• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Affären klar, banken låser pengarna pga penningtvättslagen?

33432930_10157375071843098_2907795887067496448_n-jpg.811024

Sjukt trist ton i det där brevet. Hade jag fått något sådant hade jag bytt bank direkt.

Sjukt trist ton i det där brevet. Hade jag fått något sådant hade jag bytt bank direkt.
Alltså det är ett standardiserat brev. Vadå trist ton? Vore det bättre om de skrev något passivt-aggressivt i stil med vi tror absolut inte du har gjort något fel och du är en sån fantastisk kund, men ge oss all info annars kommer vi stänga ner samtliga konton. Som det läser nu så har det ingen ton överhuvudtaget, de frågar efter information.

När man får komma in på "förhör" då kan man snacka om trist ton....
Vid ett dylikt tillfälle var den bankanställde bedrövligt påläst och mycket aggressiv....det roliga i det hela är att hen är otroligt påstridig ang en större summa som satts in tidigare under året.....det var ett lån som jag tagit hos DEN banken som dom betalat ut själva.....idioter....och inte ens hövligheten till en ursäkt....bedrövligt

Hörde om detta tidigare i någon tråd. Tog upp det med min bankman att jag köper ett gäng klockor osett varje år, och säljer de jag inte gillar. Detsamma med bilar. Omsättningen blir således hög.
Han svarade med att ha svårt att bestämma sig är ju inte olagligt. Har aldrig fått någon förfrågan mer än ”Har du någon kul klocka till salu”

Har jag aldrig varit med om och jag har ändå köpt ett par stycken både här inne och via andra källor.
Kan det vara så att du eller motparten har haft några andra transaktioner som fått banken att reagera
Med vänlig hälsning
Ola G

Aktuell bank följer ett lagstiftat regelverk som alla banker följer, vad finns det att bli upprörd över?

Att de ställer frågan vad pengarna kommer från är som att få sin väska kollad en extra gång på Arlanda, har man inget att dölja spelar det absolut noll roll? Vänta tills ni blir inplockade i USA för extra kontroll..

Aktuell bank följer ett lagstiftat regelverk som alla banker följer, vad finns det att bli upprörd över?

Att de ställer frågan vad pengarna kommer från är som att få sin väska kollad en extra gång på Arlanda, har man inget att dölja spelar det absolut noll roll? Vänta tills ni blir inplockade i USA för extra kontroll..
Bra sagt!

Haha usa vill man inte va med i en ''random'' kontroll.. Men har för mig banker har börjat med detta för någon år sen skulle sätta in 10.000 i en automat fick hem brev sen exaktnsamma

Enkelt.
Efter alla år i butik och en del år i kattvärlden har jag lärt mig, skriv alltid papper på allt!
Då uppstår det inga ovänskaper eller juridiska problem!
En butik som säljer en vara upprättar alltid ett kvitto, inget konstigt att jag gör det när jag säljer en klocka, bil eller en katt!

Man borde inte kunna flytta frysta pengar, är väl lite det dom är anledningen till att göra på detta sätt. Måste kolla det med min banktjej.
För det första, när du överför pengar till en annan via swish sker en "osynlig" överföring, denna direkta överföring sker med hjälp av en buffert som "ligger inne" hos Swish(därför kan det ibland förekomma att det inte går att swisha pga bufferten är "slut") och det är just därför du ser att pengarna överförs direkt. om du sedan för över pengarna till ett annat konto eller något spelar ingen som helst roll, transaktionen finns fortfarande kvar och kan fortfarande bli utsatt för en undersökning

Du kan väl fråga dig det här istället, varför skulle Swish vara ett undantag för AML,

Har inte läst hela tråden men hur kan det bli tal om penningtvätt när pengarna som skickades redan var inne i systemet? :confused:

Förstår oron men ser inget konstigt i det. Har hänt mig med vid klockköp->sälj. Köpt klocka åt en i familjen och hände samma grej.
Summa ut från kontot -> summa in på kontot inom loppet av minuter. Banken ringer och kontrollerar vad fan som händer, förklarar och skickar kvitto, banken OKar det direkt!

edit; som någon nämnt ovan kan jag lite tvärtom se det som en trygghet att banken på något vis kontrollerar udda transaktioner!

Senast ändrad:
Har hänt mig tidigare med LF/Swedbank/Nordea.
Rena Gestapo metoder.
Jag har numer banker där man tydliggör sin affärsrelation inledningsvis och frid råder därefter.
Bedrövlig bankutveckling vi ser tyvärr...

Har hänt mig tidigare med LF/Swedbank/Nordea.
Rena Gestapo metoder.
Jag har numer banker där man tydliggör sin affärsrelation inledningsvis och frid råder därefter.
Bedrövlig bankutveckling vi ser tyvärr...
En penningtvättare skulle väl resonera likadant?

Verkar ju inte heller krävas orimligt med bevis för att banken ska vara nöjd med förklaringen, ingen större olägenhet med andra ord. Jag tycker det är trevligt att se att bankerna är på tårna kring penningtvätt och följer lagen.

Senast ändrad:
Sist jag var på Forex och skulle växla till mig 50 USD fick jag visa leg för att jag kom med en svensk femhundring. :banghead:

Att klaga på banken i ett sånt här läge är ju bara okunnigt och rent av pinsamt.
Det är ju inget bankerna tycker är roligt att göra. Krävs extremt mycket tid och resurser. Gillar ni det inte är det till politikerna ni ska klaga, är ju staten som tvingar bankerna att springa Finansinspektionens och Skatteverkets ärenden.

Att klaga på banken i ett sånt här läge är ju bara okunnigt och rent av pinsamt.
Det är ju inget bankerna tycker är roligt att göra. Krävs extremt mycket tid och resurser. Gillar ni det inte är det till politikerna ni ska klaga, är ju staten som tvingar bankerna att springa Finansinspektionens och Skatteverkets ärenden.
Och tycker man att pengatvätt är något eftersträvansvärt kan man se över sin moraliska kompass.

Överförmynderi är aldrig något jag gillar. Man ska inte behöva bevisa att man är hederlig, det blir så lätt fel. Härom året var det en gammal gubbe som ville växla sina besparingar han haft hemma pga att sedlarna skulle utgå. Det rörde sig om flera hundra tusen. Han fick nej av samma anledning. Överklagade ända upp till kammarrätten eller om det t.o.m var HFD. Fick nej. Pengarna borta (värdelösa) efter ett liv av slit. Inte helt ovanligt att äldre människor har stora kontanta medel hemma.

Så nej. Sådant här typ av överförmynderi slår ofta fel. Skurkarna som behöver tvätta pengar vet ändå hur de ska göra det på andra sätt utan att bli påkomna.

Överförmynderi är aldrig något jag gillar. Man ska inte behöva bevisa att man är hederlig, det blir så lätt fel. Härom året var det en gammal gubbe som ville växla sina besparingar han haft hemma pga att sedlarna skulle utgå. Det rörde sig om flera hundra tusen. Han fick nej av samma anledning. Överklagade ända upp till kammarrätten eller om det t.o.m var HFD. Fick nej. Pengarna borta efter ett liv av slit. Inte helt ovanligt att äldre människor har stora kontanta medel hemma.

Så nej. Sådant här typ av överförmynderi slår ofta fel. Skurkarna som behöver tvätta pengar vet ändå hur de ska göra det på andra sätt utan att bli påkomna.
Länk till den storyn? Hade varit intressant att läsa

Tillbaka
Topp