• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

90-talet ringde och ville ha sin klocka tillbaka!

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har länge funderat på en 90-talstråd, men nu tror jag tiden är mogen! 1990-1999 kanske inte går till historien som det starkaste designmässigt, men det jag gillar är att många klocktillverkare inte ängsligt sneglade bakåt i tiden utan vågade sig på design som känns väldigt typiskt 90-tal. Delvis är det nog nostalgi som gör att jag nu köper uren jag inte hade råd med när det begav sig, men det är väl en drivkraft så god som någon, eller?

Urverksmässigt kanske inte årtiondet heller utmärker sig utan det är mycket ETA-verk även från de stora namnen. Det tycker jag är del av charmen; relativt lättservade mekaniska verk varav en del ordentligt uppgraderade och vackert finisherade! För att inte tala om alla tunna och fina kvartsur; dessa kan jag mindre om men hoppas andra vill bidra!

Jag tror 90-talet kommer att gå starkt under de kommande åren! Ni får gärna säga emot mig, men bidra gärna med bilder för att underbygga kritiken!

Jag vet att det är ett visst överlapp med Mustasch-klocke-tråden, men 90-talet är inte helt synonymt med mustasch, eller? Sedan kan det ju också debatteras om 90-talet är vintage. Jag hoppas ni tycker det efter som det roligaste gänget hänger här, rent objektivt!

Jag startar med en klassiker. Tag Heuer 2000 från tidigt 1990-tal. Sandblästrad tung MRP SA-stålboett med dito länk. Under huven ett LWO283 (ETA 2892-2 med en Dubois-Dépraz kronograf-modul ovanpå vilket medför hela 40 stenar).

Bifogar en katalogsida anno 1990 också.
IMG_0798.jpeg
IMG_0514.jpeg
IMG_0515.jpeg
IMG_0509.jpeg

Catalogue page.jpeg
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
IMG_0815.jpeg
IMG_0762.jpeg
IMG_0821.jpeg
Forsätter med en sen 90-talare. I samband med 50-årsjubileet av Seamaster 1999 slog Omega på stort och gjorde en kronometerklassad GMT-version av Seamaster Professional. Dock utan Professional i namnet eftersom den inte riktigt uppfyller kraven för en professionell dykarklocka då vridringen går åt båda hållen och har 24 timmar istället för 60 minuter. Är en så kallad äkta GMT där timvisaren går att ställa oberoende (både framåt och bakåt) av minutvisaren och utan att stanna densamma och sekundvisaren. Mycket praktiskt vid byte av tidzon! Verket heter 1128 vilket är ett 1120 (ETA 2892-A2) med en GMT-modul ovanpå. Mycket bekväm länk också, men är lite tung i jämförelse med mina vintageur med sina 162 gram!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor

Får återkomma med lite 90-tals ur man har liggandes i lådorna…


Har länge funderat på en 90-talstråd, men nu tror jag tiden är mogen! 1990-1999 kanske inte går till historien som det starkaste designmässigt, men det jag gillar är att många klocktillverkare inte ängsligt sneglade bakåt i tiden utan vågade sig på design som känns väldigt typiskt 90-tal. Delvis är det nog nostalgi som gör att jag nu köper uren jag inte hade råd med när det begav sig, men det är väl en drivkraft så god som någon, eller?

Urverksmässigt kanske inte årtiondet heller utmärker sig utan det är mycket ETA-verk även från de stora namnen. Det tycker jag är del av charmen; relativt lättservade mekaniska verk varav en del ordentligt uppgraderade och vackert finisherade! För att inte tala om alla tunna och fina kvartsur; dessa kan jag mindre om men hoppas andra vill bidra!

Jag tror 90-talet kommer att gå starkt under de kommande åren! Ni får gärna säga emot mig, men bidra gärna med bilder för att underbygga kritiken!

Jag vet att det är ett visst överlapp med Mustasch-klocke-tråden, men 90-talet är inte helt synonymt med mustasch, eller? Sedan kan det ju också debatteras om 90-talet är vintage. Jag hoppas ni tycker det efter som det roligaste gänget hänger här, rent objektivt!

Jag startar med en klassiker. Tag Heuer 2000 från tidigt 1990-tal. Sandblästrad tung MRP SA-stålboett med dito länk. Under huven ett 2892-2 med en Dubois-Dépraz kronograf-modul ovanpå vilket medför hela 40 stenar.

Bifogar en katalogsida anno 1990 också.
IMG_0798.jpeg
IMG_0514.jpeg
IMG_0515.jpeg
IMG_0509.jpeg

Catalogue page.jpeg


Bra där 👍🏼
 

martaSM30

Audemars
2-Faktor
Tror den kom -95, i vart fall det året som Pierce Brosnan bar den i Golden Eye (eller ja, typ den här fast storleken större: 2541.80).
Quartz, midsize och länken som ALLA gillar.
Härlig 90-talskänsla helt enkelt😎

IMG_7922.jpeg

Min är ifrån -97, härligt patinerad av en redig bonde som burit den tidigare.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tror den kom -95, i vart fall det året som Pierce Brosnan bar den i Golden Eye (eller ja, typ den här fast storleken större: 2541.80).
Quartz, midsize och länken som ALLA gillar.
Härlig 90-talskänsla helt enkelt😎

IMG_7922.jpeg

Min är ifrån -97, härligt patinerad av en redig bonde som burit den tidigare.
Riktigt bra 90-talare! Omöjligt att inte gilla den. Helt rätt med lagom mix av kantiga och runda former. Hoppas få se fler från den familjen här!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Underbar och angelägen trådstart!
Ska se om jag lyckas rota fram något att bidra med.

Edit.
En tvåtons quartzdykarkronograf från prestigemanufakturen Inex får bli mitt bidrag. Uppskattar storleken till omkring 37mm och länken har den tidstypiska epileringsfunktionen - givetvis komplett med clasp med m a s s o r av microjusteringshål.

D41CC3E1-0579-4CA3-BDFF-B42939FAA3B4.jpeg
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Underbar och angelägen trådstart!
Ska se om jag lyckas rota fram något att bidra med.

Edit.
En tvåtons quartzdykarkronograf från prestigemanufakturen Inex får bli mitt bidrag. Uppskattar storleken till omkring 37mm och länken har den tidstypiska epileringsfunktionen - givetvis komplett med clasp med m a s s o r av microjusteringshål.

D41CC3E1-0579-4CA3-BDFF-B42939FAA3B4.jpeg
Härligt att du hänger på! Då har vi den första kvartskronografen i tråden; jag är säker på att det blir fler 🤛!
 

240snusit

Panerai
Grym trådstart och bra initiativ! Har helt klart funnits några klockor jag varit lite "rädd" för att posta här i vintage-avdelningen för det är för vissa ett stort gränsfall, så jag tycker en sådan här tråd är perfekt och kul för oss som diggar 90-talet. Tack för du startade!

Jag får den stora äran att posta trådens första Camel Trophy. De kom till på slutet av 80-talet, men det var inte förens väldigt sent 92-tidigt 93 som märket blev bra på "riktigt" när de producerade de första helstål-boetterna till sina klockor. Det är ännu okänt exakt vem som tillverkade klockorna innan Mondaine (också en cool 90-tals ikon med sina tågur) tog över 1993 men märket hade sen helt klart sina glansdagar under glada 90-talet tills det lades ned år 1999 pga att motorsportseventet som dessa var merch för slutade. Det roliga med dessa är att de inte var gratis - jag har ett originalkvitto till en Trophy-klocka daterad Maj 1993 där den såldes för 1595 kronor - vilket efter inflationjustering i dagens pengar är 2700 kronor - så klockorna har oväntat trevlig finish och trevliga finesser så som skruvade kronor och 10atm vattenresistens (min håller fortfarande bra tryck efter test hos urmakare) - det roliga med Green Belt-serien tycker jag är att de är en slags homage till 1950-tals Glycine Airman (t om samma diameter på 35,5mm) i 90-tals skrud och de är genuint bra "field watches". Klockan kan beskrivas som ett tungt "mynt" på handleden pga coin edge-finishen på toppen och botten av klockan och jag genuint älskar denna som en rolig beater. Jag har en liten personlig koppling till klockan i form av att jag var rökare i 7-8 år sen slutade jag 3:de Januari 2019 helt - lite mer än två år senare så hittar jag denna på loppis för 100 kronor och jag väljer att se den som en "trophy" för att jag lyckades besegra cigg-demonerna (jag rökte Camels bl a) och trots att cigg-kopplingen ger mig lite blä-känsla idag så kan jag förbise det för det är en genuint grym liten klocka som jag tycker är bättre finish på än samtida Hamilton Khakis t ex.

Ser fram emot mer bidrag från härligt forumfolk i tråden, jag avslutar med en mysig 90-tals låts rekommendation jag alltid går tillbaka till:
(Mazzy Star, "Fade Into You")
E8A171F0-D0B1-4256-824F-9984001A80D4.jpeg
29779DC4-CBBE-40C8-8A23-4E10DC49D8C5.jpeg
C17203A7-2D1D-43BF-9022-7EF4CA4411AD.jpeg
C928DA90-A6FC-436C-90C6-9E3B7E58561A.jpeg
6ED0A68C-D103-46E5-A7A5-C42D2F7C8669.jpeg
 
Senast ändrad:

240snusit

Panerai
Hoppades vi skulle få se en dina kameler i tråden! 90-tal i kubik!
Glad att stå till tjänst! :D Hade dessa bilder liggandes när jag skrev ett brand-tal till en vän om att dessa klockor faktiskt är genuint bra så de har bara väntat på en sådan här tråd! Har två till som jag ska bidra med i dagarna och sen ska jag tänka efter vad mer för 90-tals godis jag har hemma!
 

Anders Forsberg

Vacheron
2-Faktor
IMG_6981.jpeg


Skoj trådstart!
Bör kunna bidra med lite egna. Men börjar med en som inte är är det, utan bara för tillfället hanteras av mig.

Modellen kom väl egentligen också årtiondet före - men den har alltid känts ganska nittiotalig för mig. Antar för att det var då jag själv började se dem runt folks armar.
Batteridriven, så klart! :)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
IMG_6981.jpeg


Skoj trådstart!
Bör kunna bidra med lite egna. Men börjar med en som inte är är det, utan bara för tillfället hanteras av mig.

Modellen kom väl egentligen också årtiondet före - men den har alltid känts ganska nittiotalig för mig. Antar för att det var då jag själv började se dem runt folks armar.
Batteridriven, så klart! :)
Tack själv för att du fyller på👌! Jo, den känns som typiskt 90-tal!
 
Topp