• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Affären klar, banken låser pengarna pga penningtvättslagen?

Jobbig sits... men läxan man lär sig från situationer likt denna är att alltid skriva ett kvitto (i 2 exemplar). Tar bara någon minut och man vet aldrig vad det kan vara bra till.

Fick precis höra att pengarna är släppta till min kompis så han har nu fått betalt för klockan. Vet inte hur det gick med personen ifråga som blev blåst i sin tur via ID-kapning eller dylika.

Lite off topic men... För fem år sedan körde jag den här godingen ner i södra tyskland. Fick ett bud från en bilhandlare som var nästan det tredubbla mot vad svensk prissättning var. Sålde den cash. Var tvungen att visa kvittot innan jag fick växla in och sätta in pengarna på banken i Sverige.
A8E2E7B9-FBED-44E9-A342-B6A347D23961.jpeg

Hur bör man skriva ett kvitto för en klockaffär tycker ni? Vad ska det innehålla och hur satsigt ska det vara? Räcker det att man skriver för hand på ett papper att köpare Klas Klasson köper klocka för belopp: xxx av Runar Ronkel den xx/x-xx samt underskrifter, telefonnummer och adress..?

Hur bör man skriva ett kvitto för en klockaffär tycker ni? Vad ska det innehålla och hur satsigt ska det vara? Räcker det att man skriver för hand på ett papper att köpare Klas Klasson köper klocka för belopp: xxx av Runar Ronkel den xx/x-xx samt underskrifter, telefonnummer och adress..?
Denna historia har tydligen inte med kvitto att göra.
Jag har sålt/köpt cirka 30 klockor/år de senaste åren, har aldrig haft problem. Om man däremot nolltaxerar och helt plötsligt köper/säljer något för 100 papp så är det inte så konstigt om bankens system flaggar.

Jag har sålt/köpt cirka 30 klockor/år de senaste åren, har aldrig haft problem. Om man däremot nolltaxerar och helt plötsligt köper/säljer något för 100 papp så är det inte så konstigt om bankens system flaggar.
Ah ok, makes sense!

Namn, personnummer, objekt (serienummer/modellnummer), tillbehör, pris, ort/datum och underskrifter brukar jag köra och sedan stämma av mot ID-kort :)

Ledsen för OT men kan vara bra inför framtide affärer :)

Ett kvitto ska berätta allt. Det ska inte finnas några frågor efter att man läst kvittot. Vem är det som sålt? Vem har köpt? Helst med personnummer eller det som står på en ID-handling, pass, ID-kort eller körkort. Det ska framgå belopp, produkten så bra beskrivet som möjligt med serienummer, årtal, modellserie, vad som ingår etc. Betalar man via swish är det bra om båda mobilnummer finns med. Ser att jag blev två på bollen. Namnteckningar och namnförtydliganden ska också vara med. Originalkvittot byts mot pengar, d.v.s. köparen får originalet och säljaren kopian.

Senast ändrad:
Ett kvitto ska berätta allt. Det ska inte finnas några frågor efter att man läst kvittot. Vem är det som sålt? Vem har köpt? Helst med personnummer eller det som står på en ID-handling, pass, ID-kort eller körkort. Det ska framgå beloppet, produkten så bra beskrivet som möjligt med serienummer, årtal, modellserie, vad som ingår etc. Det ska inte finnas några tvivel kvar när man läst kvittot. Betalar man via swish är det bra om bådas mobilnummer finns med.
Namn, personnummer, objekt (serienummer/modellnummer), tillbehör, pris, ort/datum och underskrifter brukar jag köra och sedan stämma av mot ID-kort :)

Ledsen för OT men kan vara bra inför framtide affärer :)
Tackar hörni!

Lite off topic men... För fem år sedan körde jag den här godingen ner i södra tyskland. Fick ett bud från en bilhandlare som var nästan det tredubbla mot vad svensk prissättning var. Sålde den cash. Var tvungen att visa kvittot innan jag fick växla in och sätta in pengarna på banken i Sverige.
A8E2E7B9-FBED-44E9-A342-B6A347D23961.jpeg
Ni gjorde sannolikt en bra affär båda två.

Blocket har ett kvitto/avtal som verkar vettigt. Går att ladda ner från deras hemsida.

Det rörde inte heller nolltaxerare. Det rörde en ID-kapning som en köpare använde sig av när han köpte en klocka av min vän.

Skulle amortera 27 lax på bolånet men blev nekad. Frågade var pengarna kom ifrån. Sa att jag sålt en klocka. Har du kvitto? Nej. Sålde ju till en skön snubbe på KS. Har du kvar annonsen? Ja, den finns på KS. Print screen på annonsen och så gick amorteringen igenom. :) Vilka nötter va!? Hälsningar Götlaborg a.k.a. IS-Watchnerd.
Byt bank

Han har pratat med banken, pengarna är helt låsta tills bevis på transaktionen kommer. Han var här i kväll och berättade om det. Fick brevet han fick från banken som MMS av honom som han fotat då jag inte trodde på honom först (Se brev i posten ovan). Aldrig hört om något liknande tidigare.
Kunde ge sig f-n på att det var NORDEA det gällde, kan vara den sämsta banken som finns..

Jag jobbar själv på en av dem största bankerna i Sverige, detta är inget konstigt och så länge man inte har gjort något "fel" så går det alltid att lösa detta. Men har man inte jobbat i bank eller varit med om detta tidigare så förstår jag att det dyker upp frågor.
Så banken kan alltså gå in på ens konto och låsa pengar som betalats via Swish??

Så banken kan alltså gå in på ens konto och låsa pengar som betalats via Swish??
Självklart, ifall dom anar att någonting är lurt på G kan dom frysa beloppet. Swish är en vanlig banköverföring. när du tror att pengarna har överfört direkt är det bara en reservering av beloppet från bådas sidor, trots att det ser ut som om du har pengarna.

Självklart, ifall dom anar att någonting är lurt på G kan dom frysa beloppet. Swish är en vanlig banköverföring. när du tror att pengarna har överfört direkt är det bara en reservering av beloppet från bådas sidor, trots att det ser ut som om du har pengarna.
Stämmer verkligen det, jag kan flytta pengarna från det kontot pengarna swishats till direkt de kommit in på kontot, hur kan de då vara reserverade??

Tillbaka
Topp