på jobbet så kommer han kunna ha den i princip jämt. Den signalerar dessutom inte att han köpte världens mest kända klockmodell just för att alla känner till den och vet att den är dyr.

Hårda ord om subben!:sorry::D
Håller med dig om att 114060 är ett tråkigt val i längden men en Explorer som du rekommenderar är för mig ännu tråkigare då det är som en avklädd sub och som dessutom saknar det extra vattenskyddet(lite overkill men ändå) och glidelock. Den är för mig ännu mer stilren men i positiv bemärkelse, precis som suben. En 36mm Explorer har en fin storlek......men länken är nästan bedrövlig......och själv skulle jag bära den så gott som alltid på nato eller läder då bandhornen verkligen tillåter det. Men det är som att göra en redan tråkig modell lite roligare med nya kläder. Suben tycker jag passar ok till kostym men Explorern är nog lite vassare, iaf 36mm-boetten.

Är inne på min andra 114060 och många dagar känns den tråkig men ibland väger fördelarna upp som säger: "perfekta klockan?"
Förvånar mig inte om jag säljer den igen men om jag inte kan behålla/bestämma mig för en annan klocka eller flera klockor med mer experimentell design av motsvarande summa så finns subben alltid där som man kan falla tillbaka på.
 
Senast ändrad:

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har haft subar i +20 år. Haft dem på byggen, På jakt, till kostym och när jag tävlingsskjutit mm. Funkar till allt, kan aldrig vara utan en :)
 

hm201

Omega
Utan att vara särskilt strikt eller formell eller anti-Sub är jag är av åsikten att Submariner, eller klockor av den typen, inte passar särskilt väl till kostym. Men jag förstår det finns andra som tycker att den gör det.

Jag skulle vilja beskriva mig själv som havandes olika stilar med kostym. Det finns den formella, med en tredelad kostym, en kostymskjorta och en slips till representationsmiddagar och galakvällar framför allt. Även om jag ofta har en dykarklocka på mig är jag enig med dig om att det är ett dåligt val. Sedan om man har frack på sig, ja. Du förstår själv.

Sedan finns det det lite mer avslappnade med shorts och kavaj, eller kostym och t-shirt, eller kostym och skjorta men en mer avslappnad sådan. Den klädstilen där fler och fler börjar hitta tillbaka till en Swatch för att bryta mot stilregler på ett modernt sätt - till trots av vad du skrivit tidigare är detta också populärt bland män - om man bortser från några konservativa 75 åringar.

Och jag vet inte vad allt det här snacket om en klocka kommer ifrån. Jag har 12, i olika prisklasser. Den jag oftast använder är min iphone x (eller min DECT från jobbet som är från 30-talet).

Dock skulle jag säga att alla klockor tilltalar olika människor. En sub är fantastisk för den publik som vill ha en stor klocka som skriker rolex och som kanske är lite omogen. Har man inte behov för 300m vattentäthet och vill ha en mer elegant klocka är en Yacht-Master ett fint och lite ovanligare val. En GMT är fantastisk för de som reser mycket eller har behov av flera tidszoner. En Explorer är bra för människor med stil. Det är därför jag vill ha en sub, eller en DSSD, om jag bara hittar en bra en.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hårda ord om subben!:sorry::D
Håller med dig om att 114060 är ett tråkigt val i längden men en Explorer som du rekommenderar är för mig ännu tråkigare då det är som en avklädd sub och som dessutom saknar det extra vattenskyddet(lite overkill men ändå) och glidelock. Den är för mig ännu mer stilren men i positiv bemärkelse, precis som suben. En 36mm Explorer har en fin storlek......men länken är nästan bedrövlig......och själv skulle jag bära den så gott som alltid på nato eller läder då bandhornen verkligen tillåter det. Men det är som att göra en redan tråkig modell lite roligare med nya kläder. Suben tycker jag passar ok till kostym men Explorern är nog lite vassare, iaf 36mm-boetten.

Är inne på min andra 114060 och många dagar känns den tråkig men ibland väger fördelarna upp som säger: "perfekta klockan?"
Förvånar mig inte om jag säljer den igen men om jag inte kan behålla/bestämma mig för en annan klocka eller flera klockor med mer experimentell design av motsvarande summa så finns subben alltid där som man kan falla tillbaka på.
BS. :)
 

PNM

Panerai
Det är det som är poängen. Det den troligen vill ha och inte något som är annorlunda bara för att folk på forumet tycker att de är för kommersiella.

Ja, och min poäng är att om vi svarar på de premisserna så tillför vi inte mycket som klockforum. Jag skulle istället utmana premisserna.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Tror det är vad du tror att du tycker, men i själva fallet så är det andra anledningar till att du föredrar en 114060.
Vadå tror att det är....det du skriver är verkligen BS!. Jag lägger fram min åsikt vad Explorern är för mig jämte subben. Båda är rätt tråkiga modeller i mitt tycke men mitt val föll på 114060 då den för mig är ngt roligare och övrigt som hör till. Men misstro mig inte, en 36mm Explorer är fin men jag skulle bära den så gott som alltid på ett nato eller läder.
 
Senast ändrad:

Xalle

Audemars
2-Faktor
Älskar alla WIS Freudianska åsikter om Rolex det är imponerande och uppenbart att vissa har en despotisk fantasi Phd i Rolex Socialantropologi.

Det är även intressant att så många har en åsikt att det skulle vara "universell sanning" Tycker det är självklart ok att ge råd och ha en åsikt. Men det finns nämligen ingen värre okunskap än när någon börjar tänka att deras personliga WIS evalueringar är en universell sanning...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Sedan finns det det lite mer avslappnade med shorts och kavaj [...]
Intressant. Jag trodde denna "stil" endast fanns i fabrikanternas reklamkampanjer.:wideyed:
Har aldrig lyckats förstå när den är lämplig? Är det varmt och läge för ledig klädsel måste skjorta och byxa vara svalare än ovan nämnda kombination. Och betydligt snyggare.:)
 

hm201

Omega
Intressant. Jag trodde denna "stil" endast fanns i fabrikanternas reklamkampanjer.:wideyed:
Har aldrig lyckats förstå när den är lämplig? Är det varmt och läge för ledig klädsel måste skjorta och byxa vara svalare än ovan nämnda kombination. Och betydligt snyggare.:)

Jag har sett den vid Stureplan om sommaren. Jag förstår det inte riktigt själv, men det verkar vara populärt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vadå tror att det är....det du skriver är verkligen BS!. Jag lägger fram min åsikt vad Explorern är för mig jämte subben. Båda är rätt tråkiga modeller i mitt tycke men mitt val föll på 114060 då den för mig är ngt roligare och övrigt som hör till. Men misstro mig inte, en 36mm Explorer är fin men jag skulle bära den så gott som alltid på ett nato eller läder.
Jag tänker inte lägga mig i 114060 vs Explorer men jag undrar varför du valde mellan dessa två om du tycker att båda är tråkiga?
 
Sedan finns det det lite mer avslappnade med shorts och kavaj
Intressant. Jag trodde denna "stil" endast fanns i fabrikanternas reklamkampanjer.:wideyed:
Har aldrig lyckats förstå när den är lämplig? Är det varmt och läge för ledig klädsel måste skjorta och byxa vara svalare än ovan nämnda kombination. Och betydligt snyggare.:)
Klassiker ju:D
Oklart om de bär Sub.
C36D741F-5875-4A17-B94F-337B212AF445.png

92D8D4B2-BF97-4397-9C98-9B9C14BF9BCA.png
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Hårda ord om subben!:sorry::D
Håller med dig om att 114060 är ett tråkigt val i längden men en Explorer som du rekommenderar är för mig ännu tråkigare då det är som en avklädd sub och som dessutom saknar det extra vattenskyddet(lite overkill men ändå) och glidelock. Den är för mig ännu mer stilren men i positiv bemärkelse, precis som suben. En 36mm Explorer har en fin storlek......men länken är nästan bedrövlig......och själv skulle jag bära den så gott som alltid på nato eller läder då bandhornen verkligen tillåter det. Men det är som att göra en redan tråkig modell lite roligare med nya kläder. Suben tycker jag passar ok till kostym men Explorern är nog lite vassare, iaf 36mm-boetten.

Är inne på min andra 114060 och många dagar känns den tråkig men ibland väger fördelarna upp som säger: "perfekta klockan?"
Förvånar mig inte om jag säljer den igen men om jag inte kan behålla/bestämma mig för en annan klocka eller flera klockor med mer experimentell design av motsvarande summa så finns subben alltid där som man kan falla tillbaka på.
Länken på en vintageklocka är mycket skönare att ha på armen än en stel/stenhård ny länk. Det vet alla som provat.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker att @FruUR borde involvera sin make i detta. Jag har mina personliga preferenser, men viktigast är ju hur bra klockan passar mannen och vad han tycker om den.
Jag tycker dock att nästan alla Rolex modeller är bättre val än Submariner och personligen skulle jag bli överlycklig om min tjej gav mig en 36mm Datejust med vitguldsbezel på Jubilee, blå med romerska siffror. Eller, en oysterquartz 17000 i fint skick från mitt födelseår, 1977.
Ja, vintage. Men vem som helst kan köpa en ny klocka, att hitta rätt vintage kräver fingertoppskänsla. ;)
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Jag tänker inte lägga mig i 114060 vs Explorer men jag undrar varför du valde mellan dessa två om du tycker att båda är tråkiga?
Jag valde inte enbart mellan dessa, utan flera stycken andra i upp till prisklassen 114060. Jag tycker de olika modellerna är olika bra men just nu känns subben som ett avvägt och roligare alternativ än de andra. Inget konstigt om man tycker Rolex är lite tråkigt men bra klockor är det. Har ägt dj 16030, dj 116200 och har nu tillsammans med min 114060 en vintage Oyster Precision ref. 6422.
 
Senast ändrad:
Topp