• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

90-talet ringde och ville ha sin klocka tillbaka!

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Omega Speedmaster Pro Apollo XI, cal 863, ca 1992, min enda 90-talare.

Köpte den NOS av "Zeetan" som var en populär tidig gråhandlare av klockor och hade fint sortiment när asiatiska marknaden hade lite problem i slutat av 90-talet.
Modellen hade släppts tidigare med glasbaksida limiterat och när denna lite senare upplaga dök upp så var den en grail för mig. Kul att ha en tritium (gulnat fint syns ej på detta foto) Speedy som endast har små användarspår och dom är självförvållade! :)
DSC04348.JPG
DSC04352.JPG
Otroligt snygg både framifrån och bakifrån!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Lite statistik:

Omega 9
Certina 5
Grand Seiko 3
Cartier 2
Tag Heuer 2
Gul 2
Citizen 2
Seiko 2
Tudor 2
Blancpain 1
Inex 1
Camel 1
Bretling 1
Softwatch 1
Bvlgari 1
Chopard 1
Gerald Genta 1

Så Omega äger tråden så här långt! Kanske också 90-talet, eller?
Tudor klättar och Omega behåller en säker ledning! Keep 'em coming!
 

kuma-kun

Audemars
I Japan firas 60 årsjubileum mer än 50 som hos oss.
Den här klockan gjordes till det jubileet 97 när SII, Seiko Instrument Inc, blev 60 år.
SII har ursprunget i den ena divisionen som brukar kallas för Daini vilket syftar på att det är den andra divisionen, den kallas ochså för Kameido från stadsdelen i Tokyo där fabriken låg.
Pläterad boett, billigt automatiskt verk så Seiko slog inte på stort.
En inte så tidstypisk klocka och rätt tråkigt.

7A992B1C-3494-4366-89EA-29C599E2B029.jpeg
 

kuma-kun

Audemars
Nu till en klocka från 1990 som absolut inte är tråkig och osar 90-tal tycker jag.
Tavlan är blank vit och liknar porslin.
Månfas och alarm är en bra kombo av komplikationer.

Om jag räknat rätt är nu Seiko uppe i 7 poäng i den här tråden men jag antar att Omega har gått ut lite lugnt och kommer i slutet och drar ifrån igen.
;)

77EA5B14-948F-48C5-AA32-BEE39A0C9975.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nu till en klocka från 1990 som absolut inte är tråkig och osar 90-tal tycker jag.
Tavlan är blank vit och liknar porslin.
Månfas och alarm är en bra kombo av komplikationer.

Om jag räknat rätt är nu Seiko uppe i 7 poäng i den här tråden men jag antar att Omega har gått ut lite lugnt och kommer i slutet och drar ifrån igen.

77EA5B14-948F-48C5-AA32-BEE39A0C9975.jpeg
Väldigt fint bidrag i tråden! Ja, Seiko är uppe i 7 om vi lägger ihop Seiko och Grand Seiko (har gjort det nu). Ibland blir folk sura om om man kallar en Grand Seiko för Seiko, men de kommer ju från samma företag liksom Credor. För tydlighetens skull har jag skrivit Seiko (inklusive Grand Seiko i listan).
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Lite statistik:

Omega 9
Seiko (inklusive Grand Seiko) 7
Certina 5
Cartier 2
Tag Heuer 2
Gul 2
Citizen 2
Tudor 2
Blancpain 1
Inex 1
Camel 1
Bretling 1
Softwatch 1
Bvlgari 1
Chopard 1
Gerald Genta 1
Ebel 1

Så Omega äger tråden så här långt! Kanske också 90-talet, eller?
Seiko knappar in på Omega! 39 bidrag så här långt så vi behöver väl några hundra till innan vi kan säga något om mönstret av 90-talsur på KS!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vi har ju en hel del klockor i fula-ankungetråden som ligger lite på gränsen. Möjligt de är mer 80- än 90-tal. Denna är dock 90-tal på pappret även om Gentas grunddesign kom på mitten av 80-talet. Var bra fart på Omega på 80-talet.

Omega Seamaster Polaris Titane 120 Jumbo 1993.
70f1e742-e665-4713-ab57-ce08c1e7a6e2-jpeg.1381667
 
Topp