• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Kettil

Vacheron
2-Faktor
20180703_161110.jpg

IMG_20180702_204434_663.jpg

Bild för jämförelse. Den enda klocka jag verkligen saknar.
772C6D43-2C27-48B3-9180-AA6BBAB302E8.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
I dubbel bemärkelse, då skilsmässan var ofrivillig... ;)
Haha, aj då! Aldrig roligt.
Ser ut som en åttakantig Constellation-krona på den?
Supertrevliga klockor. Har länge hållit ögonen öppna för en jumbo med skruvat baklock efter inspiration av @Aurum. Verkar som att det börjar bli lite klurigt att få dem för rimliga pengar.
Mitt första "riktiga" vintageur och inkörsdrog var en Omega Seamaster, visserligen en 1960-talare med tråkigare boett. Men så tyckte man inte då, blev väldigt förtjust i den och föll pladask för subsekunden och den ljusa linnestrukturen på tavlan. Sålde den efter ett halvårs ägo och har egentligen ångrat det sedan dess. Många Seamasters har kommit och gått sedan dess men äntligen har den första jumbon landat och nog är det lite samma sköna känsla :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Haha, aj då! Aldrig roligt.
Ser ut som en åttakantig Constellation-krona på den?
Supertrevliga klockor. Har länge hållit ögonen öppna för en jumbo med skruvat baklock efter inspiration av @Aurum. Verkar som att det börjar bli lite klurigt att få dem för rimliga pengar.
Mitt första "riktiga" vintageur och inkörsdrog var en Omega Seamaster, visserligen en 1960-talare med tråkigare boett. Men så tyckte man inte då, blev väldigt förtjust i den och föll pladask för subsekunden och den ljusa linnestrukturen på tavlan. Sålde den efter ett halvårs ägo och har egentligen ångrat det sedan dess. Många Seamasters har kommit och gått sedan dess men äntligen har den första jumbon landat och nog är det lite samma sköna känsla :)

Det mesta från Omega 1950-1965 har verkligen klass :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Har inget band som passar denna. Lyckas inte matcha tavlans beige/gröna färg och rose index mot något. Kanske superljust band som är ljusare än tavlan?
20180705_152307.jpg
Jag tror inte på ett ljusare band än tavlan. Det framhäver kanske tavlans patina på fel sätt.
Äsch.. pröva och känn efter... ;)
 
Senast ändrad:

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tack. Beror på vad du menar med orörd. Jag har bytt kronan till en riktig för reffen så i den bemärkelsen ej orörd men jag gissar på att du menar tavlan? Det är absolut min uppfattning att den är, vad tänker du på?
Jag tänkte på text och minutmarkeringar; om det kunde vara påbättrat. Men det är lurigt med bilder.
För mig vore det utan betydelse. Fantastiskt att så kraftig patinering kan vara så snyggt. :)
 

Fadershan

Patek
Jag tänkte på text och minutmarkeringar; om det kunde vara påbättrat. Men det är lurigt med bilder.
För mig vore det utan betydelse. Fantastiskt att så kraftig patinering kan vara så snyggt. :)
Hehe ok tack. Jag har jämfört med flera andra med samma ref och kommit fram till att den inte är bättrad/ommålad. Blev lite skraj då det för egen del är av stor betydelse :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hehe ok tack. Jag har jämfört med flera andra med samma ref och kommit fram till att den inte är bättrad/ommålad. Blev lite skraj då det för egen del är av stor betydelse :)
Ommålning generellt är inget vidare i mina ögon heller. Men jag hade nog förlåtit en mild förbättring av trycket på en så patinerad tavla. :)
 

Fadershan

Patek
Ommålning generellt är inget vidare i mina ögon heller. Men jag hade nog förlåtit en mild förbättring av trycket på en så patinerad tavla. :)
Aa det är en spännande värld och jag har gått på minor såklart under tiden jag har samlat vintage, ibland sjukt uppenbara så här i efterhand och säkert någon man inte skulle märka än idag :) Just denna tavla tror jag luras lite oxå då originalutförandet gör att den ser mer patinerad ut än vad den e även om den såklart har påtaglig patina. Här är en annnan med vad jag tror är likadan tavla.
Screenshot_20180712-084313__01.jpg
 

MOL

Cartier
Postar en bild på senaste tillskottet...som synes är visarna korta...har beställt ”leaf” visare som jag tror är korrekta till denna tavla (ingen lume), någon som vet med säkerhet?(postar bilden med ur-Seamastern som tankeväckare, de dubbla yttre tracksen är samma)
 

Bilagor

  • 9A703438-C546-457F-B962-0E6F649F37AF.jpeg
    9A703438-C546-457F-B962-0E6F649F37AF.jpeg
    311 KB · Visningar: 8
  • C49B771E-B339-417B-8E46-448D76D3FA0E.jpeg
    C49B771E-B339-417B-8E46-448D76D3FA0E.jpeg
    131.1 KB · Visningar: 7

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Postar en bild på senaste tillskottet...som synes är visarna korta...har beställt ”leaf” visare som jag tror är korrekta till denna tavla (ingen lume), någon som vet med säkerhet?(postar bilden med ur-Seamastern som tankeväckare, de dubbla yttre tracksen är samma)
Riktigt grym! Tror du är på rätt väg då den tavlan inte ser ut att ha haft lysmassa. Mer än så kan jag tyvärr inte säga. Hur gammal är klockan?
 

MOL

Cartier
Riktigt grym! Tror du är på rätt väg då den tavlan inte ser ut att ha haft lysmassa. Mer än så kan jag tyvärr inte säga. Hur gammal är klockan?
Tack, kul! Det är en 13,3 millioner så 51? Lite klurigt att det inte är Seamaster på tavlan, trodde det var standard så ”sent” som 51...men är ju en US model
 
D

Deleted member 13199

Guest
Förlåt om jag ställer en nybörjarfråga, men hur är det med 50-tals Omega, vad är prisläget för en fin seamaster idag? Jag gillar helt klart de med svart tavla, är de extra eftertraktade, känns som det finns fler med ljus tavla?
 

MOL

Cartier
Förlåt om jag ställer en nybörjarfråga, men hur är det med 50-tals Omega, vad är prisläget för en fin seamaster idag? Jag gillar helt klart de med svart tavla, är de extra eftertraktade, känns som det finns fler med ljus tavla?
Hej @Germund. Kan bara referera till mina senaste som legat på mellan 4 och 8. Det är kanske inte fyndstämpel på de priserna direkt...Skick, waffle dial, ev taveldesign samt om det är chronometer klassning spelar roll. Dock är logiken inte alltid tydlig, vilket jag tycker är kul för då kan du hitta ett ex du gillar till ett pris du tycker den är värd. Så gick tex en guldöverdragen svart waffle chronometer för 2.2k US nyligen (ebay), och den ovan köpte jag för under 4kSEK. Finns de som tycker 2.2k US för för guldöverdragen chronometerklassad är ett bra pris eller totalt galet, finns säkert de som tycker 4tusen sek är överpris på något som kräver service, ny krona och korrekta visare...
 
Topp