Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Till skjorta och slips alternativt kostym. Då brukar jag oftast använda en av mina Omega De Ville.Ge gärna ett exempel på när en sub inte skulle passa din klädsel och vad du då skulle bära?
Jo, oftast.Bär inte du svart skjorta?
Om valet står mellan Sub och Explorer, köp Sub. Bara här som folk är lite som konstnärer och inte vill vara mainstream. Där ute är det (väldigt många) fler som ville ha Sub.
Det är det som är poängen. Det den troligen vill ha och inte något som är annorlunda bara för att folk på forumet tycker att de är för kommersiella.Det är väl därför OP är här? För att få inspel från klockintresserade.
Personligen känns det lika arbiträrt att ge råd avseende detta som om OPs make ska bjudas på vaniljglass eller chokladglass. Vanilj är ”klassiskt” men ”tråkigt”. Man kommer liksom inte längre.
Vilken klocka som passar bäst beror ju helt på OPs makes personlighet. Om det nu bara är ”en ny klocka som måste vara en tillräckligt dyr Rolex med störst statistisk chans att tillfredsställa givet ett tvärsnitt av den svenska befolkningen” ja, då håller jag mer - köp en Submariner.
![]()
Här har vi en modern Rolex Submariner utan datum (114060). Modellen som säger ”Kolla på mig, jag har en Rolex och jag är totalt oinsatt vad gäller klockor. Men jag har råd med en Rolex, kolla!”
Jag har ägt en 114060, sålde den samma dag som jag fick hem den eftersom det är väldens tråkigaste och mest opersonliga klocka. Att dessutom bära den till ALLT är det värsta man kan göra. Det signalerar nämligen att man bara har råd med en dyr klocka, att man därför köpte den mest välkända Rolexen och att man därför bär den till allt oavsett om det passar stilmässigt eller inte. NEJ, en modern Rolex-Sub passar inte till allt oavsett vad folk säger!
Eftersom du har en 36mm DJ själv (som faktiskt passar till i princip allt) så gissar jag att han skulle tycka det valet är ett tokigt val, det blir ju dessutom som att familjen har samma sorts kläder på sig på campingen.
Sikta därför på en Explorer. 36mm om han är återhållsam och stilig samt någorlunda smal, 39mm om han är ”big boned” och har större handleder. Passar den till allt? Njäää, men till det mesta och har han inte kostym på sig på jobbet så kommer han kunna ha den i princip jämt. Den signalerar dessutom inte att han köpte världens mest kända klockmodell just för att alla känner till den och vet att den är dyr.
Utan att vara särskilt strikt eller formell eller anti-Sub är jag är av åsikten att Submariner, eller klockor av den typen, inte passar särskilt väl till kostym. Men jag förstår det finns andra som tycker att den gör det.
BS.Hårda ord om subben!
Håller med dig om att 114060 är ett tråkigt val i längden men en Explorer som du rekommenderar är för mig ännu tråkigare då det är som en avklädd sub och som dessutom saknar det extra vattenskyddet(lite overkill men ändå) och glidelock. Den är för mig ännu mer stilren men i positiv bemärkelse, precis som suben. En 36mm Explorer har en fin storlek......men länken är nästan bedrövlig......och själv skulle jag bära den så gott som alltid på nato eller läder då bandhornen verkligen tillåter det. Men det är som att göra en redan tråkig modell lite roligare med nya kläder. Suben tycker jag passar ok till kostym men Explorern är nog lite vassare, iaf 36mm-boetten.
Är inne på min andra 114060 och många dagar känns den tråkig men ibland väger fördelarna upp som säger: "perfekta klockan?"
Förvånar mig inte om jag säljer den igen men om jag inte kan behålla/bestämma mig för en annan klocka eller flera klockor med mer experimentell design av motsvarande summa så finns subben alltid där som man kan falla tillbaka på.
Utveckla?. Notera: "för mig"
Tror det är vad du tror att du tycker, men i själva fallet så är det andra anledningar till att du föredrar en 114060.Utveckla?. Notera: "för mig"
Olika åsikter.
Det är det som är poängen. Det den troligen vill ha och inte något som är annorlunda bara för att folk på forumet tycker att de är för kommersiella.
Vadå tror att det är....det du skriver är verkligen BS!. Jag lägger fram min åsikt vad Explorern är för mig jämte subben. Båda är rätt tråkiga modeller i mitt tycke men mitt val föll på 114060 då den för mig är ngt roligare och övrigt som hör till. Men misstro mig inte, en 36mm Explorer är fin men jag skulle bära den så gott som alltid på ett nato eller läder.Tror det är vad du tror att du tycker, men i själva fallet så är det andra anledningar till att du föredrar en 114060.
Intressant. Jag trodde denna "stil" endast fanns i fabrikanternas reklamkampanjer.Sedan finns det det lite mer avslappnade med shorts och kavaj [...]
Intressant. Jag trodde denna "stil" endast fanns i fabrikanternas reklamkampanjer.
Har aldrig lyckats förstå när den är lämplig? Är det varmt och läge för ledig klädsel måste skjorta och byxa vara svalare än ovan nämnda kombination. Och betydligt snyggare.![]()
Jag tänker inte lägga mig i 114060 vs Explorer men jag undrar varför du valde mellan dessa två om du tycker att båda är tråkiga?Vadå tror att det är....det du skriver är verkligen BS!. Jag lägger fram min åsikt vad Explorern är för mig jämte subben. Båda är rätt tråkiga modeller i mitt tycke men mitt val föll på 114060 då den för mig är ngt roligare och övrigt som hör till. Men misstro mig inte, en 36mm Explorer är fin men jag skulle bära den så gott som alltid på ett nato eller läder.
Sedan finns det det lite mer avslappnade med shorts och kavaj
Klassiker juIntressant. Jag trodde denna "stil" endast fanns i fabrikanternas reklamkampanjer.
Har aldrig lyckats förstå när den är lämplig? Är det varmt och läge för ledig klädsel måste skjorta och byxa vara svalare än ovan nämnda kombination. Och betydligt snyggare.![]()
Mmmmm...mycket snyggt minsann...ser liksom jättenaturligt ut...Klassiker ju
Oklart om de bär Sub.
![]()
![]()
Är det Aurum och Vaniljglass på bilderna, vem är den tredje? Då bär de säkert inte sub utan ngt dressigare.Klassiker ju
Oklart om de bär Sub.
![]()
![]()
Länken på en vintageklocka är mycket skönare att ha på armen än en stel/stenhård ny länk. Det vet alla som provat.Hårda ord om subben!
Håller med dig om att 114060 är ett tråkigt val i längden men en Explorer som du rekommenderar är för mig ännu tråkigare då det är som en avklädd sub och som dessutom saknar det extra vattenskyddet(lite overkill men ändå) och glidelock. Den är för mig ännu mer stilren men i positiv bemärkelse, precis som suben. En 36mm Explorer har en fin storlek......men länken är nästan bedrövlig......och själv skulle jag bära den så gott som alltid på nato eller läder då bandhornen verkligen tillåter det. Men det är som att göra en redan tråkig modell lite roligare med nya kläder. Suben tycker jag passar ok till kostym men Explorern är nog lite vassare, iaf 36mm-boetten.
Är inne på min andra 114060 och många dagar känns den tråkig men ibland väger fördelarna upp som säger: "perfekta klockan?"
Förvånar mig inte om jag säljer den igen men om jag inte kan behålla/bestämma mig för en annan klocka eller flera klockor med mer experimentell design av motsvarande summa så finns subben alltid där som man kan falla tillbaka på.
Dom bär Sub men gulguldare för att matcha kavajknapparna.Klassiker ju
Oklart om de bär Sub.
![]()
![]()
Jag valde inte enbart mellan dessa, utan flera stycken andra i upp till prisklassen 114060. Jag tycker de olika modellerna är olika bra men just nu känns subben som ett avvägt och roligare alternativ än de andra. Inget konstigt om man tycker Rolex är lite tråkigt men bra klockor är det. Har ägt dj 16030, dj 116200 och har nu tillsammans med min 114060 en vintage Oyster Precision ref. 6422.Jag tänker inte lägga mig i 114060 vs Explorer men jag undrar varför du valde mellan dessa två om du tycker att båda är tråkiga?