• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Ny 2577 med kanske den roligaste tavlan av dem alla - hobnail :)
IMG_3934.jpg


Här en dubbel med båda på tidig Omega BOR med glidlås, bästa länken efter 7077 IMO
IMG_3971.jpg
Snyggt! Vad är det som gör länken med glidlås bättre än den utan?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Snyggt! Vad är det som gör länken med glidlås bättre än den utan?
Microjusteringen man kan göra "on the go" så att den alltid sitter perfekt, därför jag gillar 7077 länken också tex då den har flexade länkbitar (som även senare flat link länkar har men det är mer / längre flex i länkbitarna på 7077).
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Microjusteringen man kan göra "on the go" så att den alltid sitter perfekt, därför jag gillar 7077 länken också tex då den har flexade länkbitar (som även senare flat link länkar har men det är mer / längre flex i länkbitarna på 7077).
Tack! Har funderingar på att skaffa en Omega BOR, bra med input. 😊
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Rätt tråkig finish faktiskt. Dock udda och lite kul.
Du säger tråkig och kul i samma inlägg, vilket ska du ha? :D

Nu är jag såklart biased och mycket tycker man är kul bara för att de är ovanliga men strukturen är ju betydligt komplexare än en vanlig våffeltavla:
C419277A-B267-4666-AC0A-8BB3FAD0DDA4.jpeg
Skärmavbild 2024-01-11 kl. 11.27.56.png
Skärmavbild 2024-01-11 kl. 11.28.12.png


Sen tycker jag att hobnail tavlorna poppar betydligt mer när de är svarta och opatinerade:
9286199655_69dda1db29_b.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du säger tråkig och kul i samma inlägg, vilket ska du ha? :D

Nu är jag såklart biased och mycket tycker man är kul bara för att de är ovanliga men strukturen är ju betydligt komplexare än en vanlig våffeltavla:
C419277A-B267-4666-AC0A-8BB3FAD0DDA4.jpeg
Skärmavbild 2024-01-11 kl. 11.27.56.png
Skärmavbild 2024-01-11 kl. 11.28.12.png


Sen tycker jag att hobnail tavlorna poppar betydligt mer när de är svarta och opatinerade:
9286199655_69dda1db29_b.jpg
Finishen är tråkig/simpel/dålig men tavlan är ändå kul för att den är udda och ovanlig. Mönstret är bara pressat och inte skuren, så den är inte så skarp/vass.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Finishen är tråkig/simpel/dålig men tavlan är ändå kul för att den är udda och ovanlig. Mönstret är bara pressat och inte skuren, så den är inte så skarp/vass.
Aha då hänger jag med, du menar att strukturen i sig är kul men finishen tråkig?

Har ingen koll på hur dessa tillverkades, finns ju snarlika strukturer på tex Royal Oak som kanske iaf de moderna är tillverkat på annat sätt för att få de skarpare?
audemars-piguet-royal-oak-ref-14790st-automatic-tropic-tritium-dial-papers-bj-1999-d.jpg
ap-15410bc-08-1024x1024.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aha då hänger jag med, du menar att strukturen i sig är kul men finishen tråkig?

Har ingen koll på hur dessa tillverkades, finns ju snarlika strukturer på tex Royal Oak som kanske iaf de moderna är tillverkat på annat sätt för att få de skarpare?
audemars-piguet-royal-oak-ref-14790st-automatic-tropic-tritium-dial-papers-bj-1999-d.jpg
ap-15410bc-08-1024x1024.jpeg
APs gamla var skurna. Vet att iaf vissa nya är pressade. Även de senare är vassa då de har bra verktyg. Guilloche som man ofta hör innebär ju eg att de är skurna. Breguet är ju ett annat klassiskt exempel på skurna tavlor.
 

MOL

Cartier
APs gamla var skurna. Vet att iaf vissa nya är pressade. Även de senare är vassa då de har bra verktyg. Guilloche som man ofta hör innebär ju eg att de är skurna. Breguet är ju ett annat klassiskt exempel på skurna tavlor.
Det här var givande…vad vet ni om Omega våfflor? Skurna eller pressade? Håller med @hejsam att hobnail är fint speciellt om det finns lyster. Klart mer ovanliga än våffla. Men också ofta tappat en del lyster eller från början mindre stunds i dem vs våffla…?
Sen tänker man att lacklagret kan appliceras tjockare och tunnare vilket väl borde påverka ”skärpan” i mönstret (killgissning)?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det här var givande…vad vet ni om Omega våfflor? Skurna eller pressade? Håller med @hejsam att hobnail är fint speciellt om det finns lyster. Klart mer ovanliga än våffla. Men också ofta tappat en del lyster eller från början mindre stunds i dem vs våffla…?
Sen tänker man att lacklagret kan appliceras tjockare och tunnare vilket väl borde påverka ”skärpan” i mönstret (killgissning)?
Det är intressant och tyvärr är jag inte så påläst som jag önskat. Nedan är därför ingen exakt vetenskap, men är hur jag tror det ligger till.

Omega har bara pressade vad jag vet. Kan inte minnas jag sett någon som är riktigt vass. Omega har även den ovanan att lägga en matt beläggning på tavlorna. Vet inte om den är typ blästrad eller bara doppad i något som gör dem mattare.

Rent generellt är inte tavlor med fysiskt djup målade/lackade då skärpan försvinner. De är istället infärgade, tänk eloxering. Man doppar dem i ett bad som reagerar med metallen och skapar ett jämnt tunt färgat lager. Däremot fungerar inte detta på ljusa färger såsom vitt. De är alltid målade. Detta han man tex se på äldre AP RO, de har inte alls samma skärpa.
 

MOL

Cartier
Bumpar tråden med 4 relativt nylandade…
1. 2766 (=snäpplock) kal 344. Denna och 2767 har alltid riktigt biffiga bandhorn.
2. 2577 klassisk design på denna, 354
3. 2576 fin krämig våffla och lume, 344
4. 2576, tidig ovanlig version. ”Seamaster goes Suverän” eller kanske snarare tvärtom. Visarna är väl inte så kul…här ser man också hur stor skillnad det kan vara på bandhornens bredd beroende på batch…342
IMG_2664.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar tråden med 4 relativt nylandade…
1. 2766 (=snäpplock) kal 344. Denna och 2767 har alltid riktigt biffiga bandhorn.
2. 2577 klassisk design på denna, 354
3. 2576 fin krämig våffla och lume, 344
4. 2576, tidig ovanlig version. ”Seamaster goes Suverän” eller kanske snarare tvärtom. Visarna är väl inte så kul…här ser man också hur stor skillnad det kan vara på bandhornens bredd beroende på batch…342
IMG_2664.jpeg
Alla är riktigt fina men våffeltavlan är min favorit👌!
 
  • Like
Reactions: MOL

Corgi

Rolex
2-Faktor
Bumpar tråden med 4 relativt nylandade…
1. 2766 (=snäpplock) kal 344. Denna och 2767 har alltid riktigt biffiga bandhorn.
2. 2577 klassisk design på denna, 354
3. 2576 fin krämig våffla och lume, 344
4. 2576, tidig ovanlig version. ”Seamaster goes Suverän” eller kanske snarare tvärtom. Visarna är väl inte så kul…här ser man också hur stor skillnad det kan vara på bandhornens bredd beroende på batch…342
IMG_2664.jpeg

De gulpatinerade är riktigt roliga. Alla mycket fina för övrigt, men en ”färgglad” fatlug har alltid funnits på önskelistan.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Bumpar tråden med 4 relativt nylandade…
1. 2766 (=snäpplock) kal 344. Denna och 2767 har alltid riktigt biffiga bandhorn.
2. 2577 klassisk design på denna, 354
3. 2576 fin krämig våffla och lume, 344
4. 2576, tidig ovanlig version. ”Seamaster goes Suverän” eller kanske snarare tvärtom. Visarna är väl inte så kul…här ser man också hur stor skillnad det kan vara på bandhornens bredd beroende på batch…342
IMG_2664.jpeg
Fina! Roliga allihopa men 2 & framförallt 3 var något extra!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Fin! Ursäkta om frågan ställts tidigare, vilka endlinks ska man ha för att länken ska funka med fat lug seamaster? Är det skillnad på jumbo eller ej? (Är väl 18-luggar på samtliga?)
Min länk är AM, men ja, 18mm på 34orna och 36orna. Ändlänkspassningen skiljer sig något, skulle jag tro - min 34a tog inte samma ends som denna 36a. :)
 
Topp