• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Trevlig modell men trots att jag inte är en granskningsexpert tycker jag tavlan ser ut som en typisk ommålad. Gillar inte riktigt hur minutvisaren skär över index för att bara nämna en sak.
Googlade runt lite och har nu nog kommit fram till att det är en 2759/2761, den har snäpplock. En snabb googling visar att det faktiskt verkar väldigt vanligt för denna referens att minut/sekundvisarna är den långa varianten, även om det finns en inre minutmarkering. Inte jättesnyggt, men kanske inte fel iaf.
Gällande loggan så känns den som en blandning mellan den med ett mjukare 'S' och snedställda 'e' och den med spetsigare 'S' (som denna) och mer raka 'e', så är säkert ngt fuffens

Googlade runt lite och har nu nog kommit fram till att det är en 2759/2761, den har snäpplock. En snabb googling visar att det faktiskt verkar väldigt vanligt för denna referens att minut/sekundvisarna är den långa varianten, även om det finns en inre minutmarkering. Inte jättesnyggt, men kanske inte fel iaf.
Gällande loggan så känns den som en blandning mellan den med ett mjukare 'S' och snedställda 'e' och den med spetsigare 'S' (som denna) och mer raka 'e', så är säkert ngt fuffens

Nu är du inne på överkurs för mig. ☺️ Hittar du någon ref som liknar din? Dvs utan så kallad ”pie pan”-look.

Nu är du inne på överkurs för mig. ☺️ Hittar du någon ref som liknar din? Dvs utan så kallad ”pie pan”-look.
Hej, min kommentar rörde egentligen inte mitt exemplar i sig utan var mer en reflektion kring att det kanske inte var så felaktigt som du antydde att visarna skar minutmarkeringarna.
En snabb googling, utan närmre granskning, visar att t.ex. 2759-3 verkar ha en liknande layout utan pie-pan, eller sector dial.

Hej, min kommentar rörde egentligen inte mitt exemplar i sig utan var mer en reflektion kring att det kanske inte var så felaktigt som du antydde att visarna skar minutmarkeringarna.
En snabb googling, utan närmre granskning, visar att t.ex. 2759-3 verkar ha en liknande layout utan pie-pan, eller sector dial.

Så verkar det vara. Intressant att det finns båda varianter. Väldig mångfald i designen på den tiden. ☺️

Jagar alltid efter fler och gärna lite ovanliga Seamasters från 50-talet. Landade en tidig 2493 idag från 1950. 332 hammarautomat utan datum i stor boett (dryga 36mm), rätt klöverkrona och lite lätt radiumbränna!
IMG_3881.jpeg
IMG_3884.jpeg
IMG_3885.jpeg
IMG_3872.jpeg
IMG_3879.jpeg

Tillbaka
Topp