• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
God morgon Omega vänner..
Min kära urmakare sa att denna klocka var speciell, med någon form av halvrotor, och att värdet på denna är ganska hög, jag har inte den hemma just nu så jag vet inte vad det är för verk, har ni koll på om den är ovanlig el inte..
Tack på förhand:)
20170426_074703.jpg
Det är en av samma modell som den här tråden handlar om så du får väl själv avgöra om den är ovanlig ;)
Modellen blir dock mer och mer populär och priserna ligger väl mellan ca 3000-8000:- beroende på skick, typ av tavla och om det är en vanlig 34mm eller jumbon på 36.

Halvrotor är hammarautomat dvs rotorn som drar upp klockan roterar fram och tillbaka 120° och dämpas av fjädrar istället som på en vanligt modernt verk snurra runt runt i 360°.
Kallas för "bumper" movement på engelska och här finns det mer att läsa om du är intresserad.


http://forums.watchuseek.com/f20/what-bumper-movement-41996.html#/topics/41996?page=1
 

AMG63

Cartier
Det är en av samma modell som den här tråden handlar om så du får väl själv avgöra om den är ovanlig ;)
Modellen blir dock mer och mer populär och priserna ligger väl mellan ca 3000-8000:- beroende på skick, typ av tavla och om det är en vanlig 34mm eller jumbon på 36.

Halvrotor är hammarautomat dvs rotorn som drar upp klockan roterar fram och tillbaka 120° och dämpas av fjädrar istället som på en vanligt modernt verk snurra runt runt i 360°.
Kallas för "bumper" movement på engelska och här finns det mer att läsa om du är intresserad.


http://forums.watchuseek.com/f20/what-bumper-movement-41996.html#/topics/41996?page=1
Hej..då är den relativt vanlig, med andra ord. Jag tycker den är ruggigt snygg med den patinerade urtavlan, lite guldaktig.
Tack så hemskt mycket för svar:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej..då är den relativt vanlig, med andra ord. Jag tycker den är ruggigt snygg med den patinerade urtavlan, lite guldaktig.
Tack så hemskt mycket för svar:)
Nja inte överdrivet vanlig, iaf ovanligare än nyare 60-tals seamasters.
Ser ut som en fin klocka även om bilden var suddig, äldre seamasters är trevliga så bär den med stolthet. :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Hmm. En jumbo 50-talare i studentpresent till lillebror kanske vore något...
Har ni tips på var en får tag i en 36mm 50-talare? Är det optimistiskt och verklighetsfrånvänt att jaga en i trevligt skick (inte allt för patinerad tavla, ex) för under 10k idag?
 

MOL

Cartier
IMG_3943.JPG
Tror faktiskt inte det - tavlan är värre i verkligheten än på bilden med en del oxidering (dessutom möter den MOY kriterier)
Vad tror du?
 

MOL

Cartier
Kollar m tdn parallellt...Anton Svanberg (Kungsbacka) menade att ngn försökt fixa och städa lacken men inte målat om...to be continued
 

MOL

Cartier
IMG_3959.JPG
Denna är nog närmst av det jag sett. men helt klart mer gulnad. Majoriteten har arabiska 3-6-9 eller struktur på tavlan
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
IMG_3941.JPG
50 tal Chronometre Seamaster funkar perfekt under blå himmel - postar här oxå
Den är hur snygg som helst, och jag skulle sätta en slant på ommålad (även om jag på inget sätt är expert och kanske borde vara tyst). Men, "S" med så tvär böj och nästan rak övere del känns väl så där?
 

MOL

Cartier
Tack alla. Ruskigt kluven känsla; 50% av proffsen (här o Omegaforum o TDN) säger tvättat och 50% ommålad - hursomhelst manipulerad så lite ledsen blir man ju...har varit ruskigt nöjd med denna - den enda Seamaster jag behållt (förutom en 176.007). Kan ju inte sälja den med gott samvete så den får slitas med hälsan och jakten på rätt tavla startar (låt det ta några år...).
 

Psykel

Patek
Tack alla. Ruskigt kluven känsla; 50% av proffsen (här o Omegaforum o TDN) säger tvättat och 50% ommålad - hursomhelst manipulerad så lite ledsen blir man ju...har varit ruskigt nöjd med denna - den enda Seamaster jag behållt (förutom en 176.007). Kan ju inte sälja den med gott samvete så den får slitas med hälsan och jakten på rätt tavla startar (låt det ta några år...).
50% tvättad, 50% ommålad, men 100% snygg! Jag skulle inte förlora sömn över det iallafall! :D
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
IMG_3941.JPG
50 tal Chronometre Seamaster funkar perfekt under blå himmel - postar här oxå
Den är hårt tvättad och klarlacken och även lacken under har rykt så metallen skiner igenom. Ommålad vet jag inte men det är möjligt. Kan ju vara rolig ändå, men rätt brutalt "städad" är den.

Kan ju inte sälja den med gott samvete så den får slitas med hälsan och jakten på rätt tavla startar (låt det ta några år...).

Sälja kan du göra i alla fall om du skulle vilja det. Det finns väl inget förbud att sälja tvättade klockor. Det går ju att uppge det.
 
Senast ändrad:

nöt

Vacheron
2-Faktor
Funnit en fin som jag är sugen på men tyckte kronan var lite liten. Ser nu i tråden att kronan ska vara större. Är det svårt och dyrt att hitta rätt krona? Är en automatisk sent 50tal påstod han. Glömde såklart ta bilder...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Funnit en fin som jag är sugen på men tyckte kronan var lite liten. Ser nu i tråden att kronan ska vara större. Är det svårt och dyrt att hitta rätt krona? Är en automatisk sent 50tal påstod han. Glömde såklart ta bilder...
Är det bara kronan som är liten är det rimligen uret som är stort... Men förmodar du menar att det är en annan modell med?
 
Topp