• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

18k ca 1950 36 mm
image.jpg
Oj! Där fick vi in kungen i klassen. :)

Ursäkta trådstöld : Är intresserad av att köpa en Omega hammarautomat från 50-talet, stål och 36mm i diameter. Någon som är intresserad av att sälja.... ?
/Jan

Oj, spontanköpte visst en ny seamaster! Vet inte mycket mer än att detta är ett riktigt bruksur som använts dagligen av en målare. Den ursprungliga ägaren gick bort för ca 30 år sedan och har legat i en byrålåda sedan dess. Uret i fråga skulle slängas då det var gammal och skräpigt, men i sista stund lades den ut på tradera istället! Det är iaf en Jumbo med boett från Huguenin Frères märkt 2657-4, 2494, SC. På en av mina andra jumbos har också SC men då utan centrumsekund som denna. Kaliber 351 sitter och slår så fint inne i boetten. Fint kosmetiskt skick iaf. Bilder!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Oj, spontanköpte visst en ny seamaster! Vet inte mycket mer än att detta är ett riktigt bruksur som använts dagligen av en målare. Den ursprungliga ägaren gick bort för ca 30 år sedan och har legat i en byrålåda sedan dess. Uret i fråga skulle slängas då det var gammal och skräpigt, men i sista stund lades den ut på tradera istället! Det är iaf en Jumbo med boett från Huguenin Frères märkt 2657-4, 2494, SC. På en av mina andra jumbos har också SC men då utan centrumsekund som denna. Kaliber 351 sitter och slår så fint inne i boetten. Fint kosmetiskt skick iaf. Bilder!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Är texten på 3, 6, 9, 12 samma på alla 3, de två du hade sedan tidigare ser ut till att ha upphöjda medans din nya har målade. Stämmer det eller är det en synvilla? Har aldrig tänkt på att dessa gamla Seamaster har funnits med sådan "stil" på siffrorna. Hur som helst häftig, tur att de inte slängde den! :)

Är texten på 3, 6, 9, 12 samma på alla 3, de två du hade sedan tidigare ser ut till att ha upphöjda medans din nya har målade. Stämmer det eller är det en synvilla? Har aldrig tänkt på att dessa gamla Seamaster har funnits med sådan "stil" på siffrorna. Hur som helst häftig, tur att de inte slängde den! :)
Du ser rätt, den nya har tryckta spegelblanka index 12, 3, 6, 9. Även de andra skiljer sig. På den nya är indexen en del av tavlan och mjuka i kanterna och inte kantiga och lösa som de andra.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Bra där! Snyggt räddat! Läcker tavla med vackert ådermögel :)

Oj, spontanköpte visst en ny seamaster! Vet inte mycket mer än att detta är ett riktigt bruksur som använts dagligen av en målare. Den ursprungliga ägaren gick bort för ca 30 år sedan och har legat i en byrålåda sedan dess. Uret i fråga skulle slängas då det var gammal och skräpigt, men i sista stund lades den ut på tradera istället! Det är iaf en Jumbo med boett från Huguenin Frères märkt 2657-4, 2494, SC. På en av mina andra jumbos har också SC men då utan centrumsekund som denna. Kaliber 351 sitter och slår så fint inne i boetten. Fint kosmetiskt skick iaf.
Snyggt fångat och räddat, inte ofta centralsekundarna dyker upp...är det en sen 51:a?

Snyggt fångat och räddat, inte ofta centralsekundarna dyker upp...är det en sen 51:a?
Tack! Trodde först de inte fanns, så lite kul är det. Hade hoppats på att tavlan skulle vara bättre, men man får ta dem som de kommer. Sedan är det öven kul att boetten var HF-märkt och identiskt med de tidigare omärkta. Borde vara en 51-52a med detta serienummer?

Tack! Trodde först de inte fanns, så lite kul är det. Hade hoppats på att tavlan skulle vara bättre, men man får ta dem som de kommer. Sedan är det öven kul att boetten var HF-märkt och identiskt med de tidigare omärkta. Borde vara en 51-52a med detta serienummer?
Väldigt ovanliga, har en med samma boettmärkning men med subsekund. Tycker skicket på tavlan funkar, charmg sak! Hade svårt att se siffrorna på verket men tolkade de som kring 51.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Den du! Grattis :)

Då fick vi ett belägg för att SC märkningen står för sekunde centrale och då innebär att boetten delades mellan modellerna... :)

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Den snodde du mitt framför näsa på mig! :mad: Spontan köp? - HA!! Grattis i alla fall! Inte mkt färgstänk på den tycker jag!
/J

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp